Anonym bruker Skrevet 12. august 2018 #26 Skrevet 12. august 2018 Men hvis jeg ikke fikk gehør hos foreldrene når du tok opp dette med dem HI, og de fortsatte å servere deg historier om hvordan de taklet ting som gjorde deg bekymret kombinert med at barnet så ut til å henge etter, da hadde jeg tatt kontakt med barnevernet om jeg var deg. Anonymkode: 1b187...3be
Anonym bruker Skrevet 12. august 2018 #27 Skrevet 12. august 2018 Vi hadde ett barn på 1 år i barnehagen som forsatt fikk kun morsmelk og babygrøt å fikk ikke spise selv. Moren var helt hysterisk når vi prøvde å gi brødskive i bittesmå biter,hun mente barnet kunne sette det fast i halsen. Likevel så var vi ikke bekymret for barnet! Men vi tenkte vårt om hvor overhysterisk hun er.. Barnet krabbet bare å reiste seg ikke opp etter ting,men det var pga hun var en forsiktig jente. Dette var heller ikke noe vi ble bekymret for,det kommer av seg selv når hun blir trygg nok på det. Anonymkode: 73d02...0c3
Anonym bruker Skrevet 12. august 2018 #28 Skrevet 12. august 2018 Det med mat og motorikk behøver ikke være så relevant, og er typisk også noe helsesøster hatt god kontroll på. Du beskriver i midlertid mulig resignasjon hos barnet og mulig mangel på emosjonell respons fra omsorgsgivere. Det er potensielt alvorlig for en baby. Men det er mange men og oppfølgingsspørsmål. Nettopp derfor kunne det være nyttig om du drøftet med det lokale barnevernet før en eventuell bekymringsmelding. Og det er virkelig ikke et problem at det sendes for mange unødvendige bekymringsmeldinger. Er dere bekymret, ta kontakt. Lurer dere på om noe er verdt en melding, ta kontakt. Det er det barneverntjenesten er der for. Vi klarer helt utmerket å sortere hva man anbefaler å melde og ikke, og hvilke meldinger som henlegges. Det er ikke slik at du trenger å undersøke noe ferdig før du henvender deg, og du kan godt drøfte ting uten å oppgi hvilket barn det er snakk om dersom du er usikker. Anonymkode: c6f96...b3a
Anonym bruker Skrevet 13. august 2018 #29 Skrevet 13. august 2018 15 timer siden, Anonym bruker skrev: Å ikke regulerer et barn følelsesmessig synes jeg er skremmende. Det er etter min mening ikke omsorg, men tydelig tegn på omsorgssvikt. Men jeg er usikker på hvor alvorlig det er, derfor jeg spør her. Antar at du er barnevernsmotstander... HI Anonymkode: f333e...0a6 Støtter deg i dette. Anonymkode: 63b03...b6c
Anonym bruker Skrevet 13. august 2018 #30 Skrevet 13. august 2018 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Du beskriver i midlertid mulig resignasjon hos barnet og mulig mangel på emosjonell respons fra omsorgsgivere. Det er potensielt alvorlig for en baby. Men det er mange men og oppfølgingsspørsmål. Nettopp derfor kunne det være nyttig om du drøftet med det lokale barnevernet før en eventuell bekymringsmelding. Den som er bekymret skal ikke ta en faglig "drøfting" av noe som helst. Hun/han skal kun melde fra om sin bekymring, de fagutdannede og ansvarlige i BV skal deretter gjøre seg sine observasjoner. Anonymkode: 63b03...b6c
Anonym bruker Skrevet 13. august 2018 #31 Skrevet 13. august 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Den som er bekymret skal ikke ta en faglig "drøfting" av noe som helst. Hun/han skal kun melde fra om sin bekymring, de fagutdannede og ansvarlige i BV skal deretter gjøre seg sine observasjoner. Anonymkode: 63b03...b6c Jeg har ikke bedt henne ta en faglig noe som helst. Det vil være nyttig for barneverntjenesten å prate med henne, og det vil kunne hjelpe den å gi råd om hvorvidt det er grunn til å melde. Det er i tilfeller som det hi beskriver alltid fint å kunne få utfyllende informasjon og stille oppfølgingsspørsmål til melder. Hilsen fagutdannet og ansvarlig i bv. Anonymkode: c6f96...b3a
Anonym bruker Skrevet 13. august 2018 #32 Skrevet 13. august 2018 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har ikke bedt henne ta en faglig noe som helst. Det vil være nyttig for barneverntjenesten å prate med henne, og det vil kunne hjelpe den å gi råd om hvorvidt det er grunn til å melde. Det er i tilfeller som det hi beskriver alltid fint å kunne få utfyllende informasjon og stille oppfølgingsspørsmål til melder. Hilsen fagutdannet og ansvarlig i bv. Anonymkode: c6f96...b3a Som altså mener at lekfolk bør holde kortene tett inntil brystet når de faktisk føler på en bekymring. Godt jobba! 👏 Anonymkode: 63b03...b6c
Hjertefru Skrevet 13. august 2018 #33 Skrevet 13. august 2018 (endret) Postet i feil tråd.. Endret 13. august 2018 av Hjertefru
Anonym bruker Skrevet 13. august 2018 #34 Skrevet 13. august 2018 5 minutter siden, Hjertefru skrev: Altså. Nå er det så mange innlegg her om folk som er redde for barnevernet at det tar helt av. Det er nok én og samme bruker. Anonymkode: 63b03...b6c
Hjertefru Skrevet 13. august 2018 #35 Skrevet 13. august 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er nok én og samme bruker. Anonymkode: 63b03...b6c Ja, det kan godt hende. Ser forøvrig at jeg har gått meg vill i disse innleggene, det var et annet innlegg om samme tema jeg skulle kommentere. Skal prøve å endre det...
Anonym bruker Skrevet 13. august 2018 #36 Skrevet 13. august 2018 32 minutter siden, Anonym bruker skrev: Som altså mener at lekfolk bør holde kortene tett inntil brystet når de faktisk føler på en bekymring. Godt jobba! 👏 Anonymkode: 63b03...b6c Hvordan i alle dager klarer du å lese dette ut fra det jeg skriver? Som jeg har gjentatt noen ganger nå, anbefaler jeg å drøfte bekymringer med barneverntjenesten om man er usikre. Det er det åpning for og noe vi gjerne ser at flere gjør. Man trenger ikke oppgi hvilket barn det er snakk om. Å drøfte her inne vet jeg ikke om er så matnyttig, i og med at det florerer med ganske utrolig feilinformasjon her. Mange later til å tro at barneverntjenesten kun skal befatte seg med grov fysisk vold og seksuelle overgrep, og at å melde bekymring dit er noe du kun skal gjøre om du mener et barn bør flyttes ut av familien. Det er, for å si det svært mildt, ekstremt langt fra virkeligheten. Det er synd at mange sprer slik feilinformasjon. Det later også til i hovedsak å komme enten fra folk som aldri har hatt kontakt med etaten eller som har vært gjennom svært alvorlige saker om omsorgsovertakelse. Disse utgjør en svært liten andel av familiene vi jobber med. Anonymkode: c6f96...b3a
Anonym bruker Skrevet 13. august 2018 #37 Skrevet 13. august 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hvordan i alle dager klarer du å lese dette ut fra det jeg skriver? Som jeg har gjentatt noen ganger nå, anbefaler jeg å drøfte bekymringer med barneverntjenesten om man er usikre. Det er det åpning for og noe vi gjerne ser at flere gjør. Man trenger ikke oppgi hvilket barn det er snakk om. Her. Du gjentar og utdyper det faktisk: at man skal drøfte litt i øst og vest før man sier barnets navn. Da råder du jo folk til å holde kjeft om sin bekymring. Hva hvis vedkommende bestemmer seg for ikke å si noe mer? Den ansatte hos BV kan jo ikke gå inn og gjøre undersøkelser uten å vite hvem barnet er? Anonymkode: 63b03...b6c
Anonym bruker Skrevet 13. august 2018 #38 Skrevet 13. august 2018 20 timer siden, Anonym bruker skrev: Ikke vri og vend på det hun sier. Hadde terskelen for å melde vært litt høyere, så hadde det kanskje vært langt flere ressurser igjen til saker der det er grunn til bekymring. Det er en trend i samfunnet der ansvarsfraskrivelse, konfliktskyhet og «angiveri» foretrekkes foran normal kommunikasjon og lett innblanding. Anonymkode: 1b187...3be Du vet åpenbart ikke hva du snakker om. Utfordringen er IKKE at det kommer for mye bekymringer, for barnevernet luker fort ut det som ikke er viktig. Både politi og barnevern oppfordrer til å ta kontakt ang. bekymring. Det er som sagt BEKYMRING! Er det ikke fint å vite at barnet ditt vil få hjelp hvis alt ikke er som det skal? Anonymkode: b5f4c...80e
Anonym bruker Skrevet 13. august 2018 #39 Skrevet 13. august 2018 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Her. Du gjentar og utdyper det faktisk: at man skal drøfte litt i øst og vest før man sier barnets navn. Da råder du jo folk til å holde kjeft om sin bekymring. Hva hvis vedkommende bestemmer seg for ikke å si noe mer? Den ansatte hos BV kan jo ikke gå inn og gjøre undersøkelser uten å vite hvem barnet er? Anonymkode: 63b03...b6c "Man trenger ikke" betyr på ingen måte "jeg råder deg til å holde kjeft om." Å snakke med barneverntjenesten om en mulig barnevernssak er heller ikke å "drøfte i øst og vest." Da leser du med sterke vrangbriller på og vil helst krangle for krangelens skyld. Det gidder jeg ikke. Det er slik at mange er redde for å kontakte barneverntjenesten for råd når de er usikre. Det er viktig at folk vet at det er åpning for å diskutere saker anonymt med barnevernet før man eventuelt melder bekymring. Skoler og barnehager gjør ofte dette, mens muligheten i liten grad er kjent for privatpersoner. Mange av de som er usikre og spør i foraer som dette, vil kunne få god veiledning ved å ta en slik telefon. Jeg har til gode å oppleve at noen etter en slik samtale velger å ikke melde, om det er rådet de får. Ut fra kun den informasjonen hi har gitt her, er mitt råd helt klart å sende en bekymringsmelding. Men om jeg snakket med hi kan det hende det ville endret seg, slik er denne kontakten også nyttig for barneverntjenesten. Uansett ville det kunne gi informasjon som var god å ha i vurderingen av en eventuell melding. Anonymkode: c6f96...b3a
Anonym bruker Skrevet 13. august 2018 #40 Skrevet 13. august 2018 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Den som er bekymret skal ikke ta en faglig "drøfting" av noe som helst. Hun/han skal kun melde fra om sin bekymring, de fagutdannede og ansvarlige i BV skal deretter gjøre seg sine observasjoner. Anonymkode: 63b03...b6c Observasjoner? Hvordan tror du egentlig barnevernet arbeider? Anonymkode: 1b187...3be
Anonym bruker Skrevet 13. august 2018 #41 Skrevet 13. august 2018 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Som altså mener at lekfolk bør holde kortene tett inntil brystet når de faktisk føler på en bekymring. Godt jobba! 👏 Anonymkode: 63b03...b6c Nå vrir og vender du på det hun sier med vilje. Hun ønsker å hjelpe dem som faktisk behøver det, men samtidig å unngå at det brukes ressurser unødig på bagateller og det som må anses som normalvariasjon i oppdragelsestilnærming eller utvikling hos barn. Fornuftig. Anonymkode: 1b187...3be
Anonym bruker Skrevet 13. august 2018 #42 Skrevet 13. august 2018 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Du vet åpenbart ikke hva du snakker om. Utfordringen er IKKE at det kommer for mye bekymringer, for barnevernet luker fort ut det som ikke er viktig. Både politi og barnevern oppfordrer til å ta kontakt ang. bekymring. Det er som sagt BEKYMRING! Er det ikke fint å vite at barnet ditt vil få hjelp hvis alt ikke er som det skal? Anonymkode: b5f4c...80e Nei, det er åpenbart du som ikke vet hva du snakker om. Noen har en litt snever ramme for hva de anser som normalt og grunn til bekymring. Verken barnevern eller politi ønsker at folk skal ta kontakt vedrørende alt mulig rart. De håper derimot på å nå ut til dem som har reell grunn til å være bekymret. Anonymkode: 1b187...3be
Anonym bruker Skrevet 13. august 2018 #43 Skrevet 13. august 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er slik at mange er redde for å kontakte barneverntjenesten for råd når de er usikre. Det er viktig at folk vet at det er åpning for å diskutere saker anonymt med barnevernet før man eventuelt melder bekymring. Skoler og barnehager gjør ofte dette, mens muligheten i liten grad er kjent for privatpersoner. Oj, så pinlig. Der avslører du at du ikke jobber i BV. Anonymkode: 63b03...b6c
Anonym bruker Skrevet 13. august 2018 #44 Skrevet 13. august 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Nå vrir og vender du på det hun sier med vilje. Hun ønsker å hjelpe dem som faktisk behøver det, men samtidig å unngå at det brukes ressurser unødig på bagateller og det som må anses som normalvariasjon i oppdragelsestilnærming eller utvikling hos barn. Fornuftig. Anonymkode: 1b187...3be Det er vel ellers det EKSAKT motsatte av hva BV offisielt sier. Anonymkode: 63b03...b6c
Anonym bruker Skrevet 13. august 2018 #45 Skrevet 13. august 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Observasjoner? Hvordan tror du egentlig barnevernet arbeider? Anonymkode: 1b187...3be Jeg tror ikke, jeg vet. Det som gjøres i de første undersøkelsene er at barnevernet besøker familien hjemme og observerer familiens samspill. Anonymkode: 63b03...b6c
Anonym bruker Skrevet 13. august 2018 #46 Skrevet 13. august 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Uansett ville det kunne gi informasjon som var god å ha i vurderingen av en eventuell melding. Du snakker som om det er melderen som skal gjøre vurderingen... Anonymkode: 63b03...b6c
Anonym bruker Skrevet 13. august 2018 #47 Skrevet 13. august 2018 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du snakker som om det er melderen som skal gjøre vurderingen... Anonymkode: 63b03...b6c Du leser som du burde gå og hugge litt ved. Ha en fortsatt fin sommer. Anonymkode: c6f96...b3a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå