Gå til innhold

14 åringen min har begynt å røyke, hvordan reagere?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

På 14.8.2018 den 17.27, Anonym bruker skrev:

Han har tidligere stjelt røyk av meg, jeg oppdaget dette ved at det ble plutselig mindre røyk i min røykpakke. Jeg sa det til han, om han igjen gjør dette så tar jeg pc`n hans. 

Flere uker etterpå, sladrer lillebror på han at han har sett han røyke mens jeg var ute en tur. (Jeg vet ikke hvor han har fått røyken fra, jeg gjemmer min).

Nå har han vært på besøk hos mormor, der stjal han flere pakker med røyk. Mormor tok alle pakkene og lot han beholde 1. Jeg ble sjokkert og lei meg.

Han er nå hos sin far og kommer hjem i morgen. Hvordan skal jeg reagere? Ta pc`n og den nye mobilen fra han?

Anonymkode: 6fc1a...e3b

røykingen er ille nok! Men han har stjålet fra deg.. og så har han stjålet fra mormor. Og ikke nok med det, men konsekvensen for å ha stjålet mange pakker røyk av mormor er å få beholde en??

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 14.8.2018 den 19.42, Anonym bruker skrev:

Ungdom er ikke perfekte de heller 😉 

Anonymkode: 1bf4a...e87

Og så? 

Anonymkode: 2d6a7...b43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.8.2018 den 21.07, Anonym bruker skrev:

Her så tenåringen oldemoren visne bort og dø en smertefull død pga kols. Det var nok til at hun bestemte seg for å aldri begynne å røyke(hun er 17 år nå) 

Første steg er vel at dere voksne rundt slutter å røyke. 

"Gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør"  funker dårlig på tenåringer. 

Anonymkode: 1b790...176

Hun er 17. Og du tror at hun nå er sikret fra å begynne og røyke :p ? Jaha... Snakk når hun er 47, du. 

Anonymkode: 2d6a7...b43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville fokusert mer på stjelingen enn røyken, altså. Skal du røyke får du skaffe deg jobb for å finansiere tullet. Røyking får ikke foregå i eller ved hjemmet, du får ikke sitte på terrassen å gjøre det, ikke på trappa, ikke ut av vinduet (gjør det vanskelig å ha uvanen). Han får betale tilbake det han har stjålet når jobb er i boks, frem til da er det stopp på ukepenger. 

Han skulle fått vaske sine egne klær, ikke søren om jeg står og plukker på sure innrøyka gensere.

Jeg røyker ikke selv, men vet også hvor sta en tenåring kan være. Har de bestemt seg for å røyke er det lite som funker for å få de til å slutte, det beste du får gjort er å gjøre det vanskelig for ham å gjøre det. Så igjen: jobb for å finansiere det, betale tilbake det han har stjålet, ikke røyking i/ved hjemmet, vaske egne klær og tar du ham i å stjele en gang til selger du dataen hans og beholder pengene selv!

Anonymkode: 55890...c5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Kari Mari skrev:

Så du mener HI bør anmelde sin mor for å latt gutten beholde en røykpakke? Virkelig??????

Som jeg skrev; det var det som slo meg da jeg leste overskriften. Blir vanskelig å anmelde sin mor, men en heftig alvorsprat hadde jeg tatt. Jeg så for meg en situasjon der han hadde fått noen til å kjøpe for seg eller noe. Evt kjøpt selv (da hadde jeg anmeldt butikken). Strengt tatt har jo hi selv også skaffet tobakk til mindreårige ved å ikke oppbevare den utilgjengelig for barn. 

Anonymkode: fc66c...e12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hun er 17. Og du tror at hun nå er sikret fra å begynne og røyke 😛 ? Jaha... Snakk når hun er 47, du. 

Anonymkode: 2d6a7...b43

Hvis hun er så dum at hun begynner å røyke som voksen så er det ingenting jeg kunne gjort annerledes. De aller fleste begynner å røyke i ung alder. Det kalles naivitet og ung dumskap. 

Anonymkode: 1b790...176

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 14.8.2018 den 21.07, Anonym bruker skrev:

Her så tenåringen oldemoren visne bort og dø en smertefull død pga kols. Det var nok til at hun bestemte seg for å aldri begynne å røyke(hun er 17 år nå) 

Første steg er vel at dere voksne rundt slutter å røyke. 

"Gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør"  funker dårlig på tenåringer. 

Anonymkode: 1b790...176

Det bestemte min niese og når hun var 16 år. Hun har alltid hatet når folk røykte, og alltid sagt i fra høyt og tydelig. Nå er hun 21 år og røyker en pakke om dagen. Så det kan abolutt endre seg

Anonymkode: c2f2f...471

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Til barnevernet? Er du alvorlig? 

Anonymkode: 2f908...953

Gutten har et problem, han stjeler og gjør en ulovelige ting. Røyke som er 18 årsgrense.

 

Anonymkode: d9537...683

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Gutten har et problem, han stjeler og gjør en ulovelige ting. Røyke som er 18 årsgrense.

 

Anonymkode: d9537...683

Hva får deg til å tro at det er en barnevernssak? Jobber selv i barnevernet, og blir matt av hva slags vås folk tror vi jobber med.

Anonymkode: 2f908...953

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det bestemte min niese og når hun var 16 år. Hun har alltid hatet når folk røykte, og alltid sagt i fra høyt og tydelig. Nå er hun 21 år og røyker en pakke om dagen. Så det kan abolutt endre seg

Anonymkode: c2f2f...471

Å herregud. Bare fordi jeg har et barn som har tatt et valg og står for det så trenger ikke dere å fortelle meg at det kan endre seg. Jeg velger å ta det hun sier på alvor istenfor å tenke det verste. Jeg begynte selv å røyke som 13 åring og sluttet når jeg ble gravid med eldste. 

Anonymkode: 1b790...176

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi han et regnestykke på hva det koster pr år å røyke. Ikke gi han en krone så lenge du mistenker at han bruker de på røyk. 

Og slutt å røyk selv. Du er et voksent menneske og et elendig forbilde, tydeligvis! 

Anonymkode: 0a309...a81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Å herregud. Bare fordi jeg har et barn som har tatt et valg og står for det så trenger ikke dere å fortelle meg at det kan endre seg. Jeg velger å ta det hun sier på alvor istenfor å tenke det verste. Jeg begynte selv å røyke som 13 åring og sluttet når jeg ble gravid med eldste. 

Anonymkode: 1b790...176

Jaja, bare stikk i hodet i sanden du

Anonymkode: c2f2f...471

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Å herregud. Bare fordi jeg har et barn som har tatt et valg og står for det så trenger ikke dere å fortelle meg at det kan endre seg. Jeg velger å ta det hun sier på alvor istenfor å tenke det verste. Jeg begynte selv å røyke som 13 åring og sluttet når jeg ble gravid med eldste. 

Anonymkode: 1b790...176

De som svarer deg på denne måten er bare ute etter å provosere deg. Ikke la dem få gleden. Selvsagt er alt mulig, men det er lite sannsynlig at en ungdom som har tatt et standpunkt mot røyking likevel skal begynne.

Anonymkode: 2f908...953

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva får deg til å tro at det er en barnevernssak? Jobber selv i barnevernet, og blir matt av hva slags vås folk tror vi jobber med.

Anonymkode: 2f908...953

 Dere hjelper foreldre som trenger hjelp,

mener selvfølgelig ikke at dere skal kjøpe over familien som en dampveivals, men  komme inn og snakke med gutten  det å stjele og bryte loven er ikke greit. 

 

Anonymkode: d9537...683

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være helt ærlig tror jeg muligens røyketelefonen kan gi bedre råd enn barnevernet her, eventuelt helsesøster på skolen

Men når det er sagt, jeg hadde gjort følgende
- Snakket med bestemoren om det å gi gutten røyk
- Snakket med Gutten og stjeling og røyking - inkludert ulovlig, aldersgrense, farlig +++++
- Sluttet selv, eventuelt bare røykt når barnet ikke ser det
- Snakket med pappaen slik at dere tar problemet sammen

Anonymkode: cbb55...ce8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.8.2018 den 18.40, Anonym bruker skrev:

Man må lære at også foreldrene gjør feil. De er ikke perfekte. Og det betyr ikke at man skal gjøre det selv! Det er faktisk ikke alt man kan råde over, og mange sliter med å slutte og røyke. Det betyr ikke at det er noen grunn til at barna skal begynne å røyke!?

Anonymkode: 2d6a7...b43

Røyking er ikke en feil, det er en vedvarende atferd, og atferd er noe barn plukker opp og kopierer. Forskningen viser med all tydelighet at barna gjør som foreldre gjør, ikke som de sier. Det er derfor man er nødt til å holde seg i aktivitet, ikke røyke, spise bra mat osv når man har barn. Livet deres blir så mye lettere og de indre kampene deres så mange færre når gode atferdsmønstre har kommet inn helt gratis fra foreldre. 

Anonymkode: 16729...abd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det bestemte min niese og når hun var 16 år. Hun har alltid hatet når folk røykte, og alltid sagt i fra høyt og tydelig. Nå er hun 21 år og røyker en pakke om dagen. Så det kan abolutt endre seg

Anonymkode: c2f2f...471

Og jeg bestemte meg for å aldri drikke alkohol da jeg var 12.

Nå er jeg 43 år, og drikker ikke alkohol. Ikke røyker jeg heller, men det var aldri noe jeg bestemte meg for å ikke gjøre,

Anonymkode: 6bf22...ad2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...