Gå til innhold

Dere som tror på gud.... er dette greit å si til barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet
4 minutes ago, Anonym bruker said:

Jeg gikk ikke på en kristen skole. Dessuten er det ikke greit å skremme barn med djevelen uansett skole man går på. Du har tydeligvis ikke barn selv som mener at det er greit

Anonymkode: 6174d...b69

Jeg ville heller ikke sendt dem på en kristen skole som ts.

Anonymkode: 33021...2e0

Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og hvor står fortellingene om Jesus?

jeg har mer sans for kristne som virkelig følger bibelen til punkt og prikke. Ikke sånne lissomkristne som plukket ut godbitene de liker og ignorerer resten.

hilsen ateist.

Ok. Jeg tilpasser ikke min tro etter å tilfredsstille deg. At du ikke har sans for meg, får så være. 

Du trenger ikke en gang definere meg som kristen. Jeg synes det ikke er mindre troverdig at Jesus har levd, enn andre historiske skikkelser fra den tiden. Det er godt dokumentert. Det som står at Jesus preket om, og det livet han levde, står jeg fritt til å følge som en god veiviser. Det er gode ord.

At jeg derimot har problemer med å ta alt i en selvmotsigende Bibel som er skrevet av en rekke ulike menn, og over lang tid etter Jesu’ død bokstavelig, synes ikke jeg er urimelig i det hele tatt. Mennesker er ikke perfekte. Bibelen er skrevet av mennesker. Det er mye der som er preget av uenighet mellom Jesu etterfølgere, tid og kultur. Vet du hva? Alle kristne velger ut det det som passer dem fra Bibelen, enten du liker det eller ei. De som dømmer og fordømmer, glemmer/ignorerer ofte mye av det Jesus stod for. Det er en grunn til at det finnes tusenvis av ulike trosretninger/menigheter innen kristendommen. Ortodokse, katolsk og protestantiske. Alle med ulike tolkninger og fokus. Så hvilke av disse menighetene følger Bibelen til punkt og prikke, mener du?

Anonymkode: 40510...45a

Skrevet

Min 10-åring var rystet etter en kristen konfirmasjon i sommer. Hun sa; «presten har ikke lov til å dømme andre mennesker. Han kan ikke si at bare de som tror kommer til himmelen, det er ikke lov til å skremme andre!» Hun hadde fått med seg budskapet mellom linjene, det usakte, men likevel hele essensen i en konfirmasjon..En forlengelse av dåpen og trosbekjennelsen som redder barn født av synd og som er dømt til evig fortapelse uten dåp og konfirmasjon.. 

Anonymkode: 52308...2e1

Skrevet

Mine barn går også på en kristen skole uten at viner kristne. Det går stort sett bra, men strengt tatt vet jeg ikke helt hva barna blir fortalt. 

Dog hadde sønnen min konfirmasjonsundervisning med samme menigheten, men med en ekstern prest som ikke hørte til skolen. Da sa presten at alle mennesker var født med et virus inni seg (synden). Et virus vi ikke kan bli kvitt og som får oss til å gjøre dumme ting. Med hvis vi tror på Gud og bekrefter vår tro gjennom konfirmasjon, da er vi ikke helt fortapt. Det ble den eneste timen han hadde. 

Anonymkode: 4d22a...a0b

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Mine barn går også på en kristen skole uten at viner kristne. Det går stort sett bra, men strengt tatt vet jeg ikke helt hva barna blir fortalt. 

Dog hadde sønnen min konfirmasjonsundervisning med samme menigheten, men med en ekstern prest som ikke hørte til skolen. Da sa presten at alle mennesker var født med et virus inni seg (synden). Et virus vi ikke kan bli kvitt og som får oss til å gjøre dumme ting. Med hvis vi tror på Gud og bekrefter vår tro gjennom konfirmasjon, da er vi ikke helt fortapt. Det ble den eneste timen han hadde. 

Hva var så galt med det. Alle skjønte vel at det ikke egentlig var et virus, men en måte å forklare synden og frelsen på?

Anonymkode: 748ff...676

Skrevet

Men det er sant. Skal læreren drive med vranglære, da? Enten følger du Gud, eller så følger du det andre. Det vil si ondskap. Det finnes ikke godhet uten Gud. 

Lei seg? Det er jo bare å følge Gud, det! Ikke lyve, ikke stjele, ikke drive med ondskap. Ikke bli heks eller trollmann :p Ikke være utro, ikke drive med hor. 

Det sier seg selv. Jeg ville sett på det som et faresignal at noen ble lei seg for at man sier at det er ondskap å følge djevelen.

Anonymkode: aac2e...d42

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Høres ut som han kunne trengt en prat. Visste han ikke hva konfirmasjonsundervisning er? 

Skrevet
38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det er sant. Skal læreren drive med vranglære, da? Enten følger du Gud, eller så følger du det andre. Det vil si ondskap. Det finnes ikke godhet uten Gud. 

Lei seg? Det er jo bare å følge Gud, det! Ikke lyve, ikke stjele, ikke drive med ondskap. Ikke bli heks eller trollmann 😛 Ikke være utro, ikke drive med hor. 

Det sier seg selv. Jeg ville sett på det som et faresignal at noen ble lei seg for at man sier at det er ondskap å følge djevelen.

Man kan gjøre godt og være god, uten å tro på Gud. Og man kan gjøre mye ondt, selv om man tror på Gud. Jesus snakket om hva som er godt. Han dømte ingen. En slik Gud som dømmer folk til evig liv, eller helvete (finnes det egentlig belegg for det?), basert på noe så tilfeldig, kulturelt betinget og banalt som tro, er ikke det jeg tror på, eller får ut av å høre på Jesus. Hva de andre feilbarlige mennene som skrev Bibelen sa, bryr jeg meg mindre om. Den dagen religion gjør at folk slutter å tenke kritisk, det er da den blir farlig og fanatisk. Jesus preket nemlig veldig lite svart/hvitt selv. Han fokuserte ikke på lover, som i det Gamle Testamentet. Han opphevet tvert om en del lover som stod skrevet. Han visste at vi er alle feilbarlige. Så når folk ville steine, etter loven, en kvinne som hadde vært utro, så sa Han at den uten synd kunne kaste den første steinen. Ingen dømte så kvinnen, og Jesus sa at heller ikke Han dømte henne. Vi skal alle strebe etter å gjøre godt, men vi vil også alle feile. Det betyr ikke at vi følger Djevelen fordet, eller at vi blir fordømte til et helvete.

Å si til barn at de følger Djevelen fordi de ikke tror på Gud, som kan være mange tilfeldige årsaker til, er som å si at de er onde, eller mindre gode enn dem som følger Gud. Dette kan være veldig skremmende for et barn å høre. En hersketeknikk for å true folk til å tro på Gud. Ikke et maktmiddel jeg ser på som godt. Mange har sluttet å tro etter en slik forkynning. Noen sliter psykisk som voksne etter en slik oppvekst. Samtidig er det en splittende tradisjon. Der man splitter grupper i to, etter hvem som er frelst eller fortapt. Mange ser nesten på andre som «oss eller dem». Jesus sa at man skal kjenne treet på frukten det bærer. Når religionen fører til at andre får det vondt i dens navn, bærer den råtten frukt. 

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man kan gjøre godt og være god, uten å tro på Gud. Og man kan gjøre mye ondt, selv om man tror på Gud. Jesus snakket om hva som er godt. Han dømte ingen. En slik Gud som dømmer folk til evig liv, eller helvete (finnes det egentlig belegg for det?), basert på noe så tilfeldig, kulturelt betinget og banalt som tro, er ikke det jeg tror på, eller får ut av å høre på Jesus. Hva de andre feilbarlige mennene som skrev Bibelen sa, bryr jeg meg mindre om. Den dagen religion gjør at folk slutter å tenke kritisk, det er da den blir farlig og fanatisk. Jesus preket nemlig veldig lite svart/hvitt selv. Han fokuserte ikke på lover, som i det Gamle Testamentet. Han opphevet tvert om en del lover som stod skrevet. Han visste at vi er alle feilbarlige. Så når folk ville steine, etter loven, en kvinne som hadde vært utro, så sa Han at den uten synd kunne kaste den første steinen. Ingen dømte så kvinnen, og Jesus sa at heller ikke Han dømte henne. Vi skal alle strebe etter å gjøre godt, men vi vil også alle feile. Det betyr ikke at vi følger Djevelen fordet, eller at vi blir fordømte til et helvete.

Å si til barn at de følger Djevelen fordi de ikke tror på Gud, som kan være mange tilfeldige årsaker til, er som å si at de er onde, eller mindre gode enn dem som følger Gud. Dette kan være veldig skremmende for et barn å høre. En hersketeknikk for å true folk til å tro på Gud. Ikke et maktmiddel jeg ser på som godt. Mange har sluttet å tro etter en slik forkynning. Noen sliter psykisk som voksne etter en slik oppvekst. Samtidig er det en splittende tradisjon. Der man splitter grupper i to, etter hvem som er frelst eller fortapt. Mange ser nesten på andre som «oss eller dem». Jesus sa at man skal kjenne treet på frukten det bærer. Når religionen fører til at andre får det vondt i dens navn, bærer den råtten frukt. 

Alle synder. Men du må angre, og be om tilgivelse for dine synder. Det er jo ingen som har sagt noe annet enn det. Det gjelder også for barn som er store nok til å forstå at det de gjør er galt (f.eks. at de stjeler). 

Det er ikke skremsel, det er bare sånn det er. Hvis man sier noe annet, så lyver man, og som kjent skal man ikke lyve. Det ER sort hvitt; det er godt og ondt.

Den dagen du slutter å tro på godt og ondt, er du ikke kristen lenger. Gud har bestemt, og sagt, at vi skal gjøre godt. Men at vi kan tilgis, om vi oppriktig ber om tilgivelse og angrer på det vi har gjort. Det betyr ikke at man skal gjøre ondt med overlegg og "angre" etterpå.

Og det som ikke er godt, det er ondt. Det som er ondt vet vi hvem som står bak. Sånn er det bare. 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Alle synder. Men du må angre, og be om tilgivelse for dine synder. Det er jo ingen som har sagt noe annet enn det. Det gjelder også for barn som er store nok til å forstå at det de gjør er galt (f.eks. at de stjeler). 

Det er ikke skremsel, det er bare sånn det er. Hvis man sier noe annet, så lyver man, og som kjent skal man ikke lyve. Det ER sort hvitt; det er godt og ondt.

Den dagen du slutter å tro på godt og ondt, er du ikke kristen lenger. Gud har bestemt, og sagt, at vi skal gjøre godt. Men at vi kan tilgis, om vi oppriktig ber om tilgivelse og angrer på det vi har gjort. Det betyr ikke at man skal gjøre ondt med overlegg og "angre" etterpå.

Og det som ikke er godt, det er ondt. Det som er ondt vet vi hvem som står bak. Sånn er det bare. 

Ja, du tenker veldig sort/hvitt.

Er det synd å stjele om man må stjele mat for å overleve? Bør konen som var utro mot sin mishandlende mann angre? Er det synd å lyve for å hjelpe noen andre ut av en knipe? 

Hva med dem som ikke evner å ha empati? Psykopate er jo eksempler på dette. Det er genene deres som gir dem dette handikapet. Er det deres feil at de ikke føler anger, når de er født slik? 

Verden er ikke sort/hvit. Menneskene er hverken gode eller onde. 

Er det bare dem som er disponert for å tro, og vokst opp i den rette kulturelle settingen som tror på din versjon av Gud, og ber om tilgivelse som kan bli tilgitt? 

Det er i så fall i mine øyne ikke en god Gud, eller den Gud jeg tror på, og ser Jesus forkynne om.

Skrevet
18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan kan man tro på Jesus men ikke Bibelen? 

Det er vel ikke noe problem? Som ateist tror jeg ikke på bibelen, men har ingen problemer med å tro på at Jesus levde, og at han var en god mann. 

Anonymkode: c55e6...06f

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Sånn er det bare for de som TROR, sikkert.. men vi vanlig dødelige, som kkke tror, trenger lkke skremmes med evig fortapelse og evig lidelse og straff. Å gjøre feil er normalt og menneskelig. Å si unnskyld letter en dårlig samvittighet og man kommer langt med det.. 

Å gi unger, som får trødd en religion nedover ørene, søvnløse netter pga satan synes jeg grenser til barnemishandling! 

Anonymkode: 52308...2e1

Skrevet

Å skremme folk til å tro er en uskikk!

Anonymkode: 9aa95...973

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Høres ut som han kunne trengt en prat. Visste han ikke hva konfirmasjonsundervisning er? 

Nei, han har lett pu. Og kanskje var det ikke så ille. Men jeg var til stede og reagerte veldig. For det hørtes veldig dramatisk og forferdelig ut. Som en sykdom man ikke blir kvitt, og som forderver en innvendig. Som at man rotner litt etter litt inni seg. Men kanskje var ikke selve forklaringen så gal, kanskje reagerte jeg mer på måten han sa det eller at han ikke modererte seg til handikappede ungdommer. 

Skrevet
10 hours ago, Anonym bruker said:

Det er vel ikke noe problem? Som ateist tror jeg ikke på bibelen, men har ingen problemer med å tro på at Jesus levde, og at han var en god mann. 

Når man snakker om å «tro på Jesus» menes det at han var guds sønn.

Skrevet
10 hours ago, Anonym bruker said:

Ellers er det litt rart en ateist tror på bibelens historier om jesus, men ikke resten av innholdet.

Skrevet

Hvor er løgnen? Du er enten tilhenger av Gud eller satan.

Anonymkode: 5884a...d27

Skrevet
34 minutes ago, Anonym bruker said:

Hvor er løgnen? Du er enten tilhenger av Gud eller satan.

Jeg er ikke tilhenger av noen av dem.

Skrevet
2 minutter siden, graa skrev:

Jeg er ikke tilhenger av noen av dem.

Da lyver du for deg selv.

Skrevet
3 minutes ago, Anonym bruker said:

Da lyver du for deg selv.

Gjør nok ikke det nei.

Skrevet
1 minutt siden, graa skrev:

Gjør nok ikke det nei.

Bibelen gjør det klart og tydelig, kjære deg. Jeg tror nok jeg vet hva jeg snakker om ☺️

Gjest Antarctica
Skrevet
På ‎22‎.‎08‎.‎2018 den 15.04, Anonym bruker skrev:

men jeg synes dette er et ganske merkelig og kraftig utsagn.

Det er jo det som står i boka. Den du har valgt som rettesnor for barnet ditt via skolen.

Skrevet
22 minutes ago, Anonym bruker said:

Bibelen gjør det klart og tydelig, kjære deg. Jeg tror nok jeg vet hva jeg snakker om ☺️

Nå er ikke jeg opptatt av hva som står i bibelen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...