Gå til innhold

Ensom jente 😢


Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min er så ensom. Hun er 10 år og verdens snilleste og mest lojale men hun får ikke til å få en god venn. 

Hun blir hele tiden avvist av de andre i klassen og går alene i friminuttene. Hun er så lei seg gråter hver kveld, og jeg blir helt knust av å se henne sånn. 

Jeg aner ikke hvordan jeg skal hjelpe henne. Kan jeg kreve at skolen gjør noe aktivt for å hjelpe henne? 

Jeg er desperat 😢

Anonymkode: 63a87...c4c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Datteren min er så ensom. Hun er 10 år og verdens snilleste og mest lojale men hun får ikke til å få en god venn. 

Hun blir hele tiden avvist av de andre i klassen og går alene i friminuttene. Hun er så lei seg gråter hver kveld, og jeg blir helt knust av å se henne sånn. 

Jeg aner ikke hvordan jeg skal hjelpe henne. Kan jeg kreve at skolen gjør noe aktivt for å hjelpe henne? 

Jeg er desperat 😢

Anonymkode: 63a87...c4c

Så trist ❤️

Her kan du kreve at skolen setter inn tiltak. Kan de ikke vise til en tiltaksplan innen en uke ( mener det var fristen) så kan du klage til Fylkesmannen 

Anonymkode: bef81...094

Skrevet

Snakk med læraren hennar, skulen jobbar alltid for at alle skal ha det bra og bli inkludert i skulekvardagen. Viss jenta di ikkje trivst går det òg utover læringa så det er viktig at de tek tak i dette. 

Anonymkode: ea061...367

Skrevet

Så vondt 💔😢 Kan du prøve å ta det opp på foreldremøte? Forsøke å invitere på jentekveld eller noe? 

Anonymkode: 1c2f2...4fb

Skrevet

Kan det være at hun er så snill at hun kan bli oppfattet som kjedelig? Overhodet ikke for å legge skylden på henne altså 😊 vet du om hun har gode sosiale ferdigheter? Kanskje hun blir litt anonym i samspill med andre? Jeg ville absolutt kontaktet lærer og spurt om hjelp, også ville jeg snakket en del med barnet om aktuelle situasjoner - «når du kommer bort til Ida og Mari, hva gjør du da? Hva gjør de?» «hva leker de andre med? Hva gjør de? Er det ting du synes er gøy?» altså se litt hvordan hun håndterer sosiale tilnærminger, og om hun kan trenge litt hjelp med hva hun burde gjøre og si. Det har jeg gjort mye med min gutt, og det har hjulpet mye :) 

om hun sliter med dette, kan man også lage sosiale historier og rollespille litt hjemme for å øve. Forklare litt hvordan andre mennesker oppfatter ting og hvordan vi reagerer på ulike fremtoninger. Det er litt «tunge» temaer, men om man ordlegger seg rett skjønner mange 10 åringer dette :)

Anonymkode: cc4d6...1dd

Skrevet

Dette må du snakke med læreren om, tipper at hun eller han  kan ha noen refleksjoner om hva som er saken. Forsøk å finne venner også på andre arenaer, nabolaget, fritidsaktiviteter blir jo ekstra viktige når klassemiljøet ikke fungerer.

Anonymkode: 31e2f...8ea

Skrevet

Hvordan var dette før? Har hun hatt gode venner tidligere? Hva sier læreren om dette? regner med at hun har fått med seg dette på skolen 

Skrevet

Du da? Hva gjør du? Hvor ofte inviterer du med noen i klassen hjem? På kino? På hyttetur? På ulike aktiviteter?

Drittlei alle foreldre som skal legge alt på lærerne. 

Anonymkode: 9f477...177

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du da? Hva gjør du? Hvor ofte inviterer du med noen i klassen hjem? På kino? På hyttetur? På ulike aktiviteter?

Drittlei alle foreldre som skal legge alt på lærerne. 

Anonymkode: 9f477...177

Jeg er ikke HI men hvordan skal vi som foreldre til barn som sliter med det sosiale  kunne sende barna våre på skolen om lærerens er med på og hjelpe barna? 

Anonymkode: abc5e...085

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du da? Hva gjør du? Hvor ofte inviterer du med noen i klassen hjem? På kino? På hyttetur? På ulike aktiviteter?

Drittlei alle foreldre som skal legge alt på lærerne. 

Anonymkode: 9f477...177

Hyttetur?? Moren skal invitete jenter fra klassen på hyttetur? Har de hytte da? 

Anonymkode: 0aae0...5cb

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hyttetur?? Moren skal invitete jenter fra klassen på hyttetur? Har de hytte da? 

Anonymkode: 0aae0...5cb

Ikke gjør deg dum. Du skjønner konseptet. 

Anonymkode: 9f477...177

Skrevet

Har  selv en 10 åring som ikke har noen spesielle gode venner i klassen. 

det er vondt å sende hun på skolen når  jeg vet at hn gruer seg til friminutt pga at hun alltid er alene . 

Anonymkode: abc5e...085

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er ikke HI men hvordan skal vi som foreldre til barn som sliter med det sosiale  kunne sende barna våre på skolen om lærerens er med på og hjelpe barna? 

Anonymkode: abc5e...085

Hva snakker du om?

Anonymkode: 9f477...177

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva snakker du om?

Anonymkode: 9f477...177

 Personen  som skriver at hun er drittlei  at foreldre legger alt ansvar på lærere .....

Anonymkode: abc5e...085

Skrevet
46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du da? Hva gjør du? Hvor ofte inviterer du med noen i klassen hjem? På kino? På hyttetur? På ulike aktiviteter?

Drittlei alle foreldre som skal legge alt på lærerne. 

Anonymkode: 9f477...177

Den gangen jeg hadde ei jente som var utenfor i klassen, så hjalp det ikke å be noen til oss eller med på noe. Ingen ville jo være sammen med henne, ganske enkelt. 

Anonymkode: 6cf9e...9c4

Skrevet

Takk for svar alle sammen. Hun har ofte hatt med noen hjem men da er hun så anstrengt og redd for å gjøre noe feil. Og ofte får hun avslag når hun inviterer. De er  så store at jeg kan liksom ikke gå via foreldrene men jeg har noen ganger lurt på å gjøre et desperat tiltak og omtrent tigge at de kan snakke med barna sine og be dem inklydere henne.

Noen ganger kommer hun hjem og forteller at hun har vært med en viss jente i friminuttet og skal være med denne neste dag men neste dag er hun plutselig luft for denne personen. Hun forstår ikke hvorfor men hun er bare alltid siste prioritet hos andre. Uansett hvem hun er med så kommer noen og ødelegger og «stjeler» den andre. 

Det er mulig hun ikke alltid forstår samspillet men jeg skulle så ønske hun hadde noen som kunne alltid velge henne så hun var trygg og fikk litt bedre selvfølelse. Hun prøver så hardt. 

Anonymkode: 63a87...c4c

Skrevet

Et par ganger har hun invitert noen men da har denne tatt med seg en annen venninne og da er min datter utenfor som vanlig.... i sitt eget hjem. 

Anonymkode: 63a87...c4c

Skrevet

Bor dere tilfeldigvis i Trondheim? Har også jente på 10. 

Anonymkode: df985...4b2

Skrevet

Så leit.  Min 11 år gamle jente har samme problem.  Jeg velger å tro at de andre jentene i klassen ikke holder henne utenfor av vond vilje, men at de er 11 år gamle jenter som faktisk ikke forstår konsekvensene av det de gjør.  Jeg håper at følgende skal bidra til en løsning: 

Jeg har meldt "utenforholdingen" som en mobbesak til skolen, dermed har skolen aktivitetsplikt.  Blant annet har læreren hatt samtaler med jentene om at det ikke er OK at nesten alle planlegger noe gøy på fritiden og snakker høyt og lenge om det foran den eller de som ikke er inkludert.  

Jeg er helt med på at jenten min er en del av problemet.  Hun oppfører seg selvfølgelig heller ikke alltid bra, det må jeg også jobbe med.  

Både jeg og skolen snakker om at ikke alle kan være bestevenner, men man skal oppføre seg ordentlig likevel.  Det er sårt at jentene i gaten vår ikke har blitt gode venner med datteren min, men sånn har det dessverre ikke blitt.  Vennskap kan ikke tvinges.  Derfor jobber vi med å finne gode vennskap andre steder.  

Jeg og foreldrene til en annen jente som heller ikke er helt inkludert sosialt finner på aktiviteter for våre to jenter.  Museum, bading,  pizzakveld osv.    

Jeg har meldt henne på en aktivitet der de fleste barna kommer fra en naboskole.  Hun stortrives og blomstrer de to timene i uken. 

Jeg er alltid på tilbudssiden når det gjelder samkjøring osv, jeg er med i fau, deltar på dugnader osv.  

Anonymkode: a9132...bb9

Skrevet
22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Bor dere tilfeldigvis i Trondheim? Har også jente på 10. 

Anonymkode: df985...4b2

Så snilt. Vi bor dessverre ikke i Trondheim 😔

Anonymkode: 63a87...c4c

Skrevet
22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så leit.  Min 11 år gamle jente har samme problem.  Jeg velger å tro at de andre jentene i klassen ikke holder henne utenfor av vond vilje, men at de er 11 år gamle jenter som faktisk ikke forstår konsekvensene av det de gjør.  Jeg håper at følgende skal bidra til en løsning: 

Jeg har meldt "utenforholdingen" som en mobbesak til skolen, dermed har skolen aktivitetsplikt.  Blant annet har læreren hatt samtaler med jentene om at det ikke er OK at nesten alle planlegger noe gøy på fritiden og snakker høyt og lenge om det foran den eller de som ikke er inkludert.  

Jeg er helt med på at jenten min er en del av problemet.  Hun oppfører seg selvfølgelig heller ikke alltid bra, det må jeg også jobbe med.  

Både jeg og skolen snakker om at ikke alle kan være bestevenner, men man skal oppføre seg ordentlig likevel.  Det er sårt at jentene i gaten vår ikke har blitt gode venner med datteren min, men sånn har det dessverre ikke blitt.  Vennskap kan ikke tvinges.  Derfor jobber vi med å finne gode vennskap andre steder.  

Jeg og foreldrene til en annen jente som heller ikke er helt inkludert sosialt finner på aktiviteter for våre to jenter.  Museum, bading,  pizzakveld osv.    

Jeg har meldt henne på en aktivitet der de fleste barna kommer fra en naboskole.  Hun stortrives og blomstrer de to timene i uken. 

Jeg er alltid på tilbudssiden når det gjelder samkjøring osv, jeg er med i fau, deltar på dugnader osv.  

Anonymkode: a9132...bb9

Høres veldig likt ut. Vi gjør også akkurat disse tingene og hun har jo venner fra andre skoler og via våre vennefamilien men hun savner noen i friminuttene. Feks at noen velger henne når de skal jobbe sammen i timene osv.  

Det er liksom blitt sånn at alt hun gjør er litt galt. Og hun blir så skuffet. 

Men jeg skal ta en ny prat med læreren.... takk for svar alle og lykke til med din 10-åring 😘

Anonymkode: 63a87...c4c

Skrevet

Tror dessverre at noen barn kan falle litt utenfor sosialt, og at det fort kan bli en ond sirkel. Veldig leit at det er blitt sånn.

Min venninnes datter slet sosialt på barneskolen, var den som ikke hadde en bestevenn og gikk ofte alene i friminuttene. På ungdomsskolen ble det nye klasser og hun fant sine gode venner.

Skrevet
15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Høres veldig likt ut. Vi gjør også akkurat disse tingene og hun har jo venner fra andre skoler og via våre vennefamilien men hun savner noen i friminuttene. Feks at noen velger henne når de skal jobbe sammen i timene osv.  

Det er liksom blitt sånn at alt hun gjør er litt galt. Og hun blir så skuffet. 

Men jeg skal ta en ny prat med læreren.... takk for svar alle og lykke til med din 10-åring 😘

Anonymkode: 63a87...c4c

Bare en kommentar. Jeg er lærer på u.skolen, og jeg lar aldri elevene velge hvem de skal jobbe med. Så kjip situasjon for de som ikke blir valgt av noen. Klasserommet skal være trygt og godt for alle, og ikke en venneklubb. Dette synes jeg du kan ta opp med lærer. 

Skrevet

Jeg hadde det sånn. Kan det være asperger?

Anonymkode: 39afb...cfa

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde det sånn. Kan det være asperger?

Anonymkode: 39afb...cfa

Noen av symptomene passer men ikke alt...Vi venter på utredning hos BUB.... men jeg lurer likevel på om læreren kan hjelpe henne så hverdagen ikke blir så trist. 

Kan jeg spørre hvordan det gikk med deg i oppveksten? Ble det bedre? Hva kan gjøres dersom det viser seg at det er Asbergers?

 

Anonymkode: 63a87...c4c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...