Anonym bruker Skrevet 28. august 2018 #1 Skrevet 28. august 2018 Vi har en sønn som er for tung. Vi må hjelpe han så han ikke går opp mer i vekt. Hva bør en 12-åring spise ila dagen. Hadde ikke dette problemet med de eldste. De var heller for tynne. Klærne hang ikke på. Han er ganske høy, 161 cm. Vet ikke helt hva han veier, men vil anta 60-65 kg. Han er ikke feit akkurat, men kvapsete mage. Han er med på fotball. Sykler mye til trening, og aktiv i friminuttene. For stillesittende på fritida. Men matinntaket er for høyt. Han liker ikke utseendet sitt selv. Dessverre er vi foreldre også overvektige, så vi har alle behov for å gå ned. Eller, vet ikke om sønnen bør gå ned, men han bør heller ikke gå mer opp på en god stund. Vil nesten anta han blir en lang kar til slutt. Men ingen garanti for det heller. Bremser han hvis han vil ha mat kort tid etter siste måltid. Oppfordrer han til å drikke vann, vi drikker for mye brus. Riktignok light - men ikke bra det heller. Han er glad i makrell, leverpostei, salami. Bruker ikke smør under de to førstnevnte. Agurk i tillegg. Drikker lettmelk eller juice til måltid. 2 skiver og av og til frukt på skolen. 2 skiver eller frokostblanding til frokost. Middag, han er ikke veldig glad i det. Men spiser godt når vi har noe han liker. 2 skiver til kvelds. Han får snop på helg. Hender vi har ferdigpizza. Glad i pølser, men det har vi sjelden - jeg er ikke glad i det. Ellers liker han fiskeboller i hvit saus (hjemmelagd saus...), taco, pannekaker (har i havregryn og grovmel), ørret, tja... Anonymkode: d9f03...bd2
Anonym bruker Skrevet 28. august 2018 #2 Skrevet 28. august 2018 Har en tolvåring selv, samme høyde. Han veier rundt 44kg, han er tynn. Han spiser ganske likt det din spiser, i perioder endel mer mat. Jeg synes ikke det høres ut som din sønn spiser mye eller unormalt usunt. Men, kjøper han seg mat i friminutt/ etter skolen? Lager han seg mat selv etter skolen, "kosemat"? Vår sønn var ganske lite fysisk aktiv på fritiden. Vi har begynt å løpe sammen 1g/uka pluss kjøpt fitbit. Det har ført til at han beveger seg mer. Mitt tips er å endre egne matvaner og treningsvaner... Anonymkode: a6f20...2f5
Anonym bruker Skrevet 28. august 2018 #3 Skrevet 28. august 2018 Nei, han lager ikke mat selv. Men tror far tyr til mer lettvinte løsninger når jeg er på seinvakt. Men kan ikke helt skjønne at det skal velte lasset. Snop kjøper han sjelden selv, ingen butikker i nærheten av skolen. Potetgullposen vi kjøpte i helga ligger fremdeles halvfull i skapet. Men noe må det være, som jeg ikke ser. Anonymkode: d9f03...bd2
Anonym bruker Skrevet 28. august 2018 #4 Skrevet 28. august 2018 Har også en 12-åring som er slank. Litt lavere enn din og ca 45 kg tenker jeg. Matinntaket til min sønn er ganske likt hva din sønn spiser. Har han vært litt kraftig lenge, eller er det kommet på nylig? Jeg har sett av vennene til mitt eldre barn at mange hadd en periode de var litt chubby i den alderen, men så har veksten skutt fart, det nesten som de tok sats og ladet opp litt, og barna har endt opp slanke etter vekstspurten. Av tips kunne jeg foreslått at dere drakk mer vann og mindre annet. Hos oss er det bare juice til helgefrokost, melk til vanlig frokost og stort sett vann ellers. Og kanskje spist noe annet enn brødskiver til noen måltider: havregrøt, youghurt med frukt, omelett etc. Anonymkode: 8c83b...102
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 28. august 2018 #5 Skrevet 28. august 2018 Ettersom dere også har romslige kropper tenker jeg at dere har noen ubevisste (u)vaner. Kanskje dere bør sjekke om dere kan få noe veiledning hele familien? Ikke for å bli slanke, men for holde dere friske og unngå livsstilsykdommer. Kan det dere anser som normale porsjoner egentlig være større enn hva andre spiser? Det er ikke mye som skal til for å gå sakte men sikkert opp. Det er kan være et tips å være restriktive på kaloririk mat som fett, sukker, sauser og oljer, og heller fråtse i kalorifattige grønnsaker. Altså, samme innhold på måltidene som før, men litt mindre porsjoner av kaloririk mat og heller fylle opp tallerken med kalorifattig mat. Prøv å stoppe før dere er ordentlig stappmette, se hvor lenge dere kan gå før dere kjenner at dere er sultne igjen, for å bli kjent med kroppene deres og hva de egentlig trenger, ikke bare hva den har lyst på. Prøv å øke hverdagsaktivitetene. Kjør mindre, gå mer. Ha tur som hobby, evt andre lystbetonte fysisk aktivitet. Ikke spise mellom mellom måltidene, ha et bevisst forhold til hva dere putter i munnen. Tørstedrikk bør være vann. Husk at et glass appelsinjuice inneholder like mye kalorier som et glass coca cola, selv om det er sunnere.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2018 #6 Skrevet 28. august 2018 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, han lager ikke mat selv. Men tror far tyr til mer lettvinte løsninger når jeg er på seinvakt. Men kan ikke helt skjønne at det skal velte lasset. Snop kjøper han sjelden selv, ingen butikker i nærheten av skolen. Potetgullposen vi kjøpte i helga ligger fremdeles halvfull i skapet. Men noe må det være, som jeg ikke ser. Anonymkode: d9f03...bd2 Hvor mye trener han da? Min slanke og muskuløse 12-åring (nettopp fyllt) spiser omtrent som din, kanskje mer i perioder, og veier 38 kg. Eller, har ikke veid ham siden innveiing på stevne i mai, men det veide han da. Men han trener fire timer i uka organisert, jogger en runde på 4km 2-3 ganger i uka, trener en del i tufte-park og på trampoline osv. Er generelt aktiv hver ukedag, samt at vi som familie gjerne er ute på aktiviteter i helgene. Eneste forskjell i kostholdet er at mine barn sjeldent drikker kalorier. Det går i vann, fun-light-saft, og litt te. Anonymkode: 53b92...e6f
Anonym bruker Skrevet 28. august 2018 #7 Skrevet 28. august 2018 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, han lager ikke mat selv. Men tror far tyr til mer lettvinte løsninger når jeg er på seinvakt. Men kan ikke helt skjønne at det skal velte lasset. Snop kjøper han sjelden selv, ingen butikker i nærheten av skolen. Potetgullposen vi kjøpte i helga ligger fremdeles halvfull i skapet. Men noe må det være, som jeg ikke ser. Anonymkode: d9f03...bd2 Kanskje han rett og slett snart kommer inn i en vekstfase? Matinntak høres jo ok ut, og det virker jo som han er i endel aktivitet? (Ville innført vann til alle måltider med unntak av helg og gått på tur/løpt/syklet som familiaktivitet i helgene). Anonymkode: a6f20...2f5
Anonym bruker Skrevet 28. august 2018 #8 Skrevet 28. august 2018 Vi har strammet inn på porsjonene i det siste. Spiser egentlig lite saus. Men tror jeg bør skrive ned hva vi faktisk dytter i oss ila en dag. Vi er ikke så aktive som jeg ønsker. Har mye å gå på der. Blir bare litt lei meg på guttens vegne. Ikke kjekt at han skal ha så dårlig selvbilde. Han blir ikke mobbet, heldigvis. Har flere gode venner. Men mere grønnsaker må vi ha. Vi er ikke så romslige, som en så fint kalte det, at vi har problemer med å bevege oss altså😆 bare så det er sagt. Takk for fine svar så langt. Anonymkode: d9f03...bd2
Anonym bruker Skrevet 28. august 2018 #9 Skrevet 28. august 2018 Vann Mer grønnsaker Økt aktivitet Begrense snop enda mer Grei nok konklusjon i første omgang? Er det siste året-halvannet at vekten har gått opp. Anonymkode: d9f03...bd2
Anonym bruker Skrevet 28. august 2018 #10 Skrevet 28. august 2018 Og jeg må planlegge middager bedre. Anonymkode: d9f03...bd2
Anonym bruker Skrevet 28. august 2018 #11 Skrevet 28. august 2018 Min har også et vektproblem, han burde veie minst 10 kg mindre. Han saumfarer skapene etter noe godt når han kommer hjem fra skolen, finner han ikke noe godt spiser han hva som helst. Virker som har ingen kontroll, men i følge ham selv trøstespiser han ikke heller. Han sier bare at det smaker så godt. Vi har måttet kutte ut ting som polarbrød eller frokostjuice, det kunne han spise/drikke opp på en dag. Heldigvis trener han 4 dager i uka, jeg tør ikke tenke på vekten hvis han var meget stillesittende. Han kommer i puberteten nå og jeg tror at han har interesse for jenter så det hjelper kanskje også med å begrense seg. Fysisk attraktivitet gjelder begge kjønn. Anonymkode: ba403...a31
Anonym bruker Skrevet 28. august 2018 #12 Skrevet 28. august 2018 Vi har så og si aldri polarbrød, kjeks etc. Han drikker et glass Biola om dagen, for å holde magen sjakk. Men han er nok litt bortskjemt og «godt vant», så maten får han stort sett fått servert. Inntil nylig. Men han kan godt trykke i seg en halv til 3/4 ferdigpizza f.eks. Vil gjerne ha 2 burgere til middag de gangene vi har det. (Det er lettvintløsninga vår til middag) - får 1 og en halv. Sikkert for mye... Anonymkode: d9f03...bd2
Anonym bruker Skrevet 28. august 2018 #13 Skrevet 28. august 2018 Gå på den lokale frisklivssentralen og be om hjelp til hele familien. Siden dere voksne også sliter litt med vekt, trenger dere nok litt hjelp til å justere vanene. De fleste aner ikke hvor god hjelp man kan få der! Lykke til, dette kommer til å bli kjempebra. Tommel opp for at dere tar tak i det nå; overvekt i barndommen har det med å gjøre voksenlivet vanskeligere. Anonymkode: 59fd3...fad
Anonym bruker Skrevet 28. august 2018 #14 Skrevet 28. august 2018 Kutt ut salami og slikt fett pålegg. Light-brus øker sultfølelsen. Anonymkode: 2cfa5...88f
Anonym bruker Skrevet 28. august 2018 #15 Skrevet 28. august 2018 Jeg har også en overvektig 12-åring. Jeg er usikker på høyde og vekt nå, men jeg ser jo at hun er veldig stor. Hun var en veldig tykk baby, så ble hun slankere, og fra ca 10 års alder la hun på seg igjen. Jeg synes vi har et bra kosthold og hun er den eneste som er overvektig. Men hun er ekstremt glad i mat. Spesielt middager. Hun spiser antakelig for store porsjoner der vil jeg tro, men jeg synes det er vanskelig å avgjøre når det er mat som ikke er porsjonert fra starten av. Kiosk og alene i butikk er hun virkelig omtrent aldri. Vi er dessverre en litt inaktiv familie, så der har vi endel å gå på. Likevel, jeg kan ikke helt forstå hvordan hun kan være så stor, når ingen av oss andre er det.. Anonymkode: dc4d6...162
Anonym bruker Skrevet 28. august 2018 #16 Skrevet 28. august 2018 Kutt ut juicen. Masse kalorier der. Anonymkode: 94ffe...3e9
Kaffekjerring Skrevet 28. august 2018 #17 Skrevet 28. august 2018 Vi har hatt en godt overvektig gutt. Han har alltid vært godt holdt og det har vi voksne vært også. Jeg er slankeoperert selv. Vi har lagt om hele kostholdet. Det er et ganske stramt regime med magre (og i mange tilfeller dyre) pålegg. Men det er det vi har vært nødt til å gjøre. Både jeg og min sønn er sånn som ser på mat og legger på oss. Dette må vi ta hensyn til resten av livet og det er en livsstil. Det de sa til oss på barneavddlingen når vi hadde oppfølging der, var at fysisk aktivitet er vel og bra og bør opprettholdes. Men øker man aktiviteten ennå mer, så øker også matlyst og matinntak. Så det er ikke sikkert at det er det lureste alltid. Jeg ville fokusert på kostholdet først og fremst. Kutte juice, ha søte og fete pålegg på en skive i helga. Spise nok til å bli passe mett men ikke mer. Bytte ut en brødskive til kvelds med et eple. Og innføre magre pålegg. Pluss grønnsaker til alle måltid. Vi har alltid agurk og en pose sukkerter fremme på brødmåltidene. Og skal man ned i vekt/stoppe vektoppgang så skal halve middagstallerken være grønnsaker. 1/3 for vedlikehold. Dette har fungert hos oss. Gutten er nå innenfor normalen i kmi og ser og fungerer mye bedre. Min er aktiv og har alltid vært, men lagt på seg likevel. Det kan være kjempefrustrerende og urettferdig, men så er noen desverre bare sånn da😊
Anonym bruker Skrevet 28. august 2018 #18 Skrevet 28. august 2018 Takk for fine svar alle sammen💐 Anonymkode: d9f03...bd2
Anonym bruker Skrevet 28. august 2018 #19 Skrevet 28. august 2018 Jeg tenker at han/ dere mulig er insulinresistent. Dvs at man tåler karbohydrater fra brød og pasta etc dårligere enn andre, og legger mye lettere på seg av dette. Dette bør dere kanskje få sjekket. Noen mennesker tåler bare ikke disse matvarene så godt. Jeg selv fikk et helt nytt liv etter jeg la om kostholdet og kuttet brød og annen stivelse. Gikk ned mange kg, selvom inntaket forble det samme kalorimessig. Før det har jeg alltid vært lubben og lagt fort på meg, selvom jeg spiser «normalt». Mer aktivitet enn det allerede er vil nok hjelpe lite om det er det. Det er mye forskning på dette og tarmmiljø for tiden, og fedme knyttet til dårlig fungerende tarm, men fortsatt relativt lite kjent. Anonymkode: 95a5b...c4c
Nyttårs barn Skrevet 28. august 2018 #20 Skrevet 28. august 2018 Prøv å redusere brødspisingen litt og erstatt brød med omelett,suppe eller noe annet uten karbohydrater. Ikke at dere skal kutte ut brød helt, men noen tåler ikke så godt alle brødmåltidene vi spiser i Norge. Så kan det og være at gutten er rett før en vekstspurt og at dette da jevner seg ut.
3 i april Skrevet 28. august 2018 #21 Skrevet 28. august 2018 Har du kontroll over hva han spiser hos venner? Kanskje han spiser middag hos flere? En skive et annet sted, en is, brus, snop, pizza Ol i en kjeller hos en kammerat? Mine barn er slanke, men vet at de spiser både det ene og de andre når de er hos venner. Noen er flinke å tilbyr frukt/smothi og slikt, mens andre igjen har fri flyt av snop, snacks, brus å sånne ting.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2018 #22 Skrevet 28. august 2018 Den light brusen er en lurendreier altså. Selv om den ikke har sukker i seg, så trigger den søtsuget og lysten på noe godt. Jeg ville kuttet veldig ned på den, drikk vann i stedet for. Ville og byttet ut noe av brødmåltidene med f.eks omelett, eggerøre, smoothie, knekkebrød. Spiser han grønnsaker? Hva med grønnsaker og dipp, kanskje han liker det, hvis dere har noen gode dipper. Spiser han usunn frokostblanding, har han mye sukker på? Anonymkode: f4954...9ad
Anonym bruker Skrevet 28. august 2018 #23 Skrevet 28. august 2018 32 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg tenker at han/ dere mulig er insulinresistent. Dvs at man tåler karbohydrater fra brød og pasta etc dårligere enn andre, og legger mye lettere på seg av dette. Dette bør dere kanskje få sjekket. Noen mennesker tåler bare ikke disse matvarene så godt. Jeg selv fikk et helt nytt liv etter jeg la om kostholdet og kuttet brød og annen stivelse. Gikk ned mange kg, selvom inntaket forble det samme kalorimessig. Før det har jeg alltid vært lubben og lagt fort på meg, selvom jeg spiser «normalt». Mer aktivitet enn det allerede er vil nok hjelpe lite om det er det. Det er mye forskning på dette og tarmmiljø for tiden, og fedme knyttet til dårlig fungerende tarm, men fortsatt relativt lite kjent. Anonymkode: 95a5b...c4c Hvordan testes det? Fikk du hjelp til å legge om kostholdet? ikke hi Anonymkode: f4954...9ad
Anonym bruker Skrevet 28. august 2018 #24 Skrevet 28. august 2018 Legg om kostholdet til hele familien. Ikke ha måltider utenom de faste tidene. Anonymkode: 82acd...795
Anonym bruker Skrevet 28. august 2018 #25 Skrevet 28. august 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg tenker at han/ dere mulig er insulinresistent. Dvs at man tåler karbohydrater fra brød og pasta etc dårligere enn andre, og legger mye lettere på seg av dette. Dette bør dere kanskje få sjekket. Noen mennesker tåler bare ikke disse matvarene så godt. Jeg selv fikk et helt nytt liv etter jeg la om kostholdet og kuttet brød og annen stivelse. Gikk ned mange kg, selvom inntaket forble det samme kalorimessig. Før det har jeg alltid vært lubben og lagt fort på meg, selvom jeg spiser «normalt». Mer aktivitet enn det allerede er vil nok hjelpe lite om det er det. Det er mye forskning på dette og tarmmiljø for tiden, og fedme knyttet til dårlig fungerende tarm, men fortsatt relativt lite kjent. Anonymkode: 95a5b...c4c Du kan ikke diagnostisere dette kun på bakgrunn av at de etter eget utsagn er en overvektig familie, altså. Høyst sannsynlig trenger de bare en bevisstgjøring på hvor mye de faktisk har i seg. Man blir lett "matblind" hvis man er vant til et for høyt forbruk. Anonymkode: 82acd...795
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå