Gå til innhold

Helt ærlig, hadde du gjort dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det sa jeg heller ikke at jeg skulle. Men å ta bilder av et åsted er liksom en del av jobben da. 

Anonymkode: b2611...289

Du mener et ulykkessted? Ikke det samme som åsted.

Anonymkode: 28099...3a5

Videoannonse
Annonse
Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du mener et ulykkessted? Ikke det samme som åsted.

Begge deler. 

Skrevet
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det sa jeg heller ikke at jeg skulle. Men å ta bilder av et åsted er liksom en del av jobben da. 

Men det var ikke det jeg spurte om i hovedinnlegget. Jeg spurte om du ville tatt bilder av folk som har vært ute for en ulykke

Hi

Anonymkode: 46e85...6ef

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det var ikke det jeg spurte om i hovedinnlegget. Jeg spurte om du ville tatt bilder av folk som har vært ute for en ulykke

Hi

Ja, det ville jeg. Så ville jeg selvsagt redigert så det ikke var gjenkjennbart. 

Skrevet
19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Begge deler. 

Journalister slipper ikke til på åsteder så lenge det er regnet som et åsted.

Skrevet
21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tror du ønsker å provosere, for selvsagt ser du problemer med det. Om du bryr deg om det er jo noe annet. Hvis du blir påkjørt, slått ned eller voldtatt og ligger forkommen på gaten, skadet og sårbar og uten mulighet til å forsvare deg eller skjerme deg, så ser du ingen problemer med at du hadde fått kameraer i ansiktet og bilder av deg hadde blitt spredd på nettet? Ikke hvis det var barnet ditt som satt fastklemt i en bil og skrek av smerte heller?

Nei, så lenge hjelpearbeidet ble gjort best mulig samtidig, ser jeg ikke noe problem i at det ble tatt bilder som kunne brukes på lovlige måter.

Anonymkode: 64b00...9a6

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, så lenge hjelpearbeidet ble gjort best mulig samtidig, ser jeg ikke noe problem i at det ble tatt bilder som kunne brukes på lovlige måter.

Du synes det hadde vært ok at fremmede hadde sittet hjemme i sofaen og vist frem bilder av deg der du lå blodig og med utslåtte tenner, skrikende av smerte og redsel? Da håper jeg nesten litt på at du får oppleve noe sånt.

Skrevet

Det er heilt grotesk og uforståeleg at folk gjer slike ting.

Det hadde aldri vore aktuelt for min del, og om eg hadde sett at nokon eg kjende gjorde det, så hadde eg mista respekta for dei med ein gong. 

Du som er ambulansearbeidar og skreiv tidlegare i tråden; all ære til deg for den jobben du gjer, og fordi du fortalte idiot-pappaen kor skapet skal stå!

Skrevet

Aldri. Det burde vært straffbart!!!!

Skrevet

Det man skal tenke på når man gjør det, spesielt hvis man tenker at bildene skal på en eller annen nettavis, er alle de som kjenner vedkommende som får vite om ulykken gjennom nettet. Vet om en som mistet sin beste venninne, som opplevde å se det i avisene først. Det er ingen god måte å få vite at noen du kjenner godt er drept. Selv om personene og bilnummeret blir sladdet, er det ikke vanskelig å se det hvis det er noen du kjenner.

Anonymkode: c6cdf...167

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du synes det hadde vært ok at fremmede hadde sittet hjemme i sofaen og vist frem bilder av deg der du lå blodig og med utslåtte tenner, skrikende av smerte og redsel? Da håper jeg nesten litt på at du får oppleve noe sånt.

Det hadde ikke plaget meg, nei. Hvorfor skulle det gjøre noe?

At du faktisk håper jeg skal bli utsatt for en ulykke fordi fotografering ikke ville plaget meg, synes jeg derimot er grotesk. Det er skremmende at det finnes så onde mennesker som går fritt rundt.

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

At du faktisk håper jeg skal bli utsatt for en ulykke fordi fotografering ikke ville plaget meg, synes jeg derimot er grotesk. Det er skremmende at det finnes så onde mennesker som går fritt rundt.

Det sier du, som ikke har noen problemer med å ta bilder av skadete mennesker. Det er vel heller du som er rimelig empatiløs. What goes around, comes around. Men jeg regner med at du er et troll, som bare svarer her for å lage så mye kvalm du kan.

Skrevet

Nei! 

Min bror mistet livet i en bilulykke for ti år siden. Jeg så bilde av bilen i avisen og bilde av der han lå på båra halvveis inne i ambulansen før jeg fikk budskapet. 

Det tok under en time før bildene var publisert. 

Anonymkode: aeab9...638

Skrevet

Null problemer med det. 

Og samtidig, stadig vekk at politiet ber om bilder i ettertid av ulykker og kriminelle hendelser. Da er det plutselig greit

Anonymkode: f87f6...093

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er enig i at det nok ikke er en spesielt hyggelig følelse, men jeg kan nå ikke noe for at jeg føler det slik. Jeg synes mange kunne ha godt av å få smake sin egen medisin. Og jeg ønsker deg ikke ulykke og skader, bare opplevelsen av å bli fotografert mot din vilje i en hjelpeløs situasjon. 

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er enig i at det nok ikke er en spesielt hyggelig følelse, men jeg kan nå ikke noe for at jeg føler det slik. Jeg synes mange kunne ha godt av å få smake sin egen medisin. Og jeg ønsker deg ikke ulykke og skader, bare opplevelsen av å bli fotografert mot din vilje i en hjelpeløs situasjon. 

Jeg har blitt fotografert i liknende situasjon. Det gjorde virkelig ingenting.

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Null problemer med det. 

Og samtidig, stadig vekk at politiet ber om bilder i ettertid av ulykker og kriminelle hendelser. Da er det plutselig greit

Anonymkode: f87f6...093

Du klarer sikkert finne det viktige poenget i kommentaren din selv. 

Anonymkode: d0449...80c

Skrevet

Tror ikke det hjelper at media gjerne ønsker tips også. Har møtt på veldig mange «freelance» fotografer på skadested, som hverken eier etikette eller sunn fornuft. De ødelegger for de profesjonelle der ute (det er en bitteliten håndfull som jeg respekterer)

-Men du som diskuterer her om at du gjerne tar bilder, og mener det er din rett. Vi som jobber med dette møter stort sett de samme igjen og igjen. Selv har jeg god kontakt med redaktører og fotagraf/journalister i flere mediehus pga dette.

For noen år siden så var det nettopp en slik freelance fotograf som stadig møtte opp, og presset seg (bokstavelig talt) frem. Det endte med at to av mediehusene nektet å kjøpe bilder av han, på anbefaling av oss (vi klagde han inn, og de ønsket ikke å bli forbundet med slik oppførsel). Han har arbeid igjen nå, men etter en stor forandring i sin oppførsel.

Så bare husk, verden er liten. Vi trenger en gjensidig respekt for jobben vi gjør. Og når politi/brann/ambulanse ber deg gå, så legger du av deg den tullete «men verden har rett på å vite hva som skjer» tankegangen og gjør som du blir fortalt. De gjør det for en grun. 

Anonymkode: 8fec3...9a8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...