Anonym bruker Skrevet 10. september 2018 #1 Skrevet 10. september 2018 En mor søker på lokal kjøp/salg-gruppe på Facebook etter en gutt /jente fra 13 år og oppover som kan ha leksehjelp med 3.klassingen 1 gang per uke i 1,5 time. Dette er i tillegg til leksehjelp som tilbys på skolen. Hun tilbyr kr.150 per klokketime. Hva tenker vi om dette, da? Anonymkode: 830b0...129
Anonym bruker Skrevet 10. september 2018 #2 Skrevet 10. september 2018 Det er vel helt greit. Skulle jeg tenke noe spesielt om det? Anonymkode: a2b45...7ae
Anonym bruker Skrevet 10. september 2018 #3 Skrevet 10. september 2018 Det tenker man da vel ingenting om? Hvorfor spør du? Anonymkode: 0888d...8e4
Anonym bruker Skrevet 10. september 2018 #4 Skrevet 10. september 2018 Hva er det å tenke om det? Potensielt fint for begge parter. Anonymkode: 91ff6...de0
Anonym bruker Skrevet 10. september 2018 #5 Skrevet 10. september 2018 Hva "vi" tenker om det vet jeg ikke. Men jeg tenker hvorfor ikke? Anonymkode: ec161...3d0
Anonym bruker Skrevet 10. september 2018 #6 Skrevet 10. september 2018 Skjønner ikke problemet? Anonymkode: 4929f...706
Gjest Darwinia:-) Skrevet 10. september 2018 #7 Skrevet 10. september 2018 Har vridd hjernen nå og klarer ikke å tenke meg frem til hva problemet skulle være. Selv ikke om jeg legger godviljen til. Kan du kanskje spesifisere hva du anser som et problem så kan vi kommentere på det?
Anonym bruker Skrevet 10. september 2018 #8 Skrevet 10. september 2018 En veldig god idé tenker jeg. Anonymkode: f3cd3...4d8
Anonym bruker Skrevet 10. september 2018 #9 Skrevet 10. september 2018 Det er foresattes ansvar å hjelpe barnet med lekser. Ordinær leksehjelp på skolen bør være nok for at barnet skal få gjort leksene sine der. Det er for lenge for en 3.klassing å sitte med lekser i 1,5 time i strekk. Det er for stort ansvar for en tenåring å skulle påse at en tredjeklassing gjør lekser. Dersom barnet har lærevansker av noe slag er det kjempeviktig at en voksen, helst en lærer, hjelper til. Hvis det likevel er behov for hjelp utover ordinært leksehjelp-tilbud, og foresatte ikke kan hjelpe bør de bruke et firma. Anonymkode: 830b0...129
Anonym bruker Skrevet 10. september 2018 #10 Skrevet 10. september 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er foresattes ansvar å hjelpe barnet med lekser. Ordinær leksehjelp på skolen bør være nok for at barnet skal få gjort leksene sine der. Det er for lenge for en 3.klassing å sitte med lekser i 1,5 time i strekk. Det er for stort ansvar for en tenåring å skulle påse at en tredjeklassing gjør lekser. Dersom barnet har lærevansker av noe slag er det kjempeviktig at en voksen, helst en lærer, hjelper til. Hvis det likevel er behov for hjelp utover ordinært leksehjelp-tilbud, og foresatte ikke kan hjelpe bør de bruke et firma. Anonymkode: 830b0...129 Å herre..... Anonymkode: a2b45...7ae
Anonym bruker Skrevet 10. september 2018 #11 Skrevet 10. september 2018 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er foresattes ansvar å hjelpe barnet med lekser. Ordinær leksehjelp på skolen bør være nok for at barnet skal få gjort leksene sine der. Det er for lenge for en 3.klassing å sitte med lekser i 1,5 time i strekk. Det er for stort ansvar for en tenåring å skulle påse at en tredjeklassing gjør lekser. Dersom barnet har lærevansker av noe slag er det kjempeviktig at en voksen, helst en lærer, hjelper til. Hvis det likevel er behov for hjelp utover ordinært leksehjelp-tilbud, og foresatte ikke kan hjelpe bør de bruke et firma. Anonymkode: 830b0...129 Gå for den metoden, du. Så kan du la andre løse det på den måten som passer dem. Anonymkode: 4929f...706
Anonym bruker Skrevet 10. september 2018 #12 Skrevet 10. september 2018 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er foresattes ansvar å hjelpe barnet med lekser. Ordinær leksehjelp på skolen bør være nok for at barnet skal få gjort leksene sine der. Det er for lenge for en 3.klassing å sitte med lekser i 1,5 time i strekk. Det er for stort ansvar for en tenåring å skulle påse at en tredjeklassing gjør lekser. Dersom barnet har lærevansker av noe slag er det kjempeviktig at en voksen, helst en lærer, hjelper til. Hvis det likevel er behov for hjelp utover ordinært leksehjelp-tilbud, og foresatte ikke kan hjelpe bør de bruke et firma. Anonymkode: 830b0...129 Jeg tenker at selv om det er foresattes ansvar at barnet får hjelp med lekser, betyr ikke det at foresatte nødvendvis trenger å gi den hjelpen selv. Ansvaret er å sørge for at barnet får hjelp, hvordan dette ordnes får være opp til hver enkelt. Så tenker jeg at hva ordinær leksehjelp bær være er irrelevant. Man må forholde seg til hva ordinør leksehjelp er, og for mange barn er ikke ordinær leksehjelp nok. Da må man som forelder trå til selv, eller finne andre løsninger. Videre tenker jeg at man antagelig har vett til å ta noen pauser i løpet av 1,5 time. Jeg synes også egentlig at dette er lenge å sitte, men hvis man sørger for å få gjort alle leksene for uka da, sån at man bare kan trene litt på esing de andre dagene, så går det sikkert greit å ordne det slik. Ja, det er et stort ansvar for en tennåring å påse at en tredjeklassing gjør lekser, men det er mange tenåringer som klarer stort ansvar. Jeg regner med at foreldrene ser ann tennåringen de eventuelt annsetter, og at de føger med på hvordan dette går. En tenåring vil ofte kunne gi like god leksehjelp som foreldre, i noen tilfeller vil tenåringen også ha en fordel, fordi pensum stadig endrer seg. Det er gjrne gjort en del flere endringer siden foreldrene gikk i tredjeklasse, enn det er gjort siden tenåringen gjorde det. Hvor mange tror du har lærere til å hjelpe ungene med leksene, hvis foreldrene ikke er lærere selv? Et firma kan sikkert funke bra, men jeg ser ingen grunn til at en tenåring man selv har ansatt ikke skal kunne være et fullgodt alternativ. Jeg kan vertfall ikke se noen grun til å hevde at man bør bruke firma. Anonymkode: 98747...6f8
Anonym bruker Skrevet 10. september 2018 #14 Skrevet 10. september 2018 Rett og slett en vinn-vinn-vinn-situasjon! Vinn 1: Barnet lærer ofte mer når andre enn foreldre hjelper til. Vinn 2: Ungdommen tjener egne penger, pluss at den største gevinsten som han/hun kanskje selv ikke ser selv, er at den beste måten å lære ting på er å lære bort til andre! Vinn 3: Foreldre sørger for at barnet følges godt opp på skolen, og gjerne slipper eviglange krangler om lekser osv. Anonymkode: 4789a...0a9
Anonym bruker Skrevet 10. september 2018 #15 Skrevet 10. september 2018 48 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvis det likevel er behov for hjelp utover ordinært leksehjelp-tilbud, og foresatte ikke kan hjelpe bør de bruke et firma. Hva slags firma mener du man skal bruke da? Anonymkode: a2b45...7ae
Anonym bruker Skrevet 10. september 2018 #16 Skrevet 10. september 2018 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva slags firma mener du man skal bruke da? Anonymkode: a2b45...7ae http://mentornorge.no/?utm_source=google&gclid=CjwKCAjwrNjcBRA3EiwAIIOvq3kEzeQO9ZGYOZ0_62u66WwNX1USe7jiYncGuAe8p5AgVA5morWw_xoCjbgQAvD_BwE Anonymkode: 830b0...129
Anonym bruker Skrevet 10. september 2018 #18 Skrevet 10. september 2018 43 minutter siden, Anonym bruker skrev: http://mentornorge.no/?utm_source=google&gclid=CjwKCAjwrNjcBRA3EiwAIIOvq3kEzeQO9ZGYOZ0_62u66WwNX1USe7jiYncGuAe8p5AgVA5morWw_xoCjbgQAvD_BwE Anonymkode: 830b0...129 Du vil bruke mentor norge sånn at det er voksne og ikke tennåringer som hjelper barnet med leksene? Greit det er forskjel på 13 og 16 år, men 16 åringer er vitterligtalt fortsatt tennåringer de også. Anonymkode: 98747...6f8
Anonym bruker Skrevet 10. september 2018 #19 Skrevet 10. september 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: http://mentornorge.no/?utm_source=google&gclid=CjwKCAjwrNjcBRA3EiwAIIOvq3kEzeQO9ZGYOZ0_62u66WwNX1USe7jiYncGuAe8p5AgVA5morWw_xoCjbgQAvD_BwE Anonymkode: 830b0...129 Herregud, for noen priser. 415 kr - 565 kr timen + minimum 100 kroner i transporttillegg pr undervisningsøkt, ved personlig oppmøte. 695 kr timen hvis man kjøper mindre enn 20 timer. Skulle nesten tro det var ditt firma siden du føler så sterkt for det hi Anonymkode: a2b45...7ae
