Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Till høsten skal jeg begynne på mitt siste år av utdanningen. Jeg er i slutten av tyveårene for øyeblikket, og begynner å bli veldig klar for å få barn. Jeg har en grad fra tidligere og har derfor en del studieerfaring, noe som har gjort at jeg i snitt har jobbet tilnærmet fullt ved siden av studiene gjennom de to første årene. Min samboer skal bli fulltidsstudent til høsten og har også jobb ved siden av. 

Er det noen her som har blitt gravid i løpet av siste studieår og vet hva man har rett på? Jeg leser at en del skriver at man kan søke seg inn på ny utdanning for å fortsatt få foreldrestipend etter at graden man har tatt er avsluttet, og at man ikke er nødt til å ta eksamen eller fullføre det man har søkt seg inn på. Er det noen som vet at dette stemmer? Jeg finner ingen informasjon om dette på skolens nettsider. 

Om jeg fortsatt er i stand til å jobbe tilnærmet like mye som jeg har gjort, så vil jeg få utbetalt ca. 20 000 i måned. Om jeg da i tillegg får stipend, så vil jeg få om lag 9000 i måneden. Totalt utgjør dette ca. like mye som jeg ville hatt utbetalt om jeg hadde begynt i jobb som nyutdannet og tatt permisjon fra den jobben, og dermed er det lite jeg vil tape økonomisk på å gjøre det slik (med forbehold om at helsen er god - worst case scenario er jo at jeg blir så dårlig at jeg ikke kan jobbe). Har jeg tenkt riktig? Er det noen fallgruver her? 

Jeg ser jo selv at optimalt sett burde vi vente til jeg hadde vært i jobb en stund, men det er vanskelig å slå det fra seg. Eventuelt kan vi begynne å prøve i april/mai, og satse på at jeg får jobb like etter fullført utdanning. 

Håper på mange gode råd og tips og erfaringer andre har gjort seg i liknende situasjon. 

Anonymkode: 6de65...e01

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du virkelig krav på stipend etter så mange år?

Hvilke jobber er det egentlig som gir 9000 i mnd? Ekstremt lite 

Anonymkode: dd146...d80

Skrevet

Man kan få lån og stipend i 8 år. Jeg har tatt fullt lån og stipend på min første utdanning, og kun lån og stipend på halvparten av min andre utdanning, så har på langt nær fylt opp kvoten. Jobben gir meg foreldrepenger basert på inntekten min (ca. 20 000) og lånekassen vil gi foreldrestipend på ca. 9000 (tilsvarende fullt lån og stipend, men alt blir gjort om til stipend). 

Skrevet

Det er riktig som du sier, du kan melde deg opp til et årsstudium og få fødselsstipend uten å ta eksamen. Du kan jo undersøke med Lånekassen for sikkerhets skyld, du er neppe den første nybakte moren som ikke tar eksamen ;)

Dersom du er i jobb og ikke klarer å jobbe i svangerskapet blir du sykemeldt - og har dermed fortsatt rett til permisjon. 

Men er du sikker på at ikke stipendet faller bort når du tjener så mye? Det ville jeg dobbeltsjekket. 

Anonymkode: cd342...f1d

Skrevet

Jeg ser at jeg skrev litt utydelig. Om jeg kan jobbe like mye som før mens jeg er gravid, så vil jeg få utbetalt ca. 20 000 i foreldrepenger fra NAV. Foreldrestipendet fra Lånekassen utgjør ca. 9000. Dermed vil jeg få ca. 29 000 utbetalt per måned om jeg fortsetter som før og blir gravid i løpet av studiet, gitt at jeg kan søke meg inn på nytt studie som jeg søker persmisjon fra. 

Denne summen tilsvarer omtrent det samme jeg ville fått utbetalt om jeg var ferdig utdannet og i fast jobb før jeg ble gravid. 

Skrevet

HI her igjen. Grunnen til at jeg har tatt lån og stipend for kun halve utdanningen, er fordi jeg ikke ønsket at inntekten min skulle gå utover stipendet. Om man kun tar støtte et semester per kalenderår, så kan man tjene ganske mye uten at det går utover stipendet. Det har jeg derfor gjort. Jeg er usikker på hvordan det fungerer med inntektsgrenser og foreldrestipend. 

Skrevet

hadde ventet

Anonymkode: 111b3...6fa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...