Gå til innhold

#Metoo, en ekstra kondom?


Enigman

Anbefalte innlegg

I over 10 år har jeg og kona stort sett hatt det deilig på soverommet. Selvfølgelig er det ikke alltid at begge har lyst samtidig, men vi har aldri vært redd for å prøve å få i gang den andre. Jeg er den som oftest har tatt initiativet. Men om hun ikke orker eller vil, da lar jeg det alltid bli med forsøket.

Alle diskusjonene som har vært rundt seksuell trakassering den siste tiden har fått meg til å tenke på hvordan hun egentlig oppfatter at jeg strekker meg rundt henne de gangene hun ikke har lyst. «Enhver uønsket seksuell oppmerksomhet» er jo seksuell trakassering.

Om hun gir meg et signal om at hun ikke har lyst etter at jeg har forsøkt å ta initiativet, da har jeg jo allerede gitt henne uønsket seksuell oppmerksomhet. Fast forhold eller ikke, samtykke skal gis siden det ikke alltid er at man har lyst. Alle er enig i det.

Allikevel, den kanskje tammeste måten å initiere sex på er å spørre samboeren: «Vil du ha sex med meg?». Jeg har prøvd og det fungerer dårlig som katalysator for både henne og meg.

Så, er det OK å gjøre som før og heller akseptere at det gis «uønsket seksuell oppmerksomhet» de gangene hun egentlig ikke har lyst? Eller bør man tre på den ekstra #Metoo kondomen ved å spørre formelt før man initierer fysisk kontakt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Enigman skrev:

I over 10 år har jeg og kona stort sett hatt det deilig på soverommet. Selvfølgelig er det ikke alltid at begge har lyst samtidig, men vi har aldri vært redd for å prøve å få i gang den andre. Jeg er den som oftest har tatt initiativet. Men om hun ikke orker eller vil, da lar jeg det alltid bli med forsøket.

Alle diskusjonene som har vært rundt seksuell trakassering den siste tiden har fått meg til å tenke på hvordan hun egentlig oppfatter at jeg strekker meg rundt henne de gangene hun ikke har lyst. «Enhver uønsket seksuell oppmerksomhet» er jo seksuell trakassering.

Om hun gir meg et signal om at hun ikke har lyst etter at jeg har forsøkt å ta initiativet, da har jeg jo allerede gitt henne uønsket seksuell oppmerksomhet. Fast forhold eller ikke, samtykke skal gis siden det ikke alltid er at man har lyst. Alle er enig i det.

Allikevel, den kanskje tammeste måten å initiere sex på er å spørre samboeren: «Vil du ha sex med meg?». Jeg har prøvd og det fungerer dårlig som katalysator for både henne og meg.

Så, er det OK å gjøre som før og heller akseptere at det gis «uønsket seksuell oppmerksomhet» de gangene hun egentlig ikke har lyst? Eller bør man tre på den ekstra #Metoo kondomen ved å spørre formelt før man initierer fysisk kontakt?

Det der er en konstruert problematikk. Hvis man ikke ønsker seksuell oppmerksomhet fra partner, så avklarer man det. I de fleste forhold er seksuelle tilnærmelser helt ok, under forutsetning at det avbrytes dersom man gir uttrykk for at man ikke er interessert. 

Det er helt ok for meg at mannen min tar meg på puppen. Hvis jeg ikke ønsker at han skal gøre det, holder det å vise det med en bevegelse eller liten lyd, så slutter han. Han vet derimot at jeg hater å bli tatt i skrittet, så det gjør han aldri. 

Anonymkode: 2febc...d6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter pris på seksuell oppmerksomhet fra mannen når som helst, etter 10 år tåler begge at den andre ikke har lyst akkurat der og da. Blir noe annet om sjefen klapper meg på rumpa.

Anonymkode: 7bcd8...4b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri vært noe problem her i huset. Mannen min er nok mer intens da, griper tak i meg og dytter meg inntil veggen f eks. Men det funker 9 av 10 ganger, så..

Anonymkode: f4293...873

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har jo allerede et sett med forventninger og uskrevne avtaler seg imellom når man er i et forhold. Man har også etablert en annen intimsfære enn den man har med de man ikke er kjæreste/gift med. 

Metoo handler jo om å tråkke over den andre sin grense. Og jeg vil anta at den grensa som er imellom deg og kona di er et annet sted enn den mellom deg og en dame på butikken, f.eks. Det er ikke så vanskelig, hvis man ikke gjør det vanskelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom dette går under #MeToo har det gått for langt.

Altså, slik jeg ser det handler #MeToo om uønsket seksuell tilnærmelse av en person man ikke ønsker slik tilnærmelse av.
Er man i er forhold, er det i utgangspunktet med en person man ønsker slike tilnærmelser fra, og så lenge du respekterer et nei ser jeg virkelig ikke at det er et problem

Anonymkode: 2f4f6...60c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Enigman skrev:

I over 10 år har jeg og kona stort sett hatt det deilig på soverommet. Selvfølgelig er det ikke alltid at begge har lyst samtidig, men vi har aldri vært redd for å prøve å få i gang den andre. Jeg er den som oftest har tatt initiativet. Men om hun ikke orker eller vil, da lar jeg det alltid bli med forsøket.

Alle diskusjonene som har vært rundt seksuell trakassering den siste tiden har fått meg til å tenke på hvordan hun egentlig oppfatter at jeg strekker meg rundt henne de gangene hun ikke har lyst. «Enhver uønsket seksuell oppmerksomhet» er jo seksuell trakassering.

Om hun gir meg et signal om at hun ikke har lyst etter at jeg har forsøkt å ta initiativet, da har jeg jo allerede gitt henne uønsket seksuell oppmerksomhet. Fast forhold eller ikke, samtykke skal gis siden det ikke alltid er at man har lyst. Alle er enig i det.

Allikevel, den kanskje tammeste måten å initiere sex på er å spørre samboeren: «Vil du ha sex med meg?». Jeg har prøvd og det fungerer dårlig som katalysator for både henne og meg.

Så, er det OK å gjøre som før og heller akseptere at det gis «uønsket seksuell oppmerksomhet» de gangene hun egentlig ikke har lyst? Eller bør man tre på den ekstra #Metoo kondomen ved å spørre formelt før man initierer fysisk kontakt?

Du bommer forøvrig grovt både med å trekke inn #Metoo og og å vase om kondom. Veldig merkelig bilde!

Anonymkode: 2febc...d6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode, men varierte svar!

Vi er enig i at #Metoo gjelder alle former for "uønsket seksuell oppmerksomhet", også i nære relasjoner.

Noen vil bli dyttet inntil veggen «9 av 10 ganger», noen legger stor vekt på «uskrevne avtaler» og noen aksepterer kun å bli tatt på visse kroppsdeler. Hva kona vil ha varierer fra dag til dag.

Dette er derfor ikke lett å få stemt opp med #Metoo prinsippene. Initiativene som starter med fysisk kontakt gir jo noen ganger "uønsket seksuell oppmerksomhet" før samtykke kan forstås.

Man burde kanskje begynne å bruke noen av de nye appene som har kommet for å gi samtykke til sex, men det sitter langt inne!

Er vi i ferd med å innføre reguleringer som bryter med normal sexadferd? Reguleringer vi alle allikevel velger bort, men kan klandres for?

Endret av Enigman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er usikker på hva som er greit i ditt forhold må du nesten snake med din kone. Det spiller ingen rolle hva vi her på forumet synes, dersom det er greit for din kone er det greit, dersom hun ikke synes det er greit er det ikke greit. Ferdig snakka.

Anonymkode: ccd8c...690

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Enigman skrev:

Takk for gode, men varierte svar!

Vi er enig i at #Metoo gjelder alle former for "uønsket seksuell oppmerksomhet", også i nære relasjoner.

Noen vil bli dyttet inntil veggen «9 av 10 ganger», noen legger stor vekt på «uskrevne avtaler» og noen aksepterer kun å bli tatt på visse kroppsdeler. Hva kona vil ha varierer fra dag til dag.

Dette er derfor ikke lett å få stemt opp med #Metoo prinsippene. Initiativene som starter med fysisk kontakt gir jo noen ganger "uønsket seksuell oppmerksomhet" før samtykke kan forstås.

Man burde kanskje begynne å bruke noen av de nye appene som har kommet for å gi samtykke til sex, men det sitter langt inne!

Er vi i ferd med å innføre reguleringer som bryter med normal sexadferd? Reguleringer vi alle allikevel velger bort, men kan klandres for?

Jeg synes du konstruerer en problemstilling som i liten grad finnes. Du 'glemmer' beleilig at man har ulike intimsoner i et forhold i motsetning til når man forholder seg til kvinner som du f eks møter tilfeldig på gata, eller en kollega. 

Metoo handler om maktmisbruk. Eller det å ta seg til rette overfor et annet menneske. Det er ikke (eller bør i hvert fall ikke være) normal atferd å klå på folk du ikke kjenner, stirre megetsigende på puppene til kollegaen eller klaske servitøren på baken. Sånne ting er det veldig mange jenter som har opplevd. Og også langt verre ting. De som kommer med idiot-påstander av typen 'går det ikke lenger an å gi en kompliment eller be en dame med på kino lenger på grunn av metoo!?' har ikke skjønt det. Hvis de ikke greier å se forskjell på å grafse nedi trusa til kollegaen sin og å be noen med på kino, så er det noe alvorlig galt med tankesettet deres. 

Dette er virkelig ikke så vanskelig som du lager det til. 

Jeg synes det høres ganske rart ut at dere som er gift ikke har et avklart forhold til hva som er greit og ikke mht tilnærminger, og tror egentlig at dette bare er noe du finner på for å få fram at metoo er noe tull, og snart kan vel ikke en stakkars mann få ha sex med sin kone uten å laste ned en app først. 

I motsatt fall er det ganske trist at dere kommuniserer såpass dårlig om noe så grunnleggende, så da bør dere kanskje ta dere en tur til en terapeut (evt en tolk??). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du sitter hjemme på gutterommet ditt og føler deg krenket over metoo og derfor skriver dette våset. 

Hvorfor er du så krenket da? Har du generelt vanskelig for å forstå grenser og kommunisere med andre?

Anonymkode: 5676a...4e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I USA og Sverige har de begynt å bruke apper for consent før fysiske seksuelle tilnærmelser. I Norge kan vi begynne å klå uten at samtykke er gitt først.  

Anonymkode: 508fb...b4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Seksuell handling omfatter priært beføling av bryster eller kjønnsorganer. (Seksuell omgang er noe annet)

Straffeloven: "Med bot eller fengsel inntil 1 år straffes den som foretar seksuell handling med noen som ikke har samtykket i det.

Det avgjørende er ikke hvem personen er (kjæreste eller ukjent), det avgjørende er hva som står i straffeloven. 

Samtykke må gis fra gang til gang. Det finnes ikke årskort for samtykke.

Uten å spørre først er det derfor riktig at det er ulovlig å ta kjæresten på puppen.

Som regel er det ok for dama, men det like fullt en straffbar handling. 

Anonymkode: 508fb...b4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er gift og bor sammen, har man allerede godtatt all seksuell tilnærming fra den andre. Så lenge man tar et nei for et nei er det ikke et problem uansett hva man gjør. Hvis noen ikke ønsker slik oppmerksomhet bør de ikke bo sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.9.2018 den 21.17, Anonym bruker skrev:

Hvis du er usikker på hva som er greit i ditt forhold må du nesten snake med din kone. Det spiller ingen rolle hva vi her på forumet synes, dersom det er greit for din kone er det greit, dersom hun ikke synes det er greit er det ikke greit. Ferdig snakka.

Anonymkode: ccd8c...690

What she said 👆

Anonymkode: 3bda9...599

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Tøystykke skrev:

Hvis man er gift og bor sammen, har man allerede godtatt all seksuell tilnærming fra den andre. Så lenge man tar et nei for et nei er det ikke et problem uansett hva man gjør. Hvis noen ikke ønsker slik oppmerksomhet bør de ikke bo sammen.

Å bo sammen er ikke frikort for seksuell handling som loven definerer det. Samtykke skal gis før seksuell handling skjer fra gang til gang.

Allikevel praktiseres ikke dette i de 1000 hjem. Normale folk tar på kjæresten sin  uten om å spørre først og begge aksepterer et nei i etterkant.

Altså er loven strengere enn hva som er sunn fornuft og vanlig. Ett år i fengsel for å ta kjæresten på puppen uten å spørre først!!!

Anonymkode: 508fb...b4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Å bo sammen er ikke frikort for seksuell handling som loven definerer det. Samtykke skal gis før seksuell handling skjer fra gang til gang.

Allikevel praktiseres ikke dette i de 1000 hjem. Normale folk tar på kjæresten sin  uten om å spørre først og begge aksepterer et nei i etterkant.

Altså er loven strengere enn hva som er sunn fornuft og vanlig. Ett år i fengsel for å ta kjæresten på puppen uten å spørre først!!!

Anonymkode: 508fb...b4f

Hva definerer hva som går under betegnelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Å bo sammen er ikke frikort for seksuell handling som loven definerer det. Samtykke skal gis før seksuell handling skjer fra gang til gang.

Allikevel praktiseres ikke dette i de 1000 hjem. Normale folk tar på kjæresten sin  uten om å spørre først og begge aksepterer et nei i etterkant.

Altså er loven strengere enn hva som er sunn fornuft og vanlig. Ett år i fengsel for å ta kjæresten på puppen uten å spørre først!!!

Anonymkode: 508fb...b4f

Det der er bare vås. Og du har åpenbart ikke peiling på strafferammer. 

Anonymkode: 2febc...d6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tøystykke skrev:

Hva definerer hva som går under betegnelsen?

Se definisjon på seksuell handling her med lenke til forankring i straffeloven.

Alt annet enn ja er nei, og selvsagt må ja(samtykke) gis før hver seksuelle handling.

Anonymkode: 508fb...b4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...