Gå til innhold

Egen "rekekultur"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sandnesgaug her, har alltid spist en nedstrippet versjon med loff, smør/majones, kanskje litt sitron, og reker. Barndomsvenninna mi spiser derimot med nesten alt du nevner, så her er det nok mer personlige preferanser enn geografi som spiller inn. Og ikke minst hva foreldrene våre satte på bordet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvilket innhold har en rekesalat hos dere da? Hilsen Hi

Anonymkode: 1df14...94d

reker
majones og rømme/kesam
vårløk (evt løk)
salt og pepper
sitron

Anonymkode: 2df1b...df0

Skrevet
4 minutter siden, uhhuhher skrev:

Sandnesgaug her, har alltid spist en nedstrippet versjon med loff, smør/majones, kanskje litt sitron, og reker. Barndomsvenninna mi spiser derimot med nesten alt du nevner, så her er det nok mer personlige preferanser enn geografi som spiller inn. Og ikke minst hva foreldrene våre satte på bordet.

Kjære Sandnesgauk,

Jeg er også vokst opp med loff, smør/majones, sitron og reker. Jeg vokste opp før ruccola og rødløk eksisterte men nå som det eksisterer, så har vi supplert med både egg og alt det andre jeg nevner. Vi hadde heller ikke taco i min oppvekst. Men jeg spiser jo taco, til tross for at jeg ikke vokste opp med det.

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

reker
majones og rømme/kesam
vårløk (evt løk)
salt og pepper
sitron

Nesten samme som potetsalat? Jeg har vært på Meny i Kristiansand. Der selger de rekesalat som inneholder egg men mulig det bare er oss Rogalendinger som kjøper denne?

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er fra Stavanger og vi spiser gjerne følgende: skive av ulik slag, smør, majones, egg, dill, gjerne ruccola, sitron, pepper, løk og sist men ikke minst, MYE reker.

Min mann og jeg inviterte 14 sørlendinger på reker. Vi serverte som over, kokte et egg til hver av dem og de alle lo pga eggene og tilbehøret. Kun meg og min mann spiste egg og det andre. Vi satt tilbake med 14 av 16 kokte egg. De som var på besøk hos oss hadde 7 reker på skiven, majones og litt sitron. 

Hvordan spiser dere andre reker rundt omkring i landet? For de av dere som har tilgang da.

Loff, majones og reker. Ikke noe mer. 

Anonymkode: ca83e...231

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Kjære Sandnesgauk,

Jeg er også vokst opp med loff, smør/majones, sitron og reker. Jeg vokste opp før ruccola og rødløk eksisterte men nå som det eksisterer, så har vi supplert med både egg og alt det andre jeg nevner. Vi hadde heller ikke taco i min oppvekst. Men jeg spiser jo taco, til tross for at jeg ikke vokste opp med det.

Javel. Litt usikker på hva du egentlig prøver å si med dette svaret. Kanskje du kan presisere?

Skrevet

Nesten samme som potetsalat? Jeg har vært på Meny i Kristiansand. Der selger de rekesalat som inneholder egg men mulig det bare er oss Rogalendinger som kjøper denne?

Er det? Jeg spiser ikke potetsalat, så det vet jeg ikke, men det kan godt være. Er det Meny sin egen rekesalat?

Skrevet
1 minutt siden, uhhuhher skrev:

Javel. Litt usikker på hva du egentlig prøver å si med dette svaret. Kanskje du kan presisere?

Det var et litt ovenfra og ned svar du fikk

Skrevet

Absolutt ikke, jeg prøvde å si at jeg er gammel, sikkert mye eldre enn den som besvarte. Hilsen HI

Skrevet
5 minutter siden, uhhuhher skrev:

Ja, det kan jeg gjøre et forsøk på. Er det slik at maten man tilbereder på går i arv? Isåfall skulle jeg ikke ha spist taco. 

Hilsen HI

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke så lett for byfolket fra Stavanger å snakke med oss bønder fra sør uten å yppe litt, skjønner du. 

Og til HI: kjekt for deg at du har oppdaget tacoen, skulle ønske jeg var like feinschmecker som deg. Jeg får begynne med egg på regeskjevå, bør ikke gape over for mye nytt og eksotisk på én gang.

Skrevet
1 time siden, sug lut skrev:

Jeg spiser loff med meierismør og så mange reker det er mulig å stable oppå, og så majones og skvis med sitron.

