Gå til innhold

Hva betaler dere for vaskehjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er altfor lite penger å betale for en sånn tjeneste, uavhengig om du bor i lavkost- eller høykostland. Du bør gi dette mennesket en anstendig lønn som faktisk gjenspeiler jobben hun gjør. 

Det er ikke fordi det «går utover oss» at folk reagerer på dette, det er at du bevisst utnytter et menneske som er i en dårligere posisjon enn deg selv. 

Anonymkode: ebf29...e40

Det gjør jeg ikke, nei 😉 Snakk om å forhåndsdømme og tro man kjenner situasjonen inn og ut basert på få setninger. 

Han er en venn av familien som jobber som renholder. Han vasker mange forskjellige steder, og kjører ofte mellom 5-7 forskjellige steder per dag. Han tilbød seg å ta vårt lille hus på veien (90kvm) ukentlig for en lav sum, etter at jeg var utsatt for en ulykke og ikke lenger kunne vedlikeholde alminnelig renhold så godt selv. Ser du? Ingen blir utnyttet. 

Prøv å tenk «Her er det sikkert mye jeg ikke vet.» neste gang. For det er ofte slik!

Anonymkode: a0926...8d9

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Skammer du deg ikke over å utnytte noen så grovt

Anonymkode: 97efd...921

Jeg utnytter ingen. Se mitt andre svar 😉 

Hysterisk at så mange her tror det uten å overhodet kjenne situasjonen. 

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, egentlig. Er helt alene med 3 barn. Klarer fint å vaske huset mitt selv. Vet ikke hvorfor du drar inn utdannelse? Hvorfor skal det være relevant? Men siden det tydeligvis er av betydning for deg så har jeg en LL.M selv. Klarer fint å ta meg av hus, barn, jobb og sosialisere på fritiden, samtidig som jeg vasker eget hjem. 

Anonymkode: a86b7...6a5

Det at jeg nevnte masteren, var jo for å forklare at jeg bruker en god del timer på studier. Jeg jobber i skolen i tillegg. Jobber mange kvelder + helger. Da synes jeg det er så utrolig mer givende å bruke fritiden min på barna, enn å vaske. Men flott, at du fikser alt dette alene! Jeg tenker bare, at alle selv må finne ut av hvordan hverdagen fungerer og hva man ønsker å  prioritere, uten å se ned på andre. 

Skrevet
31 minutter siden, Gullunger skrev:

Det at jeg nevnte masteren, var jo for å forklare at jeg bruker en god del timer på studier. Jeg jobber i skolen i tillegg. Jobber mange kvelder + helger. Da synes jeg det er så utrolig mer givende å bruke fritiden min på barna, enn å vaske. Men flott, at du fikser alt dette alene! Jeg tenker bare, at alle selv må finne ut av hvordan hverdagen fungerer og hva man ønsker å  prioritere, uten å se ned på andre. 

Jeg synes helt ærlig det er merkelig at to voksne mennesker med barn ikke klarer å vaske eget hus. Det må jeg få lov til å mene. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes helt ærlig det er merkelig at to voksne mennesker med barn ikke klarer å vaske eget hus. Det må jeg få lov til å mene. 

Jeg er enig med deg, i alle fall når det gjelder friske mennesker. Jeg tror det handler om at folk ikke vil gjøre den ganske kjedelige jobben det er å vaske hus, og så dynger man på med «gode» grunner (tar en master etc) for å rettferdiggjøre det. Det er «finere» å gjøre andre ting, de ser ned på vasking.  Vaskejobber er jo heller ikke høyt ansett.

Jeg tror det har en verdi å vaske sin egen skitt, det er en del av vanlig egenomsorg. Det samme gjelder egentlig innkjøp og matlaging, derfor har vi ikke matkasse f eks. Jeg tror det er viktig å sørge for grunnleggende behov selv, ikke bare leve som «rockestjerner» der andre betales for å gjøre drittjobbene vi ikke gidder.

Anonymkode: 5d39e...b3c

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo, det skal du selvfølgelig få lov til å mene. Men det handler ikke om at vi ikke klarer, det handler om hva vi prioriterer. Dessuten er det jo fortsatt mye husarbeid vi fikser. Skifte på senger, vaske klær, går over badet og støvsuger når det trengs. Men, jeg tror vi lar det ligge der. 

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det handler vel ikke akkurat om at man ikke klarer. Vi har vasket vårt eget hus i over 10 år men da vi fikk to attpåkladder(tvillinger) fant vi ut at vi ønsket hjelp til dette. Også fordi min mann reiser mye i jobben ønsker jeg å bruke tid med barna mine i helgene. Med fem barn og en hund blir det nok litt mer skitt og støv enn vanlig så jeg synes det er veldig godt at det kommer en sprek dame og skurer huset skinnende rent for meg på fredager så jeg kan bruke tiden på andre ting. 

Med fem barn følger det mye klesvask og oppvask. Alle barna har sine oppgaver i huset og de kan alle støvsuge, vaske bad, skifte på senger og tørke støv. 

Med full jobb og en vond rygg etter forrige svangerskap er jeg veldig glad for å slippe dette hver helg. Jeg pleier også å bestille matkasse på døren i blant, sender bilen til vask hos et firma med dekkeskift osv. Det handler ikke om at man ikke gidder eller kan. Det handler om hvordan man ønsker å prioritere. Da vi bodde i en liten leilighet med ett barn lå ikke vaskedame eller matkasse i mine tanker. Man har forskjellige behov 😊

Anonymkode: 5450c...e4f

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, egentlig. Er helt alene med 3 barn. Klarer fint å vaske huset mitt selv. Vet ikke hvorfor du drar inn utdannelse? Hvorfor skal det være relevant? Men siden det tydeligvis er av betydning for deg så har jeg en LL.M selv. Klarer fint å ta meg av hus, barn, jobb og sosialisere på fritiden, samtidig som jeg vasker eget hjem. 

Gratulerer med det 👏🏻🎈 Det må føles godt å være så mye bedre enn alle andre🙌🏻

Anonymkode: 0f051...367

Skrevet

379 kr timen. Støvsuger, vasker gulv og overflater, bad. 

Dere som betaler mindre (180 - virkelig?! Hvitt??), hvor i landet er dette?

Anonymkode: 0aa62...1c0

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

379 kr timen. Støvsuger, vasker gulv og overflater, bad. 

Dere som betaler mindre (180 - virkelig?! Hvitt??), hvor i landet er dette?

Anonymkode: 0aa62...1c0

Det er stor forskjell på om du betaler noen dom har et firma eller om du ansetter personen selv. 

Går du via et firma må du betale en pris som inkluderer lønn, skatt, moms og sosiale utgifter. Og kjøreutgifter. Ofte holder firma utstyr. 

Vi har ansatt renholderne selv og betaler da lønn og trekker skatt som vi selv betaler inn til skatteetaten. I tillegg betaler vi feriepenger så reelt sett er jo timelønnen høyere😉 Men vi utgiften inkluderer jo ikke moms, arbeidsgiveravgift osv. Og vi holder utstyr selv. 

Anonymkode: 52115...d29

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det gjør jeg ikke, nei 😉 Snakk om å forhåndsdømme og tro man kjenner situasjonen inn og ut basert på få setninger. 

Han er en venn av familien som jobber som renholder. Han vasker mange forskjellige steder, og kjører ofte mellom 5-7 forskjellige steder per dag. Han tilbød seg å ta vårt lille hus på veien (90kvm) ukentlig for en lav sum, etter at jeg var utsatt for en ulykke og ikke lenger kunne vedlikeholde alminnelig renhold så godt selv. Ser du? Ingen blir utnyttet. 

Prøv å tenk «Her er det sikkert mye jeg ikke vet.» neste gang. For det er ofte slik!

Disse opplysningene du kommer med her, betyr ikke en dritt for meg. Han vasker, aka utfører en tjeneste, ER tilogmed renholder, og du betaler svart... 

Anonymkode: ebf29...e40

Skrevet

Men man har jo lov til å gjøre småjobber for inntil 6000(?) uten at det må rapporteres inn? Vet ikke helt om det er definert tidsperspektiv på dette.

Anonymkode: 4793e...1fa

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men man har jo lov til å gjøre småjobber for inntil 6000(?) uten at det må rapporteres inn? Vet ikke helt om det er definert tidsperspektiv på dette.

Man kommer fort over 6000 i året hvis man har vaskehjelp 2-4 ganger i måneden, som flere har

Skrevet
34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man kommer fort over 6000 i året hvis man har vaskehjelp 2-4 ganger i måneden, som flere har

Sant nok.

Skrevet

435 kr/time, 3 timer PR gang og annen hver uke. Hvitt. Jobber 80% selv og har to barn og en mann. Gidder ikke bruke fritiden til å vaske og sysselsetter er menneske 12 t i må eden helt hvitt for å slippe nettopp det. Bonusen er at jeg og mannen slipper å krangle om hvem som skal gjøre hva, som før var kilde til en del uoverensstemmelse. Vinn-vinn.

Anonymkode: 70180...ae9

Skrevet

Betaler 1200 pr gang, hver 14 dag. 170 kvm. Har firma som har alt på stell, så det koster jo litt ekstra. Men utrolig deilig i forhold til sykdom etc, de stiller ALLTID!

For oss handler det ikke om å gidde å vaske, vi kunne fint klart det. Men det sparer forholdet vårt for utrolig mye negative diskusjoner samt at vi får ryddet skikkelig et par ganger i måneden.

Anonymkode: 39bfc...cbf

Skrevet
15 timer siden, Gullunger skrev:

Hmmm... kan hende jeg tar feil, men det høres ut som om du ser litt ned på oss som ikke vasker selv. Er det sånn? Jeg har fire barn, jobber og tar for tiden en master. Selv om jeg jobber veldig redusert, har jeg mest mulig lyst til å bruke tiden min på familien og venner. 😊

Ikke jeg som skrev innlegget, men ja, jeg ser ned på folk som ikke gidder (eller "prioriterer" som de kaller det) å vaske etter seg selv.

Anonymkode: 613d0...e5d

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke jeg som skrev innlegget, men ja, jeg ser ned på folk som ikke gidder (eller "prioriterer" som de kaller det) å vaske etter seg selv.

Tenk på alle de som ikke hadde hatt en jobb om alle hadde vasket etter seg selv da, det å være vaskehjelp i dag er jo kjempebusiness ;) Vi holder liv i en stor næring ved å ikke "gidde" det selv.....

Anonymkode: 50576...c12

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tenk på alle de som ikke hadde hatt en jobb om alle hadde vasket etter seg selv da, det å være vaskehjelp i dag er jo kjempebusiness ;) Vi holder liv i en stor næring ved å ikke "gidde" det selv.....

Vi har veldig mange oppgaver i samfunnet som hadde vært viktigere å løse. I tillegg gir det signaler til barn og andre om at det ikke er noen selvfølge å ordne de kjedelige tingene i livet selv. 

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Regner med at du da også ser ned på folk som ikke maler huset sitt selv, klipper håret sitt selv, osv. Hvorfor er det å vaske noe folk må gjøre selv, for ellers er de umoralske, mens alle andre jobber er helt greit å betale andrre for å gjøre?

Det er egentlig ganske arrogant å ha det synet du har.

Jeg betaler forresten 225 kr per time, og vaskehjelpen er selvstendig næringsdrivende så dette er hvitt. Det er på grensen til frekt å påstå at hennes jobb er en dårlig jobb (som ligger implisitt i ditt syn). HUn er en skikkelig business-dame, med full profesjonalitet og styr på alt. Hun er dessuten mye flinkere til å vaske enn jeg er.

Jeg er for øvrig enke med tre barn, akademiker. Har selv jobbet som stuepike, og syntes ikke det var spesielt ille eller skamfullt. 

Anonymkode: b701b...f78

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Vi har veldig mange oppgaver i samfunnet som hadde vært viktigere å løse. I tillegg gir det signaler til barn og andre om at det ikke er noen selvfølge å ordne de kjedelige tingene i livet selv. 

Akkurat som at vaskehjelp annenhver uke gjør at man slipper unna kjedelige jobber... Med fire barn, fulle jobber og en mamma som er hjertesyk er det mer enn nok oppgaver gjennom uka selv om en vaskehjelp skrubber over annenhver uke altså.

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Akkurat som at vaskehjelp annenhver uke gjør at man slipper unna kjedelige jobber... Med fire barn, fulle jobber og en mamma som er hjertesyk er det mer enn nok oppgaver gjennom uka selv om en vaskehjelp skrubber over annenhver uke altså.

Nettopp. Og med en vaskehjelp, kan folk som et utdannet til andre viktige oppgaver som samfunnet har brukt pger på å utdanne, (vasking er også en viktig oppgaveutføre disse. Det er ikke sånn at hvis folk slutter å ha vaskehjelp, så frigis det en masse viktig arbeidskraft som kan settes inn på andre områder.

Skrevet

Vi har en vaskehjelp annenhver uke, og betaler 250,- timen.

Hun vasker kjøkken og bad, tørker støv og tar gulvene.
Med denne ordningen tvinges vi til å rydde grundig før hun kommer, vi kjøper oss fri fra en jobb ingen av oss liker å gjøre, og det er superdeilig å komme hjem den dagen hun har vært hos oss - det er skinnende rent, og det er en hel uke til jeg trenger å gjøre det selv.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Regner med at du da også ser ned på folk som ikke maler huset sitt selv, klipper håret sitt selv, osv. Hvorfor er det å vaske noe folk må gjøre selv, for ellers er de umoralske, mens alle andre jobber er helt greit å betale andrre for å gjøre?

Det er egentlig ganske arrogant å ha det synet du har.

Jeg betaler forresten 225 kr per time, og vaskehjelpen er selvstendig næringsdrivende så dette er hvitt. Det er på grensen til frekt å påstå at hennes jobb er en dårlig jobb (som ligger implisitt i ditt syn). HUn er en skikkelig business-dame, med full profesjonalitet og styr på alt. Hun er dessuten mye flinkere til å vaske enn jeg er.

Jeg er for øvrig enke med tre barn, akademiker. Har selv jobbet som stuepike, og syntes ikke det var spesielt ille eller skamfullt. 

I utgangspunktet mener jeg folk burde gjøre slike ting selv også, ja.

Nordmenn er så bortskjemte at de tror de er lavtlønte hvis lønna ikke holder til vaskehjelp, frisør, dekkskift, maling av hus, ukentlige cafeebesøk, helgeturer til New York osv.

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I utgangspunktet mener jeg folk burde gjøre slike ting selv også, ja.

Nordmenn er så bortskjemte at de tror de er lavtlønte hvis lønna ikke holder til vaskehjelp, frisør, dekkskift, maling av hus, ukentlige cafeebesøk, helgeturer til New York osv.

Men HVORFOR skal folk gjøre sånne ting selv?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...