Gå til innhold

14 åringen min har begynt å røyke, hvordan reagere?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Han har tidligere stjelt røyk av meg, jeg oppdaget dette ved at det ble plutselig mindre røyk i min røykpakke. Jeg sa det til han, om han igjen gjør dette så tar jeg pc`n hans. 

Flere uker etterpå, sladrer lillebror på han at han har sett han røyke mens jeg var ute en tur. (Jeg vet ikke hvor han har fått røyken fra, jeg gjemmer min).

Nå har han vært på besøk hos mormor, der stjal han flere pakker med røyk. Mormor tok alle pakkene og lot han beholde 1. Jeg ble sjokkert og lei meg.

Han er nå hos sin far og kommer hjem i morgen. Hvordan skal jeg reagere? Ta pc`n og den nye mobilen fra han?

Anonymkode: 6fc1a...e3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis alle rundt han røyker så er det vel ikke så rart at han begynner også. Det er jo i den alderen de begynner. Du kan vel ikke forvente at ungen skal være smartere enn både foreldre og besteforeldre. 

Anonymkode: 5119d...d58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du setter deg ned med gutten og forteller ham at du forstår at han ikke klarer å ta inn over seg hvor farlig røyking er når du gjør det selv, og at for at han skal forstå alvoret så skal du slutte å røyke. Og så gjør du det. 

Anonymkode: 2f908...953

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, både foreldre og besteforeldre røyker, og du forventer at han ikke skal prøve?

Hadde en av mine barn begynt røyke hadde jeg tatt lommepengene deres så de ikke fikk kjøpt, enkelt og greit. Går pengene til røyk gidder ikke jeg sponse de lenger.

Men her røyker ingen, bortsett fra en bestefar, og han stinker sur gammel tobakk og sneip (han røyker rulletobakk og putter gjerne sneipene i lomma for å røyke litt mer på de senere).

Ingen av ungene er særlig interessert i å bruke så mye penger på en uvane, de vil heller bruke pengene på datautstyr, kino med venner osv. Har gutter på 14 og 17 år.

Anonymkode: c45ce...220

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med foreldre og besteforeldre som røyker og som har et avslappa forhold til det (bestemor gir han ei pakke) så var det vel 80% sjanse for at han ville begynne. Fjerne lommepenger hjelper vel neppe, siden han stjeler det han vil ha, så jeg tenker at her er det mange alvorsprater som skal til, og så bør du slutte å røyke så fristelsene ikke er der hjemme. 

Anonymkode: 2aa3b...037

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første du bør gjøre, er jo å være et bedre forbilde. Hvordan kan du forvente at han ikke skal følge i deres fotspor som røyker?

Anonymkode: c2f2f...471

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hi 

Dere får slutte sammen 😊 Hvorfor kan ikke han røyke når du gjør det? 

Vær en god rollemodell og forbildet. 

Anonymkode: 1bf4a...e87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi 

Dere får slutte sammen 😊 Hvorfor kan ikke han røyke når du gjør det? 

Vær en god rollemodell og forbildet. 

Anonymkode: 1bf4a...e87

Man må lære at også foreldrene gjør feil. De er ikke perfekte. Og det betyr ikke at man skal gjøre det selv! Det er faktisk ikke alt man kan råde over, og mange sliter med å slutte og røyke. Det betyr ikke at det er noen grunn til at barna skal begynne å røyke!?

Anonymkode: 2d6a7...b43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst slutter du å røyke selv, også forteller du han hvor farlig det er, vis noen videoer du finner på nett og pass på at han aldri får stjålet røyk fra dem rundt han (deg selv og besteforeldre). Om han fortsetter da er det ikke stort du kan gjøre uten å prate prate og prate. 

Anonymkode: 6e113...421

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Man må lære at også foreldrene gjør feil. De er ikke perfekte. Og det betyr ikke at man skal gjøre det selv! Det er faktisk ikke alt man kan råde over, og mange sliter med å slutte og røyke. Det betyr ikke at det er noen grunn til at barna skal begynne å røyke!?

Anonymkode: 2d6a7...b43

Ungdom er ikke perfekte de heller 😉 

Anonymkode: 1bf4a...e87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte å røyke selv i den alderen, og det at foreldrene mine kjefta på meg gjorde bare at jeg ville røyke enda mer..

Snakk med ham. Fortell om da du begynte p røyke og at det er den dagen du angrer mest på eller noe sånt, fordi det er utrolig vanskelig å slutte..

Anonymkode: bdd8d...f07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her så tenåringen oldemoren visne bort og dø en smertefull død pga kols. Det var nok til at hun bestemte seg for å aldri begynne å røyke(hun er 17 år nå) 

Første steg er vel at dere voksne rundt slutter å røyke. 

"Gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør"  funker dårlig på tenåringer. 

Anonymkode: 1b790...176

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vært mer fokusert på stjelingen jeg - det synes jeg er verre!

kutt i lommepenger, fjern PC og telefon som konsekvens for det!

Anonymkode: b1b55...a95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vær voksne rollemodeller. Slutt å røyke. 

Gå for god kommunikasjon i stedet for å ta fra ham PC og mobil. Du må jobbe for å ha hod kommunikasjon med tenåringen, ikke skyve ham bort fra deg.

Fortell ham hvor dum du selv var som begynte å røyke, og hvor redd du er for at han skal bli syk av giftstoffene. Si at du er lei deg for at du har vært et dårlig forbilde. Avtal med ham en fin felles opplevelse når dere begge slutter å røyke. F. eks sydentur i høstferien, helg i London med fotballkamp, fallskjermhopp eller noe annet som virkelig motiverer ham. (Det har du råd til ved å kutte røyken, og det er en investering både i forholdet dere i mellom og i begges helse). 

Anonymkode: bb877...e2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ble tatt for røyking, som 16 åring husker jeg pappa lo av meg.  Han hadde en slags latter som fikk med til å føle meg tåpelig og skamfull.  Det funka,  for jeg kutta det opp? 

Anonymkode: 7d409...b00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når alle rundt han røyker kan du ikle si annet en at ,  Vi kjøper ikke røyk til deg. Ser vi deg stjele røyk mister du  Privilegier , fortelle st det er 18 årsgrense og han får vente til da. 

Evt ta en telefon til barnevernet og be om hjelp. 

Anonymkode: d9537...683

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest nærliggende er å be bestemor om å slutte å gi røyk til han. Og gjemme din egen røyk.

Men realistisk har lite argumenter og håp om å få han til å slutte, når du selv røyker. Når begynte du selv..? Hvorfor klarte ikke dine foreldre å få deg til å slutte?

Anonymkode: 8e307...c09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å røyke selv, ser han foreldre røyker daglig så vil han jo prøve han og.

 

nytter lite å si at røyk er dyrt, du røyker jo opp familiens penger selv. 

 

Stjeling hadde jeg slått hardt ned på. Bestemoren hadde jeg hatt en skikkelig rasende samtale med.

Anonymkode: a5630...754

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første som slo meg da jeg leste overskriften var at du burde anmelde den som hadde skaffet sigaretter til en mindreårig. Det ville vært passe flaut for ham, og den/de som bryter loven får også sin straff. 

Anonymkode: fc66c...e12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du straffer gutten altfor hardt og dette må du ta litt skylden for ,siden du røyker selv

Anonymkode: 623e3...ec2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Når alle rundt han røyker kan du ikle si annet en at ,  Vi kjøper ikke røyk til deg. Ser vi deg stjele røyk mister du  Privilegier , fortelle st det er 18 årsgrense og han får vente til da. 

Evt ta en telefon til barnevernet og be om hjelp. 

Anonymkode: d9537...683

Til barnevernet? Er du alvorlig? 

Anonymkode: 2f908...953

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Når alle rundt han røyker kan du ikle si annet en at ,  Vi kjøper ikke røyk til deg. Ser vi deg stjele røyk mister du  Privilegier , fortelle st det er 18 årsgrense og han får vente til da. 

Evt ta en telefon til barnevernet og be om hjelp. 

Anonymkode: d9537...683

Barnevernet? Du tror ikke at de har litt mer alvorlige ting å jobbe med da, enn en 14 åring som røyker? Man ringer selvfølgelig ikke til barnevernet

Anonymkode: c2f2f...471

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at du og mormor røyker, er deres sak. Dere er voksne og kan bestemme selv om dere vil røyke. Det kan ikke 14-åringen. Han er fremdeles regnet som et barn, og du er i din fulle rett til å innføre de reglene DU vil. 

Inndragelse av mobil og data må være helt innafor her 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det første som slo meg da jeg leste overskriften var at du burde anmelde den som hadde skaffet sigaretter til en mindreårig. Det ville vært passe flaut for ham, og den/de som bryter loven får også sin straff. 

Anonymkode: fc66c...e12

Så du mener HI bør anmelde sin mor for å latt gutten beholde en røykpakke? Virkelig??????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...