Gå til innhold

Barnetillegg på uføretrygd.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei. Lurte på om noen kunne hjelpe meg litt i en allerede fortvila situasjonen med litt informasjon.

Saken er den at jeg desverre er på full fart inn i ett miserabelt usosialt liv som uføretrygdet. Dette er høyst ufrivillig, men nødvendig i noen år i det minste til jeg kan kjempe meg tilbake. 

Jeg har allerede gjort noen feil i egen foreløpige beregninger i kroner og ører jeg trodde jeg ville kunne få i uføretrygd. Jeg ble sykemeldt en av di siste dagene i ett kalender år som var mitt beste inntekts år.   Har jeg skjønt det slik at da teller ikke dette året i beregningen likevel om det er kun to dager igjen av inntekts år eller 363 ,skjønne det den som kan, jeg gjøre ikke, det er uføre tidspunkt og punktum.

Men akkurat nå lurer jeg på om jeg ikke vil få barnetillegg heller siden samlet inntekt i husholdningen er på cirka 620000 kr i året brutto. Jeg vil ha 273400 cirka i uføre og min partner med felles barn det resterende.

Jeg har ikke gjort godt forarbeid og undersøkelser siden det økonomiske var ikke årsaken til steget videre med å måtte søke uføre. Jeg hadde en betydelig mye høyere lønn dette året jeg ble sykemeldt første gang i de siste dagene av desember. Jeg tenkte ikke på barnetillegg siden jeg trodde dette var inntekten som skulle telle mest. Da ville ikke barnetillegget vært nødvendig.

Håper noen har noen gode innspill.

Mvh

Mr 77

 

Anonymkode: f29f0...1e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uføretrygden er 66 prosent av gjennomsnittsinntekten din de 3 beste av de 5 siste årene før du ble syk. Tidligere års inntekt blir justert opp til dagens verdi. Det året du ble syk regnes med.

Barnetillegget reduseres når den samlede inntekten til begge foreldrene er høyere enn fribeløpet på 4,6 G (folketrygdens grunnbeløp). Fribeløpet øker med 0,4 G for hvert ekstra barn.

Anonymkode: 6e3db...fe1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle nesten tro at det gjorde det, men i en simulert utregning i dag av nav selv tok de ikke med dette året, men talte bakover fra dette året. Jeg protesterte, fikk til svar at sånn ble det nok. Når du sier 4,6 G betyr ikke det omtrentlig 450000 kr? Ergo er vi langt over ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette året som jeg nevner var ei med på utregning av aap. Men jeg har betydelig høyer utbetaling på aap enn jeg vil få i uføre kan det i dag se ut som. Vel og merke om denne simuleringen er riktig.

Endret av Mr 77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Mr 77 said:

Skulle nesten tro at det gjorde det, men i en simulert utregning i dag av nav selv tok de ikke med dette året, men talte bakover fra dette året. Jeg protesterte, fikk til svar at sånn ble det nok.

Det er mulig jeg tar feil, men jeg ville undersøkt det nærmere.

1 hour ago, Mr 77 said:

Når du sier 4,6 G betyr ikke det omtrentlig 450000 kr? Ergo er vi langt over ? 

Ja. Hvor mye barnetilleget da reduseres vet jeg ikke.

Anonymkode: 6e3db...fe1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvert eller til null.

Takk for svarene, jeg skal sjekke det du nevner nøye. Kan nesten ikke være slik det fungerer i praksis. 

Anonymkode: f29f0...1e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutes ago, Anonym bruker said:

Halvert eller til null.

Takk for svarene, jeg skal sjekke det du nevner nøye. Kan nesten ikke være slik det fungerer i praksis. 

Anonymkode: f29f0...1e7

Dessverre, tror jeg tok feil. Se på beregningene her: https://www.nav.no/rettskildene/397298/12-11-grunnlaget-for-beregning-av-uføretrygd#fjerde-ledd-andre-punktum

 

Anonymkode: 6e3db...fe1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe med om man kan få gjort noe med når man kan regnes som ufør/ tidspunkt det skal regnes fra har jeg skjønt i følge en advokat her i går . Men nav sine forholdsregler er klare. Liten tro på at det vil bli endring i det som jeg er blitt forespeilet hva virkeligheten kan ende opp med . Men det er verd ett forsøk i en klage om dette blir det endelige når vedtaket kommer, uansett hvor påståelig jeg høres ut så er det snakk om to dager, jeg her jobbet hele dette inntektsåret. 

Anonymkode: f29f0...1e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...