Gå til innhold

Er dette mobbing?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva mener du?

Anonymkode: da800...ba9

Det jeg mener er at feks ble det skrevet en tråd igår om ei som mistet sin mor i dødsfall. Hun lagde en tråd og fikk mange rare svar. Et av spørsmålene hun fikk var at hun skreiv en ny trård. En av brukerene her inne oppfattet dette med å lage en tråd til hvorav den første handlet om innleggelse og den neste om død. Da ble hun beskyldt for å "spamme" forumet, fordi det ikke er lov å legge ut spam. 

Anonymkode: bbd35...a2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv har jeg mistet mitt barn. Det ble også snudd til noe helt annet her inne. Det var ikke mulig å få sympati, eller utløp for sorg uten å blir "angrepet". Forumet her inne........ jeg vet om bedre sted for å si det slik. De har blitt flinkere til å slette nå men det er nylig. 

Anonymkode: bbd35...a2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Hjertefru skrev:

OK, leste siste svaret ditt nå hi og ser hva du vil frem til. Men synes ikke de to situasjonene er helt sammenlignbare. Hvis mannen min var utro ville jeg gjerne likt å vite det.

Men hvis jeg var denne fiktive kollegaen, er jeg slett ikke sikker på om jeg ville at noen hadde fortalt meg rett ut hva som hadde foregått. Men hadde nok satt pris på og merket at arbeidsmiljøet hadde blitt ryddet opp i...,

Jeg synes de er sammenliknbare, men selvsagt ikke identiske. Poenget mitt er at både en mobber og en utro person er ansvarlig for konsekvensene - ikke den som eventuelt informerer om at det skjer.

HI

Anonymkode: e5d63...f36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det jeg mener er at feks ble det skrevet en tråd igår om ei som mistet sin mor i dødsfall. Hun lagde en tråd og fikk mange rare svar. Et av spørsmålene hun fikk var at hun skreiv en ny trård. En av brukerene her inne oppfattet dette med å lage en tråd til hvorav den første handlet om innleggelse og den neste om død. Da ble hun beskyldt for å "spamme" forumet, fordi det ikke er lov å legge ut spam. 

Anonymkode: bbd35...a2c

Men den brukeren som ga henne mange rare svar er jo ikke helt god i hodet, men det var kun 1 bruker. Jeg rapporterte den brukeren og tråden ble omsider ryddet i

Anonymkode: da800...ba9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes de er sammenliknbare, men selvsagt ikke identiske. Poenget mitt er at både en mobber og en utro person er ansvarlig for konsekvensene - ikke den som eventuelt informerer om at det skjer.

HI

Anonymkode: e5d63...f36

De er ikke sammenlignbare i det hele tatt

Anonymkode: da800...ba9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har en kollega som er ganske spesiell. Hun reagerer på veldig forutsigbare måter, sier de samme tingene osv. Jeg synes det er gøy å vedde med andre på kontoret om hva hun kommer til å svare dersom jeg sier det eller det til henne, og så teste det ut når hun kommer. Vi har mye moro av det. Nå har en person på kontoret (vi er fem) sagt til meg at hun mener det jeg driver med er mobbing, og at jeg skal slutte. Hvordan kan det være et problem så lenge den rare ikke vet om at vi gjør det? Vi ler jo ikke av henne så hun ser det.

Anonymkode: e5d63...f36

Det her er trolling ! På lavt nivå. 

Anonymkode: 7896f...14d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser poenget ditt, og er helt enig med deg. Jeg syns også det kan sammenlignes, jeg er en av dem i en av trådene som ikke forstår at noen ikke vil vite og blir provosert og sint om noen skulle fortalt dem at mannen var utro.

Anonymkode: 00d99...9f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det her er trolling ! På lavt nivå. 

Anonymkode: 7896f...14d

Ja, tok litt tid før jeg innså at dette var trolling..

Anonymkode: 91527...94e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ser poenget ditt, og er helt enig med deg. Jeg syns også det kan sammenlignes, jeg er en av dem i en av trådene som ikke forstår at noen ikke vil vite og blir provosert og sint om noen skulle fortalt dem at mannen var utro.

Anonymkode: 00d99...9f6

Jeg ser også poenget til HI, og det kan forsåvidt sammenlignes, men det er likevel ikke helt det samme. Historien om jobben her, er uten tvil trakassering og alle som er med på det, har ansvar og skyld, ikke bare den som legger opp til å fortelle "morsomme" historier om kollegaen. Men like lite som jeg synes at løsningen på utroskap er å fortelle en person man ikke kjenner noe særlig om det, så synes jeg at det er en dårlig løsning å gå til kollegaen og fortelle at "de andre" driter deg ut bak ryggen din. Og jeg kan godt se for meg dem som hadde gjort det med en andel skadefryd også. I mine øyne er det rett og slett dårlig gjort å gå til kollegaen og fortelle det. Hva ønsker man å oppnå med det? Få kollegaen til å føle seg som en liten dritt?  Det rette ville vært å gå til arbeidsgiver og fortelle om problemet, og ikke minst, først og fremst gi de andre kollegene som er involvert i dette klar beskjed om hva man mener om sånn oppførsel. 

Det samme med utroskap.  Om min venninne hadde en forhold til en gift mann, kunne det ikke falle meg inn å gå til hans kone å fortelle noe. Måtte jeg absolutt blande meg, så hadde jeg tatt tak i venninnen og ev. mannen og gitt dem klar beskjed om å ordne opp. I begge saken bør man ta kontakt med dem som står for krenkelsen ikke med offeret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men poenget mitt: Hun vet jo ikke dette! Hun tror vi snakker med henne for å være hyggelig. Hvis kollegaen vår forteller henne at vi ler av henne, så er det jo hun som sårer, ikke vi!!!

HI

Anonymkode: e5d63...f36

Håper hun heller går til sjefen å forteller hvordan du oppfører deg slik at du mister jobben din. Det er mobbing på høyt nivå og selv om (du tror) hun ikke vet noe er det likefult mobbing og trakasering. Du burde skjemmes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jeg som tok opp sammenligningen med utroskap.

Jeg sa også at jeg ikke synes man burde fortelle kollegaen om det som har skjedd. Man sier klart ifra til mobberen, og sjefen. Men det kommer ingenting godt ut av at kollegaen får vite at folk har gjort narr av henne fordi hun er “rar”. Det er best at alt stopper uten at hun får vite noe, og at mobberen får en kraftig salve! Hvorfor vil du at hun skal bli lei seg og få dårlig selvtillit? Det kan jo spre seg videre og ødelegge flere arenaer i livet hennes. 

Utroskap er litt det samme. Man sier klart ifra til de som er utro hva man synes om saken! Man kan også stikke kjepper i hjulene for dem som er utro o.s.v. Men å blande seg øvrig inn og fortelle den forsmådde kan forårsake mer skade enn godt, det vet man ikke på forhånd. 

Anonymkode: 1db7d...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har en kollega som er ganske spesiell. Hun reagerer på veldig forutsigbare måter, sier de samme tingene osv. Jeg synes det er gøy å vedde med andre på kontoret om hva hun kommer til å svare dersom jeg sier det eller det til henne, og så teste det ut når hun kommer. Vi har mye moro av det. Nå har en person på kontoret (vi er fem) sagt til meg at hun mener det jeg driver med er mobbing, og at jeg skal slutte. Hvordan kan det være et problem så lenge den rare ikke vet om at vi gjør det? Vi ler jo ikke av henne så hun ser det.

Anonymkode: e5d63...f36

Tok ikke lang tid for å se at dette er ren trolling. However, dette skjer faktisk daglig i arbeidsmiljøet overalt. Hadde dette likevel vært seriøst, så hadde du jo virkelig vært en lav klasses, mindre intelligent fitte🤷🏼‍♀️ Det er baksnakking, nedverdigende og du bidrar til et usunt og ondskapsfullt arbeidsmiljø, men ikke bare det..du sitter nok også hjemme og lærer de stakkars uskyldige barna dine mobbing og stygg oppførsel. Det er typisk for sånne ekle fjortisjenter som lever av populæritet, som oftest var reell på barne-og ungdomsskolen, så fikk du barn med den kjekke populære gutten. Du fikk et bedritent utseende og ble forlatt, så nå prøver du desperat å leve etter den populære-livsstilen igjen fordi du sliter med å akseptere at du gikk fra topp til bunn. Stakkars lille jente. 

Så hvis dette var seriøst, tenk på dette neste gang du lar den mangelen på sosial intelligens ta over : De som du gjør narr av «den rare» sammen med, snakker garantert bak ryggen på deg om hvor ekkel og barnslig du er som person og at de håper/er glad for at de ikke har deg i livet sitt utenom jobben, men det var kun den ene personen som hadde nerver til å si det rett i trynet på deg. Det er nok du som er «den rare» og som er mest mislikt i gruppa og på jobben.

Om det var trolling Skaff deg psykolog. Du mangler ikke fantasi for å si det sånn, men den sosiale intelligensen som har blitt nevnt her av så mange andre, den mangler du uavhengig av innlegget. :)) lykke til i livet og god bedring.

Anonymkode: 7d533...73e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tok ikke lang tid for å se at dette er ren trolling. However, dette skjer faktisk daglig i arbeidsmiljøet overalt. Hadde dette likevel vært seriøst, så hadde du jo virkelig vært en lav klasses, mindre intelligent fitte🤷🏼‍♀️ Det er baksnakking, nedverdigende og du bidrar til et usunt og ondskapsfullt arbeidsmiljø, men ikke bare det..du sitter nok også hjemme og lærer de stakkars uskyldige barna dine mobbing og stygg oppførsel. Det er typisk for sånne ekle fjortisjenter som lever av populæritet, som oftest var reell på barne-og ungdomsskolen, så fikk du barn med den kjekke populære gutten. Du fikk et bedritent utseende og ble forlatt, så nå prøver du desperat å leve etter den populære-livsstilen igjen fordi du sliter med å akseptere at du gikk fra topp til bunn. Stakkars lille jente. 

Så hvis dette var seriøst, tenk på dette neste gang du lar den mangelen på sosial intelligens ta over : De som du gjør narr av «den rare» sammen med, snakker garantert bak ryggen på deg om hvor ekkel og barnslig du er som person og at de håper/er glad for at de ikke har deg i livet sitt utenom jobben, men det var kun den ene personen som hadde nerver til å si det rett i trynet på deg. Det er nok du som er «den rare» og som er mest mislikt i gruppa og på jobben.

Om det var trolling Skaff deg psykolog. Du mangler ikke fantasi for å si det sånn, men den sosiale intelligensen som har blitt nevnt her av så mange andre, den mangler du uavhengig av innlegget. :)) lykke til i livet og god bedring.

Anonymkode: 7d533...73e

Det kan lønne seg å lese hele tråden før man svarer..

Anonymkode: da800...ba9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Yellow Brick Road skrev:

Jeg ser også poenget til HI, og det kan forsåvidt sammenlignes, men det er likevel ikke helt det samme. Historien om jobben her, er uten tvil trakassering og alle som er med på det, har ansvar og skyld, ikke bare den som legger opp til å fortelle "morsomme" historier om kollegaen. Men like lite som jeg synes at løsningen på utroskap er å fortelle en person man ikke kjenner noe særlig om det, så synes jeg at det er en dårlig løsning å gå til kollegaen og fortelle at "de andre" driter deg ut bak ryggen din. Og jeg kan godt se for meg dem som hadde gjort det med en andel skadefryd også. I mine øyne er det rett og slett dårlig gjort å gå til kollegaen og fortelle det. Hva ønsker man å oppnå med det? Få kollegaen til å føle seg som en liten dritt?  Det rette ville vært å gå til arbeidsgiver og fortelle om problemet, og ikke minst, først og fremst gi de andre kollegene som er involvert i dette klar beskjed om hva man mener om sånn oppførsel. 

Det samme med utroskap.  Om min venninne hadde en forhold til en gift mann, kunne det ikke falle meg inn å gå til hans kone å fortelle noe. Måtte jeg absolutt blande meg, så hadde jeg tatt tak i venninnen og ev. mannen og gitt dem klar beskjed om å ordne opp. I begge saken bør man ta kontakt med dem som står for krenkelsen ikke med offeret. 

Helt enig!!! HI har jo ikke skjønt noen ting...

Anonymkode: 878f4...20a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mobber henne bak hennes rygg. Hadde du likt om noen gjorde det mot deg? 

Utrolig sjofelt gjort. Håper noen av dine kollegaer har guts til å si dette rett i ansiktet ditt på mandag. 

Anonymkode: fc348...75b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det kan lønne seg å lese hele tråden før man svarer..

Anonymkode: da800...ba9

Jeg har lest hele tråden!?

Anonymkode: 7d533...73e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har lest hele tråden!?

Anonymkode: 7d533...73e

Det kan du umulig ha gjort

Anonymkode: da800...ba9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI, jeg kan ikke se at noen her ønsker at kollegaen som blir mobbet skal bli fortalt hva som foregår? De vil bare at mobberne skal slutte, uten at kollegaen trenger å bli kjempesåra.

Anonymkode: 1db7d...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at du ikke skjønner at dette er mobbing sier alt om deg...

Så pinlig for deg.. når det er en som nå har konfrontert deg med det er sjansen stor for at de andre bare ler med deg men egentlig diskuterer hvor kjip du er bak din rygg.. 

Anonymkode: be95e...12b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men dere har jo ikke forstått det! VI sårer henne ikke! Det er kollegaen vår som kommer til å såre henne dersom hun sladrer!
 

HI

Anonymkode: e5d63...f36

Jeg tror at du kan være ganske trygg på at det både blir snakket og flirt godt bak ryggen din også. Folk som deg er sånne man jatter med og himler med øynene etterpå  

Så kan du kjenne litt på følelsen på å vite det? Er den god?

Anonymkode: 43899...8fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men poenget mitt: Hun vet jo ikke dette! Hun tror vi snakker med henne for å være hyggelig. Hvis kollegaen vår forteller henne at vi ler av henne, så er det jo hun som sårer, ikke vi!!!

HI

Anonymkode: e5d63...f36

Hvordan vet du at hun ikke vet?

Er du klar over hvor mye man får med seg av non-verbal kommunikasjon?

Og er du klar over hvor ondskapsfull du virker?

Hvilke moralske kjøreregler lærer du barna dine?

Du skal være då sykt glad for at du ikke er kollegaen min!!!

Anonymkode: be95e...12b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest hele tråden nå og mener at dette ikke på noen måte kan sammenlignes. 

Jeg ser heller ingen som mener at det er en god ide å fortelle den fiktive kollegaen om mobbingen. De ønsker at sjefen skal få vite det og at mobberne skal stoppes. 

Å blande seg inn i andres forhold ved å sladre om utroskap til folk man ikke kjenner svært godt er en fullstendig annen sak. 

Du ordlegger deg godt og virker reflektert så det er litt merkelig at du ikke ser det. 

Anonymkode: 43899...8fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan kan det være det så lenge hun ikke vet om det? Jeg skjønner at vi har det moro på hennes bekostning, men hun opplever jo at vi er gode venner. Hvis kollegaen vår skal si til henne at vi ler av henne, så er det jo hun som får henne til å føle seg dårlig?

HI

Anonymkode: e5d63...f36

Synes du virkelig ikke at det er mobbing å gjøre skikkelig narr av noen bak ryggen dems? Dere oppfører dere som skikkelige drittunger og hadde jeg jobbet sammen med dere så hadde jeg sagt klart fra til dere! Jeg hadde i hvertfall ikke stolt et minutt på dere og lurt på om dere gjorde det samme bak ryggen min. Hadde du vært datteren min hadde jeg bedt deg om å skamme deg og hadde blitt skikkelig skuffet over henne!

Anonymkode: 311f8...7ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men dere har jo ikke forstått det! VI sårer henne ikke! Det er kollegaen vår som kommer til å såre henne dersom hun sladrer!
 

HI

Anonymkode: e5d63...f36

For en ansvarsavskrivelse! Dere oppfører dere som en gjeng med drittunger og så påstår du at det er hun som er ansvarsfull sin feil?

Anonymkode: 311f8...7ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...