Gå til innhold

Orkar ikkje jobbe meir, vil starte blogg!!

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er ikke det litt flaut å innrømme...?

Anonymkode: 9850f...228

Eh nei, mye flauere å innrømme at jeg henger her på DIB😉

Jeg har 5 i nynorsk både i standpunkt og på eksamen, så det er jo ikke at jeg ikke kan. Jeg bare gidder ikke. Hadde jeg trengt det faglig, skule jeg fint lest nynorsk, men en blogg ville jeg kun lest som svært lett underholdning (akkurat som å være på DIB, noe jeg bare er når jeg ikke har ork til noe bedre). Og jeg leser ikke nynorsk for å kose meg for å si det sånn.. (jeg leser ofte engelske bøker istedet for norske, så det handler ikke om at jeg mangler språkkunnskap).

Når det gjelder hi, så er det vel drøye 10% som har nynorsk som hovedmål (hvertfall blant dagens elever), og andelen er synkende. Mtp at den kulturelle eliten neppe leser blogger, så er det nok relativt få  som selv skriver bokmål, som vil ønske å lese en nynorsk blogg. Så da er det rett og slett et ganske begrenset antall potensielle lesere (vil jeg tro, for all del mulig jeg tar helt feil)

Anonymkode: 0ff28...7be

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg leser gjerne bloggen din, hvis du starter en!!

Send meg en link i tilfelle!! 🙂

P.S. Jeg leser gjerne nynorsk!

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har 5 i nynorsk både i standpunkt og på eksamen, så det er jo ikke at jeg ikke kan. Jeg bare gidder ikke. Hadde jeg trengt det faglig, skule jeg fint lest nynorsk, men en blogg ville jeg kun lest som svært lett underholdning (akkurat som å være på DIB, noe jeg bare er når jeg ikke har ork til noe bedre). Og jeg leser ikke nynorsk for å kose meg for å si det sånn.. (jeg leser ofte engelske bøker istedet for norske, så det handler ikke om at jeg mangler språkkunnskap).

Når det gjelder hi, så er det vel drøye 10% som har nynorsk som hovedmål (hvertfall blant dagens elever), og andelen er synkende. Mtp at den kulturelle eliten neppe leser blogger, så er det nok relativt få  som selv skriver bokmål, som vil ønske å lese en nynorsk blogg. Så da er det rett og slett et ganske begrenset antall potensielle lesere (vil jeg tro, for all del mulig jeg tar helt feil)

Eg trur rett og slett at du tek feil. Og du går glipp av mykje god litteratur fordi du nektar å lese nynorsk. Men det er no vert for deg. 

Anonymkode: 29679...9fd

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror du tar feil på flere punkter.  Jeg tror de du kategoriserer som " kulturell elite" leser blogger, og jeg tror du har glemt at det finnes andre blogger og bloggere enn rosa-mamma-blogg- " influencer"- sprøyt- blogger.

Hvis du åpner opp for nye inntrykk kan det hende det ville overraske deg. Det hjelper forøvrig lite at du leser engelsk hvis du ikke fikser nynorsk. 

Skrevet
18 minutter siden, amandine skrev:

Jeg tror du tar feil på flere punkter.  Jeg tror de du kategoriserer som " kulturell elite" leser blogger, og jeg tror du har glemt at det finnes andre blogger og bloggere enn rosa-mamma-blogg- " influencer"- sprøyt- blogger.

Hvis du åpner opp for nye inntrykk kan det hende det ville overraske deg. Det hjelper forøvrig lite at du leser engelsk hvis du ikke fikser nynorsk. 

Nei, det er selvfølgelig mye viktigere å fikse nynorsk, som en liten andel av en allerede liten befolkning bruker? Å kommunisere med resten av verden, og bruke engelsk, som også blir mer og mer brukt både ihverdag og jobbsammenheng også i Norge - DET er jo ikke så viktig. 

Beklager altså, men hvilke argumenterer har du for at en som bor på Østlandet i Norge må kunne nynorsk? (Og altså må jeg lese det, så skjønner jeg det selvfølgelig, men kan jeg slippe å lese det, så lar jeg være). At vi fremdeles har sidemål i grunnskolen, synes jeg er direkte latterlig, og kan ikke finne noen annen årsak enn at det finnes noen med mye makt som har en forkjærlighet for nynorsk. Tiden som brukes på nynorsk burde vært brukt på at elevene fikk dypere kunnskap i et tredje språk (spansk/tysk/fransk). 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er selvfølgelig mye viktigere å fikse nynorsk, som en liten andel av en allerede liten befolkning bruker? Å kommunisere med resten av verden, og bruke engelsk, som også blir mer og mer brukt både ihverdag og jobbsammenheng også i Norge - DET er jo ikke så viktig. 

Beklager altså, men hvilke argumenterer har du for at en som bor på Østlandet i Norge må kunne nynorsk? (Og altså må jeg lese det, så skjønner jeg det selvfølgelig, men kan jeg slippe å lese det, så lar jeg være). At vi fremdeles har sidemål i grunnskolen, synes jeg er direkte latterlig, og kan ikke finne noen annen årsak enn at det finnes noen med mye makt som har en forkjærlighet for nynorsk. Tiden som brukes på nynorsk burde vært brukt på at elevene fikk dypere kunnskap i et tredje språk (spansk/tysk/fransk). 

Jeg vil ikke spore av tråden til hi, men det å kunne bruke,  lese og sette pris på variasjon og historie og språklig mangfold er grunnlag for kunnskap og utvidet horisont, nyttig med andre ord. Det har ingenting med å kommunisere på engelsk å gjøre. Og hvorfor drar du inn fremmedspråk- undervisning? Det er en helt annen problemstilling.

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helt enig. For meg (og sannsynligvis veldig mange andre) var det unødvendig å ha nynorsk som skolefag. Jeg ønsker ikke å skrive nynorsk, og det er ikke så forskjellig fra bokmål, så jeg trenger ikke opplæring for å forstå det.

Jeg leser innlegg på nynorsk her inne, men jeg velger bort nynorske bøker. Og jeg skulle mye heller ha lært enda et fremmedspråk alle de årene på skolen, i stedet for å bruke så mye tid på nynorsk.

Men de som vil bruke nynorsk må gjerne gjøre det, ser ikke ned på det eller noe, det er bare unødvendig for meg.

Anonymkode: 68386...565

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Helt enig. For meg (og sannsynligvis veldig mange andre) var det unødvendig å ha nynorsk som skolefag. Jeg ønsker ikke å skrive nynorsk, og det er ikke så forskjellig fra bokmål, så jeg trenger ikke opplæring for å forstå det.

Jeg leser innlegg på nynorsk her inne, men jeg velger bort nynorske bøker. Og jeg skulle mye heller ha lært enda et fremmedspråk alle de årene på skolen, i stedet for å bruke så mye tid på nynorsk.

Men de som vil bruke nynorsk må gjerne gjøre det, ser ikke ned på det eller noe, det er bare unødvendig for meg.

Og jeg tviler på at jeg ville lest en blogg på nynorsk, da måtte det vært noe som interesserte meg veldig.

Skrevet
17 minutter siden, amandine skrev:

Jeg vil ikke spore av tråden til hi, men det å kunne bruke,  lese og sette pris på variasjon og historie og språklig mangfold er grunnlag for kunnskap og utvidet horisont, nyttig med andre ord. Det har ingenting med å kommunisere på engelsk å gjøre. Og hvorfor drar du inn fremmedspråk- undervisning? Det er en helt annen problemstilling.

Verden er større enn Norge.., historie, mangfold og kunnskap kan man få mer enn nok av uten at man bruker nynorsk. Jeg ønsker heller å forbedre mine fransk kunnskaper, og utforske det mangfolde som finnes i fransk litteratur feks. 

Og når man bruker timesvis av skoleåret på å lære norske elever sidemål, så sier det seg vel selv at det blir færre timer til annen undervisning? Og ettersom vi snakket om språk, skjønner jeg ikke hvorfor det blir en annen problemstilling å si at man bør bruke de timene på er tredjespråk, istedet for å pugge nynorsk grammatikk. 

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mykje lurare å ha nynorsk som hovedmål, vi syns ikkje sidemål er så vanskeleg😉. Ellers orkar eg ikkje ha ein sakleg diskusjon med deg, men om du leitar i pensum finn du nok mykje mange ikkje har bruk for til vanleg men som er viktig allmennkunnskap likevel. 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mykje lurare å ha nynorsk som hovedmål, vi syns ikkje sidemål er så vanskeleg😉. Ellers orkar eg ikkje ha ein sakleg diskusjon med deg, men om du leitar i pensum finn du nok mykje mange ikkje har bruk for til vanleg men som er viktig allmennkunnskap likevel. 

Det må da være lov å si at man ikke orker å lese en blogg på nynorsk uten at man skal bli angrepet for det.

Anonymkode: bf90c...2cf

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det må da være lov å si at man ikke orker å lese en blogg på nynorsk uten at man skal bli angrepet for det.

Ja, men om ein ikkje skal diskutere på eit diskusjonsforum, kva skal ein der då? 

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du kan då ikkje forventa å ikkje bli kritisert når du snakkar så negativt om andre folk sitt språk. Det er faktisk ganske respektlaust.

Anonymkode: 1946c...b71

Skrevet
19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg leser innlegg på nynorsk her inne, men jeg velger bort nynorske bøker. 

Da går du virkelig glipp av mye bra. Mye av det ypperste innen norsk litteratur er skrevet på nynorsk.

Skrevet
22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke meg du siterer, men hvorfor skulle det være det?

De som sier at de ikke «orker å lese på nynorsk» sier det ofte for å ramme nynorskbrukeren. Litt sånn «det språket ditt er så bondsk og teit at jeg ikke orker å forholde meg til det». De TROR de hever seg et hakk over nynorskbrukeren, men å innrømme at man ikke «orker» å lese på nynorsk er det samme som å innrømme at man har ganske store språkproblemer. For en som har vokst opp i Norge med mye dialekter og sidemålsundervisning burde det ikke være anstrengende å lese nynorsk i det hele tatt.

Så man rammer ikke nynorskbrukeren i det hele tatt når man påstår at man ikke «orker» å lese nynorsk, man innrømmer særdeles dårlige språklige evner. Ikke minst innrømmer man at man ikke leser noe av den viktigste norske litteraturen.

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan då ikkje forventa å ikkje bli kritisert når du snakkar så negativt om andre folk sitt språk. Det er faktisk ganske respektlaust.

Anonymkode: 1946c...b71

Jeg har ikke snakket respektløst om andres språk

Skrevet
På 19.8.2018 den 21.06, Anonym bruker skrev:

Ville hvertfall vurdert å skrive på bokmål.. beklager, men jeg orker ikke lese innlegg på DIB engang når de er på nynorsk, utrolig slitsomt å lese.. 

Er du helt amøbe eller? Slitsomt faktisk. Tipper du har bodd i Oslo hele livet og aldri satt dine bein i andre deler av landet. 

Anonymkode: 71db6...507

Skrevet
22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men du er jo tydeligvis ikke spesielt flink i norsk når du faktisk legger merke til hvilket skriftspråk som brukes. Jeg tenker aldri over om jeg leser det ene eller det andre, begge deler er helt naturlig og like "vanlig" for meg. Sånn burde det være for alle.

Anonymkode: 71db6...507

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...