Gå til innhold

Bare jeg som ikke liker at barn sier de skal drepe deg.?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min går 1. Klasse  og alt har  gått kjempe fint både på skole og SFO.

Men på onsdag var det bråstopp, gutten nektet å gå på skolen   Men fikk han dit til slutt og han rømte fra SFO på  morgenen. 

Vi fan han til slutt hjemme i garasjen. 

Han ville ikke på skolen for en i klassen hadde sagt at han skulle drepe han. 

Det ble en sak med både rektor og foreldre . Og det jeg føler  etter møtet er at  min gutt er rar for det at noen sier at de skal drepe deg  er dagligdags og  bare blir sagt for å tulle. 

Er det virkelig sånn at det er vanlig å si?

Anonymkode: 5e176...850

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. I min verden er det ikke greit. Min sønn begynte i første klasse nå, og om vi hadde vært i lignende situasjon som dere så ville jeg vært tydelig på at det er min unge som er mest normal her. -Hadde det vært en voksen på en arbeidsplass så hadde det vært straffbart, men på skolen da skal man tåle det? Nei, stå på ditt 

Anonymkode: 2712b...88e

Skrevet

Har hørt at sønnene mine under 5 år har sagt slik. Mitt svar til dem er at slik sier man ikke. Dersom voksne sier slik, må de i fengsel. Etter dette sluttet de med dette tullpratet. Jeg hadde nok bedt om et møte til og sagt hvordan jeg følte det for å legge gruffen på riktig side. 

Anonymkode: c9f17...910

Skrevet

Ingen får tulle med å true meg på livet. Hverken barn eller voksne.  Jeg vil ikke bli siktet på med lekevåpen,  jeg vil ikke bli truet. Det er det helt ok å si fra om høyt og tydelig. 

Anonymkode: 03340...ad3

Skrevet

Opplevde det EN gang da mine var små - at en annen gutt sa at han skulle drepe min datter. Jeg tok det øyeblikkelig siden jeg var der og hørte på, og det skjedde ikke igjen.

Anonymkode: ba808...91d

Skrevet

Godt å høre at jeg  ikke er den  eneste. 

Vi tar en telefon til skolen på mandag  og  melder saken inn som en mobbe og trakasserings sak da må skolen gjøre noe. 

Skrevet

Hvor ål rolig man skal ta det kommer jo an  på settingen, men det er veldig vanlig at så små unger sier at de skal drepe noen. 

Små barn er grusomme og har ofte liten forståelse for handlingene sine. Det er normalt at de mishandler dyr for eksempel inntill vi har lært dem at det er galt.

Anonymkode: ffde9...9a8

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor ål rolig man skal ta det kommer jo an  på settingen, men det er veldig vanlig at så små unger sier at de skal drepe noen. 

Små barn er grusomme og har ofte liten forståelse for handlingene sine. Det er normalt at de mishandler dyr for eksempel inntill vi har lært dem at det er galt.

-Nei! ...bare nei!!😂🙈 Det er IKKE normalt. Kanskje hos barn som ikke har lært empati, man da har foreldrene droppet ballen hardt. Dette lærer barn rundt året! Man «koser», «er snill» og forklarer hvorfor. 

Foreldre til barn som er store nok til å slå og skade dyr skulle fått seg et dask, og lært seg hvor fokus i barneoppdragelse må ligge. 

-Neida, jeg er ikke noe «mammapoliti» som har strøkent hjem og rene unger, men akkurat empati var vi på fra første året. 

Skrevet

Jeg har nulltoleranse for slikt. Jeg har jobbet på skole og i SFO hvor dette har blitt sagt til andre barn eller meg. Det slår jeg hardt ned på. 

Anonymkode: 870b0...cd4

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er IKKE normalt at ett barn skader eller mishandler dyr! 

Det barnet hadde jeg vært meget beskymret for.

Anonymkode: 870b0...cd4

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei nei nei nei, det er overhodet ikke normalt, men tvert imot en grunn til bekymring.

Anonymkode: af269...ffd

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

-Nei! ...bare nei!!😂🙈 Det er IKKE normalt. Kanskje hos barn som ikke har lært empati, man da har foreldrene droppet ballen hardt. Dette lærer barn rundt året! Man «koser», «er snill» og forklarer hvorfor. 

Foreldre til barn som er store nok til å slå og skade dyr skulle fått seg et dask, og lært seg hvor fokus i barneoppdragelse må ligge. 

-Neida, jeg er ikke noe «mammapoliti» som har strøkent hjem og rene unger, men akkurat empati var vi på fra første året. 

Det er helt vanlig at barn drar beina av krabber eller vingene av fluer. Det er normalt at de slår og biter. Helt vanlige barn forteller at de hater lillebror og vil kaste ham ut av vinduet osv. De må lære empati, medfølelse og hva som er akseptabel oppførsel. At de ikke er utlært på det området i første klasse gjør dem ikke til monstre. Det skal selvfølgelig reageres på, men det er ikke unormalt.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er helt vanlig at barn drar beina av krabber eller vingene av fluer. Det er normalt at de slår og biter. Helt vanlige barn forteller at de hater lillebror og vil kaste ham ut av vinduet osv. De må lære empati, medfølelse og hva som er akseptabel oppførsel. At de ikke er utlært på det området i første klasse gjør dem ikke til monstre. Det skal selvfølgelig reageres på, men det er ikke unormalt.

Mulig det er normalt i din krets, men her er det ikke normalt nei. Ingen barn jeg har vært borti gjør dette. Kaste lillebror ut av vinduet, plukke ben av krabber...nei, det er ikke normalt selv om noen sikkert sier/gjør dette. Hva slags mennesker oppdrar slike barn?

Og spesielt hvis det ikke er lært før de begynner i første klasse, det sier veldig mye om foreldrene i såfall, og et barn har mistet mye på veien innen den tid ettersom personligheten mest sansynlig har blitt satt. 

Skrevet

Nei, dette er virkelig ikke normalt. Ingen barn jeg kjenner har gjort noe sånt, jeg gjorde heller aldri noe sånt som barn. Og jeg fikk juling hjemme fra jeg var baby, og fikk aldri noe kjærlighet eller god oppdragelse. Så selv uten å lære om empati og medfølelse, så behandlet jeg alltid dyr og mennesker med respekt.

Anonymkode: 47523...7dc

Skrevet

Jeg har aldri hørt det fra mine barn men de har sagt mante ting som jeg måtte reagere på. Slikt sier man ikke!

Anonymkode: ad26f...a72

Skrevet

Det er ikke vanlig at barn misshandler dyr, nei. At de kan være litt mer hardhendte enn de bør, er en ting og noe de må læres. Krabbefiske fra bryggekanten har alltid vært en aktivitet hos oss, men verken jeg eller mine søsken som små, mine barn eller nieser og nevøer driver og drar beina av dem. Men det betyr ikke at man ikke bør og må lære dem hvordan man oppfører seg sammen med andre, enten det er mennesker eller dyr.

Det er vel ingen som liker at noen sier "Jeg skal drepe deg", men at et barn sier det, betyr ikke at de mener at de skal gjøre det. Det er oftere noe de sier når de er sinte eller vil "true" noen fordi det kanskje er de sterkeste ordene de kjenner til. For de aller beste er det nok å svare dem / fortelle dem at sånn må de ikke si, det er ikke fint og det er ikke lov til å drepe noen. Hvor dypt man går i det, kommer an på alderen til barnet. 

Det er i alle fall ingen grunn til å krisemaksimere i utgangspunktet, men hjelper det ikke med beskjed om å slutte med det, en litt mer ordentlig prat om at sånn sier man ikke osv, så må man selvfølgelig ta det på alvor og følge opp. Vi må ikke bli altfor sarte og lage problemer ut av alt mulig. 

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Godt å høre at jeg  ikke er den  eneste. 

