Gå til innhold

Snakker barnet mitt på 2 1/2år lite? Bhg syntes..👦🏻


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

At barnet har få ord.

 

Han sier: ball, mamma, pappa, hei, hade, kjøre, bil, buss, taktor (traktor) , hund, katt, nanin (kanin), jeg , skli, ta,på, sko, øye, nese, munn , mage, tann, tante, onkel, iPad, gå, selv, lys, fly, en, to, tre, fire, fem, seks, syv, ni, tolv, troll, baby, smokk, sove, natta, hår, stol, sitte, der, her, min, tur, gå, ute, hoppe, bade, bæsj, tiss, pupp.Kan sikkert ramse opp minst 40 ord til.

 

Han setter sammen settninger som: «pappa kjøpe ny bil han», «babyene låner smokken min»,» «jeg tisse do nå jeg mamma». Eller «mamma, jeg gå på tur nå?». «Mamma, jeg få is nå?». Bhg syntes han har få ord. Visse ord uttaler han feil, slik som mann (mener vann), taktor (for traktor), bjeie (bleie), pomp (promp).

 

Bør jeg bli bekymret? Er dette få ord? Jeg opplever at han forstår det meste som blir sagt. Jeg vil si han har god språkforståelse. Gutten er nøyaktig 2 1/2år.

Anonymkode: 1eff4...e6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er da HELT innafor normalen det. Merkelig av barnehagen å si noe på det. Barn på 2,5 år kan snakke nesten helt tydelig eller de kan ha bare to ord som de setter sammen. Forskjellene er enorme og jeg syns din hørtes helt normal ut jeg. 

Anonymkode: b29b8...7d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ehh.. Bhg får si hva de vil. Helsestasjon sier det er innafor. 

Anonymkode: 21d9e...49d

Helsestasjonen sa han var lå innenfor normalen på toårskontrollen .

 

hi

Anonymkode: 1eff4...e6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er da HELT innafor normalen det. Merkelig av barnehagen å si noe på det. Barn på 2,5 år kan snakke nesten helt tydelig eller de kan ha bare to ord som de setter sammen. Forskjellene er enorme og jeg syns din hørtes helt normal ut jeg. 

Anonymkode: b29b8...7d0

Ja, ikke sant? Jeg ser jo at han ikke ligger over gjennomsnittet slik storesøster gjorde. Hun snakket flytende ved 2årsalder og helt rent.

 

samtidig tenker jeg hun er innenfor normalen, ikke sent ute men heller ikke tidlig. Så ble litt sjokkert da en ansatt fortalte dette. 

 

Hi

Anonymkode: 1eff4...e6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, ikke sant? Jeg ser jo at han ikke ligger over gjennomsnittet slik storesøster gjorde. Hun snakket flytende ved 2årsalder og helt rent.

 

samtidig tenker jeg hun er innenfor normalen, ikke sent ute men heller ikke tidlig. Så ble litt sjokkert da en ansatt fortalte dette. 

 

Hi

Anonymkode: 1eff4...e6b

Kanskje barnehagen har mange toåringer som er ekstremt flinke til å prate også  går de i fella med å sammenligne. Vet at det er fort gjort, men barnehagen skal selvfølgelig holde seg profesjonelle og ikke uroe en mor unødvendig. Husker en av de ansatte i barnehagen til min også antydet at språket ikke var helt det beste, mens helsesøsters konklusjon var at hun var godt over snittet. På denne tiden var hun den yngste i sitt kull, de andre var både 6 og 8 måneder eldre enn henne og jeg regner med de har sammenlignet henne med de andre fra hennes årskull. 

Anonymkode: b29b8...7d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, ikke sant? Jeg ser jo at han ikke ligger over gjennomsnittet slik storesøster gjorde. Hun snakket flytende ved 2årsalder og helt rent.

 

samtidig tenker jeg hun er innenfor normalen, ikke sent ute men heller ikke tidlig. Så ble litt sjokkert da en ansatt fortalte dette. 

 

Hi

Anonymkode: 1eff4...e6b

Jeg synes det høres ut som om han er helt innafor normalen. Ikke sikkert den ansatte har så peiling, ikke alle har det selv om de jobber i barnehage

Anonymkode: 2dbc6...af9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje barnehagen har mange toåringer som er ekstremt flinke til å prate også  går de i fella med å sammenligne. Vet at det er fort gjort, men barnehagen skal selvfølgelig holde seg profesjonelle og ikke uroe en mor unødvendig. Husker en av de ansatte i barnehagen til min også antydet at språket ikke var helt det beste, mens helsesøsters konklusjon var at hun var godt over snittet. På denne tiden var hun den yngste i sitt kull, de andre var både 6 og 8 måneder eldre enn henne og jeg regner med de har sammenlignet henne med de andre fra hennes årskull. 

Anonymkode: b29b8...7d0

Det kan godt hende. Det går ett barn som er like gammel som han og ei jente som er 4mnd eldre. Mulig de snakker mye bedre enn min. Min gutt skravler også ekstremt mye, men det er litt varierende hva man skjønner. Noen ganger må du kjenne han for å forstå at han snakker om noe som skjedde i går, andre ganger snakker han veldig forståelig. Takk for oppmuntring.

 

hi

Anonymkode: 1eff4...e6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

At barnet har få ord.

 

Han sier: ball, mamma, pappa, hei, hade, kjøre, bil, buss, taktor (traktor) , hund, katt, nanin (kanin), jeg , skli, ta,på, sko, øye, nese, munn , mage, tann, tante, onkel, iPad, gå, selv, lys, fly, en, to, tre, fire, fem, seks, syv, ni, tolv, troll, baby, smokk, sove, natta, hår, stol, sitte, der, her, min, tur, gå, ute, hoppe, bade, bæsj, tiss, pupp.Kan sikkert ramse opp minst 40 ord til.

 

Han setter sammen settninger som: «pappa kjøpe ny bil han», «babyene låner smokken min»,» «jeg tisse do nå jeg mamma». Eller «mamma, jeg gå på tur nå?». «Mamma, jeg få is nå?». Bhg syntes han har få ord. Visse ord uttaler han feil, slik som mann (mener vann), taktor (for traktor), bjeie (bleie), pomp (promp).

 

Bør jeg bli bekymret? Er dette få ord? Jeg opplever at han forstår det meste som blir sagt. Jeg vil si han har god språkforståelse. Gutten er nøyaktig 2 1/2år.

Anonymkode: 1eff4...e6b

Tenker at språkforståelse er viktigst. Men når mine var i den alderen så snakket de «flytende», ikke tall på ord lenger da. De begynte å snakke tidlig da, og var alle glad i bøker og å lese. Jeg ville hørt på bhg da, de har jo gjerne litt kompetanse, men du kan jo gå til hs også? Du er sikker på at hørsel er god? Dere får kjøre på med bøker og beskrive alt dere ser og gjør frsmover😊

Anonymkode: 57cda...f92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tenker at språkforståelse er viktigst. Men når mine var i den alderen så snakket de «flytende», ikke tall på ord lenger da. De begynte å snakke tidlig da, og var alle glad i bøker og å lese. Jeg ville hørt på bhg da, de har jo gjerne litt kompetanse, men du kan jo gå til hs også? Du er sikker på at hørsel er god? Dere får kjøre på med bøker og beskrive alt dere ser og gjør frsmover😊

Anonymkode: 57cda...f92

Jeg har testet hørselen ved å hviske ord som «is/kake» når hun er opptatt med noe annet.Å da reagerer hun med engang å gjentar ordet. Så antar at det da er greit? Vi leser aldri bøker egentlig. Hun har ett søsken som er knapt ett år eldre og det ender stort sett opp med krangling. Men vi skal starte opp igjen nå. Se om det hjelper.

 

hi

Anonymkode: 1eff4...e6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være han snakker lite i barnehagen? Det er mange som er stille i bhg og prater som en foss hjemme. 

Anonymkode: 53c12...214

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Kan det være han snakker lite i barnehagen? Det er mange som er stille i bhg og prater som en foss hjemme. 

Anonymkode: 53c12...214

Ei av de andre ansatte har sagt at han prater veldig mye. Men den ansatte som fortalte meg dette er ny, mulig min sønn er mer sjenert ovenfor henne. Samtidig vil jeg tro at når man gir foreldre en slik nyhet, så bør det være diskutert med de andre ansatte. At alle er «enige « om at barnet snakker dårlig og lite. På småbarnsavdelingen var de ikke bekymret for språket. 

