Gå til innhold

Ang rett på sykemelding og økt stilling

Anbefalte innlegg

Skrevet

For å være sikker på at det ikke blir problemer med utregningen må du være i jobb en dag i full stilling. Sykepengegrunnlaget er det som du har i lønn på sykemeldingstidspunktet. Det er mulig å ta en længere tidsrom dersom din inntekt fremover vil være mindre enn i sykemeldingsperioden - dette gjøres med timelønnete.

Det er også mulig å søke NAV om å beregne grunnlaget ut fra en økt stillingsprosent dersom man har avtalt tilbakekomst i jobb etter f.eks en permisjon om man blir sykemeldt før man tiltreder økt stilling. Her er det dog visse forbehold og du kan risikere å ikke få full dekning.

Hovedregelen er at man ikke skal tape på å bli sykemeldt. 

Anonymkode: 1c733...9c7

Videoannonse
Annonse
Skrevet
34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For å være sikker på at det ikke blir problemer med utregningen må du være i jobb en dag i full stilling. Sykepengegrunnlaget er det som du har i lønn på sykemeldingstidspunktet. Det er mulig å ta en længere tidsrom dersom din inntekt fremover vil være mindre enn i sykemeldingsperioden - dette gjøres med timelønnete.

Det er også mulig å søke NAV om å beregne grunnlaget ut fra en økt stillingsprosent dersom man har avtalt tilbakekomst i jobb etter f.eks en permisjon om man blir sykemeldt før man tiltreder økt stilling. Her er det dog visse forbehold og du kan risikere å ikke få full dekning.

Hovedregelen er at man ikke skal tape på å bli sykemeldt. 

Men når du kommer tilbake etter foreldrepermisjon og så 6 mnd permisjon etter det. Kan man virkelig jobbe kun 1 dag for å ha rett til å få 50 % mer sykepenger enn det man har før permisjonen?

Anonymkode: 470bc...325

Skrevet

Uten å være sikker, så mener jeg at ulønnet foreldrepermisjon ikke gir rettigheter i trygdesystemet, og derfor ikke rett til sykepenger. Men ettersom du ikke er i full permisjon så har du jo rett til sykepenger. Kanskje du bør ringe NAV på 55553333 og spørre? Mener du kan chatte med veiledere også. Der vil du ihvertfall få riktige svar.

Skrevet
1 time siden, den perfekte mor skrev:

Jeg skjønner spørsmålet, men ikke problemstillingen din. Det er om du er syk som er avgjørende for retten til sykepenger, og så lenge du er i jobb vil du ha rett på sykepenger om du har syk. Hvis du er så syk at du må sykmeldes så blir du vel ikke noe friskere av utsiktene til en dårligere  økonomi i permisjonstiden?

Det er jo greit å vite hva man får i lønn fremover, ikke for at det skal påvirke om man blir sykemeldt eller ikke, men for å planlegge økonomien. Hvis jeg hadde vært i tilsvarende situasjon som HI, hadde jeg måttet bli sykemeldt uansett, men vi hadde måttet legge på et annet budsjett hvis jeg bare hadde fått halv lønn, mot full lønn. Det hadde jeg likt å vite tidligst mulig for å kunne planlegge. 

Anonymkode: 57a3c...8a1

Skrevet
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men når du kommer tilbake etter foreldrepermisjon og så 6 mnd permisjon etter det. Kan man virkelig jobbe kun 1 dag for å ha rett til å få 50 % mer sykepenger enn det man har før permisjonen?

Anonymkode: 470bc...325

Nå er det jo ikke det som var tilfellet i denne saken. Her hadde hun jobbet delvist og hatt delvis ulønnet permisjon. Da har hun sykepengerettigheter.

Dersom man har full ulønnet permisjon er reglene andreledes. Da skal man som hovedregel være på jobb i 4 uker, Men du kan ha krav på sykepenger etter ulønnet permisjon dersom det er avtalt tilbakekomst i arbeid. Du vil da få sykepenger fra 15. dagen (ingen arbeidsgiverperiode og derfor 14 dager uten lønn) og med 65% grunnlag. Det skal dog være avtalt dato for tilbakekomst i jobb før du blir sykemeldt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...