Gå til innhold

Er dette mobbing?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en kollega som er ganske spesiell. Hun reagerer på veldig forutsigbare måter, sier de samme tingene osv. Jeg synes det er gøy å vedde med andre på kontoret om hva hun kommer til å svare dersom jeg sier det eller det til henne, og så teste det ut når hun kommer. Vi har mye moro av det. Nå har en person på kontoret (vi er fem) sagt til meg at hun mener det jeg driver med er mobbing, og at jeg skal slutte. Hvordan kan det være et problem så lenge den rare ikke vet om at vi gjør det? Vi ler jo ikke av henne så hun ser det.

Anonymkode: e5d63...f36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hadde noen gjort slik med meg, hadde jeg ikke syntes noe om det i det hele tatt. 

Anonymkode: be7c0...099

Men hun vet jo ikke om det. Skjønner at det kunne blitt ubehagelig for henne dersom hun fikk vite det, men det får hun jo ikke.

HI

Anonymkode: e5d63...f36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har en kollega som er ganske spesiell. Hun reagerer på veldig forutsigbare måter, sier de samme tingene osv. Jeg synes det er gøy å vedde med andre på kontoret om hva hun kommer til å svare dersom jeg sier det eller det til henne, og så teste det ut når hun kommer. Vi har mye moro av det. Nå har en person på kontoret (vi er fem) sagt til meg at hun mener det jeg driver med er mobbing, og at jeg skal slutte. Hvordan kan det være et problem så lenge den rare ikke vet om at vi gjør det? Vi ler jo ikke av henne så hun ser det.

Anonymkode: e5d63...f36

Ja, det er mobbing. 

Anonymkode: 86491...9d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det er mobbing. 

Anonymkode: 86491...9d9

Hvordan kan det være det så lenge hun ikke vet om det? Jeg skjønner at vi har det moro på hennes bekostning, men hun opplever jo at vi er gode venner. Hvis kollegaen vår skal si til henne at vi ler av henne, så er det jo hun som får henne til å føle seg dårlig?

HI

Anonymkode: e5d63...f36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er mobbing. Takk og lov har jeg ikke kollegaer som deg. Jeg hadde trolig sagt i fra til sjefen også om din oppførsel. Usmakelig, umodent og skikkelig dårlig gjort av deg. Underholdning på bekostning av en kollega er ikke OK. 

Anonymkode: bbef2...6fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du driver med baksnakking av en annen person, har det morro på hennes bekostning. JA det er mobbing, SELV OM HUN IKKE VET DET! Skjerp deg! Oppfør deg som den voksne personen du er! 

Hadde du vært min kollega hadde heg sagt rett ut til deg hva jeg mente om drittungeoppførselen din! Skam deg!

Anonymkode: fe405...a25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en så barnslig og ondskapsfull oppførsel at jeg ikke tror det er sant. 

Voksne folk oppfører seg ikke sånn. 

Anonymkode: 43899...8fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forresten du som er den mest spesielle i den gjengen der. At du ikke selv ser problemet med det du gjør, sier jo sitt om din sosiale intelligens og evne til empati. Heldigvis er det folk som tør å si ifra til deg. Det er nok flere som tenker det samme der, til og med om de skulle dilte etter deg. Jeg hadde virkelig mislikt å jobbe med deg! Blir kvalm.

Anonymkode: 1db7d...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mobbing? Kanskje ikke enda, men det er skikkelig umoden, bedriten fjortisoppførsel .

Høres ut som dere har for lite å gjøre på jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun merker helt sikkert at det foregår noe.. hilsen en som har blitt baksnakket på jobb. Det er skikkelig dårlig oppførsel av deg. Du burde skjemmes!

Anonymkode: 6f7a8...fa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør prøve å se for deg at situasjonen var motsatt: hvordan ville du følt det om du oppdaget at det var du som ble utsatt for noe slikt? Hvordan ville du likt om andre lo av deg bak din rygg? 

Anonymkode: 6e737...c22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan kan det være det så lenge hun ikke vet om det? Jeg skjønner at vi har det moro på hennes bekostning, men hun opplever jo at vi er gode venner. Hvis kollegaen vår skal si til henne at vi ler av henne, så er det jo hun som får henne til å føle seg dårlig?

HI

Anonymkode: e5d63...f36

Plutselig finner hun ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er trakassering. Det er forbudt ihht arbeidsmiljøloven. Når dette avdekkes vil det som et minimum havne på sjefens og tillitsvalgtes bord og behandling av saken blir skriftlig og legges i personalmappen din. Er du riktig uheldig blir virksomheten din anmeldt. 

Anonymkode: 878f4...20a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dette tilfellet er det slett ikke sikkert at "det man ikke vet har man ikke vondt av" stemmer. Selv om hun kanskje ikke har fått med seg hva som skjer, så gjør du noe med miljøet. Du skaper et miljø der hun blir sett på som "den rare". Når man først har begynt å tenke på e person som rar er det fort gjort å henge seg opp i alle rare ting som denne personen gjør, gjerne også ting man ikke hadde tenkt over ellers. På den måten kan din baksnakking (ja, det er baksnakking, det er absolutt ikke uskyldige spøker) føre til at de andre kolleene dine oppfatter henne som rar, selv om de kanskje i utgangspunktet ikke hadde sett på henne på den måten. Det kan igjen føre til at hun får det vanskeligere sosialt på jobb.

Videre er det slett ikke sikkert at hun faktisk ikke forstår at dere prater om henne. Hvis hun oppfatter at det "er noe", kan det gdt henne at dette gjør henne utilpass, og at det igjen gjør at hun reagerer på måter hun ellers ikke ville reagert på. Du skal dermed slett ikke se bort fra at det er du som gjør henne rar.

Det er heller ikke sån at dette kun påvirker hun som du oppfatter som rar. Dette påvirker hele arbeidsmiljøet. Hun som har tatt det opp med deg opplever det antagelig som ubehagelig, og su skal ikke se bort fra at andre kanskje også gjør det. Det er ikke alle som er tøffe nok til å stå opp mot folk som baksnakker. Mange sier ja og ha, og later som de er enige, ofte fordi de er redd for å bli behandlet dårlig selv hvis de sier hva de egentlig mener.

Det som er het sikkert, er at dersom en kollega velger å si fra hva som skjer, så er det ikke denne kollegaen som får henne til å føle seg dårlig. Det er ene og alene oppførselen din, og oppførselen til de av kollegene som velger å være med på veddemålene dine, som er problemet! Det er din oppførsel som skaper et dårlig arbeidsmiljø. ved å si fra tar kolegen din tak i problemet, sånn at det kan være mulig å ordne opp i det.

 

Anonymkode: df529...efa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men hun vet jo ikke om det. Skjønner at det kunne blitt ubehagelig for henne dersom hun fikk vite det, men det får hun jo ikke.

HI

Anonymkode: e5d63...f36

Du må være beef sister sin soul mate.

Anonymkode: c0d23...dfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du virker som en bedriten mobber ! Satser på at dette er tull eller at du henger igjen på ditt ufyselige ungdomsskolestadie der du sikkert også var en mobber. Håper de sladrer på deg 

Anonymkode: 5e532...90a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at du skal ta kollegaen din som har advart deg, på alvor. Jeg ville ha sagt deg opp om noe slik foregikk på bakrommet!  Kanskje hun ikke vet det selv at du mobber men det spiller jo ingen rolle. De andre som du jobber med og vedder med, de vil heller ikke ta henne seriøst, så du er en mobber med stor M. Du leder an til at andre heller ikke skal like henne. Muligens de til og med er redd at du gjør det samme med dem. Vær voksen og aksepter at din arbeidsgiver har ansatt henne, eller tatt henne inn i bedriften, akkurat som du er. Du viser mangel på respekt ovenfor alle i situasjonen!

Anonymkode: bbd35...a2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er mobbing, selv om ikke den som dere baksnakker, driter ut og har det moro på hennes bekostning vet om det. Hadde jeg som din sjef fått vite at du drev på med dette, ja, jeg hadde gitt deg først en skriftlig advarsel (fordi det må jeg i la lovverket), men jeg hadde ikke hatt noen problemer med å si deg opp. Du skaper og forsterker ett dårlig arbeidsmiljø.

 

Anonymkode: 3211f...284

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men poenget mitt: Hun vet jo ikke dette! Hun tror vi snakker med henne for å være hyggelig. Hvis kollegaen vår forteller henne at vi ler av henne, så er det jo hun som sårer, ikke vi!!!

HI

Anonymkode: e5d63...f36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men poenget mitt: Hun vet jo ikke dette! Hun tror vi snakker med henne for å være hyggelig. Hvis kollegaen vår forteller henne at vi ler av henne, så er det jo hun som sårer, ikke vi!!!

HI

Anonymkode: e5d63...f36

Du er jo bare dum! Ikke har du forstått at vi allerede har svart på dette heller. Huff...

Anonymkode: 1db7d...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men poenget mitt: Hun vet jo ikke dette! Hun tror vi snakker med henne for å være hyggelig. Hvis kollegaen vår forteller henne at vi ler av henne, så er det jo hun som sårer, ikke vi!!!

HI

Anonymkode: e5d63...f36

Jeg tror at vi alle har lest poenget ditt. Har du lest vårt poeng? Jeg kommer ikke til å følge denne tråden mer. 

Anonymkode: bbd35...a2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...