Gå til innhold

Inspirert av tråden om vegetarmiddager. Har du noen gode tips til vegetarmiddager?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gjerne oppskrifter :)

Så i den andre tråden at mange spiser ofte vegetar, så nå håper jeg på mange gode tips :) Som helt ukjent med vegetar, og endel av råvarene så trengs det.

Anonymkode: ac2fd...45e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Chili! Kjøper chilibønner og andre bønner du liker, også har jeg også i hakkede tomater, løk, paprika, hvitløk, tacokrydder, mais og eventuelt vegetar "kjøtt"deig. Kjempegodt! Har det med ris eller pakker det i tortillas. 

Anonymkode: 83f3b...659

Skrevet

Jeg koser meg med indiskvegetar.com som har mange gode indiske vegetarretter. Palak paneer er en gjenganger hos oss😊

Veganmisjonen har også mye godt. Man trenger ikke å følge oppskriftene slavisk, jeg bruker fløte og smør i oppskriftene herfra. Røde og gule linselus, høstgryte, og retter med sopp i hovedrollen er supergode. 

Falafel er en favoritt. Gjerne i pita med salat og tzatziki. 

Anonymkode: e1bcb...e5f

Skrevet

Pannekake og ertesuppe

Blomkålsuppe, evt. Blomkålgrateng

Risgrøt

Bakt potet med mais, rømme og vegetarisk bacon (den er god)

Pasta, pesto og stekte grønnsaker

Fylt paprika med ris, bønner og krydder

Anonymkode: e8566...f4d

Skrevet

Alt de andre har skrevet, pluss

Grønnsakslasagne

Pasta med bøffelmozzarella og tomat

Bønnesuppe Og alle andre slags supper

Bønnesalat og alle mulige andre salater med for eksempel grillet paprika, squash, avokado, ja alle slags grønnsaker dere liker.

Pizza uten kjøtt, gjerne hvit ned squash og paprika og rødløk

Anonymkode: 96663...d3e

Skrevet

Oi, her var det mye spennende, og ting jeg måtte google fordi jeg aldri har hørt om det :) Men det var flere ting som var fristende og en helt ny verden. Tusen takk for alle tips :) 

Hi

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg koser meg med indiskvegetar.com som har mange gode indiske vegetarretter. Palak paneer er en gjenganger hos oss😊

Veganmisjonen har også mye godt. Man trenger ikke å følge oppskriftene slavisk, jeg bruker fløte og smør i oppskriftene herfra. Røde og gule linselus, høstgryte, og retter med sopp i hovedrollen er supergode. 

Kjøper du paneer, hvor kjøper man de, har vanlige matbutikker det? Linselus trodde jeg var noe helt annet haha, spennnende

Skrevet
Just now, Anonym bruker said:

Kjøper du paneer, hvor kjøper man de, har vanlige matbutikker det? Linselus trodde jeg var noe helt annet haha, spennnende

Jeg har sett paneer på meny, tror apetina har? Regner med de fleste butikker som selger apetina kan få tak i, men asiatiske butikker har garantert. 

Anonymkode: 83f3b...659

Skrevet
  • Ferske vegtarburgere hos coop er gode. Det brune med sopp går rett hjem hos kompisene til sønnen, så lenge jeg ikke sier det er sopp.
  • grønnsakspai. Spinat, brokkoli, paprika/mais
  • lasagna med moste linser i sausen istedet for kjøttdeig, vi synes det er godt med mais i sausen også
  • falaffel med hummus og grønnsaker i pita. 
  • Eggerøre med pesto, grønnaker, bønner, oliven etc i wraps
  • korma med kikerter og sukkererter
  • linsesuppe
  • risotto med sopp eller noe annet, servert med salat
  • coscos med ovnsbakte grønnsaker
  • bakt potet med rømme, bønner, mais, ost, vårløk, salat
  • vegetarpizza, feks med artisjokk, soltøket tomat og vårløk. Eller steinsopp, valnøtt og maskarpone
  • nøttestek
  • osv osv sjekk pinterest for eksempel

Anonymkode: 464a9...9e3

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg lager selv. Det er ganske fort gjort egentlig... 

Skrevet

Jeg bruker veganmisjonen en hel del. Er veldig glad i gryter derfra. Oppskrifter med tofu og andre slike mer direkte kjøtterstatninger har jeg ikke prøvd. 

Skrevet
51 minutter siden, Mandala skrev:

Jeg bruker veganmisjonen en hel del. Er veldig glad i gryter derfra. Oppskrifter med tofu og andre slike mer direkte kjøtterstatninger har jeg ikke prøvd. 

Tofu er jo så pyton i enhver form at det gjør ikke jeg heller. Dessuten er jeg mot "kjøtterstatning", jeg liker mat som har de ingrediensene den skal ha. Men ellers er det mye godt uten kjøtt/fisk. Spiser gjerne kjøtt, men ikke mer enn et par ganger i uka max.

Godt tips: Pai med grønn eller rød pesto i eggestanden og tomater på, og grønn salat ved siden av. Ellers spiser jeg salat til alle middager der det ikke deltar noen som virkelig ikke liker råkost. Da har jeg revet rødkål, småtomater, ruccola, slangeagurk, oliven, brune linser, hvitløk, vårløk - og dressing av hoisin-saus, balsamico og røkt paprika.

Skrevet

Pizza uten kjøtt, salater, omelett/eggretter. Jeg eg veldig glad i kjøtt, men hvis jeg måtte velge mellom en uke uten kjøtt, eller en uke uten salat og grønnsaker så måtte jeg valgt en uke uten kjøtt 😉. Hadde ikke klart en uke uten salat og grønnsaker 😉

Anonymkode: d7ac1...f3b

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Pizza uten kjøtt, salater, omelett/eggretter. 

Anonymkode: d7ac1...f3b

Hadde vært en merkelig pizza med disse tre 🍕

Anonymkode: f1aab...d25

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg lager selv. Det er ganske fort gjort egentlig... 

Hvordan lager du det? Kan det oppbevares eller må du spise det da?

Hi

Skrevet
7 timer siden, sug lut skrev:

Tofu er jo så pyton i enhver form at det gjør ikke jeg heller. Dessuten er jeg mot "kjøtterstatning", jeg liker mat som har de ingrediensene den skal ha. Men ellers er det mye godt uten kjøtt/fisk. Spiser gjerne kjøtt, men ikke mer enn et par ganger i uka max.

Godt tips: Pai med grønn eller rød pesto i eggestanden og tomater på, og grønn salat ved siden av. Ellers spiser jeg salat til alle middager der det ikke deltar noen som virkelig ikke liker råkost. Da har jeg revet rødkål, småtomater, ruccola, slangeagurk, oliven, brune linser, hvitløk, vårløk - og dressing av hoisin-saus, balsamico og røkt paprika.

Takk for tips :)Hva er eggestand, hvordan lages den paien?
Hva slags forhold er det i den dressingen? Er det paprikakrydder eller sånn paprika på glass du bruker?

Hi

Skrevet
8 timer siden, Mandala skrev:

Oi, der var det mye spennende :) Noe du kan spesielt anbefale?

Hi

Skrevet
16 timer siden, Anonym bruker skrev:
  • Ferske vegtarburgere hos coop er gode. Det brune med sopp går rett hjem hos kompisene til sønnen, så lenge jeg ikke sier det er sopp.
  • grønnsakspai. Spinat, brokkoli, paprika/mais
  • lasagna med moste linser i sausen istedet for kjøttdeig, vi synes det er godt med mais i sausen også
  • falaffel med hummus og grønnsaker i pita. 
  • Eggerøre med pesto, grønnaker, bønner, oliven etc i wraps
  • korma med kikerter og sukkererter
  • linsesuppe
  • risotto med sopp eller noe annet, servert med salat
  • coscos med ovnsbakte grønnsaker
  • bakt potet med rømme, bønner, mais, ost, vårløk, salat
  • vegetarpizza, feks med artisjokk, soltøket tomat og vårløk. Eller steinsopp, valnøtt og maskarpone
  • nøttestek
  • osv osv sjekk pinterest for eksempel

Anonymkode: 464a9...9e3

Tusen takk :)

Hi

Skrevet (endret)
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Takk for tips :)Hva er eggestand, hvordan lages den paien?
Hva slags forhold er det i den dressingen? Er det paprikakrydder eller sånn paprika på glass du bruker?

Hi

Eggestand er sammenvispet egg og matfløte. Og så blander jeg i pesto. Lager paibunn av butterdeigsplater litt kjevlet ut, forsteker det, heller oppi eggestanden, legger halve små tomater på toppen og setter i ovn til egget stivner. Kan også ha mer grønnsaker inni paien men jeg foretrekker salat ved siden av. 

Bruker røkt tørka paprikapulver!

Endret av sug lut
Skrevet
16 minutter siden, sug lut skrev:

Eggestand er sammenvispet egg og matfløte. Og så blander jeg i pesto. Lager paibunn av butterdeigsplater litt kjevlet ut, forsteker det, heller oppi eggestanden, legger halve små tomater på toppen og setter i ovn til egget stivner. Kan også ha mer grønnsaker inni paien men jeg foretrekker salat ved siden av. 

Bruker røkt tørka paprikapulver!

Tusen takk :) Det var jo veldig enkelt og greit :)

Hi

Skrevet
53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk :) Det var jo veldig enkelt og greit :)

Hi

Jeg liker sånt som er lite innsats og mye utbytte, det er kosemat som hele storfamilien liker også, så vi har det ofte når vi er mange.

Skrevet
På 12.9.2018 den 18.52, Anonym bruker skrev:

Røde og gule linselus🤪

Anonymkode: b64f9...8af

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...