Gå til innhold

Gravidd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg er gravid å ble bedt av legen om en urinprøve angående rus noe jeg ikke bruker eller noe jeg aldri har brukt, så jeg møtte opp å ga en urin prøve Pga jeg ikke har noe å skjule også idag sender legen min meg melding å sier ny urin prøve under tilsyn å videre bli henvist til psykisk komunnelhelsetjenesten hvorfor sier han sånt , er det noe jeg må til ? Jeg er jo helt frisk psykisk å jeg lurer på er det noe jeg kan klage på? Jeg er redd for at han kan sende beskymrings melding til barnevernet uten at det er noe galt med meg å at de kan ta barnet mitt uten noe grunn , han mener det at nordmen ikke syns alenemødre er noe normale bare på grunn  av at jeg ikke skrev barnets far sin navn i gravid kortet mitt fordi han ikke er i Norge å jeg bor sammen med familien

Anonymkode: a5709...aba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du ikke har noe å skjule, så er det vel ikke noe stress å bare gjøre det, men enig med deg, det er litt merkelig. Vil tro du har krav på et svar om hvorfor du må gjennom dette.

Vil tro at barnevernet rister på hodet dersom det kommer en ubegrunnet bekymringsmelding. Hva skulle han sende bekymringsmelding på i allefall? At du er alenemor? Det er det mange som er, og da ville legene hatt mye å gjøre.

Jeg skrev heller ikke barnefar på helsekortet, ikke på papirene etter fødsel heller. Det er jo ingenting de har noe med.

Anonymkode: 46ef1...a71

Skrevet

At du blir bedt om ny prøve under tilsyn, tyder vel på at han ikke tror på deg. Det beste er jo bare å gjøre det, noe som ikke er noe problem hvis du er ren

Anonymkode: 8c448...151

Skrevet

Seff er det ikke noe problem å gi han urin prøve det er ikke det jeg er beskymret for , han kan ta hvor mange urin eller blodprøve han vil , men han driver å maser på meg hele tiden når jeg dukker opp så nevner han hvor er barnefar hvorofr har du ikke han på gravid korte ditt , barnevernet ska tro du er useriøs å ikke veit hvem barnefaren er , jeg sa til han Seff veit jeg hvem barnets far er ikke sånn at jeg har ligget med 100 stykker å blitt gravid å ikke har peiling jeg sa vi er ikke sammen å han bor ikke Norge hvorfor ska du vite så Mye om han, hva har det med meg å barnet å gjøre osv så sier han barnevernet er på vakt osv så jeg ringte dem selv å forklarte det legen sa de sa til meg de ikke viste om meg å vis de for beskymrings melding så for jeg vite om det , men det jg beskymrer meg om er mange som klager på en legen å sier han sender falske beskymringsmeld å mange som har byttet han som fastlege til andre leger, spørsmålet mitt er vis han ender beskymrings meld til bv det er vell ikke sånn at bv står klar i fødestua å ska ta et ny født barn Pga noen beskymringsmeld? Ska de ikke se hvordan jeg selv er som et mor ? Ska det ikke mye til for at bv tar en sånn avgjørelse om å frata et barn? Altså jeg har ingen narkotiske problemer har ingen depresjon osv men jeg ble drit sur på legen engang å kjeftet på han men det var Pga jeg er i humørsving Pga graviditeten min også mener han jeg har sinnhetsprob å er aggressiv jeg sa til han nei jeg ikke er sånn til vanlig å at jeg er i humørsving Pga graviditet å at det var kjeften min jeg brukte en gang jeg har aldri vært voldelig mot han eller noen andre, er det noe jeg ska være beskymret for hvis han sier til bv at jeg er aggressiv bare på grunn v den ene gangen jeg brukte kjeften min på?

Skrevet

Det er slitsomt å lese det du skriver da alt henger veldig sammen og inneholder mye skrivefeil. Tips til en annen gang er å dele opp teksten mer.

Men kanskje du bør bytte fastlege? Og hvis du vet navnet på barnefar så er det viktig at du melder det til NAV, en ting er å ikke ha på det svangerskaps kortet, men NAV skal vite det. Og ta gjerne i mot tilbud om å snakke med en fra psykisk helsetjeneste, det å gå gravid alene kan være tøft og ensomt. Kanskje er det godt å ha noen å dele tanker med. Det vil muligens også hjelpe deg til å bli mer moden og reflektert før barnet kommer.

Anonymkode: 0eb41...3e5

Skrevet

Er du ikke norsk? Du skriver veldig usammenhengende, og med masse skrivefeil, så det er litt vanskelig å lese....

Uansett skal legen behandle deg med respekt, men det går jo begge veier. Du skriver du skjelte ut legen pga humørsvingninger, det er vel ikke helt normalt? Jeg har selv fire barn og selv om jeg nok kan være litt ustabil her hjemme innimellom pga hormonene skjeller jeg da ikke ut legen min uten grunn.

Har dere jordmor på helsestasjonen? Her jeg bor kan man ta så mange kontroller man vil der, de fleste går annenhver gang til lege og jordmor. Kanskje du kunne ha godt av en time hos noen andre, så slipper du være så på vakt, og du får noen du kan snakke med. Det virker ikke som du og legen din er "på nett" i det hele tatt, og da kan det være godt å ha noen andre å snakke med.

Jeg synes det er fint du selv har tatt kontakt med barnevernet, de kan også være fine å snakke med, særlig om legen din er av den paranoide sorten som kontakter dem hele tiden og ser spøkelser på høylys dag.

Anonymkode: 10b5d...9c4

Skrevet
6 timer siden, Anna995 skrev:

Seff er det ikke noe problem å gi han urin prøve det er ikke det jeg er beskymret for , han kan ta hvor mange urin eller blodprøve han vil , men han driver å maser på meg hele tiden når jeg dukker opp så nevner han hvor er barnefar hvorofr har du ikke han på gravid korte ditt , barnevernet ska tro du er useriøs å ikke veit hvem barnefaren er , jeg sa til han Seff veit jeg hvem barnets far er ikke sånn at jeg har ligget med 100 stykker å blitt gravid å ikke har peiling jeg sa vi er ikke sammen å han bor ikke Norge hvorfor ska du vite så Mye om han, hva har det med meg å barnet å gjøre osv så sier han barnevernet er på vakt osv så jeg ringte dem selv å forklarte det legen sa de sa til meg de ikke viste om meg å vis de for beskymrings melding så for jeg vite om det , men det jg beskymrer meg om er mange som klager på en legen å sier han sender falske beskymringsmeld å mange som har byttet han som fastlege til andre leger, spørsmålet mitt er vis han ender beskymrings meld til bv det er vell ikke sånn at bv står klar i fødestua å ska ta et ny født barn Pga noen beskymringsmeld? Ska de ikke se hvordan jeg selv er som et mor ? Ska det ikke mye til for at bv tar en sånn avgjørelse om å frata et barn? Altså jeg har ingen narkotiske problemer har ingen depresjon osv men jeg ble drit sur på legen engang å kjeftet på han men det var Pga jeg er i humørsving Pga graviditeten min også mener han jeg har sinnhetsprob å er aggressiv jeg sa til han nei jeg ikke er sånn til vanlig å at jeg er i humørsving Pga graviditet å at det var kjeften min jeg brukte en gang jeg har aldri vært voldelig mot han eller noen andre, er det noe jeg ska være beskymret for hvis han sier til bv at jeg er aggressiv bare på grunn v den ene gangen jeg brukte kjeften min på?

Gjør som legen din sier. Han ser et større bilde, og hans jobb er å beskytte ditt ufødte barn og hjelpe dere begge til en god start. Vis deg voksen, samlet og samarbeidsvillig. «Humørsvingninger i graviditeten» er ikke god grunn til å bli sint og kjefte på legen, det viser bare at du har dårlige manerer eller er umoden.

Barnevernet eventuelt er der for å hjelpe deg. De står ikke på fødestua og tar barnet fra deg. Selv ved mødre med tung rus så har jeg aldri sett det. De ønsker helst et godt samarbeid, og å skille mor og barn er absolutt siste valg og kun hvis det er snakk om stor fare.

Anonymkode: c653f...76d

Skrevet

Ikke alt jeg forstår. Du skriver dårlig. 

Jeg tenker det er to sider av en sak. Sier ikke du har brukt narkotiske stoffer, men det er noe med deg som skaper bekymring. Godt mulig han er en religiøs fanatiker som mener du er en fallen kvinne som ikke vil oppgi barnets far og dermed forfølger deg. 

Måten du skriver på får meg desverre til å dannet et bilde av en resurssvak person som slutta skolen og har sosa rundt. Bare skriftlig gir du et svært dårlig inntrykk. 