Vi tar en telefon til skolen på mandag  og  melder saken inn som en mobbe og trakasserings sak da må skolen gjøre noe. 

Om det allerede har vært et møte med rektor og foreldre hadde jeg ikke meldt inn noe mer før det evt skjedde igjen.

Jeg hadde sagt klart ifra til min sønn at det ikke er lov å true med å ta livet av noen, selv om man egentlig ikke mener det, så om det skjer igjen må han si ifra. Men at vi i første omgang håper at dette barnet har forstått at det ikke er lov fordi det nå har vært møter om det på skolen.

Du må jo la gutten og foreldrene få en sjanse til å rydde opp, om de har fortalt gutten at de skjønner at han bare tullet bla, bla, bla så har de antagelig også sagt til han at det ikke er lov så han må slutte med det.

Anonymkode: 92732...831

Gjest Darwinia:-)
Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er kanskje vanlig, men fullstendig unødvendig. Det er faktisk mulig å lære barn at de skal være snill med dyr FØR de begynner å bli slem med dem. Man må ikke vente til de begynner å lemleste dyr. Det går an å være litt proaktiv. 

Skrevet
16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sønnen min går 1. Klasse  og alt har  gått kjempe fint både på skole og SFO.

Men på onsdag var det bråstopp, gutten nektet å gå på skolen   Men fikk han dit til slutt og han rømte fra SFO på  morgenen. 

Vi fan han til slutt hjemme i garasjen. 

Han ville ikke på skolen for en i klassen hadde sagt at han skulle drepe han. 

Det ble en sak med både rektor og foreldre . Og det jeg føler  etter møtet er at  min gutt er rar for det at noen sier at de skal drepe deg  er dagligdags og  bare blir sagt for å tulle. 

Er det virkelig sånn at det er vanlig å si?

Elendig håndtering av skolen her, dette er naturligvis ikke greit!

Anonymkode: b48e6...e52

Skrevet

Har dessverre hørt det hos mindre og større barn (ikke eget barn altså), og det er nok noe av problemet; at de selv har fått høre det av andre barn på et tidspunkt og gjentar det uten å helt ta inn over seg alvoret. Men dermed må man for å få bukt med det ta tak i hvert enkelt tilfelle og forklare at å si noe slikt er alvorlig og at det ikke tulles med! 

Skrevet
12 minutter siden, Darwinia:-) skrev:

Det er kanskje vanlig, men fullstendig unødvendig. Det er faktisk mulig å lære barn at de skal være snill med dyr FØR de begynner å bli slem med dem. Man må ikke vente til de begynner å lemleste dyr. Det går an å være litt proaktiv. 

Det er jeg helt enig med deg i.

Skrevet

Men jeg tror virkelig ikke at slike utsagn predikerer antisosial atferd i fremtiden.

Skrevet

Jeg tror ikke det er spesielt uvanlig at barn sier sånt. De har ingen begreper om hva det faktisk betyr (de vet sikkert hva det vil si å drepe, men forstår ikke hvor grovt det faktisk er å si det til noen), og gjentar det de har hørt andre si. Det samme gjelder med "Jeg hater deg", "Skulle ønske du døde", osv. Man bør ikke bli sjokkert over at barn sier dette, men veilede dem på at det faktisk er veldig synge ting å si til noen.

Anonymkode: 0640f...612

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, dette er fullstendig feil! Det er de ungene som gjør det det er noe fullstendig galt med. Ev har foreldrene sviktet fundamentalt i starten av sitt foreldreskap! Barn er ikke født onde!

Anonymkode: 5eec5...88b

Skrevet

Det er normalt at de mishandler dyr for eksempel inntill vi har lært dem at det er galt.

Atter hva!? Det er da virkelig ikke normalt. Unger kan være litt hardhendte før man lærer dem å ikke være det (noe alle jeg kjenner har lært før de har fylt 2 år), men jeg kjenner ikke et eneste barn som har måttet lære seg å ikke dra av beina til krabber!!

Anonymkode: f3111...f2b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...