Gå til innhold

Retusjering av barnebilder - hva syns dere? (link)

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.tv2.no/nyheter/10087555/

I utgangspunktet tenkte jeg som moren her, men etter å ha lest artikkelen skjønner jeg jo behovet for å kanskje ville fikse på barnehagebildene, hvor poden har et stort munnsår eller det er matrester rundt munnen eller snørr i nesen. Ikke spesielt sjarmerende å ha en snørrete to-åring på veggen hos mormor kanskje, og det er jo ikke som om man retusjerer ungene til å være noe de ikke er.

Anonymkode: 55c0d...564

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

https://www.tv2.no/nyheter/10087555/

I utgangspunktet tenkte jeg som moren her, men etter å ha lest artikkelen skjønner jeg jo behovet for å kanskje ville fikse på barnehagebildene, hvor poden har et stort munnsår eller det er matrester rundt munnen eller snørr i nesen. Ikke spesielt sjarmerende å ha en snørrete to-åring på veggen hos mormor kanskje, og det er jo ikke som om man retusjerer ungene til å være noe de ikke er.

Anonymkode: 55c0d...564

Jg synes det er helt på sin plass å reagere på dette! Helt unødvendig å retusjere bilder av barn. Galskap faktisk!

Anonymkode: 179f2...042

Skrevet

Knallbra! Endelig kan man se normal ut på bilder! En tenåring som ser ut som ei kjøttkake i trynet vil elske sine foreldre for dette! 

Anonymkode: 1c36e...e34

Skrevet

Storm i et vannglass. Synes de har løst det bra ved å la det være opp til foreldrene. Noen ønsker tydeligvis retusjering, og da vil vel fotografen tilby det for at kunden skal bli fornøyd. Synes det går sport i å finne ting å bli indignert over, så man kan få sine 15 minutter i rampelyset. 

Anonymkode: 1eb0f...8d1

Skrevet

Helt enig med fotografen her! Virkelig storm i vannglass 

Anonymkode: 5e85c...5bb

Skrevet

Datteren min har en liten leppespalte og dermed et arr overleppen. Arret ble retusjert bort og leppene fikset -uten vårt samtykke. Barnet mitt lurte på hvorfor "streken" hennes var borte. Hun lignet ikke helt seg selv. Jeg ble faktisk ganske sjokkert. 

Anonymkode: 6fe0b...003

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Datteren min har en liten leppespalte og dermed et arr overleppen. Arret ble retusjert bort og leppene fikset -uten vårt samtykke. Barnet mitt lurte på hvorfor "streken" hennes var borte. Hun lignet ikke helt seg selv. Jeg ble faktisk ganske sjokkert. 

Enig med deg, det der er ikke greit. Tror du derimot at jenta di ville savnet det grønne snørret sitt da?

Skrevet

Enig med fotografen, og skjønner ikke hvorfor det er noe å lage et problem av. Hysterisk mamma på tokt!

Anonymkode: b3676...670

Skrevet
46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enig med deg, det der er ikke greit. Tror du derimot at jenta di ville savnet det grønne snørret sitt da?

Har aldri opplevd unger med snørr på bhgbilder. Jobber selv i bhg og vi vasker barna i ansiktet etter hvert som de tar portrettene. Null problem 👍

Skrevet

Takk og lov for at de retusjerte bildet av vårt barn. Første året i bhg . 10 min før bildetaking, ble hun kloret til blods i hele ansiktet. Lang flenge og blid. Og rød i hele fjeset. 

På enkeltbildet hadde de tatt bort endel av det røde og såret. På fellesbildet ble det ikke retusjert.

Glad for at de gjorde det jeg .

Anonymkode: aed1c...7f8

Skrevet

Vi fikk og samme skjema i vår bhg nå, krysset av for nei, tenkte at det var et rart spørsmål da jeg aldri har fått et sånt spørsmål før, 3.barnet i bhg nå, men da var ikke værre enn å krysse av for nei eller ja. Så litt storm i vannglass her ja. Tanken var jo ikke at utseende skulle endres, men snørr osv..men har til gode å ha bilder med snørr på,men det hadde ikke vært krise det heller, det er et barn. 

Ikke greit hvis de retusjerer bort utseende til hun over her, det blir feil.

Tror man skal overleve dette og gitt.

Anonymkode: 866e1...b31

Skrevet

Jeg tar ofte bilde av barn i barnehagen og på skolen som (dessverre) gjerne like før bildet blir tatt har fått seg en donald kul i panna, eller et blått øye etter å ha falt ned fra lekestativet. Jeg spør da foreldrene om de vil jeg skal fjerne det, eller om de vil ha det med. Jeg har så langt ikke opplevd en forelder som ikke har ønsket at jeg skulle fjerne sår/blåveiser. :)

Snørr i nesa fjerner jeg uten å spørre om det. Tror de færreste har så lyst å ha det med på bildet. 

Anonymkode: a599c...f31

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tar ofte bilde av barn i barnehagen og på skolen som (dessverre) gjerne like før bildet blir tatt har fått seg en donald kul i panna, eller et blått øye etter å ha falt ned fra lekestativet. Jeg spør da foreldrene om de vil jeg skal fjerne det, eller om de vil ha det med. Jeg har så langt ikke opplevd en forelder som ikke har ønsket at jeg skulle fjerne sår/blåveiser. :)

Snørr i nesa fjerner jeg uten å spørre om det. Tror de færreste har så lyst å ha det med på bildet. 

Jeg tenker at sår og blåveiser hører med til historien om hvem de var. Om vi begynner å retusjere vekk ting får de jo ikke noe inntrykk av sin egen historie når de ser på bilder av seg selv. Mange av de fineste bildene jeg har av meg selv som barn er jo nettopp de med bustete hår, oppskrapede knær, blåmerker og med en og annen manglende tann... Jeg tenker at jeg hadde manglet en vesentlig del av min egen historie, om disse tingene var blitt usynliggjort.

Samme kan jeg forresten si om moren min og tanten min når jeg tenker meg om 😂 På bildene er alltid moren min den lille som åpenbart elsker og herje, mens min tante sitter ren og pen og striglet ved siden av. Det gir jo et ganske fint bilde av deres historie. Om moren min skulle blitt retusjert ren og pen hadde man jo hverken fått med seg at min tante var et svært pertentlig barn, eller at min mor over hodet ikke var det ☺️

Anonymkode: da4f6...cff

Skrevet
50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker at sår og blåveiser hører med til historien om hvem de var. Om vi begynner å retusjere vekk ting får de jo ikke noe inntrykk av sin egen historie når de ser på bilder av seg selv. Mange av de fineste bildene jeg har av meg selv som barn er jo nettopp de med bustete hår, oppskrapede knær, blåmerker og med en og annen manglende tann... Jeg tenker at jeg hadde manglet en vesentlig del av min egen historie, om disse tingene var blitt usynliggjort.

Samme kan jeg forresten si om moren min og tanten min når jeg tenker meg om 😂 På bildene er alltid moren min den lille som åpenbart elsker og herje, mens min tante sitter ren og pen og striglet ved siden av. Det gir jo et ganske fint bilde av deres historie. Om moren min skulle blitt retusjert ren og pen hadde man jo hverken fått med seg at min tante var et svært pertentlig barn, eller at min mor over hodet ikke var det ☺️

Det får være opp til hver enkelt om de har lyst å ha med donald kulen fra Per slo Ola i hodet fem minutter før fotografen kom eller om blå-øye er særlig kult akkurat den dagen. Hadde en gang ei mor (som også jobbet i barnehagen) som var veldig klar for å endelig få det perfekte bildet av barnet sitt, for alle de andre barnehage bildene hadde han hatt blåveiser, sår, blod og gud vet hva 😂 Gjett hvem som løp rett i dørhåndtaket på døra like før, og på en time så ut som Mike Tyson hadde vært i ringen hele helga 😂

Har som sagt ikke opplevd foreldre som har sagt nei til retusjert bilde, men jeg har da poengtert at jeg kun tar bort blåveisen, eller munnsåret, ikke noe annet. Meningen er jo at barnet skal se ut som seg selv:) Fjerner ikke arr, eller redigerer på ei tann som mangler altså 😂

Skrevet

Så lenge foreldrene kan krysse av for hva de vil, så er det storm i vannglass

Anonymkode: 5195b...925

Skrevet

Jeg er i mot det hvis det er snakk om å pynte på/endre barnas utseende da dette er noe jeg er imot. Vi takket nei til å retusjere på yngste sine bilder, ble tilbudt å retusjere bort en rød kul hun hadde på haka. Vi ville ikke det fordi den kulen var endel av den hun var på den tida, det var en bindevevssykdom/svulst som hun ble utredet for. Men hadde vi f.eks fått tidenes nydeligste bilde fra barnehagefotografering hvor de hadde glemt å pusse nesa hennes så snørra hang som et 11-tall eller hun hadde matrester rundt munnen kunne jeg nok vurdert det da det ikke er å endre hennes utseende, bare fjerne avfallsprodukter og grums.

Anonymkode: 80746...7d1

Skrevet

Syns det er greit å ha muligheten dersom det skulle være så nødvendig, og 100% smart å kunne velge ja eller nei på skjema. 

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker at sår og blåveiser hører med til historien om hvem de var. Om vi begynner å retusjere vekk ting får de jo ikke noe inntrykk av sin egen historie når de ser på bilder av seg selv. Mange av de fineste bildene jeg har av meg selv som barn er jo nettopp de med bustete hår, oppskrapede knæ....

Nå er det vel ikke sånn at man fjerner «historien om hvem de var» om man fjerner snørr eller blåmerke fra ETT bilde. Jeg har i hvert fall tusenvis av (uretusjerte) bilder av mine barn. Å få fjerna midlertidige skavanker som snørr eller leverpostei mellom tenna på det ENE bildet vi legger penger i har ikke endret på historien til barna mine på noen som helst måte.

Anonymkode: e76e7...61b

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nå er det vel ikke sånn at man fjerner «historien om hvem de var» om man fjerner snørr eller blåmerke fra ETT bilde. Jeg har i hvert fall tusenvis av (uretusjerte) bilder av mine barn. Å få fjerna midlertidige skavanker som snørr eller leverpostei mellom tenna på det ENE bildet vi legger penger i har ikke endret på historien til barna mine på noen som helst måte.

Anonymkode: e76e7...61b

Ja, enig i denne. 

Hvordan i alle dager fjerner man historien om man fjerner snørret og melkebarten fra lunsjen like før, som foreldrene ikke en gang var til stede under..? 

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har tusenvis av idylliske bilder der guttene mine ser ut som noen lykketroll med både leverpostei og snørr i ansiktet. Fotografbildene derimot, der vil jeg at guttene skal være rene og pene. Men, ingen våger å fjerne den søte føflekken på nedsiden av øyet, den er jo bare så søt..! 

Skrevet

Tja, jeg vet ikke helt. Spør Mads Hansen!

Anonymkode: c3289...725

Skrevet

Det mest sjarmerende fotografbilde vi har er av sønnen min som var i barnehagen for første gang etter vannkoppene på fotodagen. 

Det er jo en historie bak prikkene og jeg kunne ikke drømt om å fjerne dem for å få et 'perfekt' bilde!

Anonymkode: 6eb3c...6b9

Skrevet

Min datter tryna skikkelig på sykkel 2 dager før 1 klasse bildet. J3g fikk da spørsmål om jeg ønsket at de skulle fikse litt på det og takket ja. De fjernet den verste rødheten og skrubbsårene. Man kan fortsatt se at hun har falt, hun er hoven over kjeven, og noen av skrapene er fortsatt der, men sjokk effekten er borte. Veldig fornøyd med å ha fått det tilbudet.

Skrevet

Jeg syns det er galskap å si opp avtalen med en fotograf som tilbyr noe 80% takker ja til fordi en mor reagerer. Hun kunne krysset av nei og latt de som ønsker at buser og de verste merkene etter sykkelkræsj skal fjernes, få lov å krysse ja. 

Anonymkode: a0b9e...7de

Skrevet

Stakkars fotograf. Han har etterkommet kundenes ønsker, og mistet jobben for det. Sikkert vanskeligere å få solgt skolebilder hvis det ikke retusjeres også. Man bruker jo bare penger på de fineste bildene? Bilder av snørr og sår har man i album. De fineste bildene henger man på veggen. Er det nødvendig å gjøre det så vanskelig for folk? Man kunne svare Nei om man ikke ville ha retusjering.

Hun som fikk arret fra lepoespalten fjernet over her, det var drøyt! Man skal ikke forandre slik man faktisk ser ut. Det var heller ikke tilfellet i den omtalte saken. Det var å ta vekk kvise/skorper/skitt som vanligvis ikke er der!

Anonymkode: 19a13...bd8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...