 

Hi

Anonymkode: 1eff4...e6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Helsestasjonen sa han var lå innenfor normalen på toårskontrollen .

 

hi

Anonymkode: 1eff4...e6b

Nettopp 😊 Det er  bare å fortsette å snakke og lese sammen med barnet, så vips! Sier han alt 😊

Jeg trodde sønnen vår var litt etter, han sa mest en- to ord sammen. Bare uka etter vi var på helsestasjonen, 2 års kontroll, kan han si alt! Fikk helt sjokk, nå sier han 4 ord i en setning. Telle til 12. Synge flere sanger osv. Så det løsner fortere enn du aner. 😊

Anonymkode: 21d9e...49d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette høres jo meget merkelig ut. 

Mitt barn er 2 år og 4 måneder nå og snakker ikke så mye. Eller han snakker (eller babler) veldig mye, hele tiden, men lite er faktiske ord. Han sier nesten ingen ord rent bortsett fra mamma og pappa. Har ikke så mange ord heller, men kan si hei, hade, mat, bæ, mø, drikke, osv.  Noen slike veldig ofte brukte ord. Setter sammen to-tre ord som "mamma se der", "den min", men ikke stort mer. 

Han har derimot en helt utmerket språkforståelse noe også barnehagen har påpekt. Helsesøster og barnehagen er ikke bekymret, vi skal snakke mer om det når han blir rundt 3 år. Barn på 2 år er SÅ forskjellige når det gjelder språk! Noen kan noen få ord mens noen snakker helt rent. Jeg syns jo ikke det er noe å bekymre seg over når det gjelder ditt barn. Ville ikke tenkt så mye på det og eventuelt hørt på hva som blir sagt ved neste foreldresamtale. 

Anonymkode: 6715e...7ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt forvirret, snakker du om to forskjellige barn, siden du sier "hun" og "han" i annenhvert innlegg?

Min datter på 2,5 snakker flytende, jeg har ikke sjans til å telle ord. Men slik jeg har forstått det er dette ekstremt forskjellig fra barn til barn. Jeg tror ikke det er noe å bekymre seg for, men jeg vet likevel at jeg ville blitt bekymret hvis barnehagen sa noe slikt, og ville nok fått en second opinion hos helsesøster.

Anonymkode: 78b18...d33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ei av de andre ansatte har sagt at han prater veldig mye. Men den ansatte som fortalte meg dette er ny, mulig min sønn er mer sjenert ovenfor henne. Samtidig vil jeg tro at når man gir foreldre en slik nyhet, så bør det være diskutert med de andre ansatte. At alle er «enige « om at barnet snakker dårlig og lite. På småbarnsavdelingen var de ikke bekymret for språket. 

 

Hi

Anonymkode: 1eff4...e6b

Det trenger ikke å være noe de har snakket om, de var derfor jeg skrev at det er ikke sikkert at den ansatte har kunnskap om det, men synser for egen regning. Det kommer jo an på hvem som har sagt det. Jeg har hatt kollegaer og vikarer uten kunnskap som forteller og råder foreldre både til det ene og det andre. uten at det har vært snakket noe særlig om av de ansatte

Anonymkode: 2dbc6...af9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det trenger ikke å være noe de har snakket om, de var derfor jeg skrev at det er ikke sikkert at den ansatte har kunnskap om det, men synser for egen regning. Det kommer jo an på hvem som har sagt det. Jeg har hatt kollegaer og vikarer uten kunnskap som forteller og råder foreldre både til det ene og det andre. uten at det har vært snakket noe særlig om av de ansatte

Anonymkode: 2dbc6...af9

OK. Jeg skal la det ligge litt. Antar det snart er foreldremøte, tror de pleier å ha det nå på høsten. Så skal jeg ta det opp med ped.leder. I mellomtiden skal jeg observere mer og lese mer bøker med han. 

