Gå til innhold

Hva betaler dere for vaskehjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men HVORFOR skal folk gjøre sånne ting selv?

Anonymkode: b701b...f78

Etter min mening er det viktig å være selvhjulpen.

Det bedrer landets konkurransekraft med utlandet.

Når man må ordne opp selv lærer man seg å ta bedre være på ti egne sine.

Å gjøre huslige oppgaver sammen binder familien bedre sammen.

Det hinderer overforbruk.

Det gjør deg mer alsidig, noe som er sunt både for kropp og hjerne.

Hindrer unødvendig transportforurensning.

Anonymkode: 613d0...e5d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Etter min mening er det viktig å være selvhjulpen.

Det bedrer landets konkurransekraft med utlandet.

Når man må ordne opp selv lærer man seg å ta bedre være på ti egne sine.

Å gjøre huslige oppgaver sammen binder familien bedre sammen.

Det hinderer overforbruk.

Det gjør deg mer alsidig, noe som er sunt både for kropp og hjerne.

Hindrer unødvendig transportforurensning.

Anonymkode: 613d0...e5d

Hm, her var det mange romantiske forestillinger og misforståelser om hvordan ting faktisk fungerer.

Fordet første tror jeg vaskehjelp har reddet mange ekteskap. Du kan jo bare lese her inne hvor mye irritasjon husarbeid forårsaker rundt omkring i de tusen hjem - det er jo en av de viktigste årsakene til konflikter i parforhold. Så at husvask knytter familier sammen er nok heller unntakene enn regelen.

Selvhjulpen kan man bli på veldig mange andre måter enn å vaske huset hver uke. Det er jo drøssevis av annet husarbeid man må ta seg av, husvask er bare en liten del av den kaka. Mine barn rydder, lager middag, passer småsøsken, hjelper til i hagen, handler mat, skaffer seg kjær, lager hyller og ting de trenger, fikser sykler og rullebrett osv osv. Og de har bankkontoer som de må disponere og passe på sine egne penger. At vi har vaskehjelp gjør dem ikkke mindre elsvhjulpne. Det betyr heller ikke at vi aldri vasker huset selv - vaskehjelper har jo ferie iblant, eller vi søker og ftiser ekstra og må ta litt vask selv. Vaskehjelpen bare frigir en del tid regelmessig, så vi får mer energi og tid til alt annet.

Og mener du virkelig å ramme alvor at lufta blir renere hvis folk slutter å ha vaskehjelp? At vaskehjelpene suser omkring i forurensende biler en masse? Det er jo bare pølsevev. Da kan vi jo slutte med rørleggere heller, da - de må ofte ha bil for å frakte verktøy og ustyr, mens mange vaskehjelper (de fleste) tar bussen.

På hvilken måte får vaskehjelpen vår families forbruk til å bli for høyt?

Konkurransekraften til Norge blir vel ikke høyere om folk slutter å ha vaskehjelp? Vaskehjelper gir jo folk i alle slags yrker mer tid og overskudd til å jobbe. Fiskeren kan være lenger på havet, bedriftslederen jobbe mer og gjøre bedriften bedre, foreleseren bruke mer tid på å gjøre undervisningen god osv osv. Hvis alle de heller skulle bruker tre timer i uken på å vaske huset sitt, kan man heller tenke seg at Norges konkurranseevne blir svekket.

Skrevet
18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, egentlig. Er helt alene med 3 barn. Klarer fint å vaske huset mitt selv. Vet ikke hvorfor du drar inn utdannelse? Hvorfor skal det være relevant? Men siden det tydeligvis er av betydning for deg så har jeg en LL.M selv. Klarer fint å ta meg av hus, barn, jobb og sosialisere på fritiden, samtidig som jeg vasker eget hjem. 

Anonymkode: a86b7...6a5

Det klarer de aller fleste. Jeg syns det er gørr kjedelig å vaske, så jeg skulle gjerne betalt for å få det gjort, men har ikke råd.

Flott at du VIL vaske selv, men det gjør deg altså ikke til noe bedre menneske enn de som ikke har lyst/kan/orker. 

Anonymkode: d9924...94a

Skrevet
23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har en som kommer en gang i uka. Tørker alle overflater, vasker bad, støvsuger og vasker alle gulv. 100kr per gang. 400kr i mnd. Fantastisk deal😅

Anonymkode: a0926...8d9

Fantastisk deal? I hvert fall ikke for den stakkaren som vasker hos dere! Utnyttelse kalles det!

Anonymkode: 59f54...f94

Skrevet

Jeg vurderer å få hjelp til å vaske bad og kjøkken grundig 1 gang i uken, det er flere studenter på Finn.no som tilbyr den type tjenester, vil det være hvitt under 6000 kr i året?

Alternativet er at jeg eller mannen min går ned i stilling, vi har krevende jobber begge to og spesialister på hvert vårt område. Tenker dere ærlig talt at det er bedre at jeg heller bruker tiden min på å vaske? Er det ikke bra at vi tilbyr folk en jobb og mulighet til inntekt? Det er ikke så mange jobber igjen som ikke krever utdanning, hvorfor definerer dere ærlig jobb som noe negativt. Svart arbeid blir en diskusjon for seg....

Anonymkode: 47803...ac4

Skrevet

Ikke for å være noen party-pooper her, men jeg skjønner ikke den fantastiske dealen med å betale (for så vidt veldig mye) penger for noe som egentlig ikke tar så mye tid?

Det som tar tid, er å rydde bort ting og tang. Vaskehjelpen skal vel stort sett bare vaske flater og gulv? Vet at mange må rydde i forkant før det vaskes. Det er jo det som tar tid! Å vaske over flater og gulv er jo det enkleste og kjappeste arbeidet. 

Anonymkode: 386b7...4e6

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke for å være noen party-pooper her, men jeg skjønner ikke den fantastiske dealen med å betale (for så vidt veldig mye) penger for noe som egentlig ikke tar så mye tid?

Det som tar tid, er å rydde bort ting og tang. Vaskehjelpen skal vel stort sett bare vaske flater og gulv? Vet at mange må rydde i forkant før det vaskes. Det er jo det som tar tid! Å vaske over flater og gulv er jo det enkleste og kjappeste arbeidet. 

Dem om det.

Man kan holde det relativt ryddig i løpet av uken. Vasking er også kjedelig, og den deilige følelsen av å komme hjem fra jobb fredag ettermiddag med skinnende nyvasket hus, den er faktisk verd ganske mye for meg 🙂

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå gjør vår vaskehjelp mye mer enn å bare dra over gulvene da. Hun vasker vinduer ved behov, tørket støv, skrubber begge badene, støvsuger alle lister og kroker, støvsuger sofaen, vasker kjøkkenskaper og gjør ovnen skinnende ren. Hun er grundig og flink og bruker 3 timer hver gang. Dra over gulvene lett tar ikke lang tid men de fleste gjør mye mer enn det. 

Anonymkode: 5450c...e4f

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vurderer å få hjelp til å vaske bad og kjøkken grundig 1 gang i uken, det er flere studenter på Finn.no som tilbyr den type tjenester, vil det være hvitt under 6000 kr i året?

Alternativet er at jeg eller mannen min går ned i stilling, vi har krevende jobber begge to og spesialister på hvert vårt område. Tenker dere ærlig talt at det er bedre at jeg heller bruker tiden min på å vaske? Er det ikke bra at vi tilbyr folk en jobb og mulighet til inntekt? Det er ikke så mange jobber igjen som ikke krever utdanning, hvorfor definerer dere ærlig jobb som noe negativt. Svart arbeid blir en diskusjon for seg....

Anonymkode: 47803...ac4

Hvor skittent blir det egentlig hos dere på en uke? Siden dere må gå ned i stilling for å vaske eget hus, mener jeg. Snakk om å overdrive..

Både jeg og gubben har krevende jobber, vi er også spesialister, men vi får da vasket etter oss.

Anonymkode: 5d39e...b3c

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fantastisk deal? I hvert fall ikke for den stakkaren som vasker hos dere! Utnyttelse kalles det!

Nei. Som jeg sa til den andre: Minn deg selv på at «Her er det sikkert mye av historien jeg ikke kjenner». 

Les tråden. Og ikke vær så angripende 😉 Livet er for kort!

Skrevet

1500 kr uka, hun er der en gang i uka, vil ha betalt hver gang, så får 6000 svarte penger i mnd

Anonymkode: 40bc8...0f3

Skrevet
18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Som jeg sa til den andre: Minn deg selv på at «Her er det sikkert mye av historien jeg ikke kjenner». 

Les tråden. Og ikke vær så angripende 😉 Livet er for kort!

Har lest og syns fremdeles det er en dårlig deal for vaskehjelpen deres. Hadde vært flau for å betale så lite for en sånn jobb.

Skrevet
19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg holder det ganske ryddig gjennom ukene, så det er ikke mye ekstra arbeid jeg gjør før hun kommer.

Hun vasker skikkelig, sånn at jeg bare kan ta over flatene mellom hver gang hun er her. Særlig badet er viktig der, at hun vasker dusj osv skikkelig. Også flytter hun jo på møblene og tar under sofaen osv, så jeg kan bare ta midt på gulvet mellom hver gang.

Anonymkode: 50576...c12

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg holder det ganske ryddig gjennom ukene, så det er ikke mye ekstra arbeid jeg gjør før hun kommer.

Hun vasker skikkelig, sånn at jeg bare kan ta over flatene mellom hver gang hun er her. Særlig badet er viktig der, at hun vasker dusj osv skikkelig. Også flytter hun jo på møblene og tar under sofaen osv, så jeg kan bare ta midt på gulvet mellom hver gang.

Anonymkode: 50576...c12

Ser poenget med dusjen, for den er kjip å ta selv. Men ellers så vasker jeg også skikkelig når jeg vasker flatene. Og det er det som går kjappest synes jeg. 

Skrevet
19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nå gjør vår vaskehjelp mye mer enn å bare dra over gulvene da. Hun vasker vinduer ved behov, tørket støv, skrubber begge badene, støvsuger alle lister og kroker, støvsuger sofaen, vasker kjøkkenskaper og gjør ovnen skinnende ren. Hun er grundig og flink og bruker 3 timer hver gang. Dra over gulvene lett tar ikke lang tid men de fleste gjør mye mer enn det. 

Anonymkode: 5450c...e4f

Kan jeg låne henne?

Anonymkode: 4dfa8...c25

Skrevet
20 timer siden, Anonym bruker skrev:

For oss var det revolusjonerende å ha en deadline på ryddinga. Ja, det tar tid, men ikke mer enn 1 times felles innsats kvelden i forveien. Stort sett mindre enn det også. En grundig vask tar i hvert fall 3 timer, så kommer skift av senger osv i tillegg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...