Når det er sagt, godt mulig du blir en fantastisk mamma. 

Anonymkode: c060a...1cb

Skrevet

Jeg skriver fort når jeg skriver her,fordi jeg er nervøs etter at legen sendte meg melding om psykisk helsehjelp, altså hvorfor skal jeg dit? Når jeg er frisk.Men du som sier jeg slutta skolen å sosa rundt det er ikke sant jeg ble ferdig med hele skolen å skrive feil på den andre meldingen er Pga jeg skrev så kjapt at jeg ikke leste gjennom hva jeg skrev om du skjønner

Skrevet
1 time siden, Anna995 skrev:

Jeg skriver fort når jeg skriver her,fordi jeg er nervøs etter at legen sendte meg melding om psykisk helsehjelp, altså hvorfor skal jeg dit? Når jeg er frisk.Men du som sier jeg slutta skolen å sosa rundt det er ikke sant jeg ble ferdig med hele skolen å skrive feil på den andre meldingen er Pga jeg skrev så kjapt at jeg ikke leste gjennom hva jeg skrev om du skjønner

Hvorfor han eller hun mener at du skal dit vet jo ingen her inne... Bare legen vet grunnlaget, og du må snakke med han/hun. -Du skrev jo over at du ble sint og kjeftet, og legen mente at du hadde problemer med sinne. Det kan være grunnen? Men det blir bare spekulasjoner. -Uansett, det er ikke normalt å klikke på «fremmede». Nei, du kan ikke skylde på hormoner. Såpass må man faktisk klare å besinne seg. Forstår at legen lurer. Du virker heller ikke så mottagelig. Flott at legen tenker på barnet, det er han/hun faktisk pliktig til. 

Du møter opp og tar den psyk samtalen, med åpent sinn. Om du er så frisk i sinnet som du selv hevder så blir det jo kun med den praten, og så er det over. Det klarer du vel :) 

Anonymkode: c653f...76d

Skrevet

Jeg var hos han idag å når jeg spurte han hvorfor jeg skulle dit, han sa det har kommet beskymrings meld fra her å der men om det kommer beskymrings meld så skal det til bv å ikke til fastlege om du skjønner å når jeg snakket med bv for noen uker siden så sa de at det ikke har kommet noen beskymringsmeld Plus vis de for det så ska Jeg få vite om det , å når jeg spurte fast legen hvorfor jeg ska på psykisk helse Skjekk så sa han Pga beskymrings meld jeg spurte hvor de var fra å han sa han ikke kunne si til meg fra hvor , mange av venne mine mener det at det er han som vil sende beskymrings meld å ikke andre å at vis jeg hadde fått  beskymrings meld så hadde det gått til bv å ikke fastlege , å grunnen til jeg brukte kjeften min mot han var på grunn av når han fant ut jeg var gravid så drev han å sa masse ting sånn som « hadde jeg vært deg så hadde jeg tatt abort å studert noe i livet mitt osv osv, oxo drev han å maste på meg om jeg skulle beholde barnet det var da det klikket for meg da sa jeg tilbake , ikke rart mange ikke liker deg å  har bytttet deg som fast lege du har ingen ting med barnet mitt å gjøre å du kan ikke fortelle meg sånne ting sånn som abort å mase om barnets far , mange som har barn i Norge med forskjellige fedre å pappaen ikke er inne i bildet hvorfor ska han mase på meg om det som om jeg er den første personen som er gravid å ikke har barnets far inne i bildet , å fast legen min er muslim noe jeg å er men jeg er ikke praktiserende å i vårt religion når en er gravid å ikke er gift det er ikke bra for kvinner å det er det han bruker også imot meg

Skrevet

Hvor gammel er du, hva slags utdanning har du og hva jobber du som?

Du skriver utrolig dårlig norsk, og virker veldig ung og umoden. Om legen din er muslim, og du kommer fra et muslimsk land skjønner jeg jo at dette blir vanskelig om han har tatt en rolle i livet ditt som han ikke skal ha. Han er vel ikke faren din, onkelen din e.l.? 

Hva sier familien din om at du er gravid, har du noe hjelp og støtte i det du skal gjennom nå?

Det kan godt hende det er riktig å bytte lege, men snakk med jordmor først, kanskje hun kan hjelpe deg å rydde opp i alt sammen. Det høres nemlig ut som du trenger litt hjelp og støtte her....

Skrevet

En fastlege kan få bekymringsmelding på din helsetilstand(psykisk helse). Det måtte gjøres på en bekjent av meg som var psykotisk. Da kunne lege gjøre flere undersøkelser og oppfordre / henvise vedkommende til Dps... i tilfellet jeg snakker om fikk legen oppfordret personen til å oppsøke hjelp.

Anonymkode: 6a316...f58

Skrevet

Jeg er 23 år gammel , å jeg tokk helse å sosial fag, jeg fullførte både første å andre året men ikke tredje fordi jeg startet å jobbe  , var mest opptatt av å jobbe en å studere 

Skrevet

Men skal det ikke mye til for at Bv skal ta et nyfødt barn? Han sa også “ du skjenner ikke systemet , det kan komme opp til fire politi menn å holde i beine å armene dine mens du er i føde stua å etter du har fødet barnet de tar det fra deg” Jeg sa til han hvorfor han sier sånt til meg jeg er jo helt frisk å har ingen vold i bakgrunnen min har heller ikke rus problemer, jeg leier rom fra moren min å hu støtter meg100% , hun har til og med laget baby rom for barnet mitt å gleder seg til fødsel min. 

Skrevet
6 minutter siden, Anna995 skrev:

Jeg er 23 år gammel , å jeg tokk helse å sosial fag, jeg fullførte både første å andre året men ikke tredje fordi jeg startet å jobbe  , var mest opptatt av å jobbe en å studere 

OK, men da har du ingen utdannelse. Du har grunnskole. 

Du burde vel satse på utdannelse, og jobbe med sinnet ditt før du setter barn til verden. 

Håper dette er trolling egentlig. 

Anonymkode: c060a...1cb

Skrevet

Jeg skal jo bli ferdig med utdannelsen min når barnet mitt begynner i barnehage , å når man er gravid så blir man sint å frustrert av småtteri å jeg syns han burde ha forstått det en å komme med mange beskymringsmelding osv systemet hjelper aldri folk som virkelig behøver hjelp, men for de som ikke trenger det de pytter nesa si i dems liv

Skrevet
3 minutter siden, Anna995 skrev:

Men skal det ikke mye til for at Bv skal ta et nyfødt barn? Han sa også “ du skjenner ikke systemet , det kan komme opp til fire politi menn å holde i beine å armene dine mens du er i føde stua å etter du har fødet barnet de tar det fra deg” Jeg sa til han hvorfor han sier sånt til meg jeg er jo helt frisk å har ingen vold i bakgrunnen min har heller ikke rus problemer, jeg leier rom fra moren min å hu støtter meg100% , hun har til og med laget baby rom for barnet mitt å gleder seg til fødsel min. 

Jo, det skal mye til før barnevernet tar et barn fra mammaen sin, alt annet skal være prøvd først. Veldig sjelden de tar barn på fødestuen, da er det rus og alvorlig ting i bildet.

Barnevernet kan foreslå mor og barn senter om de er veldig usikre på om mor er skikket, da vil mor og barn være under kyndig veiledning første tiden.

At det kan komme fire politimenn og holde deg fast mens de tar barnet ditt er en skremselspropaganda som høres veldig spesiell ut, sa han virkelig det?

Igjen foreslår jeg at du prater med jordmor, og fortell hva legen har sagt, for dette er ikke greit. Det kan godt hende du trenger veiledning og hjelp, det vet jeg ingenting om, men det høres ut som denne mannen er helt på jordet når det kommer til hvordan du skal få denne hjelpen.

Skrevet

Ja han sa akkurat det , han sa jeg prøver å hjelpe deg du er som min datter osv jeg skjenner til systemet bedre en deg osv , men takk for alle tilbake meldingene jeg skal snakke med jordmor å fortelle hele situasjonen , jeg fortalte selv til bv jeg har ingen ting å skjule vis de vil komm hjem til meg å se hvordan jeg er som en mor så er de hjertelig velkommen å de sa også ja det er det vi gjør mest sannsynlig vis vi for beskymrings melding å det har vi ikke fått om deg , jeg tror legen min har noe imot at jeg er muslim og er ugift å venter barn, han mener at muslimske kvinner bør være gift å ha barn han sier også sånne ting noe jeg syns er veldig ubehagelig å høre på

Skrevet
1 minutt siden, Anna995 skrev:

Ja han sa akkurat det , han sa jeg prøver å hjelpe deg du er som min datter osv jeg skjenner til systemet bedre en deg osv , men takk for alle tilbake meldingene jeg skal snakke med jordmor å fortelle hele situasjonen , jeg fortalte selv til bv jeg har ingen ting å skjule vis de vil komm hjem til meg å se hvordan jeg er som en mor så er de hjertelig velkommen å de sa også ja det er det vi gjør mest sannsynlig vis vi for beskymrings melding å det har vi ikke fått om deg , jeg tror legen min har noe imot at jeg er muslim og er ugift å venter barn, han mener at muslimske kvinner bør være gift å ha barn han sier også sånne ting noe jeg syns er veldig ubehagelig å høre på

Bytt lege!

Du trenger ikke fortelle han hvorfor du bytter, bare gå inn på nett og finn en annen lege og bestill time hos denne. 

Den legen du har er ikke proffersjonell lenger, han er altfor engasjert. En lege skal være en lege, ikke i "en fars sted" som du beskriver.

Om legen skulle finne på å melde deg vil du har fortalt jordmor om hans oppførsel og du vil ha kontaktet bv på forhånd, om det blir et hjemmebesøk så blir det det, men ta de imot og oppfør deg vanlig. Ikke prøv å sverte legen, bare si det som det er at han nok ble litt for engasjert og at det ble for tett.

Skrevet

Ja det er det jeg skal gjøre nå , har også fått time hos jordmor jeg ska fortelle henne om situasjonen jeg har fra før av selv fortalt alt til bv så de veit

Skrevet

Dere som svarer: Ut i fra hvordan HI skriver, så vil jeg tro at hun har dysleksi. Dropp å påpeke det, man forstår hva hun skriver dersom man ønsker å forstå det. 

HI: Jeg har ikke lest alle svar nedover her, men du fremstår som umoden når du spør legen hva barnefar har med deg og barnet å gjøre. Det forstår du vel selv? Legen har ingen interesse av å plage deg. Hvis han har funnet grunn til å koble inn barnevernet, så er det beste du kan gjøre å samarbeide. Hvis det har skjedd en feil med urinprøven (usannsynlig, men det kan skje) slik at du har testet positivt på rus, så vil det bli avdekket veldig fort. Jeg får en følelse her av at det kanskje ikke er alt du oppgir? 

Anonymkode: c6e5e...498

Skrevet

Dysleksi ? Er du serriøs ? Det har ikke skjedd noe med urinprøven min de sa til meg at det ikke er noe feil med den, men det er han som er ute etter å finne noe feil, å jeg oppga alt ved meg å hva situasjonen handler om .. det var derfor jeg skrev her Pga jeg begynte å lure hvorfor han gjør alt dette når det ikke er noe feil ved meg

Skrevet
2 minutter siden, Anna995 skrev:

Dysleksi ? Er du serriøs ? Det har ikke skjedd noe med urinprøven min de sa til meg at det ikke er noe feil med den, men det er han som er ute etter å finne noe feil, å jeg oppga alt ved meg å hva situasjonen handler om .. det var derfor jeg skrev her Pga jeg begynte å lure hvorfor han gjør alt dette når det ikke er noe feil ved meg

Helt serriøs, ja. Hvis du ikke har dysleksi aner det meg at legen kanskje ikke er helt på jordet. Det er ikke noe godt tegn dersom man har et så dårlig språk etter 12 år på skole. Det begynner å skinne gjennom at du er veldig umoden, og du bør ta imot hjelp og veiledning dersom du ønsker å være i stand til å ta vare på barnet ditt. 

Når det er sagt: Bytt ut en lege som sier til deg at politiet kan komme og holde deg fast på fødestua. Det er bare sprøyt, og hvis han faktisk sa det er det grunnlag for å melde videre.

Anonymkode: c6e5e...498

Skrevet

Bare fordi at jeg skriver feil betyr ikke det at det er noe galt med meg å at jeg er umoden? Han har ikke noe rett til å mase på meg når jeg ga han svar engang jeg sa hvor barnefaren er å at vi ikke er sammen å at han er i et annent land å jeg er i Norge da blir det vanskelig for oss å være sammen, hvorfor drive å mase om å om igjen når jeg har forklart han engang ? La han sende beskymrings melding til politie om han vil som sakt jeg har ingen ting å skjule det samme sa jeg til bv å vis de vil komme på hjemmebesøk etter fødsel å se hvordan ting er så er de velkommen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...