Gå til innhold

Er dagens svømmeopplæring for dårlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/A2VPVr/Dagens-svommeopplaring-er-for-rigid-Vi-risikerer-at-noen-drukner--Heidi-Gautun

Hva synes dere?

Her var første barnet en badenymfe, og lærte seg å svømme som 5 åring, da på 2 ukers ferie i utlandet med basseng, da lærte jo vi henne brystsvømming. Og hun ble raskt dyktig. Flyte på ryggen tok det vel noen år før hun kunne.

Så har vi lillebroren hennes, han har alltid vært mer skeptisk til vann, og de svømmekursene i våres by, så må mor i vannet, eller far. Men nå er problemet at far er ikke tilstede lenger, og jeg er allergisk mot klor. Så er barnet og, en større pyse da jeg er med, enn da jeg ikke er med. Så her ble det skolesvømming. Og han kan flyte på ryggen, men han får ikke til crawl, han svømmer som en hund, da han aldri lærte brystsvømming. Og er jo derfor en dårlig svømmer. Er ganske sikker på at hadde de startet med brystsvømming, så hadde han nå klart fint å svømme. Det verste er at han fikk svømmeknappen på 100 m, jeg trodde jo han da kunne svømme. Så jeg dro med han i svømmehallen, jeg er på land. Men svømme kunne han ikke. Ja han kan flyte, og svømme som en hund noen meter, men ikke svømme 100 m.

Anonymkode: 5fd50...c40

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mye mulig.

Men jeg tror det er viktigst at alle faktisk får svømmeopplæring, for skoler uten basseng er det virkelig lite opplæring.

På skolen jeg har barn har de basseng, så de har svømming hver uke i hele 2.klasse og hele 4.klasse, da kan de fleste svømme etter 4. selv om det alltid er noen som ikke kan/vil/tør.

Alle mine fire har kunnet svømme innen utgangen av 2.klasse, men jeg ser jo at det er noen "pyser" på hvert klassetrinn, noen som er utrygge i vann og derfor ikke lærer selv i 4.klasse. Det kan godt hende det hadde hjulpet disse å endre svømmeundervisningen, men jeg er slett ikke sikker.

Anonymkode: 967e4...213

Skrevet

Her så har de svømmeundervisning kun 8 ganger på skolen.

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/A2VPVr/Dagens-svommeopplaring-er-for-rigid-Vi-risikerer-at-noen-drukner--Heidi-Gautun

Hva synes dere?

Her var første barnet en badenymfe, og lærte seg å svømme som 5 åring, da på 2 ukers ferie i utlandet med basseng, da lærte jo vi henne brystsvømming. Og hun ble raskt dyktig. Flyte på ryggen tok det vel noen år før hun kunne.

Så har vi lillebroren hennes, han har alltid vært mer skeptisk til vann, og de svømmekursene i våres by, så må mor i vannet, eller far. Men nå er problemet at far er ikke tilstede lenger, og jeg er allergisk mot klor. Så er barnet og, en større pyse da jeg er med, enn da jeg ikke er med. Så her ble det skolesvømming. Og han kan flyte på ryggen, men han får ikke til crawl, han svømmer som en hund, da han aldri lærte brystsvømming. Og er jo derfor en dårlig svømmer. Er ganske sikker på at hadde de startet med brystsvømming, så hadde han nå klart fint å svømme. Det verste er at han fikk svømmeknappen på 100 m, jeg trodde jo han da kunne svømme. Så jeg dro med han i svømmehallen, jeg er på land. Men svømme kunne han ikke. Ja han kan flyte, og svømme som en hund noen meter, men ikke svømme 100 m.

Jeg er også allergisk mot klor. Men noe ubehag må man faktisk tåle, det er livsfarlig å ikke kunne svømme og skolens opplæring er en vits. 

Så nå føler jeg at huden er to nummer for liten, jeg har sprukket opp i alle ledd og øynene renner etter mye klorbading. Menn sånn er det.

Anonymkode: e8e0c...328

Skrevet

Jeg syns foreldre i dag legger alt for mye ansvar på andre for at barna skal lære å svømme. Selv om skolen legger til rette for at barna skal lære det, er ressursene for små til at alle kan lære det da. Gruppene er for store og tilgangen til basseng er for liten. 

Hvis ikke du eller far kan være med i vannet, spør tante, bestemor, naboen eller sørg for at de badet mye om sommeren i vann du kan være med i.

Grunnen til at de lærer crawl først, er at det er mye lettere å få til enn brystsvømming.

Anonymkode: 556fd...1a5

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva synes dere?

Dagens svømmeopplæring er ikke tilstrekkelig til at mine barn lærer å svømme. Så her må de på kurs. Mange kurs. Det er helt ok. Mine barn, mitt ansvar at de lærer å svømme. Akkurat som jeg mener at det er mitt ansvar at de lærer seg ansvarlig privatøkonomi. Ikke alt er skolens ansvar. 

Om du er allergisk mot klor må du finne andre måter å lære barnet svømming. Det er ditt ansvar.

Anonymkode: 3d253...c1a

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg syns foreldre i dag legger alt for mye ansvar på andre for at barna skal lære å svømme. Selv om skolen legger til rette for at barna skal lære det, er ressursene for små til at alle kan lære det da. Gruppene er for store og tilgangen til basseng er for liten. 

Hvis ikke du eller far kan være med i vannet, spør tante, bestemor, naboen eller sørg for at de badet mye om sommeren i vann du kan være med i.

Grunnen til at de lærer crawl først, er at det er mye lettere å få til enn brystsvømming.

Ikke enig. Jeg syns det er vel anvendte penger av samfunnet å drive svømmeopplæring. Mange som ikke har ressurser til å lære barna å svømme, uten at det står på viljen. Tidsklemme, nettverk og egne svømmeferdigheter spiller inn. 

Å kunne svømme redder liv. Hvis opplegget er så rigid som artikkelforfatteren sier, er jeg helt enig i at det ikke er bra. 

Da jeg var lita lærte vi brystsvømming først. Har aldri greid å lære crawl, hverken da eller siden. Jeg holder med forfatteren i at barn er forskjellige, at det er lettest å lære crawl for alle tror jeg ikke på.

Skrevet

Mine barn er 5, 11 og 14. Kun 11 åringen som ikke kan svømme fordi han ikke tør. Svømmeopplæringen i den offentlige skolen er en vits, men jeg anser det som min oppgave å lære de det. Men jeg er enig i at de bør legg ned mer innsats i et bedre tilbud på skolene for ikke alle har samme mulighet til å lære det bort 

Anonymkode: 0facd...551

Skrevet

De hadde 8 uker med basseng i 1.klasse. Ingenting i 2.klasse. Usikker på om det blir noe nå i 3.klasse. 

Vannet her er for kaldt å bade i. Har lært litt på ferie, men ikke nok til å være svømmedyktig. 

Da jeg gikk i barneskolen hadde vi svømming og gym 1 gang i uka alle skoleårene. Fra 1. til 10.klasse

Anonymkode: 2549b...277

Skrevet
48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er også allergisk mot klor. Men noe ubehag må man faktisk tåle, det er livsfarlig å ikke kunne svømme og skolens opplæring er en vits. 

Så nå føler jeg at huden er to nummer for liten, jeg har sprukket opp i alle ledd og øynene renner etter mye klorbading. Menn sånn er det.

Anonymkode: e8e0c...328

Sist gang jeg var i svømmehallen, så fikk jeg så grusomt utslett, og infeksjon i eksemen. Det ble antibiotika kur, masse salver, ingen søvn på flere dager, og jeg har astma jeg sliter med og. Beklager men dette utsetter jeg ikke meg selv for. Jeg har atopisk dermatitt, da er det ganske umulig å bade i klor, da man ikke tåler det. For jeg har allerede mye eksem før jeg går i bassenget. 

Skrevet
52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå hadde jeg gledelig betalt for svømmekurs for han, om bare jeg hadde sluppet å være i vannet. 

Dessverre har vi ikke familie, noen få ganger får han være med venner. Jeg søkte og kommunen om støttekontakt, siden jeg er kronisk syk, og det er en del jeg ikke kan gjøre med han. Han har og PPT i bildet, men jeg fikk avslag.

Jeg er jo selv, svært fortvilet over dette, for jeg ønsker jo virkelig at han skal lære seg å svømme. Vi har vært mye ved vann, men der leker han, han nekter å prøve å svømme. 

Skrevet

Det er nok veldig få skoler som har nok svømmeopplæring til at barna kan lære å svømme godt der. 

Å svømme redder liv og det er oss som foreldre som må stå for det på lik linje med å lære å syke, gå på ski og bevege seg i ulent terreng. 

Jeg hadde selv svømming hver uke i hele grunnskolen, men nå har plutselig svømmehallen her ikke kapasitet til alle elevene til tross for at barnekullene er mye mindre enn før. 

Om du ikke kan gå i vannet med han selv, kan du kanskje leige inn en skoleungdom? 

Skrevet

Her har de jevnlig svømming ( svømmehall på skolen ) . Likevel er det enkelte som ikke er svømmedyktige ( da skal de kunne svømme 200 meter) . Dette gjelder da min sønns klasse, de skal opp i 5 . Vi bor ved havet og siden barna gjerne er alene på stranden velger de fleste foreldre å lære barna svømming selv . Mine lærte det tidlig og har de siste årene vært svømmedyktige. De vokser dessuten opp med båt så å være svømmedyktig er en nødvendighet . 

Skrevet

Vi har også prøvd kurs, og endte opp med en unge som var søkkfortvilt, fordi hun kunne jo ikke lære å svømme (sa de) siden hun ikke turte å flyte på rygg. Så da ble det spart opp til 14 dagers sydentur, og da løsnet det. Jeg driter da vel i om de kan "sjøstjerna" opp og ned og i mente, jeg vil at de skal være trygg i vann, komme seg fremover og holde seg flytende lenge nok. Ja til svømmeopplæring som får ungene trygge _nok_!

Anonymkode: d716f...1c4

Skrevet

Dajeg gikk på skolen fantes det ikke svømmeopplæring. Jeg gikk på svømmekurs. 

Alle mine har gått på svømmekurs fra de var 4år. Dyrt ja, men en livsviktig investering! Svømmeundervisningen på skolene er for dårligere de ressursene er for små men også fordi utgangspunktet til elevene er så forskjellig. Når lærern må bruke 5-6 svømmetimer på å få de reddeste elevene til å i det hele tatt komme seg ut i bassenget og dukke hodet under vann, ja da blir det liten tid til å undervise de andre......

i dag lærer ikke ungene brystsvøm, de lærer crawl. Fordidette er lettere og fordi man kommer seg fortere framover. Og det ER viktig å lære seg å flyte, altså det berømte sjøstjerna! Å kunne flyte i vannet kan redde deg fra å drukne hvis du feks faller ut av en båt. 

Anonymkode: e42f4...18b

Skrevet

Eg har same oppleving som artikkelforfattaren.  Eldste har gått på symjekurs i tre år, men kan framleis ikkje symje skikkeleg.  Det går mykje på flyting og dykking, og litt beinspark osv.  Han hoppar ut på djupna og held seg flytande, og er trygg i vatn, men kan altså nesten ikkje ta seg framover, fordi dei enno ikkje har øvd på armtak. Eg lærte å symje raskare, sjølv utan "eksperthjelp" og med mindre tid i basseng.  (men kan framleis ikkje crawl)

Det er jo heilt håplaust slik ho beskriv det, at ungen må gå om att og om att på same kurset, utan å komme vidare, fordi han slit med å flyte på ryggen.  Har tenkt at eg ikkje skal øydelegge opplegget med at dei skal lære crawl først, men no øver vi på enkel brystsymjing når vi badar med ungane, for at dei skal komme seg framover.

Skrevet

Jeg er enig med artikkelforfatteren. 

Min datter lærte å svømme enkel brystsvømming da hun var på ferie, seks år gammel. Da vi kom hjem meldte vi henne på kurs, for å få det til «å sitte». Hun gikk tre (!) pingvin-kurs for å lære å flyte i pil, og gikk så videre på selunge. I løpet av disse kursene ble hun DÅRLIGERE å svømme, og hun lærte aldri crawl. Hun opplevde overhode ingen mestring. Da vi så hvor det bar begynte vi å svømme med henne selv én gang i uken, og nå har vi også sluttet på kurs. Hun er nå trygg i vannet, og kan svømme 500m uten problem. Begynner i fjerde til høsten. 

Når det gjelder skoleopplæringen er det helt klart for få ressurser her, ingen lærer å svømme på 8 uker i fjerde klasse. For min jente er det uproblematisk, men for dem som ikke lærer å svømme hjemme er det både trist og farlig. 

Anonymkode: cb3a0...050

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Feil, over hele fjøla. Jeg gikk på skolen på 1970- og 80-tallet, og merkelig nok var "ressursene" større da... (Gruppene var like store, en klasse kunne være 31 barn før den ble delt.)

Dette er ikke et individuelt problem, det er et systemisk og politisk problem, som vi ta liv. Svømmeopplæringen er skåret ned til et minimum for å spare penger. Ungene kan f eks ha en periode på 8 uker med ukentlig svømming, deretter 8 uker vanlig kroppsøving i stedet. Med en slik rytme ender man opp med seksten til atten timer opplæring i ÅRET, for et skoleår er bare 36 uker. 

Og crawl er IKKE lettere enn brystsvømming. Det krever mye mer av både koordinasjon, framdrift og vanthet i vannet. Bl a kan man ikke crawle uten å få ansiktet i vann for hvert tak og dermed måtte rytmisere pusten. 

Anonymkode: e4cdc...75e

Skrevet
2 timer siden, *Miss Marple* skrev:

Jeg hadde selv svømming hver uke i hele grunnskolen, men nå har plutselig svømmehallen her ikke kapasitet til alle elevene til tross for at barnekullene er mye mindre enn før. 

Det er dette jeg mener er løgn og politisk valgt ressursbruk. Kapasiteten er like stor, den. Men det koster penger å utnytte den maksimalt: badevakt, oppvarming osv fra kommunens side, lærerressurser og skyss fra skolens side. Så da skjærer de heller bare vekk selve timene...

Anonymkode: e4cdc...75e

Skrevet

Ser flere her har sendt ungene på kurs, og det er jo fint og flott., dersom  man har råd til det. Men slik blir det fort et klasseskille mellom e fra ressurssterke hjem og de fra fattige hjem. Selv er jeg ufør alenemor uten nettverk. Det som berger oss er at vi bor ved sjøen i Vestfold, slik at ungene lærer å svømme selv. Hadde vi bodd i nordnorge f eks, så ville de neppe svømt særlig bra.

Anonymkode: 1f187...84f

Skrevet

Selvsagt må svømmeundervisning være en del av skolen! Det er eneste måten å lære alle barn i Norge å svømme. Dersom det overlates til foreldrene faller altfor mange barn utenfor. Husk også på at mange av våre nye landsmenn ikke kan svømme selv og derfor ikke har forutsetning for å lære barna. 

Her får barna 8 timer i løpet av hele grunnskolen. Det er altfor lite og en skandale. Ikke rart det blir mye drukning. Det er også variasjon på kursene rundt omkring. Jeg har to badeglade barn og en pyse. Men vi har heldigvis både ressurser og evner til å lære våre tre å svømme. 

Anonymkode: 31bad...0a1

Skrevet

Her har de kun svømming i 4 klasse, så deler de gruppene i, 4 så kun en gruppe på ca 12 barn er i bassenget samtidig, så hvert barn har ganske lite timer i svømmebassenget til sammens, i tillegg er bassenget ofte stengt. 

Anonymkode: daa89...349

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette er jo bare et spørsmål om prioritering og penger. Det er overhodet ikke umulig å få bedre svømmeopplæring, det er bare viljen som er for liten. 

Og svømmeundervisning må selvsagt være en obligatorisk del av undervisningen. Ellers vil ikke alle barn i Norge lære seg å svømme og vi vil få mange drukningsulykker. 

Det er prisen vi må betale for den manglende viljen til å prioritere. 

Anonymkode: 31bad...0a1

Skrevet (endret)
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ser flere her har sendt ungene på kurs, og det er jo fint og flott., dersom  man har råd til det. Men slik blir det fort et klasseskille mellom e fra ressurssterke hjem og de fra fattige hjem. Selv er jeg ufør alenemor uten nettverk. Det som berger oss er at vi bor ved sjøen i Vestfold, slik at ungene lærer å svømme selv. Hadde vi bodd i nordnorge f eks, så ville de neppe svømt særlig bra.

Anonymkode: 1f187...84f

Greia i artikkelen er jo nettopp at dess kursa vi sender ungane på, fordi vi trur at dei er betre på å lære ungane våre å symje enn vi foreldre er sjølve, er heilt håplause.  Ungane dine lærer betre å symje sjølv i sjøen i Vestfold enn dei ville lært på eit kurs med Norges svømmeforbund. (men dei ville kanskje vore betre til å flyte som ei pil eller sjøstjerne)

Eg håpar ikkje symjelærarane på skulen fylgjer same regimet for symjeopplæring, for då er det ganske håplaust med så lite tid som vert avsett.

Endret av soleia
gløymde eit viktig "ikkje"..
Skrevet

Det hjelper da overhode ingenting om om ungene har lærar seg «bestemorsvøm» og mor og far mener de er svømmedyktige. Det er faktisk disse ungene som det fort lan gå galt med dersom det skulle oppstå en farlig situasjon i vannet. 

Greit at ungene kan brystsvøm med hodet over vannet og bena ned. Med det krever utrolig mye energi og mann kommen seg svært sakte framover. Man blir ekstremt fort sliten. Hvis barna ikke har lært seg å flyte på mage og rygg kan de heller ikke hvile hvis de skal svømme langt.

Den berømte pila lærer de å skyte fart i vannet. De lærer å ha hodet ned, holde pusten og bruke bena til fraspark. Etterhvert lærer de å snu hodet fra side til side for å puste framfor å strekke nakke opp - noe som igjen er energibesparende. For å kunne crawle må du kunne pil. 

Hvis ungene ikke lærer hverken å flyte eller å svømme pil i løpet av 2-3 kurs handler det kanskje om at mor/far ikke har trent med barna mellom kurskveldene?? Som alt annet, må også svømmeferdigheter øves på. Det man lærer på en kurskveld på kanskje 30 min må øves på fram til neste gang. Jeg synes det er litt overraskende at folk ikke synes å skjønne det....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...