Gå til innhold

Invitasjon i bursdag. Muslimer.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spørsmål. Mitt barn er god venn med en muslimsk jente. Denne jenta har aldri deltatt i bursdager. Nå har de takket nei til datterens bursdag, jeg vet at hun hadde gledet seg veldig til dette. Jeg har tenkt at kanskje de ikke ønsker å være til bry pga kosthold. Spurte de ansatte om barnet kun spiste halal og de sa de ikke kunne si noe om dette men de anbefalte meg å spørre foreldrene om det var noe jeg kunne gjøre med serveringen slik at de var trygge på å sende barnet. Foreldrene er veldig blide og hyggelige folk så jeg tror at det er greit å ta en prat med de. 

Jeg har en annen muslimsk venninne og hun sier at de ikke har praktisert halal på de minste barna så lenge de har gått i barnehage og fått mat servert, men at de fra skolen har innført dette. 

Hva tenker dere om jeg ringer moren og sier at jeg gjerne lager mat og kjøper inn godteri som alle kan spise, eller ville du følt det som mas? Det kan jo være at de ikke kan men siden hun aldri har vært i bursdager til de i barnehagen så aner jeg at det kan være noe annet.

Jeg vil så gjerne inkludere alle barna og nå begynner de å bli så store at de føler veldig på å ikke få være med på bursdag. 

Foreldrene er forøvrig hva jeg vil kalle godt intergrert, snakker veldig bra norsk, jobber begge to og deltar ellers i lokalmiljøet. De virker å ha grei økonomi og barna er godt utstyrt med klær og sportsutstyr. Har tenkt tanken at det også kunne være økonomi men har slått det fra meg.

Hva tenker dere, kan jeg bare spørre direkte om det er serveringen det handler om?

Anonymkode: 38345...bd4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Foreldrene har takket nei. La det bli med det. Å 'mase' på dem er bare ufint. Ville du gjort det med  norske foreldre? 

Anonymkode: 7e5cb...6ba

Skrevet

Det verste du kan få er et nei. 😊 Jeg hadde ringt. 

Anonymkode: 07847...510

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Foreldrene har takket nei. La det bli med det. Å 'mase' på dem er bare ufint. Ville du gjort det med  norske foreldre? 

Om jeg hadde hatt en mistanke om at årsaken var noe jeg enkelt kunne bidratt til å fikse, så ja. 

I klassen til sønnen har jeg lånt ut slalåmutstyr og tilbudt barn å bli hentet og kjørt hjem når foreldre i utgangspunktet har takket nei. Jeg er muligens en som stikker nesa mi i mye, men jeg er generelt opptatt av å legge til rette for at alle kan få bli med. Barnefattigdom blir mer og mer utbredt, da mener jeg at vi andre foreldre må følge litt ekstra godt med. 

Jeg lever egentlig fint med å få avslag av foreldre en gang for mye så lenge jeg klarer å få til at de som faller utenfor får blitt med . 

Problemstillingen her er litt mer delikat føler jeg, jeg er egentlig klar for å ringe, men ville høre her, gjerne fra en muslimsk mamma.

HI

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om jeg hadde hatt en mistanke om at årsaken var noe jeg enkelt kunne bidratt til å fikse, så ja. 

I klassen til sønnen har jeg lånt ut slalåmutstyr og tilbudt barn å bli hentet og kjørt hjem når foreldre i utgangspunktet har takket nei. Jeg er muligens en som stikker nesa mi i mye, men jeg er generelt opptatt av å legge til rette for at alle kan få bli med. Barnefattigdom blir mer og mer utbredt, da mener jeg at vi andre foreldre må følge litt ekstra godt med. 

Jeg lever egentlig fint med å få avslag av foreldre en gang for mye så lenge jeg klarer å få til at de som faller utenfor får blitt med . 

Problemstillingen her er litt mer delikat føler jeg, jeg er egentlig klar for å ringe, men ville høre her, gjerne fra en muslimsk mamma.

HI

Det er sikker så enkelt hos dem som hos andre: det passer ikke. Fordi noen ganger har man allerede lagt andre planer 

Skrevet

Ring, du. Det er mye som kan ordnes når du har godvilje sånn som du har, og så kan det jo hende dette er det som skal til. Min erfaring er at det kan være fint å være tydelig på sånt som man ofte tar før gitt, for eksempel kom vennen til ett av barna ikke i bursdag i barnehagen før jeg understreket at mor gjerne måtte bli med og ta en kaffe, sånn som flere andre mødre gjorde uansett i den alderen.

Skrevet

Mange muslimer sier nei fordi de ikke feirer bursdag på samme måte og derfor aldri kan gjengjelde innbydelsen, derfor lar de være å komme....

Her lærer foreldrene allerede på norskkurset at det er viktig at barna deres får være med på dette, at det er en stor ting for norske barn, og at de ikke trenger gjengjelde det om de ikke ønsker.

Jeg tror det er dette du må fortelle foreldrene, at du med gleder legger tilrette og at de ikke trenger tenke på å gjengjelde det.

Anonymkode: d47cc...4b4

Skrevet

Hadde det vært meg, så hadde jeg blitt glad hvis du hadde ringt til meg. Jeg setter pris på alle som bryr seg. Men jeg er jo ikke muslim. 

Anonymkode: 07847...510

Skrevet

På den ene siden kan det hende det er kostholdsrelatert, men det kan jo bare hende de er opptatt? 

Tror uansett ikke jeg hadde ringt. Kanskje sende en melding? "Synd at ikke x kan komme i bursdag. Skal vi avtale et besøk ved en senere anledning?"

Anonymkode: cee12...f0f

Skrevet

Jeg synes det er kjempefint at du vil ringe, det hadde jeg også gjort. Som jeg gjorde da barn fra Jehovas Vitner aldri fikk bli med på avslutninger eller bursdager. Da hjalp det ikke uansett hva vi prøvde, men da har vi prøvd. Det koster så lite å spørre, men det kan bety så mye. 

Skrevet

I min sønns klasse deltar aldri de muslimske barna. Virker som om de ikke forstår hvor viktig barnebursdag er. Det er jo en helt annen tradisjon for dette i vår kultur, enn deres. 

Jeg prøvde å tilrettelegge til jeg ble blå i ansiktet, men barna kom ikke likevel. En av dem kom ikke av den enkle grunn at vi eide en hund. Og hunder er skitne dyr.

Anonymkode: 67136...f7b

Skrevet

Ei jeg kjenner traff mora og ungen, som senere samme dag skulle i selskap til hun jeg kjenner( altså barnet da, barnehagebursdag). Hun som skulle ha selskap spurde da denne mors om hva datteren spiste, kjøpte så inn denne maten, men jenta kom aldri....  desse barna av muslimske foreldre har aldri kommet i barnehage bursdagene!

ville ikke ringt å mast, bare kjøp inn kyllingpølser å se om barnet kommer. Er og mye godteri de ikkje kan spise, der kan du sjekke nettet

Anonymkode: 72513...545

Skrevet

Det kan være at de anser hjemmet ditt for å være urent. Du har hatt svin i kjøleskapet som har ligget på skjærfjøla, med en kniv du har skåret i med. Og alt dette utstyret tenker de er tatt i bruk når du lager mat som skal serveres til deres barn. Det er Haram. 

Anonymkode: 62d27...c11

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kan være at de anser hjemmet ditt for å være urent. Du har hatt svin i kjøleskapet som har ligget på skjærfjøla, med en kniv du har skåret i med. Og alt dette utstyret tenker de er tatt i bruk når du lager mat som skal serveres til deres barn. Det er Haram. 

Anonymkode: 62d27...c11

Ja, men i Norge skal de være, på betalt opphold fra den norske stat..

Anonymkode: a363f...40c

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, men i Norge skal de være, på betalt opphold fra den norske stat..

Anonymkode: a363f...40c

Du fikk ikke helt med deg at begge foreldrene det er snakk om her jobber?

Kanskje du trenger å jobbe med leseforståelsen din?

Anonymkode: b043a...c95

Skrevet

Ring og spør!

Det kommer mange muslimer i mine barns bursdager.

Anonymkode: 72d35...c2c

Skrevet

Spesielt siden jentene er gode venner synes jeg det er lurt om du ringer. Det er jo litt synd for datteren din også at venninnen ikke kan komme. 

Om det så er at de bare skal reise bort og ikke kan så får dere en prat og om det er noe som kan gjøres for at jenta skal komme likevell er det fint å finne ut av det. Det er jo bare en prat mellom mødrene til to venninner. Hva skulle  ære problemet med det?

Anonymkode: 40fd4...305

Skrevet

Mudlimer kommer sjeldent i bursdsger da drt ikke er en del av dems religion. At de holder barns utenfor en viktig sosial arena dritet de i. Har flere muslimer i klassene til ungene,det er lit over det hele. Det er kun et unntak, og det er en muslimsk har norsk ektefelle.

Anonymkode: ec2a6...1cd

Skrevet (endret)
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mudlimer kommer sjeldent i bursdsger da drt ikke er en del av dems religion. At de holder barns utenfor en viktig sosial arena dritet de i. Har flere muslimer i klassene til ungene,det er lit over det hele. Det er kun et unntak, og det er en muslimsk har norsk ektefelle.

Anonymkode: 

Endret av nick_350414
Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er helt vanlig å ferie bursdag selv om man er muslim. Men du har jo rett iat det ikke er en religiøs praksis.  Det er det ikke innen kristendommen heller. 

Anonymkode: f9150...b76

Skrevet (endret)
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mange muslimer sier nei fordi de ikke feirer bursdag på samme måte og derfor aldri kan gjengjelde innbydelsen, derfor lar de være å komme....

Her lærer foreldrene allerede på norskkurset at det er viktig at barna deres får være med på dette, at det er en stor ting for norske barn, og at de ikke trenger gjengjelde det om de ikke ønsker.

Jeg tror det er dette du må fortelle foreldrene, at du med gleder legger tilrette og at de ikke trenger tenke på å gjengjelde det.

Anonymkode: d47cc...4b4

Dette stemmer. Min erfaring er at dette ikke har med islam eller mat å gjøre, men kultur. Det er bare ikke tradisjon for å feire dette med annet enn nær familie i en del muslimske land, og å møte til fest uten noengang å skulle invitere tilbake blir ansett som problematisk av mange.

Endret av Merdee
Skrevet (endret)

Synes uansett du kan ta en telefon HI 🙂

Endret av Merdee
Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er kanskje sant for barna i klassen til dine barn, men ikke sant generelt.

i mitt barns klasse (Oslo Øst) er det muslimske barn fra Somalia, Bosnia og Irak. Alle deltar i bursdag og alle bortsett fra en feirer bursdag selv.

Det var en stund det ene somaliske barnet ikke kom i bursdag (det samme som ikke feirer sin egen bursdag). Vi trodde det var av kulturelle grunner (selv om begge de somaliske jentene alltid deltar og feirer selv). Men så viser det seg at gutten har nøtteallergi. Så beste bursdag vi feiret presiserte vi at vi tok hensyn til alle allergier, og da kom han.

Forøvrig stiller alltid foreldre ned utenlandsk bakgrunn på foreldremøter og dugnader. Hos oss er det de norske foreldrene som uteblir...

Anonymkode: daeb2...b9f

Skrevet
2 hours ago, Anonym bruker said:

Du fikk ikke helt med deg at begge foreldrene det er snakk om her jobber?

Kanskje du trenger å jobbe med leseforståelsen din?

Anonymkode: b043a...c95

Tror hun snakket generelt. Bare 15% av somalere jobber , for eks.

Anonymkode: ea616...178

Skrevet

Jeg ringte. Valgte å bare invitere hele familien på middag etter barnehagen en dag. De var veldig positive og hyggelige. Nevnte ikke bursdagen, kanskje de ombestemmer seg etter middagen. Da får vi snakket sammen i ro og fred og de får blitt kjent med oss og vårt hjem. 

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...