Gå til innhold

Mener du at alle kulturer er like gode?

Anbefalte innlegg

Skrevet
On 8/23/2018 at 4:40 PM, Anonym bruker said:

Det var et forsøk på å spille djevelens advokat. Jeg er veldig glad i Norge og liker det aller meste ved kulturen vår, jeg mener vi gjør mye riktig og er svært heldige. Det beste er tilliten til hverandre, og tilliten til myndigheter og staten. Jeg håper ikke den vil utraderes av paranoide mennesker som tror at alle andre er farlige.

Det er langt større sjangse for at denne vil utraderes av folk fra klan og stammekulturer som er totalt inkompatible med den norske tillitskulturen.

Anonymkode: 802f0...c43

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Absolutt ikke. Det er mange kulturer jeg ikke er spesielt begeistret for.

Anonymkode: ab3c9...78e

Gjest Antarctica
Skrevet
På ‎23‎.‎08‎.‎2018 den 16.36, tante grusom master of law skrev:

Voldtekt er feks overhode ikke,akseptert i Norge, mens i noen kulturer er det fullt lovlig å voldta sin ektefelle.

Det er vel under 30 år siden det ble et lovbrudd å voldta sin ektefelle også i vår del av verden.

Og det er "godhetsapostlenes" fortjeneste: raddisdamer med høy palestinaskjerfføring som innførte krisesentrene og jobba for å omdefinere "husbråk" til "vold".

Gjest Antarctica
Skrevet
På ‎23‎.‎08‎.‎2018 den 15.24, Anonym bruker skrev:

Mener du at alle kulturer er like gode, ingen er bedre enn andre?

Anonymkode: 802f0...c43

Jeg tror vel vi må starte med at alle mennesker er like gode. Og så må vi slutte å tro at en person "er" sitt opphav.

Skrevet

Absolutt ikke.

...men mitt verdisett er jo et produkt av min kultur. Så slik sett er det jo helt naturlig at jeg baserer mine vurderinger på den. Det er ikke så mange som er praktiserende kulturrelativister innerst inne, selv om mange - pinlig nok særlig på den politiske venstresiden, det har brungrumset dessverre rett i - forsøker iherdig.

Skal man ha noen universelle etiske/moralske retningslinjer, som vi f.eks forsøker med menneskerettighetene, barnekonvensjonen etc., må man nødvendigvis rangere kulturer, da en del av dem preker og praktiserer ting som står i åpenbar motstrid med disse retningslinjene. Men det er ikke alltid så lett å forstå det, da, når man samtidig skal forstå seg i hjel på alt.

Skrevet
På 23.8.2018 den 16.44, Anonym bruker skrev:

Poenget var at alle kulturer inneholder gode og dårlige sider, selv vår. 

Anonymkode: ac118...7cd

Trodde ikke Norge (som eneste nasjon i verden?) hadde en egen kultur jeg, ref. alle «men hva er norsk kultur daaaah?» som dukker opp hver gang noen kombinerer ordet «norsk» med ordet «kultur»?

Litt sjokkert her nå kjenner jeg.

Anonymkode: 2854d...7d0

Skrevet
På 23.8.2018 den 15.38, Anonym bruker skrev:

Alle kulturer har gode og dårlige sider. 

Hva som er best avhenger av hvem du spør.

Å rangere kulturer over og under hverandre var slikt man drev med da europeerne koloniserte store deler av resten av verden. Det er heldigvis lenge siden!

Forøvrig er kultur ikke statisk. Den er i konstant utvikling.

Anonymkode: 98d8a...7be

Dette. 

Anonymkode: 3a995...ae5

Skrevet

Ingen kulturer er perfekte. Men normalt syns man jo best om sin egen kultur. Jeg gjør iallfall det, selv om jeg ser positive trekk ved andre kulturer. Fex muslimske samfunn har noe å lære oss ift ansvar for eldre slektninger.

Mener vår vestlige kultur er overlegen pga demokrati og humanisme. Sleng gjerne på kristendom også, relatert til humanisme. Det som ikke er bra er at veksten i vestlig økonomi har satt planeten i knipe.

Blir barnslig provosert når særlig folk på venstresida politisk hele tida skal messe om at alt vi ser på som norsk kultur kommer fra noe annet, og at vi ergo ikke har noen norsk kultur.

Nei, så klart alt kommer andre steder fra. Var jo ikke engang mennesker her for 10000 år siden. Men det er jo vår kultur for det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...