Gå til innhold

Overvektig 12-åring.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er det dere spiller mellom måltidene dere legger på dere av 

Anonymkode: 01f11...153

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har allerede gjort noen grep. Men må bare fortsette å stramme inn. Mange gode råd her. Skal lese ordentlig gjennom dem, selv om jeg jo vet mange av dem. Jobbe mer med vann som tørstedrikk - saft har vi så og si aldri. Men brus har vi nok for mye av. Han er glad i salat, det bruker vi en del av. Har litt å gå på med grønnsaker.

Sauser bruker vi lite av. Majones er han glad i - det kjøper vi ikke. Bruker gilde go og mager leverpostei. Mye agurk. Makrell. Brødet kunne vært grovere. Men vi har aldri finbrød. Nugatti spiser han en sjelden gang. 

Skal sende med han mere frukt på skolen. Han har melk til maten, utover det drikker han vann.

Tror uansett det er hverdagssynder som er problemet, og at det er noe jeg ikke ser/ vet her.

Anonymkode: d9f03...bd2

Skrevet

Hei, vi sliter med noe av det samme. Noen har bare mer anlegg for å legge på seg enn andre og man må jobbe inn gode matvaner tidlig. Jeg er opptatt av viktigheten av å spise og av å føle seg mett og fornøyd. Her er hva vi gjør:

- Vi baker ingers rugbrød selv. Serveres ofte med egg feks

- Vi kjøper Grete Roede matkasse fra Godt levert og serverer alltid mat på frokostasjetter, ikke de digre middagsasjettene

- Vann og skummetmelk. Fin Light saft i helg og innimellom Solo Super 

- OK helgegodis er popcorn

- Vi tar d-vitaminer, multivitamin og tran. Mulig unødvendig, men min 9 åring fikk påvist d-vitamin mangel for er par år siden, så vi kjører litt hardt på

- Alltid et godt fruktfat stående. Gjerne med bær, oppskårne gulerøtter osv. Fyser vi, er sultne mellom måltider etc kan man forsyne seg ubegrenset i det 

- Havregrøt, omeletter, smoothie, yoghurte osv veksler vi også på å bruke. Tar de små begrene i 4 pk med yoghurt, så begrenser inntaket seg selv (Max! En om dagen). Pastasalater bor vi kjøper grov pasta med bønner i sendes med på skolen også

- Vi spiser pizza, taco osv i helger, men vi lager det så grovt og lett og sunt som mulig. Tenker alternativer. Feks finnes det sunne og magre wienerpølser, bruk kylling, lettost, grove bunner etc Grove vafler, til og med hveteboller kan man bake grovere så det heller blir et forholdsvis sunt måltid enn kun tomme kalorier. Godt smaker det også 

- Frokost, lunsj, middag og kveldsmat spiser vi +fruktfatet. Og for å alltid få en sunn middag sammen, bytter jeg gjerne om på måltider slik at vi tar et par skiver til middag og middag til kvelds

- Dessert må vi ha innimellom. Man må leve! Da skjærer vi opp til fruktsalat og har feks litt vaniljekesam på

- Is på varme sommerdager. Velg saftis, smoothie is eller noen av de andre lettvariantene som er kommet. Liten sunnere is betyr man kan unne seg oftere is, eller rett og slett spare mange kalorier. Jeg har lært ungene å se selv hvor stor forskjell det er på feks krones is og lollipop. Så er det ikke slik at de aldri får annet, men soft is feks spiste de en gang i sommer, da var det litt ekstra «fest» på ferie

- Måltidsstørrelser er 2 skiver brød max +evt gulerot/eple etc 

Som du ser slanker jeg ikke ungene, men vi forsøker ha et veldig bevisst forhold til mat. Vi bruker mye tid på å tilberede, planlegge og kose oss med maten. Det tror jeg lønner seg på sikt :)

Masse lykke til ❤️ Gjør deres beste, kos dere med sunn mat og vekten kommer 

Anonymkode: 022b8...2d4

Skrevet

Veldig mange har en lavere forbrenning enn "standarden" på 2000 kcal for damer. Om du har en stillesittende jobb, kjører bil til jobb og ellers ikke er spessielt aktiv er det ikke usannsynlig at du klarer deg på 1500-1700 kcal om dagen. Da er det ikke rom for store utskeielsene før du legger på deg.

Det samme gjelder jo for barn. Det skal ofte ikke så mye til før de begynner å legge på seg av helt vanlig mat hvis de er generelt rolige i hverdagen.

Anonymkode: baca2...656

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kutt ut salami og slikt fett pålegg. Light-brus øker sultfølelsen.

Anonymkode: 2cfa5...88f

Ikke helt sant.... jeg slanker meg og har gått ned mye. Drikker en del light, både for å fylle "søt-suget" og for å ikke bli så sulten. 

Anonymkode: eb45d...8f5

Skrevet

Be om hjelp fra helsestasjonen eller fastlegen. Ingen av de som har svart her inne har den aller minste forutsetning for å gi deg et fornuftig svar. Du skal IKKE slanke et barn ved å begrense matinntaket på den måten som er foreslått tidligere i tråden. 

Be om hjelp fra fagfolk!

Skrevet
2 minutter siden, gale damen skrev:

Be om hjelp fra helsestasjonen eller fastlegen. Ingen av de som har svart her inne har den aller minste forutsetning for å gi deg et fornuftig svar. Du skal IKKE slanke et barn ved å begrense matinntaket på den måten som er foreslått tidligere i tråden. 

Be om hjelp fra fagfolk!

Du kan ikke dra alle over en kam, og si at alle her sier hi skal kutte å matmengden til barnet. Hi har fått mange fornuftige svar med gode tips og råd

Anonymkode: f4954...9ad

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan ikke dra alle over en kam, og si at alle her sier hi skal kutte å matmengden til barnet. Hi har fått mange fornuftige svar med gode tips og råd

Anonymkode: f4954...9ad

Jeg har ikke sagt at alle mener at hun skal kutte matmengden, jeg sa at det er foreslått i tråden. 
Man skal trå varsomt med barn og overvekt i vekstfase, og da trenger man noen som ser nærmere på kostsituasjonen i hjemmet, enn det mor lister opp på et anonymt nettforum.
Alle de som svarer vet i praksis overhodet ingenting om familiens situasjon.

Skrevet

HI, ettersom du sier dere voksne også er overvektige tenker jeg dette er en gylden anledning for dere alle til å gjøre noe positivt.

Du og mannen kan melde dere på Grete Roede, dere lærer mye om både mengde og innhold der, og det trenger dere kanskje?  

Sammen endrer dere familiens kosthold og da vil guttungen gå med i dragsuget mot en sunnere hverdag. 

Det er flere ting dere kan endre ift det dere gjør i dag, og et GR kurs kan være en veldig fin åpning. 

Jeg ville vært redd for å unngå for eksempel karbohydrater ( som noen foreslår)  uten bedre grunnlag spesielt fordi dette er noe dere må leve med ikke bare i to måneder men for livet.  Dessuten har dere en sønn som skal leve et forhåpentligvis langt og lykkelig liv med et godt kosthold. 

Håper dere finner ut av det! 

Skrevet
On 8/28/2018 at 8:13 PM, Anonym bruker said:

Vi har en sønn som er for tung. Vi må hjelpe han så han ikke går opp mer i vekt. Hva bør en 12-åring spise ila dagen. Hadde ikke dette problemet med de eldste. De var heller for tynne. Klærne hang ikke på.

Han er ganske høy, 161 cm. Vet ikke helt hva han veier, men vil anta 60-65 kg. Han er ikke feit akkurat, men kvapsete mage. Han er med på fotball. Sykler mye til trening, og aktiv i friminuttene. For stillesittende på fritida. Men matinntaket er for høyt. Han liker ikke utseendet sitt selv.

Dessverre er vi foreldre også overvektige, så vi har alle behov for å gå ned. Eller, vet ikke om sønnen bør gå ned, men han bør heller ikke gå mer opp på en god stund. Vil nesten anta han blir en lang kar til slutt. Men ingen garanti for det heller.

Bremser han hvis han vil ha mat kort tid etter siste måltid. Oppfordrer han til å drikke vann, vi drikker for mye brus. Riktignok light - men ikke bra det heller.

Han er glad i makrell, leverpostei, salami. Bruker ikke smør under de to førstnevnte. Agurk i tillegg. Drikker lettmelk eller juice til måltid. 2 skiver og av og til frukt på skolen. 2 skiver eller frokostblanding til frokost. Middag, han er ikke veldig glad i det. Men spiser godt når vi har noe han liker. 2 skiver til kvelds. Han får snop på helg. Hender vi har ferdigpizza. Glad i pølser, men det har vi sjelden - jeg er ikke glad i det. Ellers liker han fiskeboller i hvit saus (hjemmelagd saus...), taco, pannekaker (har i havregryn og grovmel), ørret, tja...

ehh er ikke mye stor da, du er hysterisk

Anonymkode: c1907...1bd

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

ehh er ikke mye stor da, du er hysterisk

Anonymkode: c1907...1bd

Han er 15 kilo tyngre enn min 10-åring som er like høy.

Anonymkode: 29e20...5bd

Skrevet

Det er jo ikke mye at en 12 åring spiser 2 burgere eller spiser en halv ferdigpizza.. 

Datteren min på 5 klarer helt fint å spise 2 burgere eller en halv grandis...guttene mine på 8 og 10 år spiser fort både 2 og 3 burgere eller en hel grandis hver, uten problemer. De er riktignok veldig slanke alle 3.

Men syns at det er viktig at gutten får spise seg mett. Og gutter i den alderen trenger faktisk fett i kosten sin. Spiser han for magert så blir han også fortere sulten. Mat med fett holder han nok mett lengre. 

Om han kun får spise en skive med magert pålegg og agurk og 1 glass med vann til frokost så skjønner jeg at gutten blir veldig sulten, veldig fort. 

For å få et best mulig balansert kosthold så ta kontakt med fastlegen din sånn at han kan veilede dere evt henvise dere til rett instans for videre oppfølging. 

Anonymkode: ef4b5...f6d

Skrevet

Ser det har kommet til noen svar, glad for konstruktive tilbakemeldinger og at ingen kommer med ufine kommentarer.

Vi begrenser snop og brus. Spør en ekstra gang om han virkelig er sulten 2 t etter middag. Han spiser 2 skiver til frokost, lunsj og kvelds. Problemet ligger i «litt her og litt der». Så får vi håpe det gir resultater fremover. Som jeg har sagt tidligere så er ikke tanken å slanke han, men at han skal vokse seg inn i vekta. Vi har noen tomme kalorikilder jeg må identifisere. F.eks dressing og cheddarost på burgeren. Litt her og litt der blir plutselig mye.

Skal se om det går seg til mere nå fremover og hvis ikke tar vi kontakt med fastlegen når hun er tilbake fra permisjon. 2-3 mnd.

Skrevet

HI, matinntaket du beskriver stemmer ikke med overvekt (og gutten din er overvektig). Så det må være noe du ikke oppgir, eller har kontroll over. Kanskje han smugspiser?
Uansett anbefaler jeg å innføre grønnsaker, og kutte juice. Sjekk også om noe av melken kan byttes med vann (kalsiumbehovet dekkes sannsynligvis med noe mindre melk, samt noe ost). Smør på brødskiva er helt unødvendig. 
Så får dere alle la være å drikke brus, for søtt trigger behov for mer søtt, og da spiller det ingen rolle hva søtsmaken kommer fra.
En time trening for en time skjerm? Kan det være en løsning? Særlig hvis han ikke liker kroppen sin selv kan jo det være en motivasjon?

Anonymkode: 4d6af...0af

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...