Gå til innhold

Ang rett på sykemelding og økt stilling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt permisjon fra halve stillingen min i et halvt år nå. Skal nå begynne å jobbe fullt. Hvordan er da reglene for sykepenger? Hvor lenge må jeg jobbe for å ha rett på sykepenger tilsvarende full stilling? Har jeg disse rettighetene fra dag en, eller må jeg jobbe i en mnd? Jeg har jo allerede jobbet deler av stillingen fra før. Har bare tatt tilbake hele stillingen min nå. Er ansatt i kommunen hvis det har noe å si? 

Håper noen vet da jeg "uheldigvis" (uplanlagt) har blitt gravid igjen og ikke vet hvor lenge jeg holder ut denne kvalmen på jobb :(

Anonymkode: ee92a...466

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilken stillingsprosent du har påvirker ikke retten til sykmelding. 

Anonymkode: d30e3...57b

Skrevet

Nei, ikke i forhold til rett til sykemelding. Men spørsmålet er om jeg får sykepenger tilsvarende 100 eller 50 % prosent om jeg blir dårlig. Altså hvor lenge må jeg jobbe for å få sykepenger tilsvarende 100 % og ikke 50%. Grunnen til at jeg spør er jo fordi sykepengene blir grunnlag for permisjonspenger og dermed ganske avgjørende for det neste året... 

håper du skjønte hva jeg mente nå? 

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har hatt permisjon fra halve stillingen min i et halvt år nå. Skal nå begynne å jobbe fullt. Hvordan er da reglene for sykepenger? Hvor lenge må jeg jobbe for å ha rett på sykepenger tilsvarende full stilling? Har jeg disse rettighetene fra dag en, eller må jeg jobbe i en mnd? Jeg har jo allerede jobbet deler av stillingen fra før. Har bare tatt tilbake hele stillingen min nå. Er ansatt i kommunen hvis det har noe å si? 

Håper noen vet da jeg "uheldigvis" (uplanlagt) har blitt gravid igjen og ikke vet hvor lenge jeg holder ut denne kvalmen på jobb :(

Du må i hvertfall jobbe lengre enn den normale svangerskapskvalmen varer for å ha rett til sykelønn for 100 % stilling..

Anonymkode: 470bc...325

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du må i hvertfall jobbe lengre enn den normale svangerskapskvalmen varer for å ha rett til sykelønn for 100 % stilling..

Neida, det er helt feil

Du vil få den lønnen du har i dag så sant du har gått opp i stilling fast. Du skal ikke tape penger på å være syk, så om du har gått opp i stilling og det er meningen du skal fortsette å jobbe fullt så trenger du bare jobbe en eneste dag for å få full utbetaling i sykepenger.

Arbeidsgiver skal oppgi hva du tjener i dag når de leverer inn inntektsopplysninger til nav.

Anonymkode: 6464e...8b3

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Neida, det er helt feil

Du vil få den lønnen du har i dag så sant du har gått opp i stilling fast. Du skal ikke tape penger på å være syk, så om du har gått opp i stilling og det er meningen du skal fortsette å jobbe fullt så trenger du bare jobbe en eneste dag for å få full utbetaling i sykepenger.

Arbeidsgiver skal oppgi hva du tjener i dag når de leverer inn inntektsopplysninger til nav.

Ok, så da oppgir de inntektsopplysninger kun for den stillingen jeg står i "per i dag" og ikke noe historikk fra tidligere mnd da? Om jeg forsto det riktig? 😅 

Isåfall er jeg noen kilo lettere nå altså!! Tusen takk for svar! 

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Neida, det er helt feil

De tar utgangspunkt i de siste 4 uker, så hvis du er kvalm nå så må du jobbe 4 uker og da antar jeg at kvalmen er over... 

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De tar utgangspunkt i de siste 4 uker, så hvis du er kvalm nå så må du jobbe 4 uker og da antar jeg at kvalmen er over... 

Hva er problemet ditt egentlig? Må du være så utrolig ufin? Hva får du ut av dette? 

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva er problemet ditt egentlig? Må du være så utrolig ufin? Hva får du ut av dette? 

Ufin? Jeg bare konstanterer sannheten - jeg har selv vært kvalm gjennom hele svangerskapet og hadde ikke klart å jobbe 4 uker for å få høyere sykelønn. Men i de fleste tilfeller så går jo kvalmen over i løpet av uke 12 og da er det enkel hoderegning. 8 + 4 = 12 

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ufin? Jeg bare konstanterer sannheten - jeg har selv vært kvalm gjennom hele svangerskapet og hadde ikke klart å jobbe 4 uker for å få høyere sykelønn. Men i de fleste tilfeller så går jo kvalmen over i løpet av uke 12 og da er det enkel hoderegning. 8 + 4 = 12 

Ja hoderegning blir enkelt når man finner opp tallene selv. Hvor kommer 8 fra? 

Anonymkode: 1c09d...8a5

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja hoderegning blir enkelt når man finner opp tallene selv. Hvor kommer 8 fra? 

Anonymkode: 1c09d...8a5

Ok, det var et eksempel. Beklager at jeg ikke skrev det. Men er det virkelig ingen andre som stusser over at hun spekulerer på hvor lenge hun må jobbe for å få høyere sykepenger? Mener dere at vi har krav på 50 % høyere sykepenger ved å jobbe en dag i ny jobb med høyere lønn? Hun lurer faktisk på om det holder at hun jobber 1 dag i ny stilling eller om hun må jobbe i flere uker for å ha krav på dette. Hvis hun klarer å jobbe disse ukene for å ha rett på mer penger, så skjønner ikke jeg at hun plutselig blir sykemeldt den dagen hun har krav på det.

Skrevet

Hva er årsaken til permisjon da? 

Anonymkode: 65c66...c56

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ok, det var et eksempel. Beklager at jeg ikke skrev det. Men er det virkelig ingen andre som stusser over at hun spekulerer på hvor lenge hun må jobbe for å få høyere sykepenger? Mener dere at vi har krav på 50 % høyere sykepenger ved å jobbe en dag i ny jobb med høyere lønn? Hun lurer faktisk på om det holder at hun jobber 1 dag i ny stilling eller om hun må jobbe i flere uker for å ha krav på dette. Hvis hun klarer å jobbe disse ukene for å ha rett på mer penger, så skjønner ikke jeg at hun plutselig blir sykemeldt den dagen hun har krav på det.

Men hvorvidt hun er syk nok til å få sykmelding eller ikke, er ikke noe du har noe med. Det er en sak mellom henne og legen. Faktisk. Så hvorfor mener du at det er greit å kaste ut beskyldninger om at hun planlegger å misbruke sykelønnsordningen? 

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva er årsaken til permisjon da? 

Anonymkode: 65c66...c56

Det er at jeg har gått hjemme med største pga manglende bhg plass. Men dette ordnet seg nå i august. Har årsak egentlig noe å si i den sammenheng? 🤔

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvorvidt hun er syk nok til å få sykmelding eller ikke, er ikke noe du har noe med. Det er en sak mellom henne og legen. Faktisk. Så hvorfor mener du at det er greit å kaste ut beskyldninger om at hun planlegger å misbruke sykelønnsordningen? 

Takk for støtte! Skjønner ikke at enkelte skal være så dømmende. Denne situasjonen var overhodet ikke planlagt... Jeg vet av erfaring at jeg dessverre ikke er skapt for å gå gravid, og blir ganske dårlig, faktisk så dårlig at innleggelse har vært nødvendig før. Derfor mitt spørsmål. Får følelsen av å gjøre noe kriminelt i forhold til hvordan enkelte her svarer 😳 Alle hadde da vært redd for å slite økonomisk. Og hvis det er sånn at jeg kun får sykepenger for halv stilling- javel da er det sånn. Men det må da være lov å stille spørsmål?!? 

Skrevet
17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, ikke om du har fast stilling. Da tar de utgangspunkt i lønnen du har i den faste stillingen, selv om du har hatt en permisjon siste halve året. 

Er du tilbake i den fulle stillingen er det den de tar utgangspunkt i 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hun spør konkret: Hvor lenge må jeg jobbe for å ha rett på sykepenger tilsvarende full stilling? Har jeg disse rettighetene fra dag en, eller må jeg jobbe i en mnd?   Da kan man vel stille seg kritisk til å om hun planlegger å misbruke sykelønnsordningen. Planen hennes er jo å jobbe så lenge at hun har krav på høyere sykepenger. Hvis hun klarer å jobbe 4 uker med kvalme for å få mer penger, så stiller jeg meg kritisk til at hun trenger en sykemelding etter de 4 ukene. Jeg har blitt sykemeldt på grunn av det samme og hadde ikke klart å reise på jobb for å få mer penger!

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun spør konkret: Hvor lenge må jeg jobbe for å ha rett på sykepenger tilsvarende full stilling? Har jeg disse rettighetene fra dag en, eller må jeg jobbe i en mnd?   Da kan man vel stille seg kritisk til å om hun planlegger å misbruke sykelønnsordningen. Planen hennes er jo å jobbe så lenge at hun har krav på høyere sykepenger. Hvis hun klarer å jobbe 4 uker med kvalme for å få mer penger, så stiller jeg meg kritisk til at hun trenger en sykemelding etter de 4 ukene. Jeg har blitt sykemeldt på grunn av det samme og hadde ikke klart å reise på jobb for å få mer penger!

Me i jøssenavn, det er ikke sikkert at hi heller klarer å jobbei 4 uker med kvalme, men da må da for pokker være lov til å sjekke ut regler uansett. Til å ha hatt det samme er du veldig sneversynt og dømmende, og at du er kritisk til det, spiller absolutt ingen rolle. Det at hi tenker på dette er helt menneskelig, og noe de fleste i hennes situasjon ville tenkt på. Det betyr ikke at hun skal snylte.

Anonymkode: 261c1...1fa

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kan faktisk ikke se at hi har bedt om din mening i det hele tatt

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kan faktisk ikke se at hi har bedt om din mening i det hele tatt

Nå er dette forumet åpent for alle og jeg liker ikke misbruk av sykepenger. Jeg vil gjerne at denne skal opprettholdes i fremtiden og ønsker ikke karensdager og lavere utbetaling. Derfor synes jeg alle bør tenke seg litt bedre om.

Satt på spissen: Mener dere virkelig at noen som klarer å gå på jobb i 4 uker for å få mer penger, burde sykemeldes når de fire ukene er over?

Skrevet

For det første, så har ikke hi sagt noe som helst om det i det hele tatt, Og ja, man kvalifiserer til sykepenger hvis man er så dårlig at legen mener man skal sykemeldes, selv om den personen jobbet i 4 uker først.

Burde ikke du kravlet deg på jobb selv, kvalme i svangerskapet er ingen sykdom vet du........

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

For det første, så har ikke hi sagt noe som helst om det i det hele tatt, Og ja, man kvalifiserer til sykepenger hvis man er så dårlig at legen mener man skal sykemeldes, selv om den personen jobbet i 4 uker først.

Burde ikke du kravlet deg på jobb selv, kvalme i svangerskapet er ingen sykdom vet du........

Gikk noe feil i siteringen, dette svaret var selvfølgelig til anonym 325

Skrevet
På 27.8.2018 den 15.52, Anonym bruker skrev:

Nei, ikke i forhold til rett til sykemelding. Men spørsmålet er om jeg får sykepenger tilsvarende 100 eller 50 % prosent om jeg blir dårlig. Altså hvor lenge må jeg jobbe for å få sykepenger tilsvarende 100 % og ikke 50%. Grunnen til at jeg spør er jo fordi sykepengene blir grunnlag for permisjonspenger og dermed ganske avgjørende for det neste året... 

håper du skjønte hva jeg mente nå? 

Jeg skjønner spørsmålet, men ikke problemstillingen din. Det er om du er syk som er avgjørende for retten til sykepenger, og så lenge du er i jobb vil du ha rett på sykepenger om du har syk. Hvis du er så syk at du må sykmeldes så blir du vel ikke noe friskere av utsiktene til en dårligere  økonomi i permisjonstiden?

Skrevet
11 minutter siden, den perfekte mor skrev:

Jeg skjønner spørsmålet, men ikke problemstillingen din. Det er om du er syk som er avgjørende for retten til sykepenger, og så lenge du er i jobb vil du ha rett på sykepenger om du har syk. Hvis du er så syk at du må sykmeldes så blir du vel ikke noe friskere av utsiktene til en dårligere  økonomi i permisjonstiden?

Men i herrens navn da. Jeg bare lurte!!!!!

Nå får det være nok med spekulering. Jeg bare lurte på hvordan reglene fungerer. Bare for å vite........ man blir jo omtrent halshugd av å stille spørsmål her inne. Det var kun et enkelt spørsmål. Ingen baktanke med det overhodet. Bare ville vite hva jeg har å forholde meg til. Er ikke snakk om misbruk i det hele tatt! 

Er det rart det er krig her i verden 😩😩

Takk til dere som har svart saklig uten ren spekulering og regelrett halshugging.... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...