 

Hi

Anonymkode: 1eff4...e6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

barn er forskjellige, min var ikke noe flinkere enn din på den alderen,mens kusinen hans snakket masse når hun var 1,5 år

Anonymkode: 1373b...f00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Anonym bruker skrev:

OK. Jeg skal la det ligge litt. Antar det snart er foreldremøte, tror de pleier å ha det nå på høsten. Så skal jeg ta det opp med ped.leder. I mellomtiden skal jeg observere mer og lese mer bøker med han. 

 

Hi

Anonymkode: 1eff4...e6b

Ikke bare lese, men også sett navn på alt dere gjør. For noen kommer dette naturlig når man får barn, andre må øve det inn. Dvs skravle i vei: nå skal vi ha på den fine nye blå jakka di. Ene armen først og så den andre. Så må vi dra igjen glidelåsen, skal du prøve selv? Bra! Den må inni der og så bla bla bla. Samme når dere leker kjører bil osv. Snakk om alt og involver barnet. 

Anonymkode: 57cda...f92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet ditt høres ut som han er helt innafor normalen. Hadde ikke vært bekymret en plass.

Hilsen barnehagelærer med videreutdanning innen språk.

Anonymkode: feb8a...44d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet er helt innenfor normalområdet, og så sant språkforståelsen er god er dette ingenting å bekymre seg over.

Hvem i barnehagen var det du snakket om? Dersom det var en assistent/ fagarbeider ville jeg nevnt dette for pedagogisk leder. Dette er det i tilfelle pedagogen som bør ta opp med deg, ikke noen uten pedagogisk utdannelse, dette er i liten grad innenfor deres kompetanse til å vurdere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ut som en gutt som ikke har så mye verbalt språk enda, men absolutt helt innenfor normalen. Vil også tippe at dette er en ansatt uten utdannelse som har gått litt utenfor sitt ansvarsområdet og kompetanse.

Fortsett å snakk sammen,gjenta det han sier (på en naturlig måte) og utvid gjerne det han sier med flere ord. Sett ord på alt. Og ikke stress, dette er helt fint og normalt 👍🏻

hilsen ped.leder på småbarnsavdeling😊

Anonymkode: cd46b...8fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Barnet ditt høres ut som han er helt innafor normalen. Hadde ikke vært bekymret en plass.

Hilsen barnehagelærer med videreutdanning innen språk.

Anonymkode: feb8a...44d

Tusen takk for svar ❤️.

 

hi

Anonymkode: 1eff4...e6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette høres ut som en gutt som ikke har så mye verbalt språk enda, men absolutt helt innenfor normalen. Vil også tippe at dette er en ansatt uten utdannelse som har gått litt utenfor sitt ansvarsområdet og kompetanse.

Fortsett å snakk sammen,gjenta det han sier (på en naturlig måte) og utvid gjerne det han sier med flere ord. Sett ord på alt. Og ikke stress, dette er helt fint og normalt 👍🏻

hilsen ped.leder på småbarnsavdeling😊

Anonymkode: cd46b...8fb

Takk for svar. Vi gjentar alt han sier hele tiden. Vi sier hele tiden hva vi gjør, også gjentar vi hva vi har gjort. «Kan du ta på deg skoene dine?». «Så flink du var til å ta på deg skoene» . Hver gang kan snakker å sier settninger, gjentar vi setningen riktig. Vi snakker veldig mye hjemme . Dette med gjentagelse av ord er veldig naturlig. Storesøster var en svamp på ord, lillebror lærer ikke så raskt. Det vi må bli flinkere til er å lese bøker. Det skjer svært sjelden.

 

hi

Anonymkode: 1eff4...e6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, ulenissen skrev:

Barnet er helt innenfor normalområdet, og så sant språkforståelsen er god er dette ingenting å bekymre seg over.

Hvem i barnehagen var det du snakket om? Dersom det var en assistent/ fagarbeider ville jeg nevnt dette for pedagogisk leder. Dette er det i tilfelle pedagogen som bør ta opp med deg, ikke noen uten pedagogisk utdannelse, dette er i liten grad innenfor deres kompetanse til å vurdere.

Jeg er litt usikker. Mannen mener hun er ped.leder, at de nå har to pedledere på avdelingen.  Hun er som sagt ny og jeg husker ikke helt hennes tittel men det skal jeg undersøke.

 

hi

Anonymkode: 1eff4...e6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...