Gå til innhold

Svigermor og merkelige barndomsbilder. Hva er/var normalt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ute etter synspunkter. Min svigermor tar innimellom noen merkelige bilder som trigger min nysgjerrighet og skepsis på samme tid. 

Gjennom årene har hun tatt noen rare bilder av meg (noen når jeg har sagt tydelig ifra at hun ikke skulle gjøre det feks ved sykdom) og noen har hun tatt i smug og vist dem til meg ved senere anledninger. 

Etterhvert som jeg har fått sett i hennes gamle familiealbumer, ser jeg noen bilder av min mann som jeg reagerer på. Blant annet ett hvor han sitter på do og leser (og gjør sitt fornødne, han er ca 8-9 år på bildet). Noen litt ekle bilder når han er syk, blant annet av kropp. Også bilder av baken hannes med vannkopper ved ca 9-10 årsalder. 

Altså, ikke søte bilder på stranda når han var liten, men av en litt mer invaderende art når han var litt større. 

Dette var jo på nittitallet når man ikke hadde det samme forholdet til barns personvern som i dag. Så er mulig jeg synes dette er mer invaderende enn det er. Men de er jo i albumer som hun viser rundt til gud og hvermann (som mine foreldre feks). 

Min mann er i en periode i livet hvor han ransaker barndommen sin, mye grunnet hans mor manipulerende væremåte og mye som påvirker han i voksen alder. 

Dette med bildene er egentlig en bagatell, men siden jeg selv har opplevd noen graverende episoder hvor hun har tatt bilder av meg og jeg etterhvert see flere og flere flaue bilder av mannen min så begynner jeg å lure på om dette kan være et manifest for hennes mer ufine atferd. Det skal sies at det er ingen slike bilder av søskenet hans. 

Jeg reagerte da spesielt på bildet av han på do. Da jeg var på samme alder hadde jeg helt og holdent privatliv på do. 

Jeg orker ikke si til mannen min at jeg har reagert på dette, så da lufter jeg meg heller her og håper på noen gode synspunkter fra dere. 

Er dette rart eller var det ganske vanlig? 

Anonymkode: c6d1c...dd3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er rart.

Anonymkode: d2271...dee

Skrevet

Jeg hadde blitt dritsur om svigermor hadde tatt bilde av meg da jeg var syk, uten at jeg ville det. Kan det være at hun vil vise at hun har makt på en måte?

Anonymkode: 0f957...7e2

Skrevet

Men når er det egentlig vanlig at det ikke lenger er "greit" å ta bilder av barna i nettoen? Personlig tenker jeg maks 3-4 år og helst ikke i det hele tatt. Men alle bildene er fra barneskolealder (altså syv år og oppover). Er vel i alt tre eller fire bilder bare av rompa hans. Feks et bilde for å vise hvor brun han er en sommer, og da må buksa av. Ikke bare bilde av skillet, men av den bleke baken og. 

Jeg synes det er så merkelig.. 

Skrevet
Just now, Anonym bruker said:

Jeg hadde blitt dritsur om svigermor hadde tatt bilde av meg da jeg var syk, uten at jeg ville det. Kan det være at hun vil vise at hun har makt på en måte?

Ja, jeg opplever det som en hersketeknikk ihvertfall. Hun har tatt et langt verre bilde av meg i smug. Heldigvis ser mannen min galskapen i bildene hun har tatt av meg. Vi har ikke snakket om bildene som er tatt av han. 

Skrevet

Jeg synes ikke det er så rart å ta bilder av barn uten klær, men hun svigermora høres jo ikke helt god ut

Anonymkode: 997e9...12e

Skrevet

Dette høres jo ut som en måte å ydmyke ham på, latterliggjøre, kanskje. Det høres ikke normalt ut. 

Skrevet

Men jeg må si at på 90 tallet er det nok mer vanlig å ta slike bilder. Hadde det vært tatt av barn i dag hadde jeg reagert mer. Jeg tar bevisst ikke nakenbilder av dattera mi til albumet hennes. At hun har på bleie er ok. 

Min mor tok bilder av tanteungen hennes naken på 90 tallet og limte det inn i familiealbummet. Hadde noen i familien gjort det nå hadde jeg blitt rasende! 

Har dere barn? 

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Min mor tok bilder av tanteungen hennes naken på 90 tallet og limte det inn i familiealbummet. Hadde noen i familien gjort det nå hadde jeg blitt rasende

Seriøst? 

Anonymkode: 56cc6...732

Skrevet

Jeg synes det virker som om du tolker og tenker og legger aaaalt for mye vekt på bagateller 

Anonymkode: 06b91...6e3

Skrevet

Ikke gjør det mer dramatisk enn det er. Jeg har også bilder i mitt album, hvor jeg løper naken gjennom vannsprederen i hagen, eller som mannen din hvor jeg står i dusjen full av vannkopper, og faktisk også et bilde hvor jeg tisser bak en busk på en lekeplass😂 Mine foreldre er ikke inkompetente eller ressurssvake av den grunn. Ganske tvertimot faktisk. 

Trist at du ser barndomsbilder og begynner å overtolke som du gjør. 

Anonymkode: 7671c...1ff

Skrevet

Det var faktisk vanlig med bilder av nakne barn, så akkurat det tror jeg ikke du skal legge vekt på. Både venninnene mine og jeg har dette i albumene våre, 70 og 80 tallet.

Anonymkode: 2d5f1...f4f

Skrevet

Det at hun ignorerer når noen sier nei er jo merkelig. Når d er sagt har min mor tatt bilder av meg når jeg var syk og. 

Hadde vannkopper og var kraftig angrepet. Var sengeliggende i 14 dager når jeg var 6 år. Min mor har bilde av at jeg ligger på sofaen i pyjamas... har ved flere anledninger sett d og da har min mor huffet seg og sagt hvor syk jeg var da.. hun har også bilde av meg imens jeg er full av hvitvask. Akkurat som å ha bevis på hvor kraftige vannkopper jeg faktisk har.

aldri tenkt over at det var rart. Folk liker å dokumentere for å ikke glemme?? Folk tar jo bilder av ungene sine syke på sykehus opphold, når de har knekt armen, vi tar bilder av fødsler, første dobesøke osv. Vi liker jo å dokumentere hendelser i livene våre .. både på godt å vondt.

Klart det at hu sniker til seg bilder uten at folk er obs på d eller har sagt nei..er jo forstyrrende.

men min mor har bilder av meg å brødrene mine som spiller yatzy uten at vi samtykket til d... 

trur vi i dag er mye mer vare på dette med bilder, da vi har så mange sosiale medier å eksponere de i. Bilder på 80 og 90 tallet ble jo ikke eksponert p nett osv.

Anonymkode: fb337...45a

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men jeg må si at på 90 tallet er det nok mer vanlig å ta slike bilder. Hadde det vært tatt av barn i dag hadde jeg reagert mer. Jeg tar bevisst ikke nakenbilder av dattera mi til albumet hennes. At hun har på bleie er ok. 

Min mor tok bilder av tanteungen hennes naken på 90 tallet og limte det inn i familiealbummet. Hadde noen i familien gjort det nå hadde jeg blitt rasende! 

Har dere barn? 

Jeg hadde barn hele nittitallet og nei, det var virkelig ikke vanligere da enn nå å ta nakenbilder av bsrneskolebsrn.

Anonymkode: 2b36d...ff8

Skrevet

Nakenbilder av egne barn er jo ikke rart ved mindre det kun er nakne bilder av ungen i en nattbordsskuff.

er jo i et album, så skjuler jo ikke d? Har masse naken bilder av meg som barn .. når jeg bader, var på stranda blir skifter bleier på ect. Foreldre dokumenterer jo en barndom.. ikke oppsatte fotograf bilder...

Gjest Antarctica
Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er dette rart eller var det ganske vanlig

Grenseoverskridende atferd. 

Ungene mine har også nakne rumper i albumet, men det er i mye yngre alder, og mer som du beskriver: nusselige strandmotiver o.l. 

Koblet med at din svigermor "sniker" seg til å ta bilder i situasjoner der du (og andre?) helst vil slippe, så syns jeg hun virker merkelig. Som om hun vil drite folk ut, eller ha noe på dere som hun kan bruke imot dere?

Gjest Antarctica
Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

aldri tenkt over at det var rart. Folk liker å dokumentere for å ikke glemme?? Folk tar jo bilder av ungene sine syke på sykehus opphold, når de har knekt armen, vi tar bilder av fødsler, første dobesøke osv. Vi liker jo å dokumentere hendelser i livene våre .. både på godt å vondt.

Det er ikke usant, men en 9-åring er vel neppe på sitt aller første dobesøk...?

Gjest Antarctica
Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hun har tatt et langt verre bilde av meg i smug.

Det er jo faktisk et slags lovbrudd?

Skrevet

Her høres det ut som om det er forskjellige ting med din svigermor som dere synes skurrer og da blir plutselig alt uglesett.

Noen familier er jo ganske naturlige av seg og synes ikke naken kropp er sjenerende før langt ut i skolealder. Kan hende svigermor synes sønnen var søt som satt dypt konsentrert på do imens han leser... Klart ikke helt ok etter dagens standard å ta bilde av akkurat det, men trenger ikke være fordi han var naken at bildet ble tatt ... hvis du skjønner?

Her høres det ut som om det er mer issues enn kun dette med bildene... Det som skurrer er jo at hun sniiiker seg rundt for å ta bilder etter at hun har fått et klart nei.

Skrevet
4 minutter siden, Pashla skrev:

Det er ikke usant, men en 9-åring er vel neppe på sitt aller første dobesøk...?

Nei det er klart men kan være andre ting med situasjonen hun ville ha bilde av... Har selv et bilde hvor jeg er 7 år og står foran tvn kliss naken etter å ha badet... Foran værmeldingen på nrk, under bildet står det "Lise" gir oss værmeldingen, den nye statsmeterologen og jeg var skolebarn... Det foreldrene mine synes var gøyalt var at jeg forsøkte meg på dialekt og sa høytrykk og lavtrykk osv... Har ALDRI tenkt at dette skulle vært galt. 

Sier bare at i denne situasjonen er det vel egentlig adferden til svigermor som er klandreverdig... ikke bildene i seg selv.

Gjest Antarctica
Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nei det er klart men kan være andre ting med situasjonen hun ville ha bilde av... Har selv et bilde hvor jeg er 7 år og står foran tvn kliss naken etter å ha badet... Foran værmeldingen på nrk, under bildet står det "Lise" gir oss værmeldingen, den nye statsmeterologen og jeg var skolebarn... Det foreldrene mine synes var gøyalt var at jeg forsøkte meg på dialekt og sa høytrykk og lavtrykk osv... Har ALDRI tenkt at dette skulle vært galt. 

Sier bare at i denne situasjonen er det vel egentlig adferden til svigermor som er klandreverdig... ikke bildene i seg selv.

Jeg er også naken på barnebilder, men det er ikke mye av sånt etter skolealder. Tror faktisk ikke det er noen! Og jeg var barn på 70-tallet, da vi var omgitt av hippier. Å gå naken var aldeles OK, men å sette det i album er faktisk å krysse en liten grense.

Skrevet
Akkurat nå, Pashla skrev:

Jeg er også naken på barnebilder, men det er ikke mye av sånt etter skolealder. Tror faktisk ikke det er noen! Og jeg var barn på 70-tallet, da vi var omgitt av hippier. Å gå naken var aldeles OK, men å sette det i album er faktisk å krysse en liten grense.

Ikke den du svarer, men: Jeg har faktisk aldri tenkt at dette skal være et problem. Jeg har barnebilder av meg i barneskolealder i all slags påkledning, og mindre påkledning. Som tidligere nevnt: Tror jeg var rundt 8-9 år da jeg løp naken gjennom vannsprederen i hagen og det bildet er i album. Vannkopper da jeg var 7, og jeg nektet å ha klær på fordi det klødde. Der er det også bilder. Jeg synes det er ganske ubehagelig å antyde at foreldre som tar uskyldige bilder av barna sine, skal måtte forsvare det?

Anonymkode: 7671c...1ff

Skrevet
1 minutt siden, Pashla skrev:

Vel det at dere var omgitt av hippier betyr ikke at dere var det ;) Jeg og flere av mine bekjente har bilder av oss selv nakne i album. Moren til en i klassen min hadde eksempelvis navlestrengstumpene etter alle barna sine på et glass, i likhet med at noen tar vare på melketenner... Helt sykt synes nå jeg, men har erfart at vi er veeeldig forskjellige når det kommer til hva som er naturlig. ;) 

Vi hadde noen få bilder av oss nakne i sklealder, men har vært i situasjoner hvor det har vært naturlig. Moren min har fødselsbilder i et album fra da jeg ble født... Er det også rart...? Riktignok er ikke det et album hun har liggende i stua for det er et privat minne for hennes del.

Sier bare at man ikke trenger å gjøre uskyldige situasjoner til noe skamfullt å gristete. Det var en annen bilde kultur før... Det var ikke muligheter til å legge bilder på instagram, blogger og face... Album var jo kun familie og venner som fikk se... Ikke hele verden.  Fokuset med å ta hensynet til egne barns private grenser i forhold til bildedeling har jo kommet med vår generasjon.

Personlig er jeg glad for at foreldrene mine tok bilder av meg. Hvis de skulle tatt hensyn til alle mine nykker... Så hadde ikke jeg hatt bilder av meg selv som barn etter 11 års alder... Å det hadde vært nitrist.

Skrevet

På 80,90 tallet var nakne barn et helt vanlig syn på stranden og nakne småunger dukker også opp i mine fotoalbum. Det var en annen tid. Mine album er det kun nær familie som ser og i dag kunne det ikke falt meg inn å ta nakenbilder av småunger, vil ikke ha sånt liggende på mobilen en gang. Mine voksne unger ser ofte i albumene og aldri fått en kommentar på bildene, bortsett fra positive.

Skrevet

Jeg synes det er veldig trist at vi skal sitte igjen om 50 år og se på gamle bilder der bare glansbildedagene vises frem. Det er skremmende at alt som ikke er perfekt skal fjernes fra historien. På sikt tror jeg dette at alt som kan være litt flaut eller pinlig skal glemmes og skjules vil gjøre at flere får psykiske problemer og at folk vil føle et større og større press på å skulle være perfekte. 

Anonymkode: c8d33...87f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...