Anonym bruker Skrevet 11. september 2018 #20 Skrevet 11. september 2018 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Herregud, for noen priser. 415 kr - 565 kr timen + minimum 100 kroner i transporttillegg pr undervisningsøkt, ved personlig oppmøte. 695 kr timen hvis man kjøper mindre enn 20 timer. Skulle nesten tro det var ditt firma siden du føler så sterkt for det hi Anonymkode: a2b45...7ae Nei. Jeg er en lærer som er drittlei foreldre som ikke tar skolen på alvor. En 3.klassing får heller ikke så mye lekser at dette skal være nødvendig. Anonymkode: 830b0...129
Anonym bruker Skrevet 11. september 2018 #21 Skrevet 11. september 2018 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei. Jeg er en lærer som er drittlei foreldre som ikke tar skolen på alvor. En 3.klassing får heller ikke så mye lekser at dette skal være nødvendig. Anonymkode: 830b0...129 Du bør finne deg en annen jobb! Anonymkode: ab653...e15
Anonym bruker Skrevet 11. september 2018 #22 Skrevet 11. september 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei. Jeg er en lærer som er drittlei foreldre som ikke tar skolen på alvor. En 3.klassing får heller ikke så mye lekser at dette skal være nødvendig. Anonymkode: 830b0...129 Som lærer vet du kanskje også at det er store forskjeller på skoler, lærere og mengden lekser som gies. Det er også store forskjeller på elever, noen gjør leksen på fem minutter, andre bruker lengre tid. Noen slurver, andre gjør seg flid med det. Kanskje er barnet til HI en som trenger at noen følger med på at leksene blir gjort? Om leksemengden er riktig dersom barnet må bruke 1,5 time hjemme + leksehjelp på skolen kan diskuteres. Jeg syns det er mye, men vi vet ikke noe om saken, hva leksene går ut på og hvorfor det tar tid. At en 13åring sitter sammen med barnet og gjør leksene betyr jo ikke at mor fraskriver seg ansvaret. Jeg regner med hun kommer til å se over uansett, og læreren vil jo også gi et lite hint om leksene alltid gjøres slurvete eller feil. Anonymkode: 4929f...706
Anonym bruker Skrevet 11. september 2018 #23 Skrevet 11. september 2018 Her vi nor ønsker ikke skolen at leksehjelp skal brukes. Det er de helt åpne om. De er pålagt å ha tilbudet, men har satt tiden til fredag morgen og krever påmelding og fast oppmøte hvis noen vil ha det. Det vil si at de som kommer med bussen ikke kan bruke tilbudet og at det ikke er mulig å komme hvis man trenger hjelp med noe spessielt. Alle leksene skal også være ferdige til fredag. Om du ikke er helt sikker på å rekke å bli ferdig på leksehjelp må du uansett gjøre det hjemme. Det er et helt håpløst system som selvfølgelig blir brunt minimalt. At litt eldre barn hjelper til med leksene må jo være strålende. Mange barn vil reagere mer positivt på det enn på en voksen. Anonymkode: 4f92f...3e5
Anonym bruker Skrevet 11. september 2018 #24 Skrevet 11. september 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Nei. Jeg er en lærer som er drittlei foreldre som ikke tar skolen på alvor. En 3.klassing får heller ikke så mye lekser at dette skal være nødvendig. Anonymkode: 830b0...129 Hvis behovet for leksehjelp er så prekært at foreldre må leie inn profesjonell hjelp, så har du som lærer feilet. Lekser skal være ting elevene kan, det skal være repetisjon. Ikke ting de ikke kan. Hvorfor mener du at det er foreldrenes jobb å betale et firma for å lære ungene det det er meningen at de skal lære på skolen? Det DU får betalt for å lære dem. Anonymkode: 54a3e...d38
Anonym bruker Skrevet 11. september 2018 #25 Skrevet 11. september 2018 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvis behovet for leksehjelp er så prekært at foreldre må leie inn profesjonell hjelp, så har du som lærer feilet. Lekser skal være ting elevene kan, det skal være repetisjon. Ikke ting de ikke kan. Hvorfor mener du at det er foreldrenes jobb å betale et firma for å lære ungene det det er meningen at de skal lære på skolen? Det DU får betalt for å lære dem. Anonymkode: 54a3e...d38 Hvor leser du at det er min elev? Anonymkode: 830b0...129
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå