Gå til innhold

Dere som tror på gud.... er dette greit å si til barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må rett og slett spørre....

Barnet mitt går på en kristen skole, som også har en del elever som ikke kommer fra kristne familier. I en time i dag sa læreren at alle som ikke følger Gud følger Djevelen. Dette ble sagt til en gruppe 9 og 10 åringer. Jeg synes dette er en ganske brutal og fæl ting å si til barn. Er det virkelig slik at dette er noe kristne tenker og tror? Eller er det tanker til noen få mennesker? 

Mitt barn er ikke kristent, og ble selvsagt lei seg. Jeg tenker også på barna som ER kristne, og som kanskje vokser opp med en frykt for alle som ikke er troende... det er jo også ugreit...

Hva tenker dere kristne om dette? 

Spør overhodet ikke for å gå til angrep på noen, er oppriktig interessert i å høre om dette er vanlige tanker eller ikke, og hvordan et slikt utspill møtes av deg som er troende..

Anonymkode: c2abf...d8d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

What!? Det er absolutt ikke riktig å si.. Og ikke sant heller, mener nå jeg i følge kristens syn.

Er selv kristen - men ikke "manisk" - og tenker at alle gode gjerninger går dit det skal, mens onde gjerninger går andre veier. 

Så kristen eller ei, er noe godt ment er det pluss i boka der oppe. Hva det motsatte er, vet jeg ikke. Jeg tror heller på kjærlighet/godhet (Gud) vs. fravær av det, enn "Djevelen". 

Synes ikke det er riktig å si noe slikt... Læreren kan godt mene det selv, men å kalle de som ikke er kristne for djeveldyrkere er jo bare makabert..

Anonymkode: 63581...829

Skrevet

Det der hadde jeg klaget inn til skolen. Ikke pokker om læreren skal slippe unna med å fortelle barn at de følger Satan om de ikke tror på Gud. Jeg hadde laget en scene de aldri hadde sett maken til!

Anonymkode: 36c29...34e

Gjest Antarctica
Skrevet

Du har jo selv valgt hjernevask-skolen for ditt barn.

Jeg syns ikke dette er greit å si til verken voksne eller barn, mest fordi det er løgn. Men utover dét så kan du ikke be en kristen skole gi ditt barn en utvaska versjon av det de tror på bare fordi du syns religionen deres er ubehagelig. Da må du ta barnet ut.

Gjest Antarctica
Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det virkelig slik at dette er noe kristne tenker og tror? Eller er det tanker til noen få mennesker? 

Det er jo Skriftens ord. Hva trodde du ellers...? At en kristen skole bare skal gi deg sukkerglasuren og "alle må være snill mot alle"-retorikk?

Skrevet

NEI! Og jeg hadde ikke latt en slik kommentar gått upåaktet hen. 

Jeg lærer mitt barn at tro er et personlig valg som må respekteres. Man kan tro på den Gud man vil og man kan velge å ikke tro. Man kan tro på engler, eller ikke. Det viktigste er å respektere at andre har en annen tro OG at man blir respektert for eget valg. 

Anonymkode: b6c97...cb1

Skrevet

Nei, ikke greit å si. Syns det høres rart ut å gå på en sånn kristen skole dersom man selv ikke er det? 

Anonymkode: 4f35b...1ba

Skrevet
1 minutt siden, Pashla skrev:

Du har jo selv valgt hjernevask-skolen for ditt barn.

Jeg syns ikke dette er greit å si til verken voksne eller barn, mest fordi det er løgn. Men utover dét så kan du ikke be en kristen skole gi ditt barn en utvaska versjon av det de tror på bare fordi du syns religionen deres er ubehagelig. Da må du ta barnet ut.

Finner meg i det meste jeg, så synes egentlig ikke du trenger å si så mye om at jeg ikke tåler å høre hva kristne tenker... men jeg synes dette er et ganske merkelig og kraftig utsagn. Har ikke tenkt å lage masse greier ut av det heller, men vil vite om dette er vanlig, for dette er ikke noe vi har sett eller hørt der før. De har vært veldig hyggelige og er opptatt av at barna har "gode kristne verdier" (være snill med hverandre, respekt, hjelpsomhet osv) - som etter min mening er det samme som hva jeg synes er gode verdier. Barnet mitt må gjerne høre at verden er skapt av gud og tegne adam og eva 150 ganger. Men denne uttalelsen er vel litt drøy... selv for de som er kristne håper jeg...

HI

Skrevet

Sønnen min fikk høre det samme, at han som ikke-jehova kom til helvete når han døde.... Men jeg trodde ærlig talt ikke vanlig kristne sa sånt.

Uansett har du jo plass til barna på en privat skole med utvidet kristen formålsparagraf eller hva det nå heter, du må finne deg i at kristendommen forkynnes på denne skolen. Jeg ville nok likevel stilt spørsmålstegn ved denne uttalelsen, selv om man forkynner kristendom er det en veldig lite inkluderende tankegang. Barna skal omgås alt fra muslimer til jøder i det virkelige liv, og ingen følger djevelen altså.

Anonymkode: 29558...558

Skrevet

Sykt, barnemishandling og skolen burde miste statsstøtten på dagen.

Anonymkode: 41e23...8a7

Skrevet

Hvilken sammen heng ble det sakt i?

Anonymkode: 748ff...676

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvilken sammen heng ble det sakt i?

Anonymkode: 748ff...676

Usikker på akkurat sammenhengen, men det var i faget «kristendom», hvor de har ulike temaer hver gang rundt bibelhistorie eller det å leve et kristent liv. 

HI

Skrevet

Dette er vel prisen man betaler for religiøse skoler, uansett retning. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Finner meg i det meste jeg, så synes egentlig ikke du trenger å si så mye om at jeg ikke tåler å høre hva kristne tenker... men jeg synes dette er et ganske merkelig og kraftig utsagn. Har ikke tenkt å lage masse greier ut av det heller, men vil vite om dette er vanlig, for dette er ikke noe vi har sett eller hørt der før. De har vært veldig hyggelige og er opptatt av at barna har "gode kristne verdier" (være snill med hverandre, respekt, hjelpsomhet osv) - som etter min mening er det samme som hva jeg synes er gode verdier. Barnet mitt må gjerne høre at verden er skapt av gud og tegne adam og eva 150 ganger. Men denne uttalelsen er vel litt drøy... selv for de som er kristne håper jeg...

HI

Du synes det er uproblematisk om barnet lærer at Gud skapte verden på et par dager og Adam og Eva var de første menneskene? 

Jeg tror du må belage deg på en del hjemmeundervisning.  Både om Gud og Jesus og Satan og om jordens opprinnelse og andre relevante fakta som ungen din vil trenge å vite noe om. 

Anonymkode: 11447...2a2

Skrevet

Jeg er KRLE lærer, men er vel ikke kristen. Jeg synes dette er LANGT utenfor enhver kritikk. 

Anonymkode: db03e...4f3

Skrevet

Dette er dessverre ikke et uvanlig utsagn i en del konservative protestantiske miljø. 

Jeg tror på Jesus, men tar Bibelen med en klype salt. Tror ikke Jesus kan stå inne for halvparten av det som forkynnes i en rekke menigheter i dag. Eller slik en rekke selverklærte kristne oppfører seg. 

Han fortalte en ligning om «Den barmhjertige samaritan». Der var det absolutt ikke de «rettroende» som gjorde Guds vilje, men den ikke-troende Samaritanen, som forbarmet seg over sin neste. 

Slike utsagn som læreren kommer med kan gå for barnemishandling.  Og er absolutt med på å skyve folk bort fra Jesus.

Anonymkode: 40510...45a

Skrevet
3 hours ago, Anonym bruker said:

Jeg må rett og slett spørre....

Barnet mitt går på en kristen skole, som også har en del elever som ikke kommer fra kristne familier. I en time i dag sa læreren at alle som ikke følger Gud følger Djevelen. Dette ble sagt til en gruppe 9 og 10 åringer. Jeg synes dette er en ganske brutal og fæl ting å si til barn. Er det virkelig slik at dette er noe kristne tenker og tror? Eller er det tanker til noen få mennesker? 

Mitt barn er ikke kristent, og ble selvsagt lei seg. Jeg tenker også på barna som ER kristne, og som kanskje vokser opp med en frykt for alle som ikke er troende... det er jo også ugreit...

Hva tenker dere kristne om dette? 

Spør overhodet ikke for å gå til angrep på noen, er oppriktig interessert i å høre om dette er vanlige tanker eller ikke, og hvordan et slikt utspill møtes av deg som er troende..

Hva forventer du på en kristen skole?

Anonymkode: 33021...2e0

Skrevet
6 minutes ago, Anonym bruker said:

Dette er dessverre ikke et uvanlig utsagn i en del konservative protestantiske miljø. 

Jeg tror på Jesus, men tar Bibelen med en klype salt. Tror ikke Jesus kan stå inne for halvparten av det som forkynnes i en rekke menigheter i dag. Eller slik en rekke selverklærte kristne oppfører seg. 

Han fortalte en ligning om «Den barmhjertige samaritan». Der var det absolutt ikke de «rettroende» som gjorde Guds vilje, men den ikke-troende Samaritanen, som forbarmet seg over sin neste. 

Slike utsagn som læreren kommer med kan gå for barnemishandling.  Og er absolutt med på å skyve folk bort fra Jesus.

Hvordan kan man tro på Jesus men ikke Bibelen? 

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan kan man tro på Jesus men ikke Bibelen? 

Det er mange fortellinger om Jesus. Liten grunn til betvile hans eksistens. Det som står at Jesus har sagt, faller i god jord hos meg. Men det er mye som er lagt til og trukket fra, for å manipulere folk til å tro. Blandt annet den evige trusselen om helvetet, og hva det nå innebærer. Og klart etterfølgerene hans har kranglet, og de som bestemte hva som skal med i Bibelen. Miraklene er ikke så viktig for meg, men Jesu’ lære. Ikke så mye disiplene hans, og de som kom enda senere. Ikke alle har møtte Jesus en gang, som skriver i Bibelen. Klart ikke alt blir korrekt da. Men essensen av Jesus er forståelig. 

Skrevet

Det sa kristendommslæreren min på begynnelsen av 90-tallet, hårreisende at noen sier det i 2018. Klag!

Anonymkode: 6174d...b69

Skrevet
1 hour ago, Anonym bruker said:

Det er mange fortellinger om Jesus. Liten grunn til betvile hans eksistens. Det som står at Jesus har sagt, faller i god jord hos meg. Men det er mye som er lagt til og trukket fra, for å manipulere folk til å tro. Blandt annet den evige trusselen om helvetet, og hva det nå innebærer. Og klart etterfølgerene hans har kranglet, og de som bestemte hva som skal med i Bibelen. Miraklene er ikke så viktig for meg, men Jesu’ lære. Ikke så mye disiplene hans, og de som kom enda senere. Ikke alle har møtte Jesus en gang, som skriver i Bibelen. Klart ikke alt blir korrekt da. Men essensen av Jesus er forståelig. 

Og hvor står fortellingene om Jesus?

jeg har mer sans for kristne som virkelig følger bibelen til punkt og prikke. Ikke sånne lissomkristne som plukket ut godbitene de liker og ignorerer resten.

hilsen ateist.

Skrevet
6 minutes ago, Anonym bruker said:

Det sa kristendommslæreren min på begynnelsen av 90-tallet, hårreisende at noen sier det i 2018. Klag!

Det er da helt ok at en lærer på en kristen skole prediker hva som står i bibelen!

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Og hvor står fortellingene om Jesus?

jeg har mer sans for kristne som virkelig følger bibelen til punkt og prikke. Ikke sånne lissomkristne som plukket ut godbitene de liker og ignorerer resten.

hilsen ateist.

Mye i bibelen er jo skrevet av menn som tolket ting på sin måte også er den oversatt massevis av ganger, og bibelen er eldgammel. Så de som tar hele bibelen bokstavelig har ikke mye mellom ørene.

Jesus finner du i det nye testamentet.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er da helt ok at en lærer på en kristen skole prediker hva som står i bibelen!

Jeg gikk ikke på en kristen skole. Dessuten er det ikke greit å skremme barn med djevelen uansett skole man går på. Du har tydeligvis ikke barn selv som mener at det er greit

Skrevet
Just now, Anonym bruker said:

Mye i bibelen er jo skrevet av menn som tolket ting på sin måte også er den oversatt massevis av ganger, og bibelen er eldgammel. Så de som tar hele bibelen bokstavelig har ikke mye mellom ørene.

Jesus finner du i det nye testamentet.

Altså i bibelen, hvor du plukker ut det du liker. Jeg vil hevde at de som baserer livet sitt på en bok fra jernalderen, om enn kun deler av den, cherry picked, ikke har spesieltt mye mellom øra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...