Gå til innhold

Mennene som hevder jorda er flat


Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det bare trolling for å komme på tv?

 

Anonymkode: 942f1...bd4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forhåpentligvis.

Anonymkode: 7c92e...fbd

Skrevet

Ingen så vet... kan godt vere flat, trekanta, firkanta med en kuppel over..

Vi blei lært fra vi var små at «sånn er det» før vi fekk våre egne meninger. 

Man skal ikke tro på alt som blir fortalt ☺️

Anonymkode: 8567c...2a2

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ingen så vet... kan godt vere flat, trekanta, firkanta med en kuppel over..

Vi blei lært fra vi var små at «sånn er det» før vi fekk våre egne meninger. 

Man skal ikke tro på alt som blir fortalt ☺️

Anonymkode: 8567c...2a2

Nei. Jorden er rund, og det finnes ingen tvil om at den er rund. Ikke drit deg ut!

Anonymkode: 2199c...149

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ingen så vet... kan godt vere flat, trekanta, firkanta med en kuppel over..

Vi blei lært fra vi var små at «sånn er det» før vi fekk våre egne meninger. 

Man skal ikke tro på alt som blir fortalt ☺️

Anonymkode: 8567c...2a2

😂😂😂

🌍👍

Anonymkode: 8b55a...0d3

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ingen så vet... kan godt vere flat, trekanta, firkanta med en kuppel over..

Vi blei lært fra vi var små at «sånn er det» før vi fekk våre egne meninger. 

Man skal ikke tro på alt som blir fortalt ☺️

Anonymkode: 8567c...2a2

Ah, gud bedre. 🙄 

Anonymkode: 91c1f...72e

Skrevet

Konspirasjonsteoretikere tror på hva som helst...

Anonymkode: 956e6...408

Skrevet

Jeg syns ikke man skal le av folk som tenker utenfor boksen, man kan heller le av dem som blint tror på alt som blir fortalt.

Det er faktisk en stor gruppe mennesker som tror jorden er flat, de kaller seg flat earthers har til og med konferanser der de møtes for å snakke om det. Forskere og vitenskapsmenn (kjendiser blant annet flere NFL spillere) er også i disse gruppene, de holder foredrag og viser bevis til hvorfor de har denne teorien. Dette er ikke en ny teori, i 1956  dannet Samuel Shenton et forbund som heter Flat Earth Society. Han viet sitt liv til å overbevise folk om sin teori ved å holde foredrag og seminar. Flat Earth Society har i dag både twitterkonto: https://twitter.com/flatearthorg og webside: https://www.tfes.org/ 

De som tror jorda er flat er en variert gruppe mennesker fra alle samfunnshold. Jeg trodde først det hele var en spøk men disse folka er dønn seriøse, de tror jorda er flat og de tror de kommer til å bevise dette i de nærmeste åra. Det er jo sunt å ha en hobby 😄

Jeg har sett på "bevisene" og synes ikke det er helt overbevisende selv om de har mange gode poenger. 

Skrevet
7 minutter siden, Elina skrev:

Jeg syns ikke man skal le av folk som tenker utenfor boksen, man kan heller le av dem som blint tror på alt som blir fortalt.

Det er faktisk en stor gruppe mennesker som tror jorden er flat, de kaller seg flat earthers har til og med konferanser der de møtes for å snakke om det. Forskere og vitenskapsmenn (kjendiser blant annet flere NFL spillere) er også i disse gruppene, de holder foredrag og viser bevis til hvorfor de har denne teorien. Dette er ikke en ny teori, i 1956  dannet Samuel Shenton et forbund som heter Flat Earth Society. Han viet sitt liv til å overbevise folk om sin teori ved å holde foredrag og seminar. Flat Earth Society har i dag både twitterkonto: https://twitter.com/flatearthorg og webside: https://www.tfes.org/ 

De som tror jorda er flat er en variert gruppe mennesker fra alle samfunnshold. Jeg trodde først det hele var en spøk men disse folka er dønn seriøse, de tror jorda er flat og de tror de kommer til å bevise dette i de nærmeste åra. Det er jo sunt å ha en hobby 😄

Jeg har sett på "bevisene" og synes ikke det er helt overbevisende selv om de har mange gode poenger. 

Du er alltid litt sær. Helt ærlig tror jeg at du kan lures til å tro hva som helst. 

«Synes ikke det er helt overbevisende». At du i det hele tatt vurderer det som en mulighet er jo latterlig. 

Anonymkode: 2199c...149

Skrevet
24 minutter siden, Elina skrev:

Jeg syns ikke man skal le av folk som tenker utenfor boksen, man kan heller le av dem som blint tror på alt som blir fortalt.

Det er faktisk en stor gruppe mennesker som tror jorden er flat, de kaller seg flat earthers har til og med konferanser der de møtes for å snakke om det. Forskere og vitenskapsmenn (kjendiser blant annet flere NFL spillere) er også i disse gruppene, de holder foredrag og viser bevis til hvorfor de har denne teorien. Dette er ikke en ny teori, i 1956  dannet Samuel Shenton et forbund som heter Flat Earth Society. Han viet sitt liv til å overbevise folk om sin teori ved å holde foredrag og seminar. Flat Earth Society har i dag både twitterkonto: https://twitter.com/flatearthorg og webside: https://www.tfes.org/ 

De som tror jorda er flat er en variert gruppe mennesker fra alle samfunnshold. Jeg trodde først det hele var en spøk men disse folka er dønn seriøse, de tror jorda er flat og de tror de kommer til å bevise dette i de nærmeste åra. Det er jo sunt å ha en hobby 😄

Jeg har sett på "bevisene" og synes ikke det er helt overbevisende selv om de har mange gode poenger. 

Og de skryter av « members all around the world»

rundt den flate jorda, altså... virkelig?

Skrevet
31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du er alltid litt sær. Helt ærlig tror jeg at du kan lures til å tro hva som helst. 

«Synes ikke det er helt overbevisende». At du i det hele tatt vurderer det som en mulighet er jo latterlig. 

Anonymkode: 2199c...149

Altså at du klarer å lese det jeg skriver til at jeg tror jorda er flat er jo helt latterlig. Du tar noe helt ut av kontekst. Jeg er kanskje sær men jeg tror ikke på hva som helst, jeg liker å undersøke ting før jeg slår det fra meg! 

Skrevet

Litt merkelig at alle andre planeter og måner er runde, og jorda er den eneste som er flat da. Og rart at jorda har rund skygge under måneformørkelser. Og rart det med horisonten.... osv osv.

Skrevet
16 minutter siden, skinnfilla skrev:

 Og de skryter av « members all around the world»

rundt den flate jorda, altså... virkelig?

LOL, fikk ikke med meg at de sa det 😄 Utrolig morsomt. Det er vistnok endel folk rundt om i verden som tror dette selv om det ved første øyekast kan virke som nett troll. Blant annet NFL spilleren Kyrie Irving som ble støttet av sin lagkamerat: https://www.cbssports.com/nfl/news/geno-smith-i-may-be-with-kyrie-irving-on-this-whole-flat-earth-vs-globe-thing/

 

Skrevet
4 minutter siden, Elina skrev:

Altså at du klarer å lese det jeg skriver til at jeg tror jorda er flat er jo helt latterlig. Du tar noe helt ut av kontekst. Jeg er kanskje sær men jeg tror ikke på hva som helst, jeg liker å undersøke ting før jeg slår det fra meg! 

Du har jo tydelig vurdert det som en mulighet? Og bare der vil jeg påstå man mangler noe vesentlig.

Anonymkode: 2199c...149

Skrevet
10 minutter siden, Elina skrev:

LOL, fikk ikke med meg at de sa det 😄 Utrolig morsomt. Det er vistnok endel folk rundt om i verden som tror dette selv om det ved første øyekast kan virke som nett troll. Blant annet NFL spilleren Kyrie Irving som ble støttet av sin lagkamerat: https://www.cbssports.com/nfl/news/geno-smith-i-may-be-with-kyrie-irving-on-this-whole-flat-earth-vs-globe-thing/

 

Leste ikke stykket, men har sett den uttalelsen tidligere😂😅

Skrevet
3 minutter siden, Pobie skrev:

Litt merkelig at alle andre planeter og måner er runde, og jorda er den eneste som er flat da. Og rart at jorda har rund skygge under måneformørkelser. Og rart det med horisonten.... osv osv.

Tenk hvor trist det hadde vært, altså de som tror dette er ofte sterkt relgiøse kristene da teorien har sitt opphav i Genesis (første mosebok). Det er slik jorda ble forklart der og de mener det gir mer mening enn at vi er en planet iblant mange andre planeter. Tanken deres er at ved å være en av mange planeter i et uendelig stort univers fjerner oss fra gud slik at eliten kan holde kontroll. De tenker også at hvis man hadde levd i en glasskuppel i en slags dome (vet ikke hva jeg skal kalle det) så ville det vært bevist at vi var skapt av gud og at vi er unike, dette ville ført til at vi hadde fryktet gud mer og hørt på hans ord osv osv

Jeg på den andre side ville syntes det hadde vært helt forferdelig om vi var fanget i en glasskuppel. Tenk hvor kjipt om vi aldri kunne reist ut i universet for å søke etter liv på andre planeter. Huff huff, det hadde vært helt tragisk. Så jeg er veldig glad for at vi er en planet i et større system og at vi i fremtiden kan finne liv på andre planeter :)  

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har jo tydelig vurdert det som en mulighet? Og bare der vil jeg påstå man mangler noe vesentlig.

Anonymkode: 2199c...149

Man trenger ikke vurdere ting som en mulighet for å sette seg inn i det! Jeg liker å høre på andre sine mininger uansett hvor syke de kan høres ut. Fordi jeg ønsker å utvide horisonten og lære om andres meninger om livet, døden, filosofi, relgion, spiritualitet osv osv Jeg er fasinert av mennesker som våger gå utenfor boksen selv om jeg ikke nødnendigvis deler deres syn. 

Skrevet
På 19.8.2018 den 20.48, Elina skrev:

Tenk hvor trist det hadde vært, altså de som tror dette er ofte sterkt relgiøse kristene da teorien har sitt opphav i Genesis (første mosebok). Det er slik jorda ble forklart der og de mener det gir mer mening enn at vi er en planet iblant mange andre planeter. Tanken deres er at ved å være en av mange planeter i et uendelig stort univers fjerner oss fra gud slik at eliten kan holde kontroll. De tenker også at hvis man hadde levd i en glasskuppel i en slags dome (vet ikke hva jeg skal kalle det) så ville det vært bevist at vi var skapt av gud og at vi er unike, dette ville ført til at vi hadde fryktet gud mer og hørt på hans ord osv osv

Jeg på den andre side ville syntes det hadde vært helt forferdelig om vi var fanget i en glasskuppel. Tenk hvor kjipt om vi aldri kunne reist ut i universet for å søke etter liv på andre planeter. Huff huff, det hadde vært helt tragisk. Så jeg er veldig glad for at vi er en planet i et større system og at vi i fremtiden kan finne liv på andre planeter :)  

Bibelen nevner faktisk noe om at jorden er rundt, så da har de jo ikke lest spesielt nøye. Men de er vel ikke de smarteste heller. 

Skrevet

Jeg syns det er fascinerende at vi mennesker stadig opphøyer oss selv som uhyrlig viktige og unike. Glasskuppel og dome fordi vi er spesielle? Rart hvor mye folk opp gjennom har diktet opp. 

At vi ikke bare kan forstå at vi er en sammensetning av tilfeldige atomer i et øyeblikk i universets historie. Intet mer, intet mindre. 

Anonymkode: 91c1f...72e

Skrevet

Jeg har sittet i kontrolltårnet hos NASA og kommunisert med en astronaut som var på den internasjonale romstasjonen, og i tillegg fått direktebilder fra romstasjonene, og det er ingen tvil om at jorden er rund. For øvrig trenger man ikke å være inne på NASA for å kunne konstaterer at jorden er rund da det finnes mye bevis for den konklusjonene, og de som argumentere for at jorda er flat har rett og slett ikke klart å tilegne seg kunnskapen som er tilgjengelig.

Anonymkode: dbdf7...4bb

Skrevet

Altså. NFL er et vitenskapelig kvalitetsstempel. Det er revnende likegyldig hvor god idrettsmannen man er i denne sammenheng. 

Man kan le av dette, men som forsker blir jeg litt trist. Det er et bilde på hvordan mennesker i dag velger å gå bort fra ting vi vet. Man kan ikke «velge å tro» at jorden er flat. Det er faktisk ikke en mulighet. Vi skal være åpne for nye muligheter på mange områder, men to pluss to vil fortsatt være fire. 

Anonymkode: 94100...f7d

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Altså. NFL er et vitenskapelig kvalitetsstempel. Det er revnende likegyldig hvor god idrettsmannen man er i denne sammenheng. 

Man kan le av dette, men som forsker blir jeg litt trist. Det er et bilde på hvordan mennesker i dag velger å gå bort fra ting vi vet. Man kan ikke «velge å tro» at jorden er flat. Det er faktisk ikke en mulighet. Vi skal være åpne for nye muligheter på mange områder, men to pluss to vil fortsatt være fire. 

Anonymkode: 94100...f7d

NFL er ikke et vitenskapelig kvalitetsstempel, skulle det naturligvis stå. 

Anonymkode: 94100...f7d

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Altså. NFL er et vitenskapelig kvalitetsstempel. Det er revnende likegyldig hvor god idrettsmannen man er i denne sammenheng. 

Man kan le av dette, men som forsker blir jeg litt trist. Det er et bilde på hvordan mennesker i dag velger å gå bort fra ting vi vet. Man kan ikke «velge å tro» at jorden er flat. Det er faktisk ikke en mulighet. Vi skal være åpne for nye muligheter på mange områder, men to pluss to vil fortsatt være fire. 

Anonymkode: 94100...f7d

Nettopp. Det er det som er så skummelt. At folk velger å bare se bort fra vitenskapelige fakta. Lurer på hvorfor.

Anonymkode: 91c1f...72e

Skrevet
6 timer siden, Pobie skrev:

Bibelen nevner faktisk noe om at jorden er rundt, så da har de jo ikke lest spesielt nøye. Men de er vel ikke de smarteste heller. 

Ja, men senere ut i bibelen. Først ble jorda beskrevet som The Firmament:

https://en.wikipedia.org/wiki/Firmament

Da snakker vi Genesis og første mosebok. 

På Nynorsk står det (på wiki): Firmament er himmelkvelven eller stjernehimmelen, som ein i eldre tider oppfatta som ein fast kuppel, ein krystallsfære, som stjernene var festa til.

Jeg må understreke (fordi jeg ser at så mange faktisk ikke forstår) at jeg bare forklarer HVA disse folka tror og hvor det kommer fra. Det har ikke noe med min egen personlige mening å gjøre, jeg tror og er veldig glad for at jorda er rund 🤣

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg syns det er fascinerende at vi mennesker stadig opphøyer oss selv som uhyrlig viktige og unike. Glasskuppel og dome fordi vi er spesielle? Rart hvor mye folk opp gjennom har diktet opp. 

At vi ikke bare kan forstå at vi er en sammensetning av tilfeldige atomer i et øyeblikk i universets historie. Intet mer, intet mindre. 

Anonymkode: 91c1f...72e

Ja, de opphøyer seg selv fordi de tror at djevelen/Iluminati/onde krefter vil ta fra oss troen på at vi er spesielle for gud. De mener også at vi fjerner oss fra gud ved at vi ikke lever i en glasskuppel og hvis alle hadde trodd at jorda er flat (noe som de tror) så hadde vi fryktet gud mere og handlet deretter og vært bedre mennesker. 

Jeg vil nå si at hvert enkelt menneske er unikt selv om jorda er rund. Kan med gru forestille meg den tilværelsen vi ville levd i om disse menneskene tok over, det hadde vel sett ut som noe alla handmaid's tale for det er ikke til å stikke under en stol at flerallet disse menneskene er kristene fundamentalister. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...