Anonym bruker Skrevet 22. august 2018 #1 Skrevet 22. august 2018 Jeg har et barn på 10 år. Han har en diagnose og har vedtak på full dekning av assistent. Bupa har vært inne en god stund, og de har også vært med på møter med skolen. Noe av det både bup og ppt har vektlagt er at han trenger MYE stabilitet og forutsigbarhet, og at han har problemer med å bygge gode relasjoner til mange nye. Han trenger en «trygghet» i skolehverdagen som er der for han og kan hjelpe. Det var også det som var en av hovedbegrunnelsene i søknad om assistent fulltid. første skoledag etter ferien fikk vi en lapp med hjem med oversikt.... han har fått 8 ulike mennesker som skal være med han hver uke... gjerne opp mot 5 forskjellige pr dag.... dette er jo absolutt ikke i tråd med hans behov eller kraftige anbefalinger fra bup og ppt.... så her sitter jeg da, og venter på at ungen min faller helt sammen igjen på alle måter..... skolen nekter faktisk plent å ha møte med oss om dette. De sier vi må vente 2 uker minst for «å se hvordan det går». Jeg har sagt at om 2 uker når det antagelig har gått til helvete, så tar det minst 8 mnd å «fikse» han igjen, men ingen hører. Hva i alle dager skal jeg gjøre???? Anonymkode: e465c...9db
Anonym bruker Skrevet 22. august 2018 #2 Skrevet 22. august 2018 Ta kontakt med bup og ppt, og la dem ta det med skolen. Det høres jo helt kaotisk ut. Det er vel en grunn til at han skal ha denne stabiliteten og oppfølgingen, og jeg regner med skolen er grundig informert om den? Jeg hadde ringt kontaktpersonene deres i bup og ppt i dag, og satt dem på saken. Skolen hører kanskje bedre etter når det kommer den veien. Anonymkode: 5c993...13b
Anonym bruker Skrevet 22. august 2018 #3 Skrevet 22. august 2018 Hør med PPT, kanskje de kan snakke skolen til rette? Anonymkode: 4f744...138
Anonym bruker Skrevet 22. august 2018 #4 Skrevet 22. august 2018 Hva begrunner de det med, at det må deles på 8 stykker, det var jo voldsomt mange? Nå vet ikke jeg hvordan det fungerer i skole, men jeg jobber i barnehage og vi ville aldri ha satt 8 forskjellige personer på ett barn, uansett om barnet har behov for ekstra trygghet eller ei. Her er det som regel 2 personer som deler på det. Ta kontakt med bup og ppt i dag, jeg kan aldri tenke meg at de synes at det er bra løsning Anonymkode: aef22...e2a
Anonym bruker Skrevet 22. august 2018 #5 Skrevet 22. august 2018 Hadde ikke sendt han på skolen før de hadde ryddet opp. Begrunnelsen hadde vært at skolen klarer ikke gi han tryggheten og stabiliteten han trenger og det er ikke et trygt læringsmiljø for barnet ditt. Dersom skolen ikke vil ta et møte med dere hadde jeg tatt det videre til fylkesmannen. Be om å få avslag på møte skriftelig. Men aller først må du snakke med bup og ppt og understreke alvoret i saken og be om at de tar et hastemøte med skolen. Jeg forstår fortvilelsen din så alt for godt (dessverre) og du skal ikke vente i to uker for å se om det får seg til. Anonymkode: 6765f...767
Anonym bruker Skrevet 22. august 2018 #6 Skrevet 22. august 2018 Ring BUPA og PPT i dag!!! La de ta denne jobben med skolen som ikke har gjort oppgaven sin. Hilsen spesialpedagog.... Anonymkode: 81e79...4e7
Anonym bruker Skrevet 22. august 2018 #7 Skrevet 22. august 2018 Hvorfor i all verden finnes det ikke spesialskoler lengre? Hadde jo vært et bedre alternativ enn å la barnet gå på skole sammen med normalfungerende barn. Og ødelegge skolehverdagen deres. Anonymkode: 5009c...cbd
Anonym bruker Skrevet 22. august 2018 #8 Skrevet 22. august 2018 8 forskjellige assistenter? Eller 8 forskjellige lærere inne i klassen i løpet av uken? det første tenker jeg er uholdbart. 8 lærere i løpet av uken er innafor - ialkefall med to-lærer system. Dersom bup mener han skal forholde seg til få assistenter så gir dette ingen mening. Jeg ville ringt bup og bedt om råd. Og evt holdt barnet hjemme derdom du mener han ikke takler dette. Anonymkode: 3c4e9...2c2
Anonym bruker Skrevet 22. august 2018 #9 Skrevet 22. august 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Hvorfor i all verden finnes det ikke spesialskoler lengre? Hadde jo vært et bedre alternativ enn å la barnet gå på skole sammen med normalfungerende barn. Og ødelegge skolehverdagen deres. Anonymkode: 5009c...cbd Nyter du å være en surfitte? Anonymkode: aef22...e2a
Anonym bruker Skrevet 22. august 2018 #10 Skrevet 22. august 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nyter du å være en surfitte? Anonymkode: aef22...e2a Så du synes det er greit at de andre 20 elevene i klassen for hele skolegangen sin ødelagt fordi vi skal leke at alle barn er velfungerende og har like mye i offentlig skole å gjøre. Kall meg gjerne ei surfitte fordi jeg er utslitt av å måtte tvinge en åtteåring til en skolehverdag hvor hele klassen terroriseres og læringsmiljøet raseres av én enkelt elev. Det sier mer om deg enn om meg. Anonymkode: 5009c...cbd
Anonym bruker Skrevet 22. august 2018 #11 Skrevet 22. august 2018 46 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så du synes det er greit at de andre 20 elevene i klassen for hele skolegangen sin ødelagt fordi vi skal leke at alle barn er velfungerende og har like mye i offentlig skole å gjøre. Kall meg gjerne ei surfitte fordi jeg er utslitt av å måtte tvinge en åtteåring til en skolehverdag hvor hele klassen terroriseres og læringsmiljøet raseres av én enkelt elev. Det sier mer om deg enn om meg. Anonymkode: 5009c...cbd Du fantaserer. Det står ingenting om at hi sitt barn ødelegger for andre. Du tar egen dårlig opplevelse ut på hi, og det har du ingen som helst grunn til. Det er ikke sånn at alle barn som trenger ekstra hjelp og har assistent ødelegger fog terroriserer for andre, som et oppegående voksent menmeske, så burde du vite det og ikke dra alle over en kam. Så nei, det er du som driter deg ut her. Anonymkode: aef22...e2a
Anonym bruker Skrevet 22. august 2018 #12 Skrevet 22. august 2018 59 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så du synes det er greit at de andre 20 elevene i klassen for hele skolegangen sin ødelagt fordi vi skal leke at alle barn er velfungerende og har like mye i offentlig skole å gjøre. Kall meg gjerne ei surfitte fordi jeg er utslitt av å måtte tvinge en åtteåring til en skolehverdag hvor hele klassen terroriseres og læringsmiljøet raseres av én enkelt elev. Det sier mer om deg enn om meg. Anonymkode: 5009c...cbd Viss desse borna får assistentar (helst ein person og ikkje 8...) og denne assistenten veit kva han/ho driv med og ikkje er der fordi det han/ikkje får andre jobbar så kan dette fungere godt. Særleg om dei har eit rom dei kan gå til om det trengst. Eg veit godt at det veldig ofte ikkje er slik i skulekvardagen og skjønnar godt frustrasjonen din, sjølv om eg personleg ikkje ville gitt uttrykk for den slik og i denne tråden. Anonymkode: afcba...344
Anonym bruker Skrevet 22. august 2018 #13 Skrevet 22. august 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Viss desse borna får assistentar (helst ein person og ikkje 8...) og denne assistenten veit kva han/ho driv med og ikkje er der fordi det han/ikkje får andre jobbar så kan dette fungere godt. Særleg om dei har eit rom dei kan gå til om det trengst. Eg veit godt at det veldig ofte ikkje er slik i skulekvardagen og skjønnar godt frustrasjonen din, sjølv om eg personleg ikkje ville gitt uttrykk for den slik og i denne tråden. Anonymkode: afcba...344 Du har helt rett, takk for forståelsen. Jeg håper HI sitt barn får en assistent som gjør at skolehverdagen fungerer for alle ungene. Jeg ber om unnskyldning til HI for at jeg lot min egen fortvilede situasjon trekke forhastede konklusjoner. Til du andre anonyme: ser du hvor mye lengre man kommer med konstruktiv dialog enn med "surfitte"-kommentarer? Anonymkode: 5009c...cbd
Anonym bruker Skrevet 22. august 2018 #14 Skrevet 22. august 2018 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du har helt rett, takk for forståelsen. Jeg håper HI sitt barn får en assistent som gjør at skolehverdagen fungerer for alle ungene. Jeg ber om unnskyldning til HI for at jeg lot min egen fortvilede situasjon trekke forhastede konklusjoner. Til du andre anonyme: ser du hvor mye lengre man kommer med konstruktiv dialog enn med "surfitte"-kommentarer? Anonymkode: 5009c...cbd Da håper jeg du tar ditt eget råd om konstruktiv dialog før du øser ut din frustrasjon over uskyldige, neste gang du tenker å slenge ut av deg Anonymkode: aef22...e2a
Anonym bruker Skrevet 22. august 2018 #15 Skrevet 22. august 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Da håper jeg du tar ditt eget råd om konstruktiv dialog før du øser ut din frustrasjon over uskyldige, neste gang du tenker å slenge ut av deg Anonymkode: aef22...e2a Det var det du hadde å komme med? Avledningsmanøver for å slippe innrømme at det kanskje var unødvendig og ufint å kalle meg SURFITTE på bakgrunn av én enkelt kommentar, uten å vite noe om min bakgrunn? Det går faktisk an å be om unnskyldning når man har vært ufin/urettferdig. Jeg gjorde det nettopp å det gikk helt utmerket. Føltes faktisk ganske godt😊 Anonymkode: 5009c...cbd
Anonym bruker Skrevet 22. august 2018 #16 Skrevet 22. august 2018 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Ring BUPA og PPT i dag!!! La de ta denne jobben med skolen som ikke har gjort oppgaven sin. Hilsen spesialpedagog.... Anonymkode: 81e79...4e7 PPT er en rådgivende instans som skal bistå skolen. De bestemmer ikke hvordan skolen velger å gjennomføre et vedtak. Hilsen PP-rådgiver... Anonymkode: 72a8b...2d7
Anonym bruker Skrevet 22. august 2018 #17 Skrevet 22. august 2018 26 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det var det du hadde å komme med? Avledningsmanøver for å slippe innrømme at det kanskje var unødvendig og ufint å kalle meg SURFITTE på bakgrunn av én enkelt kommentar, uten å vite noe om min bakgrunn? Det går faktisk an å be om unnskyldning når man har vært ufin/urettferdig. Jeg gjorde det nettopp å det gikk helt utmerket. Føltes faktisk ganske godt😊 Anonymkode: 5009c...cbd Du innrømmet at du tok feil, fordi du tok feil. Men når hun kalte deg surfitte, så var jo det egentlig ganske riktig, så føler egentlig ikke hun trenger å beklage den. Til hi. Skolen er helt håpløs, gjør som de andre sier, ring ppt. Hvis så mange mennesker stjeler tid fra resten av klassen, så allierer deg med foreldrene om du kjenner de. Det er ikke ditt barn som er problemet, det er skolens dårlige tilbud som er problemet. Mitt tantebarn har full dekning. Og hun har max 3 i løpet av en skoledag + Sfo, når mor leverer 6.45 og henter 16.00. Altså en assistent tidlig og en sent. + En fast spesped i enkelte fag. Anonymkode: 7b7c1...de4
Anonym bruker Skrevet 22. august 2018 #18 Skrevet 22. august 2018 31 minutter siden, Anonym bruker skrev: PPT er en rådgivende instans som skal bistå skolen. De bestemmer ikke hvordan skolen velger å gjennomføre et vedtak. Hilsen PP-rådgiver... Anonymkode: 72a8b...2d7 Amen. Hilsen en annen pp-rådgiver. Om skolen ikke følger råd og anbefalinger fra spesialisthelsetjenesten (bup) og/eller ppt ville jeg tatt det til fylkesmannen. Så fremt du allerede har snakket med ledelsen på skolen og ikke "bare" kontaktlærer. Anonymkode: 1ca1d...a80
Anonym bruker Skrevet 22. august 2018 #19 Skrevet 22. august 2018 Kan det være at dette barnet er så krevende at for å stå i jobben må det rett og slett arbeidsmengden fordeles både til fordel for barnet og de voksne? Om ungen har feks autisme kan det være UFATTELIG krevende å jobbe en til en hele dager. Når det er sagt, åtte høres mye ut. Fire-fem er derimot helt innafor i en slik situasjon. Anonymkode: 72c7e...ff9
Anonym bruker Skrevet 22. august 2018 #20 Skrevet 22. august 2018 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Nyter du å være en surfitte? Anonymkode: aef22...e2a Er det sånn du prater til folk som er uenige med deg?Eller tøffer du deg bare på nett?Må være flaut å være voksen og drive navnekalling av den typen! Anonymkode: 7e3ed...e3d
Anonym bruker Skrevet 22. august 2018 #21 Skrevet 22. august 2018 Jobber som spesialpedagog, og dette er ikke en ukjent problemstilling. Hos oss skjer det lignende, ledelsen vil spare penger og bruker assistentene på huset sine ledige timer, til å lage en "lappeteppeoppfølging" av enkelte elever. Det er billigere for skolen å bruke av de ressursene som er på huset, enn å hyre inn en ny full stilling. Vitner om dårlig ledelse og kynisk menneskesyn. Jeg har dessverre til gode å se at det går an å gjøre noe med det, ledelsen på den enkelte skole har dessverre ganske stor makt. Ville iallfall gått i dialog med kontaktlærer for å prøve å tross alt få det best mulig for sønnen din dette året. Neste år ville jeg klok av skade vært i forkant, og vær litt bestemt - eneste mulighet til å bli hørt. Anonymkode: e08f8...c48
Anonym bruker Skrevet 22. august 2018 #22 Skrevet 22. august 2018 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor i all verden finnes det ikke spesialskoler lengre? Hadde jo vært et bedre alternativ enn å la barnet gå på skole sammen med normalfungerende barn. Og ødelegge skolehverdagen deres. Anonymkode: 5009c...cbd Første spm ditt er jeg helt med på. Det burde ha vært spesialskoler. Jeg har et barn med autisme og angst, og han hadde hatt det bra på en skole for barn med høytfungerende autisme og asperger. Han hadde hatt det bedre. Han ødelegger ikke noe for de andre elevene. Jeg tror i grunn han er det mest rolige og stille barnet i hele klassen, som aldri gjør en flue fortred. Hi, det er veldig frustrerende! Hadde noe av det samme med min sønn ifjor. Han hadde mellom 5-7 ulike pedagoger på seg på en uke. Samt en 8.pedagog som var vikar ved behov. Da skulle de i tillegg bare dekke en halv skoleuke. Planen var at sønnen skulle øke tiden på skolen mer og mer utover skoleåret, men det skjedde selvsagt ikke. Det var utrygt nok med den tiden han var der, og ofte fikk jeg han ikke dit. Det er ikke greit. Jeg fikk ikke endret noe og det gikk opp og ned hele året. Sukk.. Anonymkode: 690dc...9b1
TinaK 1990 Skrevet 22. august 2018 #23 Skrevet 22. august 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: PPT er en rådgivende instans som skal bistå skolen. De bestemmer ikke hvordan skolen velger å gjennomføre et vedtak. Hilsen PP-rådgiver... Anonymkode: 72a8b...2d7 De skal da jammen meg bistå foreldre og barn også!!!! Skremmende det du kommenterer. Hilsen en annen lærer.
Anonym bruker Skrevet 22. august 2018 #24 Skrevet 22. august 2018 39 minutter siden, TinaK 1990 skrev: De skal da jammen meg bistå foreldre og barn også!!!! Skremmende det du kommenterer. Hilsen en annen lærer. Og det gjør nok de fleste PP-tjenestene også. Men som en rådgivende instans. PPT bestemmer ikke over skolene eller barnehagene. PPT gir råd. Vi kommer med en tilrådning i sakkyndig vurdering. Så fatter kommunen et vedtak som, i de fleste tilfeller, er i tråd med sakkyndig vurdering. Dersom skolen ikke følger vedtaket har ikke PPT noe mandat til å «ta» skolen for det. Da må kan man klage til skoleeier, dersom man allerede har gått tjenestevei i skolen. Eventuelt kan man klage til fylkesmannen. Det som er skremmende her er vel at en lærer har så lite kjennskap til lovverket. Men det er noe PPT er veldig vant med, om det er noen trøst. Anonymkode: 72a8b...2d7
Anonym bruker Skrevet 22. august 2018 #25 Skrevet 22. august 2018 1 time siden, TinaK 1990 skrev: De skal da jammen meg bistå foreldre og barn også!!!! Skremmende det du kommenterer. Hilsen en annen lærer. Skremmende at du som lærer ikke kjenner til regelverket. Og skremmende at du som lærer bruker så mange utropstegn. Håper du ikke er norsklærer. Anonymkode: 68027...9ad
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå