Gå til innhold

Varsel til barnevernet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg ønsker å skrive en anonym melding til barnevernet. Den gjelder en enslig mor som jeg til å begynne med syntes synd på.

I etterkant har jeg lært at problemene, skyldes henne selv. Litt kort fortalt.

Hun tjener ca 1 million kroner i året. Jeg tjener litt under halvparten. Hun kom til meg etter mange års opphold med kontakt og sa at vi hadde mye til felles. Vi reiste på ferie sammen. Jeg er også alene med barn. I tillegg til det, har jeg hatt noen situasjoner i mitt liv som ikke har vært bra. Det har vært flere dødsfall på min side og jeg strever med å få hverdagen til å strekke til (psykisk). Mine barn er litt eldre enn hennes barn og hun ba om arvetøy. Jeg ga henne alt jeg hadde av klær som var for små. Det rare var at flere klær enn de jeg ga, forsvant. Hun leverte ikke tilbake. Vi reiste på en hyttetur sammen med alle barna, hvorav hun lånte skiutstyr (dette er en stund siden), skiklær og jeg betalte for skitrekk og mat. Hun hadde med seg mat til sine barn (en diett som er veldig sær) og inneholder lite næring. Det yngste barnet hennes utagerte og oppførte seg svært dårlig. Han skubbet sønnen min ut i en elv og etterpå sa moren: Det var din egen sønns feil. Min sønn hørte og ble svært, svært lei seg. Jeg sa til henne at hun nå må beklage! Det gjorde hun! Etterfulgt av dette, lovde hun å ta mine barn på en begivenhet, uten å spørre meg, og denne begivenheten som  hun ville på, er mot mine prinsipper. Hun fant derfor ut at jeg ikke blir med, men da avlyste hun, noen uker etter at hun hadde lovd det, så det ble ikke noe av. Poenget mitt er at i den perioden jeg har kjent henne, så ba hun meg om å kle sine barn på alle sammenkomster. Jeg fikk 3 barn å kle, hun 1 barn. Alle er såpass små at de trenger hjelp til skiklær etc. Mens jeg ferierte med henne, sa hun at hennes far, mor og søster ikke hjelper henne og at alle mangler empati. Jeg opplevde derimot at det er hun som mangler empati. Barna hennes bærer nå preg av mangel på dette og jeg tror at hun trenger hjelp. 

Et eksempel: Et av barna hennes kom stadig ut for ulykker. Istedenfor å trøste dem, begynte hun selv å gråte. Hun sa følgende;

Dersom mine barn hadde vært av samme alder som dine, så hadde jeg ikke hatt et problem!

Er det noen her inne som er enig med meg i at det finnes grunn til bekymring? Setter pris på svar. Jeg har tenkt på dette siden vinter/.

Anonymkode: 28228...9ab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eh. Er du riktig vel bevart? La barnevernet i fred du-har du et problem med denne dama har du to valg: a) kutt henne ut fra livet ditt b) fortell henne at du ikke liker hvordan hun behandler deg. 

Du har ikke fnugg av holdepunkter for å si at hun ikke klarer ta vare på barna sine. 

Anonymkode: 8c7a9...14d

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Eh. Er du riktig vel bevart? La barnevernet i fred du-har du et problem med denne dama har du to valg: a) kutt henne ut fra livet ditt b) fortell henne at du ikke liker hvordan hun behandler deg. 

Du har ikke fnugg av holdepunkter for å si at hun ikke klarer ta vare på barna sine. 

Anonymkode: 8c7a9...14d

Jeg har kuttet henne ut.

Men min bekymring vender stadig tilbake. Barn som er små og uten kontroll; Et av barna kjørte stadig off pist løype. Høy fart og knall og fall. Det endte med legevakt og sykehus. Moren gråt mer enn barna på denne turen. Hun setter ingen grenser og forsøker å overlate ansvaret til andre. Ikke bekymringsfullt? 

Skrevet

Det er vanskelig å forstå ut fra innlegget ditt akkurat hva som bekymrer deg.  Mye av det du bruker lang tid på å beskrive er ting du opplever som negative egenskaper hos denne damen,  men helt uvesentlig for omsorgsevnen.

Konkrete episoder hvor hun ivaretar barna dårlig?  

Anonymkode: e2c8d...963

Skrevet

Jeg strever litt med å finne ut av hva som driver deg her. Det høres først og fremst ut som du synes at hun har behandlet seg og dine barn dårlig. Det er ikke noe godt utgangspunkt for å treffe det rette valget om å melde eller ikke på vegne av hennes barn. En del av det du beskriver høres ikke helt bra ut for barna hennes. Men legg deg selv og ditt til side og forsøk å se mer nøkternt på det. Hvorfor spiller det f.eks en rolle at hun tjener mer enn deg, eller at hun ikke var så hyggelig mot ditt barn?

Anonymkode: 405c9...297

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er vanskelig å forstå ut fra innlegget ditt akkurat hva som bekymrer deg.  Mye av det du bruker lang tid på å beskrive er ting du opplever som negative egenskaper hos denne damen,  men helt uvesentlig for omsorgsevnen.

Konkrete episoder hvor hun ivaretar barna dårlig?  

Anonymkode: e2c8d...963

Nei, jeg har ikke konkrete episoder hvor hun behandler barna dårlig. Har ikke vært vitne til vold eller slik men jeg har lagt merke til at hun trenger "time out" med et av barna hele tiden og overlater det andre barnet til "intet", det vil si, hun tar for gitt at jeg vet hvor hun er og passer på søsken uten at jeg selv vet om det. Jeg har hørt at barna skriker når hun legger dem og da snakker vi to timer med at hun er med dem, de skriker sånne plutselig og det etter 2 timer, hun kommer ut og sier at hun har dårlig samvittighet for at hun er dårlig mor. Kan hende at tankene mine løper løpsk. Jeg er ikke vant til at man bruker mellom klokka 19 og 22 på å legge barn og at klokka 2130 så skriker de plutselig til. 

Skrevet

Er du edru,  hi? 

Anonymkode: a36aa...34b

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg strever litt med å finne ut av hva som driver deg her. Det høres først og fremst ut som du synes at hun har behandlet seg og dine barn dårlig. Det er ikke noe godt utgangspunkt for å treffe det rette valget om å melde eller ikke på vegne av hennes barn. En del av det du beskriver høres ikke helt bra ut for barna hennes. Men legg deg selv og ditt til side og forsøk å se mer nøkternt på det. Hvorfor spiller det f.eks en rolle at hun tjener mer enn deg, eller at hun ikke var så hyggelig mot ditt barn?

Poenget mitt med at hun tjener dobbelt så mye som meg, og at jeg ga henne så mye, betalte jo for hele hytta, skikort og alt, men at hun da tok klær utover det jeg ga henne. Skjønner ikke hvorfor hun forsynte seg i vårt skap forutenom det hun fikk. Det var poenget. Hun kan jo kjøpe det hun vil, i motsetning til meg. Men så mener jeg ikke at den som tjener best skal betale mest. Men her var det uansett motsatt. Jeg føler meg riktignok overkjørt. Men det kan jeg legge til sides. Det er verre med hennes "psykiske" helsetilstand, synes jeg, men som sagt, jeg er muligens inne i en svart loop hvor jeg svartmaler alt hun gjør.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Poenget mitt med at hun tjener dobbelt så mye som meg, og at jeg ga henne så mye, betalte jo for hele hytta, skikort og alt, men at hun da tok klær utover det jeg ga henne. Skjønner ikke hvorfor hun forsynte seg i vårt skap forutenom det hun fikk. Det var poenget. Hun kan jo kjøpe det hun vil, i motsetning til meg. Men så mener jeg ikke at den som tjener best skal betale mest. Men her var det uansett motsatt. Jeg føler meg riktignok overkjørt. Men det kan jeg legge til sides. Det er verre med hennes "psykiske" helsetilstand, synes jeg, men som sagt, jeg er muligens inne i en svart loop hvor jeg svartmaler alt hun gjør.

Men det der har jo ingenting med barnevernet å gjøre

Anonymkode: cc0a8...91c

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er du edru,  hi? 

Anonymkode: a36aa...34b

Nei. Jeg har 2.5 i promille. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men det der har jo ingenting med barnevernet å gjøre

Ok, da legger jeg det bak meg dersom ingen har motforestillinger! Takker for at jeg fikk luftet mitt hjerte.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ok, da legger jeg det bak meg dersom ingen har motforestillinger! Takker for at jeg fikk luftet mitt hjerte.

Er du bekymret for barna, så melder du selvsagt uansett hva folk her inne sier. Men tenk på hvorfor du melder, det  innlegget ditt er egentlig bare en røre og det er vanskelig å få tak i hva du egentlig vil melde for. For jeg synes du virker mest opptatt av at du har betalt mest og at hun kanskje har utnyttet deg, men det er jo ingen barnevernssak.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er du bekymret for barna, så melder du selvsagt uansett hva folk her inne sier. Men tenk på hvorfor du melder, det  innlegget ditt er egentlig bare en røre og det er vanskelig å få tak i hva du egentlig vil melde for. For jeg synes du virker mest opptatt av at du har betalt mest og at hun kanskje har utnyttet deg, men det er jo ingen barnevernssak.

På ingen måte er jeg mest opptatt av hvem som har betalt mest. Det som rører meg når det gjelder akkurat det, er at hun faktisk forsynte seg med klær i tillegg til det jeg ga henne. Klærne hun forsynte seg med hadde en spesiell affeksjonsverdi for oss, og har og hadde ikke  noe med penger å gjøre i det hele tatt. Beklager om det virket slik. Klønete formulert fra min side. Jeg kommer ikke til å skrive noe bekymringsmelding. Takker for samtale her inne. Det kan hende at dere selv hadde reagert på at en venn fra det fjerne forsynte seg med deler av bunad eller liknende som tilhørte deres sønn eller datter. 

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

På ingen måte er jeg mest opptatt av hvem som har betalt mest. Det som rører meg når det gjelder akkurat det, er at hun faktisk forsynte seg med klær i tillegg til det jeg ga henne. Klærne hun forsynte seg med hadde en spesiell affeksjonsverdi for oss, og har og hadde ikke  noe med penger å gjøre i det hele tatt. Beklager om det virket slik. Klønete formulert fra min side. Jeg kommer ikke til å skrive noe bekymringsmelding. Takker for samtale her inne. Det kan hende at dere selv hadde reagert på at en venn fra det fjerne forsynte seg med deler av bunad eller liknende som tilhørte deres sønn eller datter. 

Sanndynligvis så hadde alle her reagert på det, men du kan ikke røre det inn i en bekymringsmelding ang barna. Ser du virkelig ikke forskjellen?

Skrevet

Ikke back ut selv om noen ikke skjønner hva du mener!

Innlegget ditt er rotete, men du kan ha en hunch som bør følges opp likevel.

Hvis du klarer å skille ut det som angår penger og utrettferdighet hva gjelder det hun evt utnytter deg for, og det som faktisk er bekymringsverdig i måten hun behandler ungene sine på, så er det kanskje noe å melde.

Men du må være klar på hva som mangler/er skadelig i hennes måte å være mor på. Tror du ungene blir mishandlet? (Under legging f eks) Lider ungene hennes overlast pga hennes atferd? Blir de skadet på noen måte?

Hvis hovedpoenget ditt er at DU lider overlast, så er det selvfølgelig ikke en barnevernssak. Da må du lære deg å sette grenser, noe som indirekte også kan være til hjelp for både hennes og dine unger.

Anonymkode: ddc93...372

Skrevet

Men altså stjeling av klær eller at noen andre betalte hytten har jo ingen som helst ting med bv å gjøre! Hva har du tenkt å skrive i meldingen? «Jeg hadde en venninne med barn og hun tok noen klær fra meg»? 

Du ser vel at dette er helt absurd! Vill du virkelig henne så vondt? Barna hennes er vanskelig å legge mens dere er på ferie, er det det du skal melde? Altså alle barn er ikke like, jeg ser på meg selv to rolige flotte «eksemplariske» barn og så har jeg en med ADHD han kan finne på å skrike etter legge tid eller andre spontane bråkete ting. Håper ikke noen melder meg til bv av den grunnen altså!

Anonymkode: 35039...8f3

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har kuttet henne ut.

Men min bekymring vender stadig tilbake. Barn som er små og uten kontroll; Et av barna kjørte stadig off pist løype. Høy fart og knall og fall. Det endte med legevakt og sykehus. Moren gråt mer enn barna på denne turen. Hun setter ingen grenser og forsøker å overlate ansvaret til andre. Ikke bekymringsfullt? 

Ingenting tyder på det virkelig er tilfellet i innlegget ditt. Får inntrykk av at du har et vrangsyn her som følge av at du er sur og bærer nag.

Anonymkode: 3eb2e...c6e

Skrevet

I tillegg bet jeg meg merke i setningen «kjører stadig off pist løype»??? Var ikke dere på hytte tur i vinter? Betviler sterkt på at ungen stadig kjører de løypene og gjør hen det må hen bli veldig flink etterhvert da😃

Anonymkode: 35039...8f3

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er da virkelig ingenting hun beskriver som objektivt sett høres problematisk ut. Alt "bekymringsverdig" her kommer ut fra hvordan HI tolker hendelsene, og noe sier meg at tolkningen og fremstillingen ikke akkurat er objektiv.

Ta f.eks:

1. Spesiell diett uten liten næring. Her kan det være mye HI ikke vet, og hun mener tydeligvis ikke at barna ser underernærte ut eller virker slappe?

2. Historien om elven er fortalt på en merkelig måte, og mangler en hel masse mellominfo om både hendelsesforløp og om hvorfor den andre moren mente dette (eller om hun ikke ga noen begrunnelse i det hele tatt)?

3. Eksemplet som i følge HI skal viser at moren mangler empati synes jeg heller tyder på at HI mangler raushet og manglende forståelse for hva empati er. Dette er i følge henne en mor med flere små barn, og jeg hadde nok selv tenkt at dette måtte være en sliten småbarnsmor som ikke gjorde annet enn å kle på, trøste og plastre om dagen, og som begeret nå rant litt over for. Slitenhet eller depresjon vil kunne gi noe midlertidig nedsatt empati og økt tendens til å gråte, vil tro hun behøvde en venn som så og forsto dette.

4. Det går ikke an å påstå at moren ikke setter grenser, fordi det ene barnet kjører offpisteløyper.

5. Det går ikke an å påstå at moren overlater ansvaret til andre, fordi hun har bedt HI kle på barna sine. 

Hele innlegget er preget av et "jeg, jeg, jeg" fokus og at HI føler seg urettferdig behandlet. Urettferdig behandlet økonomisk har hun nok blitt her, men alt tyder på at nag og hevn er HI' s motiv for å melde, uansett hvor ubevisst dette kanskje er for henne selv. Jeg ser virkelig ingen tegn på at hun egentlig har omtanke eller interesse for barna hun snakker om. 

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg har ikke konkrete episoder hvor hun behandler barna dårlig. Har ikke vært vitne til vold eller slik men jeg har lagt merke til at hun trenger "time out" med et av barna hele tiden og overlater det andre barnet til "intet", det vil si, hun tar for gitt at jeg vet hvor hun er og passer på søsken uten at jeg selv vet om det. Jeg har hørt at barna skriker når hun legger dem og da snakker vi to timer med at hun er med dem, de skriker sånne plutselig og det etter 2 timer, hun kommer ut og sier at hun har dårlig samvittighet for at hun er dårlig mor. Kan hende at tankene mine løper løpsk. Jeg er ikke vant til at man bruker mellom klokka 19 og 22 på å legge barn og at klokka 2130 så skriker de plutselig til. 

Det er ikke uvanlig at noen barn skriker til når foreldrene forsøker å forlate rommet. Og en mor som ligger sammen med barnet i tre timer for å få det til å sove, tenker jeg at helt åpenbart er en omsorgsfull og empatisk mor, som nok må være ganske utslitt.

Skrevet

Hi, du høres jo helt fjern ut. Jeg ville heller vært bekymret for dine barn, som har en så virkelighetsfjern mor, enn hennes..

Anonymkode: eb2c1...2e2

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi, du høres jo helt fjern ut. Jeg ville heller vært bekymret for dine barn, som har en så virkelighetsfjern mor, enn hennes..

Anonymkode: eb2c1...2e2

2,5 i promille på en hverdag og med barn i hus er heller bekymringsfullt i mine øyne.

Skrevet

Jeg forstår ikke helt hvor du vil med dette innlegget. For et rot!

Anonymkode: 0ddb5...060

Skrevet

Jeg er litt uenig med de andre her. En mor som hele tiden gråter, virker ustabil og gjentar at hun er «en dårlig mor» trenger veiledning. Det kan hun få på helsestasjon eller gjennom barnevern. Har du forsøkt å foreslå det for henne? 

Anonymkode: 0cdc6...9b3

Skrevet

Hvor gamle er disse barna? For små til å kle på seg men kjører off pist slalom når de aldri har vært i bakken før? (De som kjører ofte har som regel utstyr).

hvordan vet du at hun har vært i klesskapet ditt og stjålet klær? Deler av en bunad? Hvorfor ber du ikke om å få det tilbake?

jeg skjønner heller ikke hvorfor du deler ut arveklær, betaler skitrekk,hytte,mat osv for alle? Mulig du formulerte deg klønete når dere avtalte hyttetur? (Vi leie alltid en hytte på fjellet, vil dere komme på besøk?)

hvordan VET du at hun tjener 1 million? Hva jobber denne damen som? Veldig få som har så høy inntekt. 

Jeg synes ikke dette er barnevernsak. Ferieturer som alenemor med små barn er stressende og ikke alt går som man håpet. Jeg skulle likt å høre den andre morens side av denne hytteturen!

Anonymkode: bd595...2f2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...