Dette 😁

Anonymkode: 89b39...af3

Skrevet
2 hours ago, Anonym bruker said:

Jeg er fra Stavanger og vi spiser gjerne følgende: skive av ulik slag, smør, majones, egg, dill, gjerne ruccola, sitron, pepper, løk og sist men ikke minst, MYE reker.

Min mann og jeg inviterte 14 sørlendinger på reker. Vi serverte som over, kokte et egg til hver av dem og de alle lo pga eggene og tilbehøret. Kun meg og min mann spiste egg og det andre. Vi satt tilbake med 14 av 16 kokte egg. De som var på besøk hos oss hadde 7 reker på skiven, majones og litt sitron. 

Hvordan spiser dere andre reker rundt omkring i landet? For de av dere som har tilgang da.

Kun reker, majones, pepper og sitron. På loff, selvfølgelig.

Anonymkode: 58259...cf8

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det? Jeg spiser ikke potetsalat, så det vet jeg ikke, men det kan godt være. Er det Meny sin egen rekesalat?

Ja, jeg mener og tror at de har egen rekesalat på Meny. Hi

Skrevet
38 minutes ago, Anonym bruker said:

reker
majones og rømme/kesam
vårløk (evt løk)
salt og pepper
sitron

Salt på reker? Så har man hørt det også! 

Anonymkode: 58259...cf8

Skrevet
17 minutter siden, uhhuhher skrev:

Det er ikke så lett for byfolket fra Stavanger å snakke med oss bønder fra sør uten å yppe litt, skjønner du. 

Og til HI: kjekt for deg at du har oppdaget tacoen, skulle ønske jeg var like feinschmecker som deg. Jeg får begynne med egg på regeskjevå, bør ikke gape over for mye nytt og eksotisk på én gang.

Jeg har alltid likt Sandnesgauker og dette beviser at jeg hele tiden har hatt rett angående humor. Du er morsom :). HI

Skrevet

Sørlending: loff, majones og masse reker er vanlig her. Jeg pleier i tillegg ha rømme med salt, pepper og hvitløk i, mmmmm. Men da dropper jeg majonesen.

Anonymkode: 2b6d2...21f

Skrevet

Sørlending her. Spiser loff, smør, majones, dill, en sitronskvis, og et lite fjell med reker. 

Egg har jeg aldri vært ute for, men både salatblad, ruccola, rødløk, pepper og avokado er vanlig tilbehør når man serverer reker. Jeg liker bare ikke kombinasjonen, synes flere av disse «overdøver» rekene. 

Anonymkode: b4c72...fcd

Skrevet

Sørlending her.

Loff, smør og masse reker! Ingen majones her på grunn at jeg er allergisk mot egg.

Anonymkode: e0686...4af

Skrevet

Loff, smør,  masse reker, majones, sitron. That's it😁

Har ikke opplevd å få løk, egg eller ruccola servert som tilbehør. Men egg- og rekesalat selges i alle ferskvarediskene her, både på Eurospar, Meny, Mega osv. Veldig godt! Jeg bor i Ålesund. 

Anonymkode: f3498...3aa

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har alltid likt Sandnesgauker og dette beviser at jeg hele tiden har hatt rett angående humor. Du er morsom :). HI

Flattery will get you everywhere, byas. 😉

Skrevet

Solabu her 😊

Godt brød med egg, avacado, majones og en haug med reker. Kan også ha salat, men dropper det ofte til fordel for enda litt mer reker. 😁 

Er ikke vant med løk.. 😏

Anonymkode: f004b...cd8

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Solabu her 😊

Godt brød med egg, avacado, majones og en haug med reker. Kan også ha salat, men dropper det ofte til fordel for enda litt mer reker. 😁 

Er ikke vant med løk.. 😏

Og sitron-salt-pepper!!!! Selvfølgelig! 

Skrevet

Jeg klarer ikke sitron på reker. Forstår det er meg, men alltid kipt når halve rekesmørbrødet er ødelagt med sitron. Så her er det kun loff, smør og masse reker toppet med majones.

Anonymkode: ef33f...48f

Skrevet

Vi er fra Sørlandet , spiser med loff,crispisalat  i bunn, masse reker ,sitronsaft og druesalat. (Blå druer delt i to, rødløk og rømme+grov pepper) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...