Anonym bruker Skrevet 25. juli 2018 #1 Skrevet 25. juli 2018 Huff. Jeg føler meg skikkelig slem når jeg skriver dette, men jeg må bare lufte tankene.Svigersøstra mi på 37 år er verdens snilleste dame. Hun er smart, tenker på andre enn seg selv, og gjør mye for andre. Hun har siden tenårene slitt med psykiske problemer, men fungerer ok i hverdagen. Hun har doktorgrad innenfor et veldig intelligent fagfelt. Men.. Hun er også på en måte fanget i barndommen. Hun leker med dukker når hun kommer hjem fra jobb, hun elsker roboter og Pokémon og alt som en 10 åring digger. Hun har vært singel hele sitt voksne liv, og bor enda hjemme hos moren sin. Hun kommer nok aldri til å få barn grunnet sykdommen sin. Og hun har heller ingen interesse av å date. Hun elsker å være tante. Hun tar screenshot av hvert eneste bilde vi sender på snap. Når jeg spurte om hvorfor, er det fordi hun ville lage album da til sønnen vår. Jeg fikk nesten bakoversveis fordi vi lager album til han. Det er liksom en foreldreting. Skal han ha to album med de samme bildene? Når vi er ute på trilletur er det alltid hun som skal trille vognen. Hun spørr om å få trille, og så sier jeg ja for å være hyggelig. Og da triller hun selv i timesvis uten å gi tilbake vogna. Er jeg sær som vil trille mitt eget barn? Altså, det er ok å trille litt, men jeg vil helst trille selv!Hun kjøper også masse leker og klær, med bilder av roboter og slik. Og hun har sagt at hun håper hun kan få klærne tilbake når hun får barn. (Igjen bakoversveis) Hun har funnet navn til sitt fremtidige barn. Og jeg vet ikke hva jeg skal si når hun snakker om dette. For sjansen er jo minimal, og hun er ikke i stand til å ta tilstrekkelig vare på et barn når hun er så syk som hun er. Hun har noen gode perioder, men ofte isolerer hun seg totalt fra omverdenen. Hele familien bare jatter med, og sier at det blir trivelig når det blir hennes tur å få barn, dette er det som forstyrrer meg mest.Jeg merker at jeg trekker meg litt tilbake når det gjelder henne. Føler meg liksom ikke komfortabel når hun holder ungen og er så oppslukt i han. Det er som at siden hun ikke kan få barn selv, så lever hun familielivet gjennom oss. Hun bor 5 min unna så vi sees ofte. Vi har nettopp kjøpt oss nytt hus, og hun har spurt mannen min om hun kanskje kan få bo i leiligheten under oss. Da kan hun passe sønnen vår ofte, sier hun. Kanskje jeg er litt ubevisst redd for at ungen min skal bli som henne (?) Barnet har flere tante og onkler som viser normal interesse ovenfor barnet og det synes jeg er fint.Er jeg helt på bærtur her med å føle det sånn?Og hvordan få henne til å slappe litt av? Anonymkode: 49b82...89f
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2018 #2 Skrevet 25. juli 2018 Jeg tenker at det er du som må slappe av jeg, er det første barnet ditt? Hvilken rolle spiller det? Barnet har en litt spesiell tante som elsker det, som tar vare på bilder, som kjøper klær, som triller vogn osv, det er da bare hyggelig. Det hun feiler er ikke smittsomt, og hun har mengder av empati og kjærlighet å gi, hun får aldri skadet barnet ditt. Tingene du nevner er så bagatellmessige. Hun triller hele turen når dere går sammen, det gjør da ingenting, du kan trille når dere ikke går sammen. Hun tar vare på alle bilder for hun vil lage et album, ja så får barnet et album av mamma og et av tante da, det går helt greit. Anonymkode: c20a3...415
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2018 #3 Skrevet 25. juli 2018 Jeg synes du høres skikkelig kjip ut. La nå henne få trille! Og lage album, ærlig talt. Men ellers kan du vel begrense kontakten hvis det blir for mye. Dette problemet forsvinner nok etter barnehagestart og jobb for deg Anonymkode: ce473...e58
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2018 #4 Skrevet 25. juli 2018 Jeg ville ikke hatt mitt barn i kontakt med psykisk syk tante. Anonymkode: f1c9f...fde
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2018 #5 Skrevet 25. juli 2018 2 minutes ago, Anonym bruker said: Jeg ville ikke hatt mitt barn i kontakt med psykisk syk tante. Anonymkode: f1c9f...fde I tilfelle det smitter liksom? Herlighet...for en holdning Anonymkode: ce473...e58
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2018 #6 Skrevet 25. juli 2018 La denne tanten holde på sier jeg 😊javel, så har barnet to album. Legg det i en skuff da. Eller vis det frem. Deilig at hun triller vogna noen timer da 😊Barnet får du jo med deg hjem. Skulle ønske barna våres hadde en ivrig tante. ! Svigers sendte julekort av barna våres med hilsen fra bestemor og bestefar til hele slekta. Det syns jeg var litt rart. Jeg skulle jo sende julekort fra oss. Løste det ved at alle fikk to kort. Hehe. Jeg ble først sur, men de er stolte besteforeldre i 60 åra. Lar de holde på jeg. Anonymkode: 6e50b...179
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2018 #7 Skrevet 25. juli 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: I tilfelle det smitter liksom? Herlighet...for en holdning Anonymkode: ce473...e58 Fordi hun ikke fungerer som normale mennesker. Anonymkode: f1c9f...fde
*Miss Marple* Skrevet 25. juli 2018 #8 Skrevet 25. juli 2018 Jeg må jo si at det er du som fremstår som spesiell og kjip. Så har ikke tante helt de samme forutsetningene som andre, men hun er da bare stolt og glad? Og at du vil trille ditt eget barn?? Er du seriøs? Du kan da trille hver dag, klart tante vil trille når hun er med på tur. Eneste jeg hadde vært forsiktig med var å få henne på besøk for ofte. Ingen trenger å besøke noen hver dag og det kan hun ev få beskjed om. Senk skuldrene og vær raus, da blir alt så mye kjekkere.
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2018 #9 Skrevet 25. juli 2018 Jeg hadde en slik tante. Har masse gode minner fra min barnslige og rare tante! Fint å vokse opp med noen som er annerledes. Barna lærer mye av det. Vær raus. Så lenge ungene har det fint med tante synes jeg du skal fokusere mindre på dine egne (småelig) behov. Anonymkode: 518c9...fdd
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2018 #10 Skrevet 25. juli 2018 Så heldig da! Jeg elsker voksne mennesker som kan komme skikkelig inn i barnas verden og være like oppslukt i leken som dem. Og tro meg, barna elsker voksne som leker med dem. Jeg synes du kanskje er litt hårsår. Hun får antakelig aldri egne barn, og det gir mening utfra det du beskriver. Jeg ville nok ikke hatt henne boende i leiligheten under huset. Der kan du sette en grense. Og man behøver ikke å være med henne hver dag. Men prøv å se gleden barnet ditt får av tanten sin❤️ Anonymkode: a5cdb...185
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2018 #11 Skrevet 25. juli 2018 40 minutter siden, Anonym bruker skrev: Fordi hun ikke fungerer som normale mennesker. Anonymkode: f1c9f...fde Og sånn lærer ungene fordommer. Anonymkode: 6cbf1...52c
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2018 #12 Skrevet 25. juli 2018 Mannen har en tante som er oppgående og feiler henne ingenting.hun har alltid bodd alene og har ingen barn. Men for en tante! Hun har stilt opp for alle. Og nå er hun gammel tante til 4 barn. Og hun er så god å ha, er som en ekstra besteforeldre. Til bursdag/jul kjøper hun kun nyttige ting😊 La henne få bli kjent med barnet ditt, me selvsagt sett noen grenser. Som noen over nevner, hun trenger ikke bo under dere i det nye huset..... Anonymkode: 025ff...e87
Nyttårs barn Skrevet 25. juli 2018 #13 Skrevet 25. juli 2018 Her er du kjip og lite empatisk synes jeg. For en super ressurs i dine barns liv, en barnslig og morsom tante som elsker unger. Hva kan være bedre enn å ha mye familie rundt seg som er opptatt av dine barn.Vi har nesten ikke familie, barnas eneste onkel og tante bor på andre siden av landet og jeg hadde gitt me for å ha en slik ressurs i livet til mine barn.
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2018 #14 Skrevet 25. juli 2018 Her er det du som er spesiell. Skal love deg du skal få noen overraskelser etter hvert hvis slike bagateller gir deg bakoversveis 😉 Anonymkode: 06911...259
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2018 #15 Skrevet 25. juli 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg ville ikke hatt mitt barn i kontakt med psykisk syk tante. Anonymkode: f1c9f...fde Min barn har en psykisk syk mamma de! Og de har det supert! Hi, jeg synes denne tanta høres ut som en stor ressurs! Og hvis barnet ditt blir som henne, så blir h*n det okke som. Uansett om de har kontakt eller ei. For man blir ikke bare som noen uten å ha interessene og væremåten i seg allerede. Anonymkode: fbd7b...c3a
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2018 #16 Skrevet 25. juli 2018 Jeg leste avsnittet om trillingen og tenkte «dette er ditt første (og eneste) barn eller?» ☺️ ...jeg kunne nemlig være litt sånn med min første. Da handlet det om kontroll. Jeg ble lei meg når mamma hadde laget pakkekalender til han feks, for det skulle jo jeg som mamma gjøre. Eller veldig ofte «det første» av noe. Nå har jeg to barn, og orker ikke tenke sånn lenger Så få flere barn, da blir du tvunget til å senke kravene til deg selv litt. Men noe jeg kan veldig forstå er at denne tanten kan bli intens. Og derfor ville jeg snakket med mannen (saklig, og ikke «hysterisk») om at det kan være lurt med noen (få, men tydelige) regler... Som feks besøk. Litt proaktivt, før det blir irritasjon. At man lager avtaler. At å bo i kjelleren deres kanskje ikke er så lurt. etc. Sørg for at du og din mann er samstemte. Jeg tør tro at tanten er en personlighet som tar hele hånda når lillefingeren blir tilbudt... Utover det, forsøk å hylle «anderledesheten», barn kan få masse gratis av det Anonymkode: e97af...bb6
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2018 #17 Skrevet 25. juli 2018 Jeg hadde ikke vært bekymret for at han skal bli som tanta av å ha kontakt med henne. Et eget album som hun lager, er innenfor(selv om jeg kan forstå at det føles som «litt mye») Trilling: Jeg forstår godt at du har lyst til å trille litt selv. Kan du si ifra om at «nå har jeg lyst til å trille litt»? Så lenge hun ikke oppfører seg som om hun tror hun er mammaen, så er leking bare fint når han blir litt eldre. Jeg ville vært veldig skeptisk til å ha henne boende under dere, det tror jeg kan bli veldig intenst med masse besøk, og vanskelig å begrense. Mange gir deg pepper, men jeg forstår deg litt, siden jeg selv hadde en sterk følelse av «min baby!» med alle mine barn. Det roer seg etterhvert. Han blir større og mer solid etterhvert, og da er det enklere. Jeg tror det kan bli veldig ok når han blir eldre og er i «lekealderen», særlig hvis det kommer flere babyer i familien. Anonymkode: e52f0...116
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2018 #18 Skrevet 25. juli 2018 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Fordi hun ikke fungerer som normale mennesker. Anonymkode: f1c9f...fde Det gjør søren meg ikke du heller ! Anonymkode: 6e50b...179
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2018 #19 Skrevet 25. juli 2018 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg hadde en slik tante. Har masse gode minner fra min barnslige og rare tante! Fint å vokse opp med noen som er annerledes. Barna lærer mye av det. Vær raus. Så lenge ungene har det fint med tante synes jeg du skal fokusere mindre på dine egne (småelig) behov. Anonymkode: 518c9...fdd Dette 😊 Anonymkode: 6e50b...179
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2018 #20 Skrevet 25. juli 2018 Herregud da. La henne trille. Du kan vel trille hver dag ellers. Det får være måte på smålighet. Anonymkode: 16a32...d5f
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2018 #21 Skrevet 25. juli 2018 For en fantastisk ressursperson. Ang klærne hun har kjøpt, legg de på en egen plass/eske i boden når de er for små. La henne få vite at de ligger der til hun får bruk for de. Det får hun jo sikkert ikke, men hvis det er viktig for henne, så må du ta henne på ordet. Det er jo uansett ikke mange år til hun ikke har mulighet å få barn mer. La henne være en viktig del av livet deres, la din sønn få oppleve en del av mangfoldet i samfunnet. Ja, det kan kanskje bli litt mye og intenst, men som andre sier her, så går det nok litt over når dere begynner å jobbe igjen etter permisjon. Og blir det mye, så sir dere ifra på en pen måte. Og inviter henne med på aktiviteter, på stranda, på trilletur, på sykkeltur, på piknik i parken og lignende. Anonymkode: 69fb9...4c8
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2018 #23 Skrevet 25. juli 2018 Bestefar til mine barn er en skikkelig raring. Sier ting ingen andre sier, oppfører seg ofte som et barn selv og har ganske tydelige autistiske trekk som kan bli ganske komisk. Han er en intelligent mann som ikke vet hva godt han kan gjøre for de rundt seg, selv om det ofte blir totalt bom. Han er bare snill, men veldig rar. Tenker mine barn har veldig godt av å være sammen med mennesker som ikke er helt A4. Barna mine begynner å bli store, og vi har hatt mange samtaler om min far. De har så langt bare positve erfaringer. Bestefaren er fullstendig uegnet til å feks passe barna, vi er alltid tilstedet. Jeg kan ikke se annet enn at de har blitt klokere og mer forståelsesfulle mennesker av å omgås han. Sett tydelige grenser tidlig. Det er feks ikke så lurt at hun bor i kjelleren. At hun lager album, vil trille vogn og kjøper klær og leker med barnet høres bare helt fantastisk ut og på ingen måte skadelig for barnet. Barna har mulighet til å få et nært og fint forhold til tante hvis du tillater det. Og de skjønner greia ganske så tidlig. La nå tante få styre på 😊 Anonymkode: 9f5b6...379
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2018 #24 Skrevet 25. juli 2018 I nabolaget der jeg vokste opp bodde det en dame som var ganske lik beskrivelsen av din svigerinne. Vi skjønte fra tidlig alder at hun ikke var som alle andre men hun var en artig voksen som lekte med oss på en slik måte som ingen andre voksne gjorde. Vi fikk gaver til bursdagen av henne og alle kalte henne tante. I ettertid har jeg tenkt at det var bra at foreldrene våre lot oss være sammen med henne, det kunne fort blitt sånn at vi tok avstand og ble redd fordi hun var annerledes enn oss. Som andre skriver her syns jeg at det er bra at barn lærer at alle mennesker ikke er like, men man skal ikke være redd for de som er annerledes. La henne lage album, du kan jo bare legge det bort om du vil. La henne trille på tur, du kan gå mange turer alene uten henne eller avtal at dere triller x antall minutter hver. Kanskje ikke så lurt at hun bor hos dere, kan bli intenst. Men den praten kan mannen din ta med henne. Anonymkode: df2a2...ce6
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2018 #25 Skrevet 25. juli 2018 Det hørtes ut som et menneske jeg ikke hadde orket å forholdt meg til. Anonymkode: 62dee...fbd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå