Gå til innhold

Egen "rekekultur"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er fra Stavanger og vi spiser gjerne følgende: skive av ulik slag, smør, majones, egg, dill, gjerne ruccola, sitron, pepper, løk og sist men ikke minst, MYE reker.

Min mann og jeg inviterte 14 sørlendinger på reker. Vi serverte som over, kokte et egg til hver av dem og de alle lo pga eggene og tilbehøret. Kun meg og min mann spiste egg og det andre. Vi satt tilbake med 14 av 16 kokte egg. De som var på besøk hos oss hadde 7 reker på skiven, majones og litt sitron. 

Hvordan spiser dere andre reker rundt omkring i landet? For de av dere som har tilgang da.

Anonymkode: 1df14...94d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tar gjerne et rekesmørbrød hos deg, jeg! 

Anonymkode: 11564...6f2

Skrevet

Jeg er sørlending, bor på sørlandet og er glad i reker. Spiser brødskive med smør, masse reker og majones, og kanskje litt sitron. Løk, dill, ruccola eller egg har jeg aldri noensinne fått servert sammen med reker. Jeg må innrømme at jeg hadde stusset litt over egget, spiser du det på skiva sammen med reker? Men jeg er glad i egg, så jeg hadde sikkert spist egget for seg selv :) Men jeg ville aldri ha ledd av det som blir servert da, det er ufint det.

Anonymkode: 2df1b...df0

Skrevet

Jeg spiser loff med meierismør og så mange reker det er mulig å stable oppå, og så majones og skvis med sitron.

Skrevet

Jeg lager det selv som gjestene dine, men ville helst hatt som ditt.

Anonymkode: 86452...b90

Skrevet

Ikke vant med egg og løk, for så vidt ikke ruccola heller - men det handler vel mest om at jeg bruker å handle inn og jeg liker ikke ruccola. Har gjerne noe grønn salat av andre typer, crispisalat e.l. Gjerne også finstrimlet rødløk. Bruker å ha avocadoskiver i en skål. Ellers er tilbehøret ganske likt. Som oftest bare en brødtype; en god loff, eller muligens et lyst surdeigsbrød.

Hadde ikke stusset spesielt på tilbehøret deres, og spist med liv og lyst.

Er fra noenlunde midt på Vestlandet, men hadde ikke mye til reketradisjoner før vi utviklet dem selv etter at jeg flyttet til Oslo og slo meg sammen med en telemarking. I min barndom var det mer sånn "loff, reker, smør og majones."

Anonymkode: f061c...d25

Skrevet

Loff, masse smør og pepper. Med en haug reker ved siden av. Og hvitvin. 
Normale mennesker i traktene her kliner også til med majones, men det liker ikke jeg.

Anonymkode: ba5b1...1eb

Skrevet

Løk, masse løk! Det er såå godt til reker! Jeg dropper sitronen, liker ikke smaken. Egg og reker hører jo ofte sammen i baguetter eller i salater (altså reke- og eggesalater i majones), så om jeg hadde blitt servert det hadde jeg brukt det. Men har ikke kommet på å ha det selv. Antallet reker avhenger av naturlovene, man stabler så mange på som fysisk mulig 😊

Ruccola skal jeg prøve. 

Bytte majonesen ut med aioli kan anbefales!

Jeg er forresten sørlending.

Skrevet

Nordlending. Loff med majones, salatblad, reker, sitron. 

Anonymkode: 63017...96a

Skrevet

Nesten Stavanger her også. Reker og egg går sammen som hånd i hanske. Det samme gjør alt du HI nevner i hovedinnlegget. Prøv gjerne å kutt rødløk og dill, for så å blande sammen. Topp skiven med litt sitronpepper (hjemmelaget). Det smaker helt himmelsk!

Anonymkode: 56a71...396

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nesten Stavanger her også. Reker og egg går sammen som hånd i hanske. Det samme gjør alt du HI nevner i hovedinnlegget. Prøv gjerne å kutt rødløk og dill, for så å blande sammen. Topp skiven med litt sitronpepper (hjemmelaget). Det smaker helt himmelsk!

Hvordan lager man sitronpepper?

Skrevet

Loff, meierismør, maaaaange reker og majones på toppen!

Skrevet

Er fra vestkysten og spiser mye reker. Jeg mener det skal være så enkelt som mulig. Rekene skal være i fokus.  så kjører loff, meierismør, masse reker, majones og sitron. Enkelt og veldig godt:)

Skrevet

Sunnmøring.

Loff,smør, majones, sitron. Og egg. Når eg og mannen har rekeaften går det gjerne med to egg på kvar.

Hadde vi invitert inn hadde eg også servert noko salat og avocado. Guacamole passar utmerket til reker.

Anonymkode: 4d685...302

Skrevet
59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er sørlending, bor på sørlandet og er glad i reker. Spiser brødskive med smør, masse reker og majones, og kanskje litt sitron. Løk, dill, ruccola eller egg har jeg aldri noensinne fått servert sammen med reker. Jeg må innrømme at jeg hadde stusset litt over egget, spiser du det på skiva sammen med reker? Men jeg er glad i egg, så jeg hadde sikkert spist egget for seg selv :) Men jeg ville aldri ha ledd av det som blir servert da, det er ufint det.

Ja, på samme skive som rekene (egget altså). Har dere ikke rekesalat med egg på sørlandet? Egget er uunværlig for meg. Hilsen Hi

Skrevet
31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan lager man sitronpepper?

River skallet av sitroner (økologiske, eller godt vasket), brer det ut på matpapir på benken, og lar det tørke. Knus pepper, salt og tørket sitronskall i morteren. 

Skrevet
42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, ikke sant? Reker og egg er hånd i haske. Hva mener du med å kutte dill og rødløk for å blande sammen? Jeg kunne også tenkt meg hjemmelagd sitronpepper, og etterspør herved oppskrift :5:

Skrevet
59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg lager det selv som gjestene dine, men ville helst hatt som ditt.

Anonymkode: 86452...b90

Ah, takk, du må bare prøve, kan absolutt anbefales. Jeg glemte å si at det er rødløk jeg bruker. Hilsen HI

Skrevet

Jeg er sørlending og har aldri hørt om egg til reker. Her er det loff, smør, majones, sitron og så mye reker man kan få plass til. 

Anonymkode: 93347...057

Skrevet

Trønder;

Loff, smør,majones og mye reker på hver brødskive😊

Anonymkode: 7afa4...dc8

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, på samme skive som rekene (egget altså). Har dere ikke rekesalat med egg på sørlandet? Egget er uunværlig for meg. Hilsen Hi

Rekesalat med egg? Nei, det tror jeg aldri jeg har sett. For meg er egg og reker sammen, veldig fremmed

Skrevet

Jeg er nok kjedeligst av alle og bruker kun loff, smør, grovmalt pepper og sitron. Majones og rømme er i mine øyne djevelens verk. ☺️

Men jeg hadde ikke ledd av oppdekningen din, HI. Det synes jeg direkte ufint å gjøre. Jeg hadde snarer tenkt at her er det mulig for alle å finne en kombinasjon de liker. Og jeg hadde hjerne spist et egg også. 

Anonymkode: 8750e...066

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

River skallet av sitroner (økologiske, eller godt vasket), brer det ut på matpapir på benken, og lar det tørke. Knus pepper, salt og tørket sitronskall i morteren. 

Smart, tusen takk :)

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Rekesalat med egg? Nei, det tror jeg aldri jeg har sett. For meg er egg og reker sammen, veldig fremmed

Men hvilket innhold har en rekesalat hos dere da? Hilsen Hi

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Smart, tusen takk :)

Ja, tusen takk, dette skal jeg prøve!

Hilsen Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...