mamma til adhd gutt<3 Skrevet 23. august 2018 #1 Skrevet 23. august 2018 Allerede denne uken er det mye. Til i morgen var det 2 sider matte ( maaange regnestykker) , 2 sider engelsk .( lese, oversette og lær 20 gloser. Norsk 3 sider lesing og svare på 10 spm . ( utfyllende svar og lengere setninger ) i tillegg til dette har de oppgaver på PC i samfunnsfag . Alt dette brukte vi nesten 2 timer på. Er det dette vi har i vente fremover?
Anonym bruker Skrevet 23. august 2018 #2 Skrevet 23. august 2018 Mengden var ikke stor, tidsbruken er derimot i største laget. Kanskje ta en prat med læreren om hvorvidt barnet trenger individuelt opplegg? Men ulempen med det er jo at man med lavere arbeidsbelastning vil falle stadig lengre bak resten av klassen. Anonymkode: f60c6...933
Anonym bruker Skrevet 23. august 2018 #3 Skrevet 23. august 2018 er vanvittig mye fra 5-7 klasse, så blir det mindre på ungdomsskolen Anonymkode: 838d7...e8c
TinaK 1990 Skrevet 23. august 2018 #4 Skrevet 23. august 2018 5 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev: Allerede denne uken er det mye. Til i morgen var det 2 sider matte ( maaange regnestykker) , 2 sider engelsk .( lese, oversette og lær 20 gloser. Norsk 3 sider lesing og svare på 10 spm . ( utfyllende svar og lengere setninger ) i tillegg til dette har de oppgaver på PC i samfunnsfag . Alt dette brukte vi nesten 2 timer på. Er det dette vi har i vente fremover? Ville bedt om tilpasset opplegg eller avtale med lærer hvis dette blir for mye.
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 23. august 2018 Forfatter #5 Skrevet 23. august 2018 Akkurat nå, TinaK 1990 skrev: Ville bedt om tilpasset opplegg eller avtale med lærer hvis dette blir for mye. Nå høres kanskje ikke så mye ut men jeg spurte på klassens FB side om hvordan de opplever leksemengden og det var flere som hadde hatt en lang uke med leksene . Sønnen min er veldig skoleflink og henger veldig godt med så han trenger på ingen måte tilpasset opplegg. Hvert spm var av typen ; « drøft hvordan per kan oppleve å måtte flytte. Både det som er bra og det som var utfordrende» . Mange av barna sitter visst frustrerte i klassen nå...
Anonym bruker Skrevet 23. august 2018 #6 Skrevet 23. august 2018 For mine barn høres ikke det ut som en stor mengde lekser, men når de får ukeplanen skal de selv lære seg å fordele de leksene de kan utover i uka. Så for de som ikke gjør det blir det mye på en dag. Dette er for at de skal begynne å lære hvordan det blir på ungdomskolen, skolen vil ha inn denne læren nå. Så vi voksne må faktisk følge litt med, vi må hjelpe de til å forstå dette. Anonymkode: 888ae...9ec
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 23. august 2018 Forfatter #7 Skrevet 23. august 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: For mine barn høres ikke det ut som en stor mengde lekser, men når de får ukeplanen skal de selv lære seg å fordele de leksene de kan utover i uka. Så for de som ikke gjør det blir det mye på en dag. Dette er for at de skal begynne å lære hvordan det blir på ungdomskolen, skolen vil ha inn denne læren nå. Så vi voksne må faktisk følge litt med, vi må hjelpe de til å forstå dette. Anonymkode: 888ae...9ec Vi har hatt ca samme mengde hele uken . Vi kommer nok inn i det men jeg synes det er drøyt å sitte over en time med lekser daglig når man er bare 10 år. Det er dessuten det første året de har skole til halv 3 hver dag
Anonym bruker Skrevet 23. august 2018 #8 Skrevet 23. august 2018 10 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev: Vi har hatt ca samme mengde hele uken . Vi kommer nok inn i det men jeg synes det er drøyt å sitte over en time med lekser daglig når man er bare 10 år. Det er dessuten det første året de har skole til halv 3 hver dag Nå må jeg bare spørre: Er det ikke slik at alle barn i offentlig barneskole landet rundt skal ha det samme timetallet pr uke? Når starter skoledagen hos dere? Her har alle barneskolene kl 8.30-13.30 hver dag. Anonymkode: 0d62c...6cc
graa Skrevet 23. august 2018 #9 Skrevet 23. august 2018 (endret) 40 minutes ago, mamma til adhd gutt<3 said: Allerede denne uken er det mye. Til i morgen var det 2 sider matte ( maaange regnestykker) , 2 sider engelsk .( lese, oversette og lær 20 gloser. Norsk 3 sider lesing og svare på 10 spm . ( utfyllende svar og lengere setninger ) i tillegg til dette har de oppgaver på PC i samfunnsfag . Alt dette brukte vi nesten 2 timer på. Er det dette vi har i vente fremover? Helt sprøtt. I min tid på 80-tallet brukte jeg vel i snitt 10 minutter pr dag. Endret 23. august 2018 av graa
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 23. august 2018 Forfatter #10 Skrevet 23. august 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nå må jeg bare spørre: Er det ikke slik at alle barn i offentlig barneskole landet rundt skal ha det samme timetallet pr uke? Når starter skoledagen hos dere? Her har alle barneskolene kl 8.30-13.30 hver dag. Anonymkode: 0d62c...6cc Det skal være samme minimum antall timer . Det er forskjellig hvor lang skoledagen er med tanke på friminutt osv .
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 23. august 2018 Forfatter #11 Skrevet 23. august 2018 4 minutter siden, graa skrev: Helt sprøtt. I min tid på 80-tallet brukte jeg vel i snitt 10 minutter pr dag. Samme her....
Anonym bruker Skrevet 23. august 2018 #12 Skrevet 23. august 2018 48 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev: Allerede denne uken er det mye. Til i morgen var det 2 sider matte ( maaange regnestykker) , 2 sider engelsk .( lese, oversette og lær 20 gloser. Norsk 3 sider lesing og svare på 10 spm . ( utfyllende svar og lengere setninger ) i tillegg til dette har de oppgaver på PC i samfunnsfag . Alt dette brukte vi nesten 2 timer på. Er det dette vi har i vente fremover? Det er vel helt normal mengde? Men barnet brukte jo mye tid da. Hang barnet etter i fjerde trinn? Anonymkode: be324...89c
Anonym bruker Skrevet 23. august 2018 #13 Skrevet 23. august 2018 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nå må jeg bare spørre: Er det ikke slik at alle barn i offentlig barneskole landet rundt skal ha det samme timetallet pr uke? Når starter skoledagen hos dere? Her har alle barneskolene kl 8.30-13.30 hver dag. Anonymkode: 0d62c...6cc Her har 5.klasse tre dager med 6 timer og to dager med 5 timer. Tror de nasjonale retningslinjene bare er et minimum, de kan ha flere timer om kommunen har budsjetter til det. Anonymkode: 5d9d8...9a0
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 23. august 2018 Forfatter #14 Skrevet 23. august 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er vel helt normal mengde? Men barnet brukte jo mye tid da. Hang barnet etter i fjerde trinn? Anonymkode: be324...89c Nei han var helt i toppen i alle fag. Nå reagerer flere foreldre i klassen som også har sittet med ungene i timesvis... vi får se hvordan det blir fremover har vi ( foreldrene i klassen) og går det ikke taes det opp med lærer.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2018 #15 Skrevet 23. august 2018 Enkelt. Gjør de leksene dere får tid til. Skipp resten! Lekser er ikke lovpålagt. Anonymkode: 555b9...9ff
Anonym bruker Skrevet 23. august 2018 #16 Skrevet 23. august 2018 Ja, det er alt for mye lekser, og det gir ikke noe mer læringsutbytte heller. I værste fall skaper så mye lekser skoletapere. Kanskje læreren til dine barn ikke bruker tiden fornuftig i skoletiden? Mine barn bruker til sammenligning ca 20-30 min med effektiv arbeidstid. Anonymkode: 9a0d0...965
Optatium Skrevet 23. august 2018 #17 Skrevet 23. august 2018 Erfaringsmessig er det lagt svært mye til femte trinn fra statens side (gjennom kunnskapsløftet). Vær nøye med å ikke hoppe over for mye dette året, de fleste som kommer til oss på ungdomsskolen med iop forteller at de falt av på femte trinn. Ikke gi opp, gjør noen av leksene muntlig feks, men jobb med stoffet. Særlig matte og engelsk er utsatte fag for p falle fra nå. Mener ikke nødvendigvis til hi sitt barn, men som et generelt tips. Jeg syns aldri det er en god ide å bare stå over lekser. Se heller på oppgavene, er det fem matteoppgaver om det samme, gjør to av de. Prioriter kjernefag; norsk, engelsk, matte. Gjør samfunnsfag/naturfag muntlig osv.
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 23. august 2018 Forfatter #18 Skrevet 23. august 2018 2 minutter siden, Optatium skrev: Erfaringsmessig er det lagt svært mye til femte trinn fra statens side (gjennom kunnskapsløftet). Vær nøye med å ikke hoppe over for mye dette året, de fleste som kommer til oss på ungdomsskolen med iop forteller at de falt av på femte trinn. Ikke gi opp, gjør noen av leksene muntlig feks, men jobb med stoffet. Særlig matte og engelsk er utsatte fag for p falle fra nå. Mener ikke nødvendigvis til hi sitt barn, men som et generelt tips. Jeg syns aldri det er en god ide å bare stå over lekser. Se heller på oppgavene, er det fem matteoppgaver om det samme, gjør to av de. Prioriter kjernefag; norsk, engelsk, matte. Gjør samfunnsfag/naturfag muntlig osv. Takk for gode tips😊 vi kommer nok inn i det etterhvert. Har en liten kar som er veldig opptatt av å gjøre noe ordentlig og vil gjerne gjøre alle lekser. Veldig pliktoppfyllende og setter høye krav til seg selv . Men å gjøre noe muntlig kan være en god ide. Faglig er han sterk. Tror i grunn det tar ekstra tid for han nå fordi han er så nøye. ( skrive pent slik de har blitt lært, føre regnestykkene pent og i det hele tatt gjøre seg svært flid med arbeidet) . Vi må jobbe med at alt ikke trenger å være så perfekt.
Optatium Skrevet 23. august 2018 #19 Skrevet 23. august 2018 2 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev: Takk for gode tips😊 vi kommer nok inn i det etterhvert. Har en liten kar som er veldig opptatt av å gjøre noe ordentlig og vil gjerne gjøre alle lekser. Veldig pliktoppfyllende og setter høye krav til seg selv . Men å gjøre noe muntlig kan være en god ide. Faglig er han sterk. Tror i grunn det tar ekstra tid for han nå fordi han er så nøye. ( skrive pent slik de har blitt lært, føre regnestykkene pent og i det hele tatt gjøre seg svært flid med arbeidet) . Vi må jobbe med at alt ikke trenger å være så perfekt. Det tror jeg er lurt. Så lenge skriften er lesbar, er det ingen som tenker mye over hvor pent det er. Keg har forøvrig mange elever som bruker alt for mye tid på estetikk og som taper karakterer på det, rett og slett fordi de ikke blir ferdig. Forøvrig er samfunnsfag, naturfag og KRLE muntlige fag pp ungdomsskolen, så ikke bruk mye tid på skrift her☺️
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 23. august 2018 Forfatter #20 Skrevet 23. august 2018 1 minutt siden, Optatium skrev: Det tror jeg er lurt. Så lenge skriften er lesbar, er det ingen som tenker mye over hvor pent det er. Keg har forøvrig mange elever som bruker alt for mye tid på estetikk og som taper karakterer på det, rett og slett fordi de ikke blir ferdig. Forøvrig er samfunnsfag, naturfag og KRLE muntlige fag pp ungdomsskolen, så ikke bruk mye tid på skrift her☺️ Takk igjen for tips😊
Anonym bruker Skrevet 23. august 2018 #21 Skrevet 23. august 2018 Samme her. Gutten vår hater repetisjon, så vi gjør bare litt av hver lekse, hvis det går ut på det samme gjennom hele leksa. De leksene du nevnte, er det for hele uka eller for en dag? Anonymkode: e704c...0b5
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 23. august 2018 Forfatter #22 Skrevet 23. august 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Samme her. Gutten vår hater repetisjon, så vi gjør bare litt av hver lekse, hvis det går ut på det samme gjennom hele leksa. De leksene du nevnte, er det for hele uka eller for en dag? Anonymkode: e704c...0b5 Dette var kun dagens lekse til i morgen.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2018 #23 Skrevet 23. august 2018 Nå har ikke min 5. Klassing begynt med lekser ennå. Men hun har samme lærerne som 8. Klassingen min hadde. Denne mengden du lister opp her, hadde vært max på en uke. Aldri mer enn 5-6 gloser. Læreren kan jo ikke ha særlig produktive timer når han må gi slike mengder med lekse hver dag? Anonymkode: ab757...9cb
Anonym bruker Skrevet 23. august 2018 #24 Skrevet 23. august 2018 Min sønn går på en lekse fri skole. Og vet dere hva, vi elsker det. Han har begynt i 4 klasse, skolen varer fra 08:30 til 14:10 og etter det har barna fritt fra alt med skole resten av dagen. De kan da leke, ha fritidsaktiviteter og bare være barn, og vi slipper det å måtte mase og holde på med lekser når alle har kommet hjem fra jobb. Det er faktisk ikke lovpålagt med lekser, en dame sendte inne en mail til utdanningdirektoratet og lurte på om skolen hadde en lov som tilsa det at de kunne stjele "fritiden" deres etter endt skoledag med lekser som da tok opptil 2 timer, og noen ganger lengre, om man har flere barn å følge opp. Til svar fikk hun at nei, det er det ingen lov som sier, men skolen har alltid gitt lekser og da får de lov til det. Det er horribelt, tenk hvis vi voksne skulle kommet hjem etter endt arbeidsdag på 8 timer og bare hive i oss maten for så å sette oss ned å må besvare 15 mail (vet noen har det slikt, men dere skjønner hva jeg mener). Barn har rett til å være barn og vi som foreldre kan faktisk stoppe det. Hvis alle foreldre på en skole er enig i at det ikke skal være lekser så kan man faktisk få det til. Lekser lager barn som hater skolen og er en tids tyv i familiehverdagen på ettermiddagstid. Barn er ikke "dumme" hvis de ikke får til å gjøre lekser etter skolen, de er slitne og trenger å hvile hjernen sin for å kunne ta inn ny kunnskap på skolen dagen etter. Hvis de trener for mye så blir de overarbeidet og klarer ikke å prestere bra og blir lei. De skal faktisk gå på skolen i 13 år. Nei leksefri skole er toppen, vår skole har tilrettelagt undervisning slik at alt blir gjort på skolen, det eneste våre barn trener på er å lese, og det gjør vi med glede, for det er koselig. Alle barna på skolen vår er der de skal være og noen langt mere frem, ingen føler seg som "tapere" eller "gruer" seg for å gå på skolen fordi de ikke fikk til å gjøre leksene. Og ingen av oss foreldre sliter med barn som ikke vil gjøre lekser etter skoletid. Når barna kommer i 10 klasse, så får de lekser de siste 6 mnd før de begynner på Vgs, for å forberede dem til en skoledag med lekser. Og det er ingen problem, statistikken på vår skole er at 1 av alle som har gått på den har droppet ut fra Vgs, og det er i tillegg barn som bor på hybel og må klare seg selv i skolehverdagen. JA til LEKSEFRI SKOLE!! ❤️ Anonymkode: 8732d...fbf
Anonym bruker Skrevet 23. august 2018 #25 Skrevet 23. august 2018 3 timer siden, Optatium skrev: Erfaringsmessig er det lagt svært mye til femte trinn fra statens side (gjennom kunnskapsløftet). Vær nøye med å ikke hoppe over for mye dette året, de fleste som kommer til oss på ungdomsskolen med iop forteller at de falt av på femte trinn. Ikke gi opp, gjør noen av leksene muntlig feks, men jobb med stoffet. Særlig matte og engelsk er utsatte fag for p falle fra nå. Mener ikke nødvendigvis til hi sitt barn, men som et generelt tips. Jeg syns aldri det er en god ide å bare stå over lekser. Se heller på oppgavene, er det fem matteoppgaver om det samme, gjør to av de. Prioriter kjernefag; norsk, engelsk, matte. Gjør samfunnsfag/naturfag muntlig osv. Det er ikke lagt opp til noe mer i femte trinn i Kunnskapsløftet. Kunnskapsløftet er ikke delt inn i trinn. Kompetansemålene de jobber mot i femte trinn er kompetansemålene etter sjuende trinn. Anonymkode: f70fc...e2f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå