Anonym bruker Skrevet 7. september 2018 #1 Skrevet 7. september 2018 Hvilken er finest og hvilken mest problematisk for deg? Meg: Haugesund fineste, Brønnøysund verst. Anonymkode: 2aef7...8d0
Anonym bruker Skrevet 7. september 2018 #2 Skrevet 7. september 2018 Fin; Sauda Ikkje min favoritt; Oslo (høres ut som tunge narkomane ) Anonymkode: d1fe2...5cb
Optatium Skrevet 7. september 2018 #3 Skrevet 7. september 2018 På topp ligger en god Gudbrandsdøl! Trives minst med Sandnes.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2018 #4 Skrevet 7. september 2018 Fin: Hardanger Ikke så fin: Harstad og deromkring. De sutrer når de snakker. Anonymkode: 4db2d...c09
Anonym bruker Skrevet 7. september 2018 #5 Skrevet 7. september 2018 Best: Kviteseid Verst: Nord-norsk (favner bredt her, ser jeg) Anonymkode: ca808...2c9
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 7. september 2018 #6 Skrevet 7. september 2018 Best: setesdalsk, vanskelig å forstå, men utrolig fascinerende. verst: Oslo, ikke noe særpreg.
MammantilNurket Skrevet 7. september 2018 #7 Skrevet 7. september 2018 (endret) 1 time siden, Anonym bruker skrev: Fin; Sauda Ikkje min favoritt; Oslo (høres ut som tunge narkomane ) Anonymkode: d1fe2...5cb Ærlig talt ... det kommer jo helt an på hvor i byen man kommer fra, da. Endret 7. september 2018 av MammantilNurket
Anonym bruker Skrevet 7. september 2018 #8 Skrevet 7. september 2018 Finest: sunnmørsdialekt, uten tvil. Ute fra øyene på sunnmøre. Norges styggeste dialekt: bred østfolddialekt. Finnes ikke noe værre. Anonymkode: a3126...0eb
Anonym bruker Skrevet 7. september 2018 #9 Skrevet 7. september 2018 Fine: Stryn, Luster, Voss Stygge: Haugesund, Stavanger grusomme: Østfold (hele fylket) Anonymkode: fca97...069
Anonym bruker Skrevet 7. september 2018 #10 Skrevet 7. september 2018 Oslo-dialekt er yndlingen min. Alt annet høres feil ut. Hilsen kristiansander. 👍 Anonymkode: c42d9...029
Anonym bruker Skrevet 7. september 2018 #11 Skrevet 7. september 2018 Jeg liker Harstad dialekt, og synes Ekkerøydialekta er litt gøy ( Ekkerøy er en bitteliten halvøy med ca 20 innbyggere. Den ligger 2 mil øst for Vadsø) Nå er det nok bare de riktig gamle innfødte som snakker dialekten, da det ikke har vært hverken skole, butikk eller næringsliv der på mange tiår. Dialekter jeg ikke liker er nynorsk og Sauda dialekt. Anonymkode: 40003...380
Anonym bruker Skrevet 7. september 2018 #12 Skrevet 7. september 2018 Bergen er finest, menst Stavanger er helt forferdelig 😳🤣 Østlandet og Anonymkode: 0d875...4c7
Anonym bruker Skrevet 8. september 2018 #13 Skrevet 8. september 2018 Liker godt kristiansands dialekt og Hardanger. Ikke så fan av Oslo dialekt og bergens dialekt. Anonymkode: 23c51...255
Anonym bruker Skrevet 8. september 2018 #14 Skrevet 8. september 2018 43 minutter siden, Anonym bruker skrev: Bergen er finest, menst Stavanger er helt forferdelig 😳🤣 Østlandet og Anonymkode: 0d875...4c7 Østlandet...8 fylker det er mange ulike dialekter, det... Finest: Bergensk (bymål) Minst tiltalende: Jærsk. Anonymkode: 8fe60...7d0
Anonym bruker Skrevet 8. september 2018 #15 Skrevet 8. september 2018 c 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg liker Harstad dialekt, og synes Ekkerøydialekta er litt gøy ( Ekkerøy er en bitteliten halvøy med ca 20 innbyggere. Den ligger 2 mil øst for Vadsø) Nå er det nok bare de riktig gamle innfødte som snakker dialekten, da det ikke har vært hverken skole, butikk eller næringsliv der på mange tiår. Dialekter jeg ikke liker er nynorsk og Sauda dialekt. Anonymkode: 40003...380 Flaks at nynorsk ikke er en dialekt, da, men et skriftsspråk.... Anonymkode: 2aef7...8d0
Anonym bruker Skrevet 8. september 2018 #16 Skrevet 8. september 2018 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Fin: Hardanger Ikke så fin: Harstad og deromkring. De sutrer når de snakker. Anonymkode: 4db2d...c09 Som harstadværing føler jeg for å protestere litt. Vi er veldig mange som snakker helt vanlig nord-norsk altså. Men jeg skjønner akkurat hva du snakker om, og møter stadig på folk med denne «sutrete» talemåten. De jeg kjenner som snakker sånn er typisk kvinner i slutten av 30-årene, fra litt utpå bygda, gjerne hjemmeværende/uføre/langtidssykemeldte som mest av alt snakker om hva naboen driver med mens de tenner en røyk. Anonymkode: 34643...098
Anonym bruker Skrevet 8. september 2018 #17 Skrevet 8. september 2018 Best: Kristiansand Verst: Sunnmøre Er fra Oslo selv. Anonymkode: a9f0d...c7c
Anonym bruker Skrevet 8. september 2018 #18 Skrevet 8. september 2018 Jeg har flyttet til Sarpsborg. Syns dialekta her er fin. Takler dårlig Fr.stad og Halden dialekta ! 😅 Anonymkode: 8a368...bd4
Anonym bruker Skrevet 8. september 2018 #19 Skrevet 8. september 2018 Jeg synes dialektene i Gudbrandsdalen er helt nydelige. Også elsker jeg dialektene rundt Toten/Gjøvik, altså sånn Alf Prøysen-aktig. Utover det synes jeg ingen dialekter er stygge, alle har sin sjarm. Snakker selv standard østnorsk, så dette er vel dialekta jeg synes blir mest «kjedelig». Har ei venninne som snakker kav østfoldsdialekt, og jeg kan ikke skjønne at så mange misliker den, den er jo supersjarmerende! Vi er heldige i Norge som fremdeles har så stort dialektmangfold. Håper ikke fordommer og negative holdninger gjør at alle begynner å snakke likt. I så fall mister vi en stor skatt. Anonymkode: 62a88...808
Anonym bruker Skrevet 8. september 2018 #20 Skrevet 8. september 2018 33 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg synes dialektene i Gudbrandsdalen er helt nydelige. Også elsker jeg dialektene rundt Toten/Gjøvik, altså sånn Alf Prøysen-aktig. Utover det synes jeg ingen dialekter er stygge, alle har sin sjarm. Snakker selv standard østnorsk, så dette er vel dialekta jeg synes blir mest «kjedelig». Har ei venninne som snakker kav østfoldsdialekt, og jeg kan ikke skjønne at så mange misliker den, den er jo supersjarmerende! Vi er heldige i Norge som fremdeles har så stort dialektmangfold. Håper ikke fordommer og negative holdninger gjør at alle begynner å snakke likt. I så fall mister vi en stor skatt. Anonymkode: 62a88...808 Feil side av Mjøsa! Prøysen kom fra Ringsaker i Hedmark og snakka ikke totning. Ringsaksmålet er fint, men i ferd med å dø ut. Av Ringsakers 34000 innbyggere er det vel snart ikke mer enn 15-20 % som bruker dialekta. Det går i varianter av standard østnorsk, i likhet med store deler av de sørlige delene av Østlandet. Anonymkode: 88454...113
Anonym bruker Skrevet 8. september 2018 #21 Skrevet 8. september 2018 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Feil side av Mjøsa! Prøysen kom fra Ringsaker i Hedmark og snakka ikke totning. Ringsaksmålet er fint, men i ferd med å dø ut. Av Ringsakers 34000 innbyggere er det vel snart ikke mer enn 15-20 % som bruker dialekta. Det går i varianter av standard østnorsk, i likhet med store deler av de sørlige delene av Østlandet. Anonymkode: 88454...113 Ok, my bad 😊 Men da liker jeg nok både ringsakermålet og totning. Er noe «hjemlig», ujålete og varmt over de dialektene. Anonymkode: 62a88...808
Anonym bruker Skrevet 8. september 2018 #22 Skrevet 8. september 2018 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ok, my bad 😊 Men da liker jeg nok både ringsakermålet og totning. Er noe «hjemlig», ujålete og varmt over de dialektene. Anonymkode: 62a88...808 Det synes jeg du har rett i, det er ujålete og trygt. Og traust. For traust for dagens unge. Anonymkode: 88454...113
TøffiTrynet☠ Skrevet 8. september 2018 #23 Skrevet 8. september 2018 Når je hører Hedmarksdialekt så lengter je hematt! ❤️ Ellers så liker jeg også dialekter sånn rent generelt! Det gjør språket vårt rikere.
Annanym Skrevet 8. september 2018 #24 Skrevet 8. september 2018 Jeg digger de ulike dialektene! Tenk på det mangfoldet vårt lille land har💚! Jeg syns det er ekstra sjarmerende når små barn har særpreg i dialekta si. Det jeg misliker mest, er når folk vannet ut dialekta si. Snakker "pent" på et vis, ikke bra!!
Anonym bruker Skrevet 8. september 2018 #25 Skrevet 8. september 2018 Jeg liker det meste av dialekter. Romsdalsmålet er det jeg liker minst. Setesdal og Vinje er det jeg liker best. Anonymkode: c7674...cd6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå