Gå til innhold

Innhenting av informasjon, BV


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det har blitt sendt inn en bekymringsmelding til BV på oss av en nabo, og det er opprettet undersøkelsessak. Pappaen var til samtale denne uka (jeg var ikke hjemme, så jeg skal neste uke), og han godtok at de kan innhente informasjon fra skole/bhg o.l. 

Jeg vet ikke om jeg ønsker at de skal gjøre det. Ikke fordi jeg ikke har tenkt å samarbeide, men fordi jeg føler det er en unødvendig inngriping i denne saken, og at det ikke vil gi dem annen informasjon enn de kan få fra oss. Vil det ha noen konsekvens for oss om vi sier nei til dette? (jeg er klar over at de ikke behøver vårt samtykke dersom de anser saken for å være alvorlig). 

Har noen erfaring med å ikke godta innhenting av informasjon?

Anonymkode: 23880...f67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvsagt får det konsekvenser om dere nekter å la barnevernet hente inn nødvendig infomasjon! Da tror de jo selvsagt at dere har noe å skjule å blir dermed enda mer bekymret. Det beste du kan gjøre er å samarbeidet med bv å gi all infomasjonen de trenger for å eventuelt henlegge saken. 

Anonymkode: 1545a...5f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Det er det jeg er redd for. Vi har ikke noe å skjule, men jeg vil helst ikke blande inn andre i frykt for hva de skal tenke osv. Vet det er dumt og at foreldrenes følelser og ubehag ikke er relevant i saker som meldes til BV, men jeg tenkte jeg skulle høre litt med noen som kanskje har erfaring, og råd 😊

Anonymkode: 23880...f67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet hvor ubehagelig det er,synes selv det var veldig ekkelt at skolen skulle få vite at vi har med barnevernet å gjøre,men likevel godkjente vi at de kan hente inn opplysninger så de fikk se at jeg ikke hadde noe å skjule. Det ble veldig posetivt for min sak ettersom fastlege;helsestasjon og barnehagen han hadde gått i bare sa posetive ting om meg. Barnevernet kom kun på ett hjemmebesøk å henla saken noen uker etterpå. Vil virkelig anbefale deg å samarbeidet selv om det blir ubehagelig.

Anonymkode: 1545a...5f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

TS her. Det er det jeg er redd for. Vi har ikke noe å skjule, men jeg vil helst ikke blande inn andre i frykt for hva de skal tenke osv. Vet det er dumt og at foreldrenes følelser og ubehag ikke er relevant i saker som meldes til BV, men jeg tenkte jeg skulle høre litt med noen som kanskje har erfaring, og råd 😊

Anonymkode: 23880...f67

Ikke blande inn andre? Det bestemmer ikke du. Hvor tror du bv skal hente informasjon da? 

Anonymkode: fbe33...c78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke blande inn andre? Det bestemmer ikke du. Hvor tror du bv skal hente informasjon da? 

Anonymkode: fbe33...c78

Jo, vi kan velge å ikke samtykke til dette dersom saken er vurdert å være alvorlig nok. 

Anonymkode: 23880...f67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo, vi kan velge å ikke samtykke til dette dersom saken er vurdert å være alvorlig nok. 

Anonymkode: 23880...f67

Dere kan velge å ikke samtykke, men bv henter inn akkurat de opplysningene de vil. Det bestemmer faktisk ikke dere. 

Anonymkode: fbe33...c78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper ikke. BV innhenter det de vil. 

Vi har Netopp vært inne en runde. Saken henlagt . Men sjokkert over hva enkelte folk har sagt om oss.

Anonymkode: f9725...873

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det hjelper ikke. BV innhenter det de vil. 

Vi har Netopp vært inne en runde. Saken henlagt . Men sjokkert over hva enkelte folk har sagt om oss.

Anonymkode: f9725...873

Ehm... om det er flere folk som tydeligvis har sagt endel negative ting om dere som foreldre, så ville jeg kanskje tenkt litt over det? 

Anonymkode: f2ed0...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det hjelper ikke. BV innhenter det de vil. 

Vi har Netopp vært inne en runde. Saken henlagt . Men sjokkert over hva enkelte folk har sagt om oss.

Anonymkode: f9725...873

Dere fikk vite hvilken informasjon som ble gitt fra bhg/skole eller andre? 

Det blir vel til at vi samtykker, men jeg spør nok litt rundt dette på møtet først, tenker jeg.... Noen av de som kan bli kontaktet er bla foreldre av barnas venner og i vår omgangskrets - til en viss grad. Jeg kan ikke tenke meg til at det kan være noe annet enn positivt for saken, men jeg er allikevel redd for hvordan det kan påvirke forholdet utenfor saken. 

Anonymkode: 23880...f67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som lærer i barneskolen har jeg mange ganger skrevet om barn til bv etter forespørsel. Jeg mottar da et brev med ulike spørsmål som jeg svarer saklig på. Hvilke spørsmål jeg får kan variere litt fra saken vil jeg tro.

Noe  ganger har jeg har mye å fortelle, kanskje om veiledning av foreldre, oppfølging av barn, bekymringer, hva barnet gir utrykk for osv. Andre ganger har jeg kun hatt positive tilbakemeldinger å komme med.

Jeg får ikke vite noe om hvem som har meldt, hva saken går ut på, dersom det ikke har direkte innvirkning på min jobb. 

Mitt poeng er altså at dette ikke er så «uvanlig» for en lærer og at du absolutt bør la de innhente informasjon.

Anonymkode: 3be17...354

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevernet må få de ønskede opplysningene fra et sted, så om dere ikke gir samtykke, vil det som regel bli flere hjemmebesøk, observasjoner av samspill i ulike situasjoner og møter på kontoret. Dere velger jo selv, men har dere ingenting de kan «ta» dere på, så er det vel ikke noe stress med hverken samtykke eller hjemmebesøk. 

Anonymkode: 73750...7ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Som lærer i barneskolen har jeg mange ganger skrevet om barn til bv etter forespørsel. Jeg mottar da et brev med ulike spørsmål som jeg svarer saklig på. Hvilke spørsmål jeg får kan variere litt fra saken vil jeg tro.

Noe  ganger har jeg har mye å fortelle, kanskje om veiledning av foreldre, oppfølging av barn, bekymringer, hva barnet gir utrykk for osv. Andre ganger har jeg kun hatt positive tilbakemeldinger å komme med.

Jeg får ikke vite noe om hvem som har meldt, hva saken går ut på, dersom det ikke har direkte innvirkning på min jobb. 

Mitt poeng er altså at dette ikke er så «uvanlig» for en lærer og at du absolutt bør la de innhente informasjon.

Anonymkode: 3be17...354

Det farger ikke din senere vurdering og oppfatning av barnet og situasjoner som kan oppstå, at det har vært en sak du ikke vet omfanget av?  Dette er en av de tingene som uroer meg, at det skal "henge" med barna ut skoletiden. Det andre er at dersom det ikke opplyses om innholdet i bekymringsmelding, så vil nok læreren/skolen lett kunne spekulere i hva det er , og kanske tenke seg et verre scenario enn det som er tilfelle. 

Jeg ønsker veldig å samarbeide på alle plan, men dette stresser meg litt. Både på vegne av ungene og oss foreldre.

Anonymkode: 23880...f67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber i bhg, og har litt erfaring med meldinger til bv. Både saker jeg har meldt selv og saker hvor det har blitt bedt om opplysninger via tilsendte spørsmål. 

I etterkant blir ingen avsluttede saker hengende på barnet, slik du er redd for. Vi har samme væremåte og det endrer ikke synet på barnet eller foreldre. Sånn er det hos de aller fleste, velger jeg å tro (og håpe på). 

Anonymkode: 73750...7ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det farger ikke din senere vurdering og oppfatning av barnet og situasjoner som kan oppstå, at det har vært en sak du ikke vet omfanget av?  Dette er en av de tingene som uroer meg, at det skal "henge" med barna ut skoletiden. Det andre er at dersom det ikke opplyses om innholdet i bekymringsmelding, så vil nok læreren/skolen lett kunne spekulere i hva det er , og kanske tenke seg et verre scenario enn det som er tilfelle. 

Jeg ønsker veldig å samarbeide på alle plan, men dette stresser meg litt. Både på vegne av ungene og oss foreldre.

Anonymkode: 23880...f67

Hvis du er bekymret for spekulasjoner, er det ikke verre enn å ta kontakt med skolen og informere. 

Anonymkode: fbe33...c78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det farger ikke din senere vurdering og oppfatning av barnet og situasjoner som kan oppstå, at det har vært en sak du ikke vet omfanget av?  Dette er en av de tingene som uroer meg, at det skal "henge" med barna ut skoletiden. Det andre er at dersom det ikke opplyses om innholdet i bekymringsmelding, så vil nok læreren/skolen lett kunne spekulere i hva det er , og kanske tenke seg et verre scenario enn det som er tilfelle. 

Jeg ønsker veldig å samarbeide på alle plan, men dette stresser meg litt. Både på vegne av ungene og oss foreldre.

Anonymkode: 23880...f67

Jeg er lærer i grunnskolen. Når en familie står i en barnevernssak vil vi gjerne være litt ekstra oppmerksomme og omsorgsfulle mot eleven. Det gjelder selvsagt alle barn vi vet (kanskje) har det vanskelig. Ut over dette er vi profesjonelle og vennlige mot både barn og foreldre, både under og etter en sak. 

Anonymkode: 9c2a7...d91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forekommer absolutt at foreldre ikke godtar innhenting av informasjon, eller at de godtar det fra noen instanser men ikke alle. Da drøfter vi oss gjerne gjennom behovet som er for å få informasjon fra de ulike, grunnen til at de ikke vil at det skal sendes brev til f.eks skolen og mulige løsninger som kan gjøre det mer "spiselig" for dem. F.eks er det fullt mulig for barneverntjenesten å skrive noe om hva som er grunnen til undersøkelsen eller at meldingen kommer fra en nabo eller anonym innringer e.l. (så fremt det stemmer, selvsagt) dersom de foresatte vil at det gjøres.

Det er riktig at barneverntjenesten i en undersøkelse kan innhente opplysninger uten samtykke. Men det er også slik at barneverntjenesten skal gjennomføre en undersøkelse slik at den er minst mulig belastende for familien, at opplysninger alltid skal innhentes i samråd med foreldrene dersom det lar seg gjøre og at barneverntjenesten skal arbeide etter prinsippet om minste hensiktsmessige inngripen. Dermed behøver man ikke innhente opplysninger fra "alt og alle" for å belyse en relativt avgrenset bekymring. Samtidig skal en sikre at en får nok opplysninger til å kunne vurdere om det er hold i meldingen, og de opplysninger foresatte selv gir kan en dessverre ikke alltid stole på.

Jeg tenker det mest hensiktsmessige er å ha en åpen dialog med kontaktpersonene deres hos barneverntjenesten når du møter dem, og ta det derfra. Hør hva de tenker, vær åpen om hva du tenker. Det er ikke verken uvanlig eller slik at du øyeblikkelig fremstår mistenkelig om du er skeptisk til at skole eller barnehage skal vite at barnevernet har en undersøkelse, altså.

mvh barnevernkonsulent

 

Anonymkode: 39a96...658

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde advokat og han stoppet at de pratet med BHG. Argumentet var at vi ikke ønsket "prat i lunsjen" og at de ikke er "tette nok", altså de ansatte. Dette ble godtatt. Saken ble etterpå henlagt. De fikk alt de trengte ved å få utskrift fra lege, alle besøk og alle årsakene til besøk, samt lengde på pasientforholdet. For vår del hadde vi samme lege og hadde hatt samme lege fra ungdommen av. Ingen bytter. 

Anonymkode: 03f19...de9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dere fikk vite hvilken informasjon som ble gitt fra bhg/skole eller andre? 

Det blir vel til at vi samtykker, men jeg spør nok litt rundt dette på møtet først, tenker jeg.... Noen av de som kan bli kontaktet er bla foreldre av barnas venner og i vår omgangskrets - til en viss grad. Jeg kan ikke tenke meg til at det kan være noe annet enn positivt for saken, men jeg er allikevel redd for hvordan det kan påvirke forholdet utenfor saken. 

Anonymkode: 23880...f67

Det er ikke vanlig å innhente informasjon fra privatpersoner. Offentlige instanser som kjenner familien er vanlig å innhente informasjon fra. Som flere i denne tråden skriver - det er lærere, barnehagepersonale, fastlege, BUP, PPT osv osv vant til. Jeg tenker i hvert fall aldri over hvorfor barnevernet er i kontakt med den aktuelle familien, det er vanlig for meg å gi informsjon til barnevernet. 

Anonymkode: c1f82...082

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke vanlig å innhente informasjon fra privatpersoner. Offentlige instanser som kjenner familien er vanlig å innhente informasjon fra. Som flere i denne tråden skriver - det er lærere, barnehagepersonale, fastlege, BUP, PPT osv osv vant til. Jeg tenker i hvert fall aldri over hvorfor barnevernet er i kontakt med den aktuelle familien, det er vanlig for meg å gi informsjon til barnevernet. 

Anonymkode: c1f82...082

Ikke privatpersoner, men personer i skolen som er tett på våre barn både i og utenfor skolen. Jeg uroer meg bla. for hvordan den profesjonelle skoleansatte vil forholde seg til undersøkelsen som privatperson, hvordan det kan påvirke vår relasjon. Forhåpentligvis vil det ikke være et problem, bortsett fra at det blir ubehagelig en stund.

Anonymkode: 23880...f67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode og saklige svar, forresten! Regner med det vil gå fint, jeg bare gruer meg sånn. Har følt meg helt utenfor i flere dager nå, så det blir godt å få det første møtet overstått! 

Anonymkode: 23880...f67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært meldt til barnevernet 2 ganger. Begge gangene skulle de innhente informasjon fra barnehagen og helsesøster og sånn. Vi informerte de på forhånd selv og forklarte hva meldingen gikk ut på. Den andre gangen gadd de ikke engang å gjøre det allikevel, så vi kunne jo spart oss for å informere de forskjellige. Har aldri tenkt at de ser ned på oss eller noe som helst. Begge gangene ble saken kjapt henlagt og livet gikk videre som normalt. Jeg synes det var ekstremt pinlig den andre gangen da. Men det sto så mye rart i den meldingen at barnevernet bare lo av det og gadd virkelig ikke undersøke noe videre.

Anonymkode: ab54f...627

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dere fikk vite hvilken informasjon som ble gitt fra bhg/skole eller andre? 

Anonymkode: 23880...f67

Dere har innsynsrett i alle opplysninger i saken. Det er vanlig at det som er kommet inn blir gjennomgått med dere mot slutten av undersøkelsen, men skulle det dukke opp noe spesielt - f.eks noe som øker bekymringen markant underveis vil det selvsagt bli tatt opp med dere tidligere. 

Anonymkode: 39a96...658

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nektet innhenting av oplysninger hos psykolog. De prøvde seg to ganger.. man har rett til å si nei dersom man f.eks føler som i mitt tilfelle at det ikke har noe med barnet å gjøre

Anonymkode: 96b67...cc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...