Anonym bruker Skrevet 29. juli 2018 #26 Skrevet 29. juli 2018 Er også barn av 80-tallet (f -83), og har sett et eneste nakenbilde av meg i album -Da var jeg 3mnd gammel på stranden. Vi har et av min søster (f -75), når hun holder en bamse som er like stor som henne selv. Ellers er det ingen bilder av oss på do, eller i «flaue» situasjoner. Det høres invaderende ut det HI beskriver... Vi hadde også en mor som var lite opptatt av våre følelser og emosjonelle behov, men akkurat sånn svigermoren beskrives mtp dokumentasjon av pinlige situasjoner ble faktisk ikke gjort. Men altså det er jo en enkel måte å gjøre det på.... Alle bildene mannen din føler at er pinlige kan ha kreve tatt ut og satt i et album som aldri vises noen andre en kjernefamilien. Og svigermor burde settes ordentlig på plass mtp snikfotograferingen hun driver med. Om andre (inkludert henne) syntes det er tåpelig å reagere på spiller ingen rolle, den det gjelder (som blir tatt bilde av) har all rett til å eie den følelsen av at det ikke er Ok. Nå vet jeg ikke om dere har barn, men om dere har så er det enda viktigere å gi henne klare grenser for hva som er greit og ikke. Anonymkode: 75fcc...5d3
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2018 #27 Skrevet 29. juli 2018 Tusen takk for innspill. Jeg skal prøve å utdype og å svare dere. Det jeg reagerer på er ikke typiske søte bilder. Springer man i vannsprederen så er det en lek man gjør ute hvor folk kan se og bilder gir minner fra gode sommerdager. Det er ikke det samme som å ta bilde av at en stor gutt sitter å bæsjer, som er privat. Jeg forstår godt at en sykdom som vannkopper kan dokumenteres, men reagerer litt på at trusa må av når han var såpass stor. Og at det vises rundt til mange. Jeg mistenker selvfølgelig ikke at det ligger ulovlige hensikter bak bildene, men at min mann har blitt frarøvet en del privatliv og rett til samtykke. Hun har i voksen alder brutt privatlivets grenser både når det gjelder meg og han. Jo, Pashla, bildene hun har tatt av meg når jeg ikke var klar over det grenser til ulovlig og hadde en mann tatt de hadde jeg anmeldt faktisk. Dette er ikke en "fri" familie hvor kropp og nakenhet er naturlig og vanlig. Foruten å kommentere andres kropper, det gjør de stadig vekk. Familien er ikke ressurssvak, tvert i mot. Jeg ser selv at dette kan være helt uskyldig, men jeg reagerer på alderen han var i og at det ikke er de typiske koselige situasjonene. Så jeg takker for alle innspill! Anonymkode: c6d1c...dd3
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2018 #28 Skrevet 29. juli 2018 Dama er sikkert gærn, men ville ikke tatt opp kampen med bildene som første kamp... Ikke bare var det vanligere å dokumentere mer pga ingen mulighet for å offentliggjøre, men pga kamera og fremkallingskostnader ble de fleste bilder lagt i album. I dag velger og vraker vi mye mer Anonymkode: 32ae4...1f0
the amazing spidermamma Skrevet 29. juli 2018 #29 Skrevet 29. juli 2018 Det at forholdet mellom dem tydeligvis ikke er helt bra i utgangspunktet, gjør at dette blir annerledes enn i et sunt forhold. Hvis mannen din syntes at disse bildene av ham var morsomme og viste dem fram selv, og de ble tatt i fellesskap, er det noe annet enn hvis han ikke ønsket at de skulle tas og hun muligens bruker dette som en del av manipuleringen.
Hjertefru Skrevet 29. juli 2018 #30 Skrevet 29. juli 2018 (endret) Om vi trekker fra at det var en annen tid, nakne småbarn var helt naturlig på stranda og at det ikke var samme mulighet for deling og sosiale medier synes jeg fortsatt dette tyder på grenseoverskridende atferd. Mamma var en ivrig fotograf. Jeg er oppvokst på 70-80-tallet, med konservative foreldre. Det dukker opp bilder av meg og min bror nakne innimellom, i situasjoner hvor det var naturlig. Bading, stell, varme sommerdager. Men da var vi under skolealder, og disse bildene dominerer ikke. Ikke bilder ved sykdom. Det at hun tar bilder i smug er rart. Dårlig stil. Likeså at hun insisterer på å ta bilde av sitt svigerbarn ved sykdom og når vedkommende sier at hun ikke vil bli tatt bilde av. Men det kan jo være en helt legitim grunn til at hun tok bilde av sønnen når han satt på do. Hva med å spørre henne? Det kan være hun har sett noe i motivet... Et av de beste portrettene av en av døtrene mine tok jeg når hun satt på en utedo. Det er egentlig trist at jeg ikke kan legge det ut. Hun var vel 6 og det viser et strålende blåøyd smil, fargerik rød kofte og dongeri i kontrast mot det shabby brune treverket. Viser ingen hud, er tatt litt ovenfra.Hun syntes selv bildet var så fint da hun så det at hun ønsket at jeg skulle legge ut, men det gjorde jeg selvfølgelig ikke. Er i det hele tatt svært kritisk til å legge ut bilder av barna. Men det nevnte bildet har fått plass i albumen hennes 😉 Endret 29. juli 2018 av Hjertefru
Gjest Antarctica Skrevet 29. juli 2018 #31 Skrevet 29. juli 2018 13 timer siden, Anonym bruker skrev: Vel det at dere var omgitt av hippier betyr ikke at dere var det Jeg og flere av mine bekjente har bilder av oss selv nakne i album. Moren til en i klassen min hadde eksempelvis navlestrengstumpene etter alle barna sine på et glass, i likhet med at noen tar vare på melketenner... Helt sykt synes nå jeg, men har erfart at vi er veeeldig forskjellige når det kommer til hva som er naturlig. Vi hadde noen få bilder av oss nakne i sklealder, men har vært i situasjoner hvor det har vært naturlig. Moren min har fødselsbilder i et album fra da jeg ble født... Er det også rart...? Riktignok er ikke det et album hun har liggende i stua for det er et privat minne for hennes del. Sier bare at man ikke trenger å gjøre uskyldige situasjoner til noe skamfullt å gristete. Det var en annen bilde kultur før... Det var ikke muligheter til å legge bilder på instagram, blogger og face... Album var jo kun familie og venner som fikk se... Ikke hele verden. Fokuset med å ta hensynet til egne barns private grenser i forhold til bildedeling har jo kommet med vår generasjon. Personlig er jeg glad for at foreldrene mine tok bilder av meg. Hvis de skulle tatt hensyn til alle mine nykker... Så hadde ikke jeg hatt bilder av meg selv som barn etter 11 års alder... Å det hadde vært nitrist. Anonymkode: fb337...45a Ingen påstår at uskyldige bilder er grisete. Men når noen tar bilder i direkte sårbare situasjoner, og nærmest bruker bildene som for å drite ut andre, da er det noe skrudd i det.
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2018 #32 Skrevet 29. juli 2018 Folk har ulikt syn på hva som er over streken. Jeg tror generelt vi har fått et mye strengere syn på bilder av barn nå som bilder er digitale. I gamle dager kom jo aldri bildene på avveie, de sto i bokhylla i tiår etter tiår. Nå vises familiebildene på FB til 400 venner og deretter til alle som får lyst til å spre dem. Litt prinsipp er ikke å ta bilder (særlig av barna) som ikke kan vises til naboen, og ikke å publisere bilder som ikke kunne stått på førstesiden av Aftenposten. Anonymkode: 9b541...236
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2018 #33 Skrevet 29. juli 2018 14 timer siden, Anonym bruker skrev: Dama er sikkert gærn, men ville ikke tatt opp kampen med bildene som første kamp... Ikke bare var det vanligere å dokumentere mer pga ingen mulighet for å offentliggjøre, men pga kamera og fremkallingskostnader ble de fleste bilder lagt i album. I dag velger og vraker vi mye mer Anonymkode: 32ae4...1f0 Desto større grunn til å ta bilder av lekende barn i stedet for store barn på do eller nærbilder av rumper. Hi, jeg synes hun høres helt syk ut. Det der er ikke normalt. Syns du skal ta det opp med mannen din. Anonymkode: fcf01...82f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå