Gå til innhold

Jeg vet mer om folk i bygda enn de tror og det påvirker mitt syn på de


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet mye om folk i bygda her. Den er ganske liten. 

Jeg vet hvem som betaler for seg og hvem som ikke gjør det. Jeg også hvem av de som ikke betaler fordi de ikke har råd til det og hvem som rett og slett ikke gidder å betale. Jeg vet hvor folk jobber, hvilken stilling de har og hva de tjener. 

Selvsagt vet jeg ikke dette om alle i bygda, men veldig mange. Vi er bare 300 her. 

Det er jo slik at jeg har en taushetsplikt og den har jeg aldri brutt, men jeg må innrømme at jeg automatisk tar avstand fra han som hevder han er bas på byggeplassen, men egentlig er ufaglært tømrer. Og også hun som hevder hun er sykepleier med masse ekstra ansvar, men likevel bare er hjelpepleier. Og også flere som lyver både om stillingen de har og om lønn osv. De vil selvsagt ha status og jeg passer meg godt for å ikke vise at jeg vet eller nevne noe. Jeg sier selvsagt ikke sannheten om min jobb heller, for da vil de vite at jeg vet. Så jeg er snill pikenognholder kjeft, men hvor kommer dette behovet for å lyve fra? Kjenner du noen som lyver om penger, økonomi eller stilling? Og vet du hvorfor de lyver?

At man ikke vil si at man har masse gjeld er jo forståelig, men hvorfor hevde at man er «allergisk mot purringer» når sannheten er at de ikke betaler purringer heller? Kan de ikke bare la vær å si noe om det i stedet?

Anonymkode: 33935...bf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ok.

Den eneste måten du kan vite slikt på hos så mange ulike mennesker i ulike jobber er om du har jobb hos politiet/ namnsmannen. Og det er ikke hemmelig. Så jeg tenker at de menneskene du snakker om er fullt opplyste om at du evt vet.

Økonomi er personlig. Og sliter man med det så er det ekstremt belastende. Så belastende at man ikke ønsker at alle skal ha innsikt i det. Så belastende at det er naturlig å få både angst og psykiske plager.

Er det vanskelig for deg å forstå? 

Anonymkode: 37999...ed6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet mye om folk i bygda her. Den er ganske liten. 

Jeg vet hvem som betaler for seg og hvem som ikke gjør det. Jeg også hvem av de som ikke betaler fordi de ikke har råd til det og hvem som rett og slett ikke gidder å betale. Jeg vet hvor folk jobber, hvilken stilling de har og hva de tjener. 

Selvsagt vet jeg ikke dette om alle i bygda, men veldig mange. Vi er bare 300 her. 

Det er jo slik at jeg har en taushetsplikt og den har jeg aldri brutt, men jeg må innrømme at jeg automatisk tar avstand fra han som hevder han er bas på byggeplassen, men egentlig er ufaglært tømrer. Og også hun som hevder hun er sykepleier med masse ekstra ansvar, men likevel bare er hjelpepleier. Og også flere som lyver både om stillingen de har og om lønn osv. De vil selvsagt ha status og jeg passer meg godt for å ikke vise at jeg vet eller nevne noe. Jeg sier selvsagt ikke sannheten om min jobb heller, for da vil de vite at jeg vet. Så jeg er snill pikenognholder kjeft, men hvor kommer dette behovet for å lyve fra? Kjenner du noen som lyver om penger, økonomi eller stilling? Og vet du hvorfor de lyver?

At man ikke vil si at man har masse gjeld er jo forståelig, men hvorfor hevde at man er «allergisk mot purringer» når sannheten er at de ikke betaler purringer heller? Kan de ikke bare la vær å si noe om det i stedet?

Anonymkode: 33935...bf8

Vis det stemmer at du ikke sier noe eller viser at du vet noe så er du ikke "snill pike og holder kjeft". Greia er den at om du ikke holder kjeft så blir du anmeldt og mister jobben din! 

Tipper de fleste regner seg frem til at du vet, men det er litt som med legen: vi gir f i at vedkommende vet, for h*n har taushetsplikt så da _skal_ det aldri gå videre. 

Folk lyver fordi de skammer seg og er flaue.

Anonymkode: ef630...8c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer veldig på hva slags jobb du har i en liten bygd, som vet så mye om så mange, men som du samtidig kan holde hemmelig hvor du jobber?

Anonymkode: 35c60...f0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ok.

Den eneste måten du kan vite slikt på hos så mange ulike mennesker i ulike jobber er om du har jobb hos politiet/ namnsmannen. Og det er ikke hemmelig. Så jeg tenker at de menneskene du snakker om er fullt opplyste om at du evt vet.

Økonomi er personlig. Og sliter man med det så er det ekstremt belastende. Så belastende at man ikke ønsker at alle skal ha innsikt i det. Så belastende at det er naturlig å få både angst og psykiske plager.

Er det vanskelig for deg å forstå? 

Anonymkode: 37999...ed6

Nei, det er ikke de eneste stedene man vet slike ting. Det er en rekke fler steder å velge mellom.

Jeg forstår selvsagt at det er pinlig og flaut, men jeg forstår ikke hvorfor de lager en falsk historie i stedet for å ikke si noe. 

Anonymkode: 33935...bf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg lurer veldig på hva slags jobb du har i en liten bygd, som vet så mye om så mange, men som du samtidig kan holde hemmelig hvor du jobber?

Anonymkode: 35c60...f0d

Jeg jobber vel ikke nødvendigvis i bygda jeg bor i da.

Anonymkode: 33935...bf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vis det stemmer at du ikke sier noe eller viser at du vet noe så er du ikke "snill pike og holder kjeft". Greia er den at om du ikke holder kjeft så blir du anmeldt og mister jobben din! 

Tipper de fleste regner seg frem til at du vet, men det er litt som med legen: vi gir f i at vedkommende vet, for h*n har taushetsplikt så da _skal_ det aldri gå videre. 

Folk lyver fordi de skammer seg og er flaue.

Anonymkode: ef630...8c0

Jeg forstår hensikten med å lyve om økonomi, men ikke når det kommer til hvilken stilling man har. Er det flaut å være snekker? Hjelpepleier? Det er jo ekstremt nyttige stillinger å ha, så hvorfor de oppgraderer den og forteller om en lønn som er nesten det dobbelte av hva de egentlig har, kan jeg ikke forstå. Jeg forstår også lite av dette å skulle snakke økonomi og stilling og status generelt når det er så mange andre tema å snakke om. Derfor uttaler jeg meg ikke når dette tas opp.

Anonymkode: 33935...bf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg forstår hensikten med å lyve om økonomi, men ikke når det kommer til hvilken stilling man har. Er det flaut å være snekker? Hjelpepleier? Det er jo ekstremt nyttige stillinger å ha, så hvorfor de oppgraderer den og forteller om en lønn som er nesten det dobbelte av hva de egentlig har, kan jeg ikke forstå. Jeg forstår også lite av dette å skulle snakke økonomi og stilling og status generelt når det er så mange andre tema å snakke om. Derfor uttaler jeg meg ikke når dette tas opp.

Anonymkode: 33935...bf8

Du lyver jo tydeligvis om jobben din du også. De kan ha like hode grunner som deg.

Anonymkode: 0ecf0...d50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg jobber vel ikke nødvendigvis i bygda jeg bor i da.

Anonymkode: 33935...bf8

Men hvordan kan du da vite så mye om de menneskene som bor i bygda

Anonymkode: 35c60...f0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du lyver jo tydeligvis om jobben din du også. De kan ha like hode grunner som deg.

Anonymkode: 0ecf0...d50

Nei. Jeg lyver ikke. Jeg bare snakker ikke om det. Jeg sier i hvilken by jeg jobber om jeg blir spurt hvor jeg jobber og det er jo ikke løgn. Og jeg kan si tittelen min også, som heller ikke er å lyve. Det er en forskjell på å ikke si noe og å lyve.

Anonymkode: 33935...bf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men hvordan kan du da vite så mye om de menneskene som bor i bygda

Anonymkode: 35c60...f0d

Det er gjennom jobben min.

Anonymkode: 33935...bf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk ER ikke lommeboka eller jobben sin. Du får prøve å glemme det økonomiske og hva som kommer ut av munnen deres om jobbene deres, og heller fokusere på personligheten deres.

Anonymkode: 7b902...7a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Folk ER ikke lommeboka eller jobben sin. Du får prøve å glemme det økonomiske og hva som kommer ut av munnen deres om jobbene deres, og heller fokusere på personligheten deres.

Anonymkode: 7b902...7a7

Personligheten er jo at de lyver. De er løgnere og kan derfor ikke få tillit. Ikke fra meg i alle fall. Jeg avviser de selvsagt ikke om de slår av en prat, men det er enkelte jeg avslutter samtalen med tidligere enn andre. De er ofte mer brautende og tar mer plass også. Og barna til hun som er «sykepleier» driver begge med rus. Det er hun helt åpen om. Forteller og snakker om hvor vanskelig det er og hvor mye krefter det tar. Og selvsagt forstår jeg det og lytter og prøver å støtte i den grad jeg kan. Men ærlig om det, men lyver om jobben? Synes det er merkelig, for om hun hadde fortalt at hun er hjelpepleier, så hadde ingen reagert på det

Anonymkode: 33935...bf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alle vårt. 

Selv påvirkes synet mitt på voksne mennesker av at de ikke behersker forskjellen på de og dem. 

Anonymkode: ab5f2...30d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har alle vårt. 

Selv påvirkes synet mitt på voksne mennesker av at de ikke behersker forskjellen på de og dem. 

Anonymkode: ab5f2...30d

Ja, selvsagt😂😂 

Anonymkode: 33935...bf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet veldig mye om mange i kommunen her. Er en liten kommune og jeg jobbet på det ene apoteket på mils omkrets. Uansett hva som feiler dem endrer ikke det mitt syn på dem. Heldigvis.

Anonymkode: 72767...7da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja, selvsagt😂😂 

Anonymkode: 33935...bf8

For ikke å snakke om folk som bruker den smileyen der. 

Anonymkode: ab5f2...30d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

For ikke å snakke om folk som bruker den smileyen der. 

Anonymkode: ab5f2...30d

Du er jammen skummel. Tror jeg skal ha stor respekt for deg som er så slem! 

Anonymkode: 33935...bf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet veldig mye om mange i kommunen her. Er en liten kommune og jeg jobbet på det ene apoteket på mils omkrets. Uansett hva som feiler dem endrer ikke det mitt syn på dem. Heldigvis.

Anonymkode: 72767...7da

Du vet hvilke sykdommer de har. Jeg dømmer da heller ingen for medisiner de tar, men folk som lyver uten at noen har stilt spørsmål en gang er noe helt annet enn å være syk.

feks kan en samtale være slik:

- på jobb i dag fikk vi inn en xxxxxx (kul bil) til rep

- ja, på verkstedet der jeg er sjef, fikk vi inn en yyyyyyy (annen kul bil)

veldig merkelig å legge til det i en bisetning for å snakke om kule biler som er kommet inn på verksteder de jobber på.

Anonymkode: 33935...bf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du er jammen skummel. Tror jeg skal ha stor respekt for deg som er så slem! 

Anonymkode: 33935...bf8

Slem? Fordi jeg påpeker at du mangler grunnleggende grammatikkunnskaper og prøver å latterliggjøre andre når du ikke er i stand til å forsvare deg?

Respekter meg for hva du vil, du. Jeg har ikke respekt på deg. Du setter deg på din høye hest og ser ned på andre mennesker, men har åpenbart selv både lav dannelse og utdannelse. 

Anonymkode: ab5f2...30d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Slem? Fordi jeg påpeker at du mangler grunnleggende grammatikkunnskaper og prøver å latterliggjøre andre når du ikke er i stand til å forsvare deg?

Respekter meg for hva du vil, du. Jeg har ikke respekt på deg. Du setter deg på din høye hest og ser ned på andre mennesker, men har åpenbart selv både lav dannelse og utdannelse. 

Anonymkode: ab5f2...30d

Man har da heller ikke respekt på noen. Sånn mens vi er inne på å kommentere andres grunnleggende gramatikkunnskap. 

Jeg latterliggjør ikke noen. Jeg lurer bare på hva som får folk til å lyve om økonomi og stilling. Jeg ser heller ikke ned på noen av de som ikke lyver eller skryter på seg usannheter, kun de som gjør det. Og akkurat nå er det vel du som sitter på denne berømte høye hesten og ser ned på meg, er det ikke? 

Min utdannelse er irrelevant for denne tråden

Anonymkode: 33935...bf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du vet hvilke sykdommer de har. Jeg dømmer da heller ingen for medisiner de tar, men folk som lyver uten at noen har stilt spørsmål en gang er noe helt annet enn å være syk.

feks kan en samtale være slik:

- på jobb i dag fikk vi inn en xxxxxx (kul bil) til rep

- ja, på verkstedet der jeg er sjef, fikk vi inn en yyyyyyy (annen kul bil)

veldig merkelig å legge til det i en bisetning for å snakke om kule biler som er kommet inn på verksteder de jobber på.

Anonymkode: 33935...bf8

Det er ikke rart. Det forteller bare at han (mest sansynlig) ikke skulle jobbe på bilen selv eller at dette skjedde på jobben og ikke hjemme, i forbindelse med hobby eller liknende.

Å være sjef kan også være litt av hvert. Det betyr ikke nødvendig vis at du er på toppen, bare at du har ansvar for noe.

Anonymkode: 0ecf0...d50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man har da heller ikke respekt på noen. Sånn mens vi er inne på å kommentere andres grunnleggende gramatikkunnskap. 

Jeg latterliggjør ikke noen. Jeg lurer bare på hva som får folk til å lyve om økonomi og stilling. Jeg ser heller ikke ned på noen av de som ikke lyver eller skryter på seg usannheter, kun de som gjør det. Og akkurat nå er det vel du som sitter på denne berømte høye hesten og ser ned på meg, er det ikke? 

Min utdannelse er irrelevant for denne tråden

Anonymkode: 33935...bf8

Jovisst sitter jeg på en høyere hest enn deg. Det har jeg da ikke benektet? Du er en lavt utdannet stakkar som bruker tidenes mest harry smiley når du kommer til kort. Selvsagt ser jeg ned på deg.

Anonymkode: ab5f2...30d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor holder du jobben din hemmelig da? Jobber du i CIA? Hvor man jobber er sjelden noe hemmelighet, og taushetsplikten din går da ikke på at du ikke kan fortelle hvem som helst hvor DU jobber. Hvorfor noen skulle lyve om en utdannelse på en liten plass slår meg som så utrolig at jeg ikke tror på deg. Om de sier de er sykepleiere så vet selvsagt alle kollegaene og dermed også de fleste andre i bygda at det ikke er sant, fordi forholdene er så små. Man kan ikke lyve seg til en sykepleierstilling.

Endret av den perfekte mor
Tastefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...