Gå til innhold

Økonomisk krise.. What to do?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i skikkelig knipe... Har 100.000 i hastegjeld, noe er allerede til "juridisk vurdering" og namsmannen... Aner ikke hvordan håndtere det... Er gift, og har verdens fineste 2 åring som fortjener en mamma som kan gi trygghet.. Ikke en som snart ender opp med lønnstrekk etc... Mannen min vet ingenting, og jeg tør ikke fortelle han det, vet ikke om han blir rasende, knust eller begge deler.. Da går han fra meg.. Eneste alternativet jeg ser er at jeg går fra han uten å si noe om det.. Vi har våre konflikter og vanskeligheter fra før, han ville ikke stille spørsmål ved hvorfor jeg går... Vi har et litt spesielt forhold,til tider drittungt.. Han overvåker Facebook og sjekker telefonen min hyppig, jeg kan aldri ikke svare på meldinger innen en viss tid... Å gå fra han vil uansett ikke løse noe økonomisk, bortsett fra å unngå smellen med han... Må fortsatt leve med kaoset, og skammen.. Den skammen som vil oppstå i det lønnstrekket starter og sjefene mine på denne altfor lille familiedrevne arbeidsplassen får vite om det (og ikke klarer holde tett om det.. Som med alt annet..)..

Med betalingsanmerkninger får jeg selvsagt ikke noe samlelån... Jeg har søkt, svaret er det samme uansett bank... Med budsjett som viser at jeg kan ha 2tusen til overs hver mnd etter faste utgifter (inkl mat og litt sparing.. Betaler fast sum til mannen hver mnd slik at han styrer alle fellesutgifter og felles sparing, og beholder noen få tusenlapper selv) kunne jeg vel lett ha betjent et lån på 100k med lang nok løpetid.. Men de 2-3 tusen er så vanvittig lite når den ene etter den andre skal ha 2000+++ NÅ... Har ikke familie som kan være kausjonister... Og hvorfor skulle de ville det uansett? Når jeg har rotet det til såpass, er det neppe noen som stiller opp uten videre...

Finnes det noen firma som gjør sånne tjenester? Neppe,men kanskje noen her inne vet det likevel eller har andre råd til meg.. Jeg trenger virkelig å komme ovenpå så jeg kan leve et noenlunde normalt liv... Det går ikke nå.. Dette går ikke lengre.. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tråden er ryddet for reklame.

Ann Christin, admin

Skrevet

Har du noe du kan selge unna? Hvis ikke må du bare være ærlig mot mannen din. Hva har pengene gått til?

Anonymkode: 0e411...41d

Skrevet

Du må jo bare si fra ! Høres vel også ut som du får det bedre alene ! Evt må du bare bruke 2000 ,- i måneden å betale litt etter litt. Ring dem å fiks en nedbetalingsplan. Få deg en jobb til eller noe 

Anonymkode: b1f6d...e8e

Skrevet

Har solgt unna alt av klær mini ikke trenger mer (ulltøy, vinterdress etc).. Det begynte med overforbruk mens jeg var i ulønnet perm siste mndene før barnehagestart (fikk ikke plass før august, så var et halvt år jeg fikk kontantstøtte)... Idioti, og lite gjennomtenkt... Bestille noe på faktura som jeg eller mini trengte, som selvsagt skal betales neste mnd, og så gikk ikke det som planlagt... Det har vokst til det dobbelte bare for at jeg ikke har klart å betale ting tidsnok og til slutt i vår bare sluttet å åpne mesteparten av ting... Bare brannslukking, betalt ting som skal til å gå til lønnstrekk og dermed måttet droppe å nedbetale på alt annet... Det er dritpinlig... I tillegg klarte jeg ikke slutte med snus før i sommerferien, mannen tror jeg slutter for et år siden.. Noe tror jeg har vært trøsteshopping, jeg ser jeg har mer tendenser til det når jeg har det vondt ellers... Den biten vil mannen slite med å akseptere (enda han gjør det selv.. Men med tre ganger min inntekt har han råd til det..), for det har sammenheng med vårt Berg-og-dalbaneforhold. Det unnskylder overhodet ingenting, med ansvaret for en liten gutt skulle jeg håndtert det bedre... 

Skrevet

Bare å være ærlig først som sist da. Ta på deg oppdrag. Jobb mer om du kan det. For all del slutt med snus!

Anonymkode: 0e411...41d

Skrevet

Jeg har sluttet med snus nå, klarte det i sommer. Skaden skjedd allerede tho... Vi sliter allerede med å få kabalen til å gå opp med barnepass pga mannen jobber turnus og jeg jobber frem til bhg stenger.. Har fastlønn så tjener ikke ekstra på å ta på meg flere timer, ellers ville jeg gjort det.. 😥 Blir kvalm og dårlig når jeg tenker på det.. Er ingen som vet om det... Ironisk nok bruker jeg stort sett anonymknappen her inne, selv på ubetydelige ting.. Men føler jeg er så nær bristepunktet nå at jeg bare måtte være (litt) meg, og ærlig.. Med noen.. Selv bak et brukernavn. 

Skrevet

Man ligger som man reder. Sånn er det bare.

Anonymkode: 96e83...1e8

Skrevet

Men han ser jo dette uansett når selvangivelsen kommer neste år, om dere er gift lignes dere sammen og gjelden vil synes for han også. 

Like greit å fortelle det med en gang, og bli ferdig med sakene. Om han tjener så mye mer enn deg osv så må dere da kunne løse dette? Gjelden får betales også får du rett og slett få mindre lommepenger en stund om du overhodet ikke kan styre penger....

Anonymkode: 81b39...2ca

Skrevet

Søk rådgiving på nav. De kan hjelpe deg å få orden på kaoset. De har også en telefon man kan ringe til og få råd. Anbefaler det.

Det værste med økonomisk uføre er jo at man ikke ser en vei ut. Da kan det virkelig hjelpe å få noen utifra til å se på sakene.

Får du lønstrekk så får du det. Det er surt selvfølgelig men se på det som en måte å få betalt på. Og så ville jeg droppet sparingen. Jeg tror simpelthen ikke du kan tillate deg det akkurat nå. Du er nødt til å betale så mye du klarer og finne stolthet i det. Skammen ligger i å stikke hode i sannhet og late som ingenting. Det står respekt av å ordne opp når ting er vanskelige.

Vær ærlig med mannen. Om du går fra ham uten å si noe får han sikkert høre om det på et tidspunkt uansett. Om han går fra deg eller du fra ham. Resultatet blir det samme.

Ønsker deg det beste!

Anonymkode: 39a65...325

Skrevet

Er et poeng i at lønnstrekk ikke er det verste som kan skje (jeg har i det minste en lønn å trekke fra, så gjelden kan gå nedover)... Har tenkt tanken selv, at da blir det i det minste nedbetalt etterhvert... Det jeg er redd for er at de skal trekke så mye at jeg ikke kan betale til mannen det han skal ha hver mnd... Og skammen.. Bitteliten arbeidsplass (har 7 kollegaer inkludert de to sjefene mine) der ingen holder tett om noen ting, alle går oppå hverandre hver dag... Jeg blir dårlig av tanken på den samtalen når jeg får beskjed om at de har fått brev fra namsmannen... 

Og mannen.. Han har to sider.. Den ene er ikke så grei.. Den andre er god - god nok til at tårene triller når jeg tenker på hvordan dette vil påvirke han... Jeg har aldri ment å påføre verken han eller andre smerte.. 

Skrevet

Snakk med mannen din. I gode og onde dager. Dette er din svake side, elsker han deg, vil han hjelpe deg ut av dette.

Bit i det sure eplet. Det blir vel ikke surere enn slik du har det nå? 

❤️❤️

Anonymkode: 849e8...672

Skrevet

Du sier at du sparer hver mnd. Hva med feks å betale ned gjelden din med sparepengene? Jeg skjønner at det kan virke som idioti, men du HAR penger og du HAR gjeld. Betal inn med sparepengene og så betaler du ned resten med de 2000 per mnd og de pengene du bruker på sparing. Etter en stund så har du null gjeld og kan spare det du pleide å spare og i tillegg sette inn på sparing de 2000,- du har ekstra i mnd. Da unngår du mye trekk og rettsgebyrer

Anonymkode: 6d3e3...e3d

Skrevet

Du må fortelle den psykopatiske mannen din, er du heldig forlater han deg! 

Anonymkode: 341d3...201

Skrevet

Jeg har ikke sparepenger nei, kun potensielt i et budsjett... Har 21.000-22.000 utbetalt og 19000 går til faste utgifter hvis jeg regner med 500kr til uforutsette ting (feks en legetime/medisiner, betalt barnevakt etc..). Nå betaler jeg inn til mannen det han skal ha, og bruker alt annet på å prøve betale regninger... Men det blir aldri nok.. 😥 Har satt meg selv i denne situasjonen, er klar over det..

Skrevet
1 time siden, Canvas skrev:

Er et poeng i at lønnstrekk ikke er det verste som kan skje (jeg har i det minste en lønn å trekke fra, så gjelden kan gå nedover)... Har tenkt tanken selv, at da blir det i det minste nedbetalt etterhvert... Det jeg er redd for er at de skal trekke så mye at jeg ikke kan betale til mannen det han skal ha hver mnd... Og skammen.. Bitteliten arbeidsplass (har 7 kollegaer inkludert de to sjefene mine) der ingen holder tett om noen ting, alle går oppå hverandre hver dag... Jeg blir dårlig av tanken på den samtalen når jeg får beskjed om at de har fått brev fra namsmannen... 

Og mannen.. Han har to sider.. Den ene er ikke så grei.. Den andre er god - god nok til at tårene triller når jeg tenker på hvordan dette vil påvirke han... Jeg har aldri ment å påføre verken han eller andre smerte.. 

Mannen din hadde fått vite dette i et skilsmisseoppgjør uansett. Har du foreldre du eventuelt kunne ha lånt av til å dekke det som brenner for å unngå namsmannen? Går det til namsmannen så øker gjelden mye. Ikke at det hjelper noe dersom stedet du jobber er slarvete, men lønnstrekk er sensitiv personinformasjon som bare du, sjefen din og lønns- og personalansvarlig skal vite om. 

Anonymkode: 111e3...214

Skrevet

Jeg henger meg mest opp i det faktum at mannen din høres ut som en kontrollerende idiot? Hvorfor skal han sjekke tlf din?

Anonymkode: ba912...fad

Skrevet
7 timer siden, Canvas skrev:

Han overvåker Facebook og sjekker telefonen min hyppig, jeg kan aldri ikke svare på meldinger innen en viss tid..

Det der er ikke normal oppførsel. Du burde kvitte deg med han, for du virker redd for han.

Anonymkode: 744a2...62d

Skrevet
24 minutter siden, Canvas skrev:

Jeg har ikke sparepenger nei, kun potensielt i et budsjett... Har 21.000-22.000 utbetalt og 19000 går til faste utgifter hvis jeg regner med 500kr til uforutsette ting (feks en legetime/medisiner, betalt barnevakt etc..). Nå betaler jeg inn til mannen det han skal ha, og bruker alt annet på å prøve betale regninger... Men det blir aldri nok.. 😥 Har satt meg selv i denne situasjonen, er klar over det..

Du har 2000 til overs etter faste utgifter? Da hadde jeg også gått på en smell. Du sier mannen din har god inntekt, hvorfor i alle dager skal din andel til fellesutgifter være så høy? Du er jo dømt til å gå konkurs med det opplegget der.

Anonymkode: bd5f4...3f4

Skrevet
37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har 2000 til overs etter faste utgifter? Da hadde jeg også gått på en smell. Du sier mannen din har god inntekt, hvorfor i alle dager skal din andel til fellesutgifter være så høy? Du er jo dømt til å gå konkurs med det opplegget der.

Anonymkode: bd5f4...3f4

Jeg tenker vel i utgangspunktet at 2000 BURDE være mer enn nok.. Det skal kun gå til feks klær/shopping, frisør (ikke allverdens penger dit da, med hårklipp hos lærling 2 ganger i året) gaver til min familie (bursdag/jul), lege/medisiner ved behov, og diverse sånt.. Bruker nok mye ekstra på gutten vår, shopping til meg selv er stort sett bare det absolutt mest nødvendige av klær (ny bukse når en jeg har fra før er så utslitt at den må kastes etc..). Alt av mat ligger inne i summen jeg betaler til han (og sprekker vi på matbudsjettet er det han som dekker det). De 2000 burde vært tilstrekkelig føler jeg.. Desto verre at jeg har hatt et sånt overforbruk... Men har gått 2000kr bare på snus i mnden t.o.m juni, og alt annet på toppen av det.. 

Skrevet

Men hvor mye er det snakk om? Kan vel ikke være all verden hvis det er nødvendig utstyr til deg og barn? Skal ikke den überkontrollerende fyren være med å dekke utstyr til ungen? For meg høres det ut som du har veldig stramme tøyler til vanlig, og har skjena litt utpå. Dette bør dere ta sammen, ikke sikkert du trenger å krype til korset med skam, kan rett og slett være at fyren må slække litt. 

Synes du han har rett til å sjekke tlf og fb? Det ville jeg aldri godtatt, ikke på noen måte. Hvorfor skal han gjøre det?

Anonymkode: 650c6...0ab

Skrevet

Syns det er mykje å betale inn til fellesutgifter. Særleg viss mannen din tener mykje meir enn deg. Då bør han og dekke meir av fellesutgifter. Elles bør du fortelle mannen, og så bør du vurdere om du verkeleg vil vere i eit forhold der mannen kontrollerer deg totalt, både sosialt og økonomisk. Du skriv at han har ei dårleg ei god side. Det har dei fleste. Og om den dårlege sida får deg til å føle deg liten, redd og ubrukeleg (det skriv du ikkje, men eg har ei kjensle av at det stemmer) , så hjelper ikkje all verdens gode sider. 

Skrevet

Hvis du har 22.000 utbetalt vil de trekke ca 6000,- i mnd. Mannen vil vel merke at du får såpass mye mindre hver måned?

Anonymkode: 04add...cc7

Skrevet
17 timer siden, Canvas skrev:

Har solgt unna alt av klær mini ikke trenger mer (ulltøy, vinterdress etc).. Det begynte med overforbruk mens jeg var i ulønnet perm siste mndene før barnehagestart (fikk ikke plass før august, så var et halvt år jeg fikk kontantstøtte)... Idioti, og lite gjennomtenkt... Bestille noe på faktura som jeg eller mini trengte, som selvsagt skal betales neste mnd, og så gikk ikke det som planlagt... Det har vokst til det dobbelte bare for at jeg ikke har klart å betale ting tidsnok og til slutt i vår bare sluttet å åpne mesteparten av ting... Bare brannslukking, betalt ting som skal til å gå til lønnstrekk og dermed måttet droppe å nedbetale på alt annet... Det er dritpinlig... I tillegg klarte jeg ikke slutte med snus før i sommerferien, mannen tror jeg slutter for et år siden.. Noe tror jeg har vært trøsteshopping, jeg ser jeg har mer tendenser til det når jeg har det vondt ellers... Den biten vil mannen slite med å akseptere (enda han gjør det selv.. Men med tre ganger min inntekt har han råd til det..), for det har sammenheng med vårt Berg-og-dalbaneforhold. Det unnskylder overhodet ingenting, med ansvaret for en liten gutt skulle jeg håndtert det bedre... 

Har ikke mannen din ansvar for samme barnet...? Er barnets ting DINE personlige utgifter, altså?

Du må jo legge kortene på bordet. Din gjeld er også mannens, dessverre, dere er solidarisk ansvarlige for familiens økonomi når dere er gift. Og hvis du mener det er en "løsning" å bare gå, hvis du tror det ikke blir stilt spørsmål - altså, hvorfor ikke bare heller si det som det er? Legg deg flat og be ham om at dere finner ut av både økonomien og resten av samlivet! Dere trenger uansett 12-14 timer hos en terapeut for å rette opp i en del annet rusk! Ta ondet ved roten, NÅ!

Anonymkode: 28e44...219

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...