Anonym bruker Skrevet 12. august 2018 #1 Skrevet 12. august 2018 Dette barnet er akkurat 1 år; - Lager nesten ikke lyder/babler - Lite ansiktsuttrykk. Smiler litt, men ofte er det ganske mimikkløst. - Krabber, men reiser seg ikke etter ting. - Får ikke spise selv eller drikke selv. Flasken blir holdt, og barnet blir matet med "babymat" (smoothie fra pose, babyglass, grøt) - Barnet blir ikke "hjulpet/regulert" følelsesmessig. Om barnet helt tydelig viser at det er redd eller på bristepunktet, snakker foreldrene om at "nå er hn helt på gråten!" "Nå er hn redd" osv, over hodet på barnet uten å trygge, prate med det eller ta det opp. Jeg synes dette er litt ekkelt, hele situasjonen.... hva tenker dere? Overreagerer jeg, eller ville du vært bekymret? Anonymkode: f333e...0a6
Anonym bruker Skrevet 12. august 2018 #2 Skrevet 12. august 2018 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dette barnet er akkurat 1 år; - Lager nesten ikke lyder/babler - Lite ansiktsuttrykk. Smiler litt, men ofte er det ganske mimikkløst. - Krabber, men reiser seg ikke etter ting. - Får ikke spise selv eller drikke selv. Flasken blir holdt, og barnet blir matet med "babymat" (smoothie fra pose, babyglass, grøt) - Barnet blir ikke "hjulpet/regulert" følelsesmessig. Om barnet helt tydelig viser at det er redd eller på bristepunktet, snakker foreldrene om at "nå er hn helt på gråten!" "Nå er hn redd" osv, over hodet på barnet uten å trygge, prate med det eller ta det opp. Jeg synes dette er litt ekkelt, hele situasjonen.... hva tenker dere? Overreagerer jeg, eller ville du vært bekymret? Anonymkode: f333e...0a6 Hvor ofte ser du barnet og foreldrene? Anonymkode: 1b187...3be
Anonym bruker Skrevet 12. august 2018 #3 Skrevet 12. august 2018 Jeg hadde ringt. Da barns mine var ett år spiste de selv og ville ikke ha hjelp. Det værste er at foreldrene ikke ser hva barnet trenger Anonymkode: 17557...2ed
Anonym bruker Skrevet 12. august 2018 #4 Skrevet 12. august 2018 Vet du hva fei foran egen dør! Barnet for omsorg, mat og har tydelig to foreldre som tar vare på den. Synes rett og slett ikke noe om at du tenker slikt! Dette barnet har det da ikke vondt! Min sønn var ganske lik krabbet kun turte ikke å reise seg osv. På ett årskontroll så ble han sendt til fysioterapi, men før det fant legen en liten feil på øyet han. Vi ble henvist sykehuset og det viste seg at sønnen vår så så dårlig at han var nærmest halvblind. Etter at han har fått på seg brillene er han som byttet ut smiler ler, har begynt å reise seg prøver å gå osv. Hva om noen faktisk hadde sendt bekymringsmelding på oss????!! For noe tull ball! Bekymring er for barn som faktisk har det vondt! Anonymkode: de88f...b2e
Anonym bruker Skrevet 12. august 2018 #5 Skrevet 12. august 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Hvor ofte ser du barnet og foreldrene? Anonymkode: 1b187...3be ? Har det noe å si? Foreldrene er uansett helt åpne på at det er slik de har det.... helt åpne på at barnet for eksempel ikke får spise selv fordi det "griser" med maten... og de legger ut om hva det blir servert osv... mye mer ting i tillegg til det jeg har sagt til nå, eksempelvis skryter de av at barnet kan være i lekegrinna i timesvis, eller at om det våkner kl 3 på natta setter de hn der med tv på mens den voksne sover på sofaen.... HI Anonymkode: f333e...0a6
Mumua Skrevet 12. august 2018 #6 Skrevet 12. august 2018 Det bekymringsverdige her er jo om ikke barnet blir sett og får den omsorgen den trenger. Det høres jo spesielt ut hvis de ikke trøster eller trygger barnet. Om du er sikker på at det er slik det er så bør du melde.
Anonym bruker Skrevet 12. august 2018 #7 Skrevet 12. august 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vet du hva fei foran egen dør! Barnet for omsorg, mat og har tydelig to foreldre som tar vare på den. Synes rett og slett ikke noe om at du tenker slikt! Dette barnet har det da ikke vondt! Min sønn var ganske lik krabbet kun turte ikke å reise seg osv. På ett årskontroll så ble han sendt til fysioterapi, men før det fant legen en liten feil på øyet han. Vi ble henvist sykehuset og det viste seg at sønnen vår så så dårlig at han var nærmest halvblind. Etter at han har fått på seg brillene er han som byttet ut smiler ler, har begynt å reise seg prøver å gå osv. Hva om noen faktisk hadde sendt bekymringsmelding på oss????!! For noe tull ball! Bekymring er for barn som faktisk har det vondt! Anonymkode: de88f...b2e Å ikke regulerer et barn følelsesmessig synes jeg er skremmende. Det er etter min mening ikke omsorg, men tydelig tegn på omsorgssvikt. Men jeg er usikker på hvor alvorlig det er, derfor jeg spør her. Antar at du er barnevernsmotstander... HI Anonymkode: f333e...0a6
Anonym bruker Skrevet 12. august 2018 #8 Skrevet 12. august 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Å ikke regulerer et barn følelsesmessig synes jeg er skremmende. Det er etter min mening ikke omsorg, men tydelig tegn på omsorgssvikt. Men jeg er usikker på hvor alvorlig det er, derfor jeg spør her. Antar at du er barnevernsmotstander... HI Anonymkode: f333e...0a6 Jeg har aldri hatt noe med de å gjøre så nei jeg er ikke det! Men jeg tenker at alvorlige saker er det som må taes tak i! Anonymkode: de88f...b2e
Anonym bruker Skrevet 12. august 2018 #9 Skrevet 12. august 2018 Er ikke farlig å ringe barnevernet. Vi har fått god hjelp og vi tok selv kontakt. Så barnevernet gjør mye fint også... men det hører man ikke om Anonymkode: 17557...2ed
Anonym bruker Skrevet 12. august 2018 #10 Skrevet 12. august 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er ikke farlig å ringe barnevernet. Vi har fått god hjelp og vi tok selv kontakt. Så barnevernet gjør mye fint også... men det hører man ikke om Anonymkode: 17557...2ed Jeg betviler det ikke! Men veldig unødvendig å bruke tid og ressurser på noe som ikke trengs Anonymkode: de88f...b2e
Anonym bruker Skrevet 12. august 2018 #11 Skrevet 12. august 2018 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vet du hva fei foran egen dør! Barnet for omsorg, mat og har tydelig to foreldre som tar vare på den. Synes rett og slett ikke noe om at du tenker slikt! Dette barnet har det da ikke vondt! Min sønn var ganske lik krabbet kun turte ikke å reise seg osv. På ett årskontroll så ble han sendt til fysioterapi, men før det fant legen en liten feil på øyet han. Vi ble henvist sykehuset og det viste seg at sønnen vår så så dårlig at han var nærmest halvblind. Etter at han har fått på seg brillene er han som byttet ut smiler ler, har begynt å reise seg prøver å gå osv. Hva om noen faktisk hadde sendt bekymringsmelding på oss????!! For noe tull ball! Bekymring er for barn som faktisk har det vondt! Anonymkode: de88f...b2e Hadde noen sendt bekymringsmelding på dere, så hadde dere kunne vist frem legejournal, så det hadde da ikke vært noe fare. Det du sier at siden dere var gode foreldre for barnet deres så er alle andre det også? en bekymringsnelding er ikke ensbetydende med at man vil familieb noe vondt, i de fleste tilfeller er det faktisk fordi man vil hjelpe, i første omgang barnet, men også foreldrene. Anonymkode: b5f4c...80e
Anonym bruker Skrevet 12. august 2018 #12 Skrevet 12. august 2018 Det du beskriver er bekymringsfullt. Du kan ta en telefon til din lokale barneverntjeneste og drøfte saken. Har du spurt foreldrene hvorfor de velger som de gjør? F.eks om mor sier barnet er redd, men ikke trøster - "hvorfor trøster du hen ikke da?" Anonymkode: c6f96...b3a
Anonym bruker Skrevet 12. august 2018 #13 Skrevet 12. august 2018 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har aldri hatt noe med de å gjøre så nei jeg er ikke det! Men jeg tenker at alvorlige saker er det som må taes tak i! Anonymkode: de88f...b2e Så man må vente til man ser vold for å kontakte barnevernet? Hvis man skulle vente på mer alvorligere saker så hadde veldig få barn fått hjelp. Anonymkode: b5f4c...80e
Anonym bruker Skrevet 12. august 2018 #14 Skrevet 12. august 2018 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg betviler det ikke! Men veldig unødvendig å bruke tid og ressurser på noe som ikke trengs Anonymkode: de88f...b2e Så du mener at om et barn får mat og drikke, og ikke blir forlatt alene så er alt greit? Manglende stimuli, følelsesmessig ivaretagelse osv betyr ingen ting? Anonymkode: f333e...0a6
Anonym bruker Skrevet 12. august 2018 #15 Skrevet 12. august 2018 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så du mener at om et barn får mat og drikke, og ikke blir forlatt alene så er alt greit? Manglende stimuli, følelsesmessig ivaretagelse osv betyr ingen ting? Anonymkode: f333e...0a6 Nei det var ikke det jeg mente! Men det barnet kommer jo mest sannsynlig i barnehage i tillegg hvor den da må spise selv feks. Den delen fant jeg ikke bekymringsfullt , i tillegg til at det blir snakket over hode på barnet stod ikke at de ikke valgte å trøste den i etterkant. Nå er det kommet flere opplysninger som ikke var i hi. Så da stiller saken seg annerledes. Anonymkode: de88f...b2e
Anonym bruker Skrevet 12. august 2018 #16 Skrevet 12. august 2018 45 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har aldri hatt noe med de å gjøre så nei jeg er ikke det! Men jeg tenker at alvorlige saker er det som må taes tak i! Anonymkode: de88f...b2e Oi. Så hissig. Føler du deg truffet ? Anonymkode: 62945...038
Anonym bruker Skrevet 12. august 2018 #17 Skrevet 12. august 2018 48 minutter siden, Anonym bruker skrev: ? Har det noe å si? Foreldrene er uansett helt åpne på at det er slik de har det.... helt åpne på at barnet for eksempel ikke får spise selv fordi det "griser" med maten... og de legger ut om hva det blir servert osv... mye mer ting i tillegg til det jeg har sagt til nå, eksempelvis skryter de av at barnet kan være i lekegrinna i timesvis, eller at om det våkner kl 3 på natta setter de hn der med tv på mens den voksne sover på sofaen.... HI Anonymkode: f333e...0a6 Selvfølgelig har det svært mye å si hvor ofte du ser dem. Ingenting av det øverste i hovedinnlegget hadde jeg tenkt var noe å bekymre seg for. Barn utvikler seg ulikt, det kan være ting du ikke vet og ikke har noe med, og barnet er jevnlig hos helsestssjonkontroll i denne alderen slik at virkelige bekymringer vil fanges opp der. Det eneste som eventuelt hadde vært noe å melde der er det nederste du skrev om at foreldrene ikke responderer på barnet. Men her spiller det naturligvis svært stor rolle om det du beskriver er noe du har sett to ganger eller ti. Og selv her vil jeg anta at helsestasjonen melder fra om de opplever det samme. Husk også på at den eldre generasjonen lærte at man kunne skjemme bort barn av å respondere på gråt eller ubehag hos barnet innen kort tid. I dag vet vi bedre. Det du beskriver her er noe jeg hadde vært svært betenkt over, men hva sa foreldrene da du sa at dette ikke er bra for barnet? Anonymkode: 1b187...3be
Anonym bruker Skrevet 12. august 2018 #18 Skrevet 12. august 2018 Jeg syns dette høres ut som foreldre som trenger veiledning. Spesielt det med at barnet ikke møtes følelsesmessig syns jeg er hårreisende. Jeg blir sinna på mannen dersom 2-åringen her ser litt for lenge på tv etter min smak, men flere timer i lekegrinda alene høres forferdelig lite stimulerende ut for en 1-åring. Oppførselen til foreldrene kan være årsaken til hvordan du har observert barnet (motorisk, språk, mimikk). Men man kan jo som utenforstående ikke vite om det er noe annet heller. Jeg ville ringt og drøftet med barnevernet, så kan de se om dette er noe som burde gjøres noe med. De har peiling. Da har du hvert fall prøvd å gjøre noe for dette barnet! Anonymkode: 0767f...a03
Anonym bruker Skrevet 12. august 2018 #19 Skrevet 12. august 2018 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Oi. Så hissig. Føler du deg truffet ? Anonymkode: 62945...038 Jeg er ikke hissig men ja jeg følte meg veldig truffet. Å tenke at andre ser på mit barn og tenker de burde melde bekymring på barnet mitt. Min er som skrevet over veldig sen motorisk. I tillegg til å være to språklig så da er han sen der også. Og ja det bekymrer meg om fremmede tenker slikt når de ser mitt barn. Ikke fordi det er noe å bekymre seg for men fordi det sårer meg om andre tenker stygt om meg eller barnet mitt. Anonymkode: de88f...b2e
Anonym bruker Skrevet 12. august 2018 #20 Skrevet 12. august 2018 Slik som du beskriver det så kan foreldrene ha god nytte av veiledning gjennom helsestasjonen eller bv. De gjør nok ikke dette av vond vilje, men de trenger hjelp til å skjønne viktigheten av å stimulere og respondere på barnets behov. Apati er et stort faresignal hos barn. Anonymkode: 330a4...8bd
Anonym bruker Skrevet 12. august 2018 #21 Skrevet 12. august 2018 43 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så man må vente til man ser vold for å kontakte barnevernet? Hvis man skulle vente på mer alvorligere saker så hadde veldig få barn fått hjelp. Anonymkode: b5f4c...80e Ikke vri og vend på det hun sier. Hadde terskelen for å melde vært litt høyere, så hadde det kanskje vært langt flere ressurser igjen til saker der det er grunn til bekymring. Det er en trend i samfunnet der ansvarsfraskrivelse, konfliktskyhet og «angiveri» foretrekkes foran normal kommunikasjon og lett innblanding. Anonymkode: 1b187...3be
Anonym bruker Skrevet 12. august 2018 #22 Skrevet 12. august 2018 Jeg klarer ikke å se at dette er en grunn for å melde til barnevernet. Anonymkode: 84b6c...680
Anonym bruker Skrevet 12. august 2018 #23 Skrevet 12. august 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ikke vri og vend på det hun sier. Hadde terskelen for å melde vært litt høyere, så hadde det kanskje vært langt flere ressurser igjen til saker der det er grunn til bekymring. Det er en trend i samfunnet der ansvarsfraskrivelse, konfliktskyhet og «angiveri» foretrekkes foran normal kommunikasjon og lett innblanding. Anonymkode: 1b187...3be Det er faktisk ikke et problem at det blir meldt inn unødige bekymringer. Utfordringen er at de fleste vegrer seg for å melde fra, spesielt når det ikke er vold eller grov omsorgssvikt. Om man melder en bekymring er det opp til bv å vurdere om det er grunnlag for videre undersøkelser. Anonymkode: 330a4...8bd
Anonym bruker Skrevet 12. august 2018 #24 Skrevet 12. august 2018 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg syns dette høres ut som foreldre som trenger veiledning. Spesielt det med at barnet ikke møtes følelsesmessig syns jeg er hårreisende. Jeg blir sinna på mannen dersom 2-åringen her ser litt for lenge på tv etter min smak, men flere timer i lekegrinda alene høres forferdelig lite stimulerende ut for en 1-åring. Oppførselen til foreldrene kan være årsaken til hvordan du har observert barnet (motorisk, språk, mimikk). Men man kan jo som utenforstående ikke vite om det er noe annet heller. Jeg ville ringt og drøftet med barnevernet, så kan de se om dette er noe som burde gjøres noe med. De har peiling. Da har du hvert fall prøvd å gjøre noe for dette barnet! Anonymkode: 0767f...a03 Tenker selv at ettåringer ikke bør se merenn 30 min TV per dag, men jeg kjenner ei som fortalte at hun måtte la babyen veksle mellom lekegrind og TV mer enn hun ønsket en uke hun hadde hjemmeeksamen og mannen var bortreist, og hun har naturligvis min forståelse. Jeg var heldig som hadde trillepike som stilte opp og tok med barnet på lekeplassen når jeg hadde oppgaver eller eksamen som krevde noen ekstra timers innsats. Anonymkode: 1b187...3be
Anonym bruker Skrevet 12. august 2018 #25 Skrevet 12. august 2018 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er faktisk ikke et problem at det blir meldt inn unødige bekymringer. Utfordringen er at de fleste vegrer seg for å melde fra, spesielt når det ikke er vold eller grov omsorgssvikt. Om man melder en bekymring er det opp til bv å vurdere om det er grunnlag for videre undersøkelser. Anonymkode: 330a4...8bd Statistikken tyder på noe annet. Det har vært en eksplosjonsartet økning i antallet meldinger de siste årene. Barnevernet er pålagt å undersøke alt som ikke kan avfeies som åpenbart ubegrunnet allerede før de har snakket med foreldre og barn, og slik ender de opp med å bruke ressurser andre steder enn der det hadde trengtes. Anonymkode: 1b187...3be
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå