Gå til innhold

Tror dere Birgitte-saken blir oppklart?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Forferdelig å få vite i den serien i går at politiet har snudd 2-3 meter fra henne.. og er det virkelig så mørkt klokken 04 på natta i mai måned?

Anonymkode: f46dd...70f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva mener du med snudd 2-3 meter fra henne, når?

Anonymkode: 7dc55...b29

Skrevet

Det hadde vært fint om den ble oppklart, men jeg synes den bør ligge på is nå inntil eventuelt veldig klare spør dukker opp. Det er brukt voldsomt med resurser på den saken. Nå bør andre saker prioriteres.

Anonymkode: b1d1c...41e

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva mener du med snudd 2-3 meter fra henne, når?

Drapsnatten skulle en politipatrulje jakte en promillekjører. Underveis stanser de for de oppdager blod og slepespor langs veien. De følger sporene gjennom grinda og mot funnstedet men snur fordi det visstnok er for mørkt. Da er det kun 2-3 meter unna henne. Husker ikke om det ble nevnt de trodde de hørte noen ubestemmelige lyder der også, mulig jeg tar feil akkurat der. Ny episode i kveld.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Drapsnatten skulle en politipatrulje jakte en promillekjører. Underveis stanser de for de oppdager blod og slepespor langs veien. De følger sporene gjennom grinda og mot funnstedet men snur fordi det visstnok er for mørkt. Da er det kun 2-3 meter unna henne. Husker ikke om det ble nevnt de trodde de hørte noen ubestemmelige lyder der også, mulig jeg tar feil akkurat der. Ny episode i kveld.

Jo, de hørte noen lyder. 

De lukket grinda og neste morgen var grinda åpen. Teorien er at gjerningspersonen muligens har vært tilbake og fjernet spor.

Anonymkode: f1133...641

Skrevet

Hvilken kanal!?

Enig at det er unødvendig å bruke mer ressurser nå. Det er såå mye annet viktigere å bruke skattepengene våre på, en den gamle saken der. 

Se på feks Kristin j Johannessen- saken. Der hadde de en mistenkt. Da er det riktig p bruke ressurser og få bevis. Her har de ingenting. 

Anonymkode: aa5f4...521

Skrevet
40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det hadde vært fint om den ble oppklart, men jeg synes den bør ligge på is nå inntil eventuelt veldig klare spør dukker opp. Det er brukt voldsomt med resurser på den saken. Nå bør andre saker prioriteres.

Anonymkode: b1d1c...41e

Jeg er enig, men jeg tenker at det er andre gamle saker som og bør løftes frem i lyset. Bjørnar forsvinningen f.eks, den hører vi vel sjelden noe om.

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvilken kanal!?

Enig at det er unødvendig å bruke mer ressurser nå. Det er såå mye annet viktigere å bruke skattepengene våre på, en den gamle saken der. 

Se på feks Kristin j Johannessen- saken. Der hadde de en mistenkt. Da er det riktig p bruke ressurser og få bevis. Her har de ingenting. 

Seriøst?????

Kristin-saken er oppklart. Og gjerningsmannen dømt!

Mye takket være politiets cold case gruppe. Samme gruppe som har anbefalt ny etterforskning av Tengs-saken. 

Anonymkode: 086f0...f48

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvilken kanal!?

Jeg synes det er fint at det er fagfolk og de som vet mest om saken som skal avgjøre dette jeg, og ikke en random dame på DIB. 

Folk tror de har så mye peiling på alt mulig!

Anonymkode: 00278...75c

Skrevet

Hvis de får frem en hel eller delvis profil fra de nye DNA-analysene, har jeg stor tro på at drapet blir oppklart.

Anonymkode: 58ee1...a8f

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvilken kanal!?

Tv 2

Anonymkode: d905e...402

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Seriøst?????

Kristin-saken er oppklart. Og gjerningsmannen dømt!

Mye takket være politiets cold case gruppe. Samme gruppe som har anbefalt ny etterforskning av Tengs-saken. 

Kristib

der har de hatt en mistenkt Heke tiden. Han har til og med vært siktet før

fettereb er jo ikke mistenkt lengre i denne saken, ergo ingen mistenkt

Skrevet

Saken er så utrolig trist, Birgitte er død og familiene er ikke lenger en familie.

Anonymkode: ba40a...723

Skrevet

Alt kommer for en dag håper jeg.. håper fam.får svar

Anonymkode: 8d609...b3a

Skrevet

Hvorfor måtte fetteren betale erstatning dersom han ikke ble dømt?

Anonymkode: 7accb...75c

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kristib

der har de hatt en mistenkt Heke tiden. Han har til og med vært siktet før

fettereb er jo ikke mistenkt lengre i denne saken, ergo ingen mistenkt

Mannen i Kristin-saken ble FRIKJENT sv retten på bakgrunn av DNA-analyser. Cold case gruppa tok fram saken igjen, sendte DNA til ny analyse og man greide å få et bedre resultat - blant annet med nye analyseteknikker. 

Dermed ble saken gjenopptatt og mannen dømt. Han er vel den eneste i norsk rett dom flest er frifunnet og så dømt i samme sak. 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det lurer jeg også på. 

Anonymkode: 5dc5c...356

Skrevet

Alt kommer for en dag håper jeg.. håper fam.får svar

Håper virkelig det 

Skrevet
39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det lurer jeg også på. 

Fordi beviskravet er mindre strengt i en erstatningssak enn i en straffesak. For å bevise noens straffeskyld(noe som kan innebære fengselsstraff) krever det en større sannsynlighet. Det krever også at handlingene er foretatt forsettlig

Det å måtte betale en erstatning er ikke sett på som så alvorlig.

Og dere er ikke alene om å lure, store deler av befolkningen som ikke er jurister lurer på det samme..

Skrevet

Svært kjapt og garantert noe forenklet: Det stilles ikke samme krav til bevisbyrde i sivile rettssaker som i straffesaker. Dersom man mener det er SANNSYNLIG at tiltalte har begått udåden, blir vedkommende dømt i en sivil rettssak. Her er det kun penger involvert. For å kunne dømmes i en straffesak, må det være SIKKERT at tiltalte er skyldig. 

I straffesaken imot fetteren var det altså tvil om skyld, og han ble ikke dømt. I den sivile rettssaken ble han likevel dømt, da bevisbyrden altså ikke er like stor. 

Anonymkode: ff4a9...cec

Skrevet

Norge er dømt i menneskerettighetsdomstolen (EMD) for feilaktig dom, men dommen er ikke opphevet i Norge. 

I en straffesak kan man først dømmes hvis man er uten tvil i skyldspørsmålet. I sivilretten kan man dømme om man mener det er overveiende sannsynlig (ikke bevist uten tvil) med skyld. 

Anonymkode: 0abba...906

Skrevet

Jeg er ganske overbevist om at fetteren er uskyldig dømt. Sivildomstolen tror at faren til fetteren lyver/eller sovnet slik at han ikke lenger er et troverdig vitne på at sønnen kom hjem FØR Birgitte ble drept og at akebrettet i garasjen falt ned fordi fetteren sparket i veggen av frustrasjon.  (Ikke pga katter)

Bilen som Birgitte med stor sannsynligvis ble kjørt i er aldri blitt funnet, sjåføren har aldri meldt seg. Fetteren syklet og hadde ikke tilgang på bil. 

Det finnes ikke tekniske bevis som knytter ham til Birgitte. Eneste som ligger til grunn er tilståelsen som kom etter uker og måneder med isolasjon og avhørsteknikker som er helt hinsides. Alt fetteren fortalte i tilståelsen var informasjon han hadde blitt matet før og under avhørene.  En helt sinnsyk sak som kan få hvem som helst til å miste troen på politi og rettsystemet. 

Anonymkode: 87024...a86

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er ganske overbevist om at fetteren er uskyldig dømt. Sivildomstolen tror at faren til fetteren lyver/eller sovnet slik at han ikke lenger er et troverdig vitne på at sønnen kom hjem FØR Birgitte ble drept og at akebrettet i garasjen falt ned fordi fetteren sparket i veggen av frustrasjon.  (Ikke pga katter)

Bilen som Birgitte med stor sannsynligvis ble kjørt i er aldri blitt funnet, sjåføren har aldri meldt seg. Fetteren syklet og hadde ikke tilgang på bil. 

Det finnes ikke tekniske bevis som knytter ham til Birgitte. Eneste som ligger til grunn er tilståelsen som kom etter uker og måneder med isolasjon og avhørsteknikker som er helt hinsides. Alt fetteren fortalte i tilståelsen var informasjon han hadde blitt matet før og under avhørene.  En helt sinnsyk sak som kan få hvem som helst til å miste troen på politi og rettsystemet. 

Anonymkode: 87024...a86

Fallet Kevin er jo et klart bevis på hvor ille avhør kan bli, og hvilket tunellsyn dette gir etterforskerne, som nekter å se andre steder enn der de har bestemt seg at skylden ligger. Da sliter de nærmest å lete etter objektive bevis, men plukker ut det som «beviser» at deres teori er sann. 

Anonymkode: 0abba...906

Skrevet

Når er neste episode?

Skrevet
49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når er neste episode?

Syns de sa tirsdag, men fant det ikke på TV guide. Så jeg har satt på serie opptak 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...