Gå til innhold

Er det trygt i Oslo?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min har tatt studielån og reist til Oslo for å studere, men jeg klarer ikke å slutte å bekymre meg... Jeg ser jo ukentlige knivstikninger og skytetilfeller som tar sted i hovedstaden, på nyhetene, og frykter han vil være på feil sted til feil tid. Vi snakker ofte på FaceTime, og han sier han har det veldig greit der. Øgh... Kan jeg gjøre noe for å stoppe bekymringene? 😟

Anonymkode: f54e8...235

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er trygt i Oslo. Det er enkelte steder det kan være utrygt å oppholde seg etter at det har blitt mørkt, men i det store og det hele er det trygt. 

Husk på at det du leser om i avisa stort sett er interne oppgjør, så med mindre han har narkogjeld eller henger med kriminelle, så skal det mye til at det skjer noe. 

Jeg har bodd i Oslo i mer enn tjue år, og vært rundt overalt, både på dag og natt. Aldri opplevd noe ubehagelig, bortsett fra kanskje en og annen pratesjuk full idiot på trikken hjem. Men de finnes jo på bygda også. 

Skrevet

Jeg ville holdt med unna visse berikede strøk på om kvelden og natten.

Anonymkode: 481d5...6c1

Skrevet

Jeg bor i Oslo, og føler meg ikke trygg i belastede områder, spesielt ikke på kvelden. De fleste voldstilfeller er internt, selv om det ikke alltid er så betryggende når de sloss i det offentlige rom. Men trodd alt tryggere i Oslo enn i de aller fleste storbyer. 

Anonymkode: ad957...293

Skrevet

Jada, det er trygt i Oslo. Det er ingen steder i byen jeg er redd for å oppholde meg.  

Det farligste jeg opplever jevnlig er råsyklister i Torggata, liksom. 

Anonymkode: b5a45...c32

Skrevet

Nei det er ikke trygt. 22.juli er bevis på det. Det er bare tidsspørsmål før noe lignende igjen i oslo. Glad jeg ikke bor der.

Anonymkode: 75201...0f6

Skrevet

Helt trygt i Oslo, men ikke gå langs nedre del av Akerselva eller gjennom parker når det er mørkt

Anonymkode: d9087...e4e

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kan jeg gjøre noe for å stoppe bekymringene? 😟

Ja. Søk lege. 

Det er INNI HODET ditt at problemet finnes, ikke i Oslo. Problemet kalles irrasjonell angst, og det har en kur.

Anonymkode: 0a664...de6

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei det er ikke trygt. 22.juli er bevis på det. Det er bare tidsspørsmål før noe lignende igjen i oslo. Glad jeg ikke bor der.

Anonymkode: 75201...0f6

Akkurat den dagen var det vel mest farlig å være isolert på en idyllisk øy.

Skrevet

Jeg bor på Stovner. Jeg føler meg trygg.

Anonymkode: 57acb...cef

Skrevet
44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja. Søk lege. 

Det er INNI HODET ditt at problemet finnes, ikke i Oslo. Problemet kalles irrasjonell angst, og det har en kur.

Så da. Man kan få inntrykk av Oslo som et skrekkelig sted om man leser tabloider.

Kanskje du skal besøke sønnen,  hi? Gjerne få omvisning i byen av noen voksne som er godt kjent? 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jada, det er trygt i Oslo. Det er ingen steder i byen jeg er redd for å oppholde meg.  

Det farligste jeg opplever jevnlig er råsyklister i Torggata, liksom. 

Hehe, så du trives på Tøyen etter mørkets frembrudd? Gå alene langs Akerselva? Bussterminalen på nattestid? 

Skrevet

veldig trygt i oslo

Anonymkode: 60938...abb

Skrevet
32 minutes ago, Anonym bruker said:

veldig trygt i oslo

Anonymkode: 60938...abb

I de rette strøkene ja.

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hehe, så du trives på Tøyen etter mørkets frembrudd? Gå alene langs Akerselva? Bussterminalen på nattestid? 

Jeg har bodd på Tøyen. 

Akerselva ville jeg nok holdt meg unna midt på natta.

Bussterminalen har jeg ikke hørt noe om, og har ingen egne erfaringer.

Det skal godt gjøres å finne en by uten noen områder man bør holde seg unna.

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I de rette strøkene ja.

Vis meg den byen som ikke har noen strøk man helst ikke går i ved nattestider.

Skrevet
8 minutes ago, Anonym bruker said:

Vis meg den byen som ikke har noen strøk man helst ikke går i ved nattestider.

Byen jeg bor i har ingen belastede strøk (ca 10 mil sør for Oslo).

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er oppvokst i Oslo, og bor der fortsatt, har vel ikke gått langs akerselven de siste årene på natta, men bussterminalen, tøyen, Grønland, Grünerløkka, Oslo S osv, på nattestid er da ikke noe problem. 

Anonymkode: eb48e...453

Skrevet

Oslo er vel akkurat så trygg som man kan forvente av et tettsted med 1 million innbyggere. Jeg har bodd i Oslo uten å oppleve uhumskheter, men da har jeg naturligvis unngått de verste strøkene.

I Ski har jeg derimot blitt overfalt av en muslimsk gjeng. Følte meg tryggere på Bøler enn i Ski.

Anonymkode: d3955...40e

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og der bor det 500.000 mennesker..?

Skrevet

Hvor i Oslo er det sønnen din bor da?

Skrevet
17 minutes ago, Anonym bruker said:

Og der bor det 500.000 mennesker..?

Nei, kun 50.000. Og vi har heller ikke 30-40% innvandrere.

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo knapt en by.

Anonymkode: 27545...84d

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tøyen er et hyggelig sted,  bussterminalen er en møkkaplass til alle døgnets tider - men det er tjukt med vektere der om natten. Å gå alene langs elva eller gjennom en mørklagt park nattestid kan medføre ran eller overfall om man er riktig uheldig,  i Oslo som i alle andre større byers sentrumsområder. Jeg bruker ellers å rusle gjennom Storgata, Brugata, Vaterland og Chr Kroghs gt rundt midnatt stadig vekk, og selv om klientellet er ganske lugubert fremstår det sjeldent farlig.  

Skrevet
3 hours ago, Anonym bruker said:

Det er jo knapt en by.

Anonymkode: 27545...84d

Mye bedre by en oslo.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...