Anonym bruker Skrevet 23. august 2018 #1 Skrevet 23. august 2018 Mener du at alle kulturer er like gode, ingen er bedre enn andre? Anonymkode: 802f0...c43
Anonym bruker Skrevet 23. august 2018 #2 Skrevet 23. august 2018 Det kommer an på hvilket mål man har med kulturen. Anonymkode: 995e1...b37
Anonym bruker Skrevet 23. august 2018 #3 Skrevet 23. august 2018 5 minutes ago, Anonym bruker said: Det kommer an på hvilket mål man har med kulturen. Anonymkode: 995e1...b37 F.eks. å organisere et velfungerende demokratisk samfunn. Anonymkode: 802f0...c43
Anonym bruker Skrevet 23. august 2018 #4 Skrevet 23. august 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: F.eks. å organisere et velfungerende demokratisk samfunn. Anonymkode: 802f0...c43 Hva legger du i velfungerende? Anonymkode: 995e1...b37
Anonym bruker Skrevet 23. august 2018 #5 Skrevet 23. august 2018 Hva som fungerer her, fungerer ikke nødvendigvis i et annet land... det du egentlig lurer på er jo om vi synes andre land er like gode som Norge. Nei, jeg setter ikke Norge over andre land og kulturer. Mange kulturer har veldig mye fint i seg som slår oss på mange områder. Anonymkode: 25923...626
Anonym bruker Skrevet 23. august 2018 #6 Skrevet 23. august 2018 Alle kulturer har gode og dårlige sider. Hva som er best avhenger av hvem du spør. Å rangere kulturer over og under hverandre var slikt man drev med da europeerne koloniserte store deler av resten av verden. Det er heldigvis lenge siden! Forøvrig er kultur ikke statisk. Den er i konstant utvikling. Anonymkode: 98d8a...7be
Anonym bruker Skrevet 23. august 2018 #7 Skrevet 23. august 2018 2 minutes ago, Anonym bruker said: Hva legger du i velfungerende? Anonymkode: 995e1...b37 En fungerende stat, lite korrupsjon, lite fattigdom, god velferd, lite kriminalitet, fornøyde innbyggere, osv. Anonymkode: 802f0...c43
graa Skrevet 23. august 2018 #9 Skrevet 23. august 2018 27 minutes ago, Anonym bruker said: Alle kulturer har gode og dårlige sider. Hva som er best avhenger av hvem du spør. Å rangere kulturer over og under hverandre var slikt man drev med da europeerne koloniserte store deler av resten av verden. Det er heldigvis lenge siden! Forøvrig er kultur ikke statisk. Den er i konstant utvikling. Anonymkode: 98d8a...7be Typisk ullent svar fra en godhetsapostel.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2018 #10 Skrevet 23. august 2018 32 minutter siden, Anonym bruker skrev: En fungerende stat, lite korrupsjon, lite fattigdom, god velferd, lite kriminalitet, fornøyde innbyggere, osv. Anonymkode: 802f0...c43 Finnes det? Anonymkode: a56b7...0c0
Anonym bruker Skrevet 23. august 2018 #11 Skrevet 23. august 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Finnes det? Anonymkode: a56b7...0c0 Norge var på god vei. Anonymkode: e7af9...658
Anonym bruker Skrevet 23. august 2018 #12 Skrevet 23. august 2018 Nei! Kulturer som aksepterer feks kjønnslemlestelse, tvangsekteskap, barneekteskap, voldtekt av barn etc er ikke gode kulturer. Anonymkode: 88892...d6b
the amazing spidermamma Skrevet 23. august 2018 #13 Skrevet 23. august 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei! Kulturer som aksepterer feks kjønnslemlestelse, tvangsekteskap, barneekteskap, voldtekt av barn etc er ikke gode kulturer. Anonymkode: 88892...d6b Enig i dette.
tante grusom master of law Skrevet 23. august 2018 #14 Skrevet 23. august 2018 1 minutt siden, the amazing spidermamma skrev: Enig i dette. Hmmm, krysset av på følg emne og ble anonym. Rart.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2018 #15 Skrevet 23. august 2018 Nei, selvsagt ikke. Anonymkode: fa724...a13
Anonym bruker Skrevet 23. august 2018 #16 Skrevet 23. august 2018 15 minutter siden, graa skrev: Typisk ullent svar fra en godhetsapostel. Det er ikke ullent. Det er ganske nøyaktig og klart. At du ikke er enig er en annen sak. Godhetsapostel? Jeg går ut fra at det er et skjellsord. Men hvor har jeg skrevet at alle kulturer er gode? Tvert i mot. Jeg skriver at alle kulturer har gode og dårlige sider. Inklusiv vår egen. En av de kjedelige sider ved vår kultur er at vi har en lei tendens til å mene at vi er så mye bedre enn alle andre nasjonaliteter... Anonymkode: 98d8a...7be
Anonym bruker Skrevet 23. august 2018 #17 Skrevet 23. august 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei! Kulturer som aksepterer feks kjønnslemlestelse, tvangsekteskap, barneekteskap, voldtekt av barn etc er ikke gode kulturer. Anonymkode: 88892...d6b Hva med kulturer som i praksis godtar voldtekt (få anmelder, færre får saken sin etterforsket), tjener seg vulgært rike på et råstoff som forurenser og ødelegger kloden, oppdrar ungene sine til å tenke at det er ok å drikke seg dritings og banke hverandre, som drukner i sin egen selvgodhet og bekvemmelighet, som flyr mer og mer og driter i miljøet så lenge billettene er billige, som blir mer og mer opptatt av seg selv og egen vinning, som hetser og truer kvinner som stikker frem hodet i offentlig debatt? Selvsagt er det eneste "riktige" svaret at alle kulturer har gode og dårlige sider, noen kanskje mer av det ene enn det andre, men det kommer alltid an på hver man spør. Du kan ikke seriøst sitte i dette lille landet på berget, der mindre enn 0,1 % av verdens befolkning bor, og si at vår kultur er den beste? Det er helt hinsides. Olje og ostehøvel, det er alt vi har bidratt med. Jeg blir matt av hvor snevert perspektiv enkelte har. Anonymkode: ac118...7cd
tante grusom master of law Skrevet 23. august 2018 #18 Skrevet 23. august 2018 (endret) 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva med kulturer som i praksis godtar voldtekt (få anmelder, færre får saken sin etterforsket), tjener seg vulgært rike på et råstoff som forurenser og ødelegger kloden, oppdrar ungene sine til å tenke at det er ok å drikke seg dritings og banke hverandre, som drukner i sin egen selvgodhet og bekvemmelighet, som flyr mer og mer og driter i miljøet så lenge billettene er billige, som blir mer og mer opptatt av seg selv og egen vinning, som hetser og truer kvinner som stikker frem hodet i offentlig debatt? Selvsagt er det eneste "riktige" svaret at alle kulturer har gode og dårlige sider, noen kanskje mer av det ene enn det andre, men det kommer alltid an på hver man spør. Du kan ikke seriøst sitte i dette lille landet på berget, der mindre enn 0,1 % av verdens befolkning bor, og si at vår kultur er den beste? Det er helt hinsides. Olje og ostehøvel, det er alt vi har bidratt med. Jeg blir matt av hvor snevert perspektiv enkelte har. Anonymkode: ac118...7cd Dette blir bare for dumt. Endret 23. august 2018 av tante grusom master of law
Anonym bruker Skrevet 23. august 2018 #19 Skrevet 23. august 2018 21 minutes ago, Anonym bruker said: Finnes det? Anonymkode: a56b7...0c0 Ja. Anonymkode: 802f0...c43
Anonym bruker Skrevet 23. august 2018 #20 Skrevet 23. august 2018 1 minutt siden, tante grusom master of law skrev: Dette blir bare for dumt. Totalt intetsigende tilbakemelding. Lyst å utbrodere? Anonymkode: ac118...7cd
Anonym bruker Skrevet 23. august 2018 #21 Skrevet 23. august 2018 5 minutes ago, Anonym bruker said: Hva med kulturer som i praksis godtar voldtekt (få anmelder, færre får saken sin etterforsket), tjener seg vulgært rike på et råstoff som forurenser og ødelegger kloden, oppdrar ungene sine til å tenke at det er ok å drikke seg dritings og banke hverandre, som drukner i sin egen selvgodhet og bekvemmelighet, som flyr mer og mer og driter i miljøet så lenge billettene er billige, som blir mer og mer opptatt av seg selv og egen vinning, som hetser og truer kvinner som stikker frem hodet i offentlig debatt? Selvsagt er det eneste "riktige" svaret at alle kulturer har gode og dårlige sider, noen kanskje mer av det ene enn det andre, men det kommer alltid an på hver man spør. Du kan ikke seriøst sitte i dette lille landet på berget, der mindre enn 0,1 % av verdens befolkning bor, og si at vår kultur er den beste? Det er helt hinsides. Olje og ostehøvel, det er alt vi har bidratt med. Jeg blir matt av hvor snevert perspektiv enkelte har. Anonymkode: ac118...7cd Typisk svar fra en selvutslettende, og selvhatende, venstre-raddis. Anonymkode: 802f0...c43
tante grusom master of law Skrevet 23. august 2018 #22 Skrevet 23. august 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Totalt intetsigende tilbakemelding. Lyst å utbrodere? Anonymkode: ac118...7cd Jeg mener at det jeg ramset opp er mye verre enn det du ramser opp. Voldtekt er feks overhode ikke,akseptert i Norge, mens i noen kulturer er det fullt lovlig å voldta sin ektefelle. I andre typer voldtektssaker blir offret straffet. Du kan ikke sammenligne barneekteskap med en sydentur, det blir for dumt. Jeg er heller ikke norsk, og setter svært stor pris på den norske rettsstaten, noe som er totalt fraværende andre steder.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2018 #23 Skrevet 23. august 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Typisk svar fra en selvutslettende, og selvhatende, venstre-raddis. Anonymkode: 802f0...c43 Det var et forsøk på å spille djevelens advokat. Jeg er veldig glad i Norge og liker det aller meste ved kulturen vår, jeg mener vi gjør mye riktig og er svært heldige. Det beste er tilliten til hverandre, og tilliten til myndigheter og staten. Jeg håper ikke den vil utraderes av paranoide mennesker som tror at alle andre er farlige. Anonymkode: ac118...7cd
Anonym bruker Skrevet 23. august 2018 #24 Skrevet 23. august 2018 3 minutter siden, tante grusom master of law skrev: Jeg mener at det jeg ramset opp er mye verre enn det du ramser opp. Voldtekt er feks overhode ikke,akseptert i Norge, mens i noen kulturer er det fullt lovlig å voldta sin ektefelle. I andre typer voldtektssaker blir offret straffet. Du kan ikke sammenligne barneekteskap med en sydentur, det blir for dumt. Jeg er heller ikke norsk, og setter svært stor pris på den norske rettsstaten, noe som er totalt fraværende andre steder. Selvsagt, det sier seg selv at det du ramset opp, er det verste av det verste. Og jeg er helt enig med deg i det du sier om rettstaten, jeg har nettopp svart at noe av det jeg er mest glad i i Norge, er tilliten til systemet, for å si det på en enkel måte. Poenget var at alle kulturer inneholder gode og dårlige sider, selv vår. Hvis man velger ut tre-fire ting – positive eller negative – og baserer hele sin oppfatning av kulturen på det, er det i mine øyne en overforenkling. Anonymkode: ac118...7cd
Anonym bruker Skrevet 28. august 2018 #25 Skrevet 28. august 2018 On 8/23/2018 at 4:11 PM, Anonym bruker said: Finnes det? Anonymkode: a56b7...0c0 Norge og resten av Skandinavia kommer vel høyt opp her (bortsett fra Sverige som har falt på slike rankinger de siste årene av en eller annen grunn). Anonymkode: 802f0...c43
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå