Gå til innhold

Bekymret tenåringsmor.


Bergans

Anbefalte innlegg

Jeg er lit bekymret for min datter på 12,5 år. Vi har tidligere hatt episoder med mobilen der hun har innledet forhold med gutter over nett. De har facetimet å hun har følt seg forelsket osv. Pga dette har vi en avtale at jeg kan sjekke mobilen hennes av og til. Hun har vært av og på sosiale media alt etter situasjonen. Nå har hun snapchat igjen å da jeg sjekket den så jeg at hun hadde skrevet sexmeldinger med to gutter i klassen. Det sto noe om at hun ville bli knullet hele natten osv osv.. Et par dager etter dette lå dagboken hennes oppe å jeg overså at det sto at han ene gutten hun hadde snappet med hadde vært på besøk. Dette har aldri skjedd før at han har vært hos henne. Det sto navnet hans med hjerte i å at hun gledet seg jævlig mye til neste gang han skulle komme. Idag tidlig når jeg leser meldingene hennes ser jeg at hun skriver med en jente jeg ikke kjenner til, dette må være en hun har møtt over nett. Min datter skriver at hun føler seg så klar for sex men vet ikke hvordan hun skal gå frem!

Hjelpes !! Hva gjør jeg?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For det første:SNAKK med henne!Fortell at du oppfatter det slik at hun kanskje vurderer sex, og da forklarer du hva dette innebærer.Fortell henne at det faktisk ikke er lov, det er straffbart og gutten (om han er eldre) kan straffes for dette.Forklar henne hvorfor, fordi hun rett og slett er for ung til å ta en slik avgjørelse (etter loven).

Deretter ville jeg ha tatt med meg jenta til helsesøster, slik at hun får startet opp med p-piller.Jeg hadde nok ikke vært så naiv at jeg hadde regnet med at en samtale hadde hindret henne i å ha sex. 

Det viktigste er at du åpner for kommunikasjon,gi henne følelsen av at hun kan snakke med deg om det meste,uten at du dømmer henne eller blir sint.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ang mobilbruk da? Skal jeg ta fra henne snapchat for en stund? Jeg vet fra tidliger at datteren min har fått det mye bedre med seg selv når jeg har stoppet det hun holder på med. Da føler hun seg letttet og avslappet. Jeg vil tro hun har ganske dårlig samvittighet for det hun driver på med nå! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg hadde tatt fra henne mobilen, men jeg hadde nok sjekket mobilen hennes oftere. Samtidig hadde vel muligheten til at hun da sletter spor blitt større. 

Hva med disse guttene?De er jo også under seksuell lavalder?Hva med å ta kontakt med guttenes foreldre?Hadde jeg vært mor til en av disse guttene, ville jeg gjerne vite om at sønnen min planlegger å ha sex som 12 åring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. 

Jeg er 13 år, å lese dette for meg.... Vel, det er helt sykt! 

Jeg og venninnene mine (eller, de fleste i hvert fall) har alltid vært åpne om å snakke om sex og gutter. 

Jeg synes at du burde ta deg en prat med datteren din, får slikt bør hun ikke holde på med. Innrøm at du har funnet ut av dette, men du må si at hun har ingen rett til å bli sur på deg for slikt, for du er jo bare bekymret. 

Sosiale medier må vekk og blokker alle ukjente numre. Jeg skjønner at det kan være kjipt for dattera å ikke drive med slike ting, men noen grenser må det være. Jeg har hatt noen få nettkjærester, men det er absolutt ikke lurt, for man vet aldri om hun lander i den fellen, altså voldtekt. 

Hun er 12 år. La hun få sosiale medier når du tror hun er klar for det igjen. 

Lykke til!

Anonymkode: c0f30...f00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...