Gå til innhold

Innhenting av informasjon, BV


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

På 22.9.2018 den 19.35, Anonym bruker skrev:

Dere fikk vite hvilken informasjon som ble gitt fra bhg/skole eller andre? 

Det blir vel til at vi samtykker, men jeg spør nok litt rundt dette på møtet først, tenker jeg.... Noen av de som kan bli kontaktet er bla foreldre av barnas venner og i vår omgangskrets - til en viss grad. Jeg kan ikke tenke meg til at det kan være noe annet enn positivt for saken, men jeg er allikevel redd for hvordan det kan påvirke forholdet utenfor saken. 

Anonymkode: 23880...f67

 

Vi fikk vite alt som  ble sendt inn,  ikke noe galt i hva som ble sendt inn men du verden hva enkelte folk tenker og tror

Anonymkode: f9725...873

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På ‎22‎.‎09‎.‎2018 den 18.49, Anonym bruker skrev:

Dere kan velge å ikke samtykke, men bv henter inn akkurat de opplysningene de vil. Det bestemmer faktisk ikke dere. 

Anonymkode: fbe33...c78

Dette er lovregulert, og det er ikke riktig.

Anonymkode: 4d5cb...cf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎22‎.‎09‎.‎2018 den 19.35, Anonym bruker skrev:

Dere fikk vite hvilken informasjon som ble gitt fra bhg/skole eller andre? 

Det blir vel til at vi samtykker, men jeg spør nok litt rundt dette på møtet først, tenker jeg.... Noen av de som kan bli kontaktet er bla foreldre av barnas venner og i vår omgangskrets - til en viss grad. Jeg kan ikke tenke meg til at det kan være noe annet enn positivt for saken, men jeg er allikevel redd for hvordan det kan påvirke forholdet utenfor saken. 

Anonymkode: 23880...f67

Hvis far har samtykket, så har de nok sendt ut brev dagen etter. Ideelt sett skulle dere ha signert skriftlig hvilke instanser dere tillater innhenting fra. Informasjon som er "skadelig" for dere å få kjennskap til av for eksempel antatt helsemessige eller relasjonelle årsaker kan visst tilbakeholdes. Vet ikke om det stemmer, men har lest at noen kontorer benytter dette i større utstrekning enn de egentlig har lov til. Spør derfor om alt de har innhentet er det dere er informert om.

En undersøkelsessak skal etter loven alltid gjøres minst mulig omfattende og inngripende, noe som medfører at de ikke kan kontakte deres venner eller omgangskrets uten deres samtykke. Dersom du derimot tenker at disse er egnet til å avklare saken, så kan du naturligvis selv be dem kontakte dem.

Selv for offentlige etater gjelder dette: "Står en overfor mindre alvorlige tilfeller, viker også taushetsplikten når det foreligger samtykke fra vedkommende til å innhente opplysninger. Ved samtykke må en være nøye med å holde seg innenfor de rammene som selve samtykket gir. En kan ikke innhente opplysninger som går utover det klienten har gitt tillatelse til". 

 

Anonymkode: 4d5cb...cf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette er lovregulert, og det er ikke riktig.

Anonymkode: 4d5cb...cf4

Man kan nekte innhenting av opplysninger.. jeg gjorde det på 1 av punktene til min psykolog grunnet at jeg hadde vært der for ting som ikke har noe med barna å gjøre.. som jeg ikke hadde lyst til at bv skulle lese. Det gikk greit i mitt tilfelle.. men hvis bv virkelig har grunn til å måtte lese det får de en samlejournal f.eks og de innhenter opplysninger enten folk vil eller ikke. Kjenner folk som har opplevd at bv har hele journalen fra lege el psykolog. Særdeles ubehagelig spør du meg: (

Anonymkode: 96b67...cc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

TS her. Hovedgrunnen til at vi var skeptiske til å samtykke er at en person de logisk ville kontakte på skolen også er involvert i våre liv på andre plan enn gjennom skolen. Vi syns det var veldig ubehagelig, og vi var redde for at det kunne påvirke relasjonen. Dette hadde BV forståelse for, og de valgte å gå en omvei rundt ham, og informerte ledelsen om at han skal holdes utenfor.

Vi valgte også at de skulle informere kort om hva saken gjaldt ved informasjonsinnhentingen , både til skolen og bhg, slik at vi slipper å bekymre oss for spekulasjoner om verre ting. 

Pga. høstferie og div. har ble ikke skole og barnehage kontaktet før denne uken. De har vært på hjemmebesøk og har avtalt en prat med et av barna. 

Jeg tipper saken avsluttes etter møte med gjennomgang av innhentet informasjon. Sannsynligvis får vi tilbud om noe veiledning e.l., noe vi selv har ønsket og bedt om også.

BV har for så vidt vært empatiske og greie å ha med å gjøre her, men jeg skulle gjerne vært foruten dette styret. Blir godt å legge det bak seg snart.

 

Anonymkode: 23880...f67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...