Gå til innhold

Overreagerer jeg, eller handlet mannen min helt feil her?

Anbefalte innlegg

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis ikke jeg får betalt med kort ved pumpen så ja, selvfølgelig! Det er jo verre en en bekjents gårdsplass (hvis det var det hi mente)

Anonymkode: 3f6b6...741

7 minutter siden, Englenemine skrev:

Fyller kun bensin når jeg kan betale med kort så nei går ikke fra dem inn på bensinstasjon heller.

Hysteri! 

Anonymkode: 2f50a...4b8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sønnen vår blir snart tre og jeg ville ikke gått fra ham for å betale for bensin inne på en bensinstasjon, nei. En dag klarer han å åpne selen og døren og da er en bensinstasjon et ganske farlig sted!

Anonymkode: 59bf3...75f

Skrevet

Nei, det syns ikke jeg er greitt. 

Anonymkode: 7740f...4dc

Skrevet
4 timer siden, Nyttårs barn skrev:

Jeg vet at mange synes det er helt feil å la små barn sitte i bilen, men jeg er ikke en av dem. Synes ikke det er noen krise å la barnet sitte og vente noen minutter så sant barnet har det greit.

Hadde ikke gått fra et gråtende barn fastspent i bilen. Men om barnet har det greit og er fornøyd så synes jeg det er mange verre ting som kan skje. Og spontan antennelse er jeg faktisk ikke redd for.

Hva om barnet ikke har det greit etter at man har forlatt bilen? Hva om man blir lengre inne på butikken enn man hadde tenkt ? 

Anonymkode: 93e2b...171

Skrevet

2-3 minutter, ja, 7-8 minutter,  nei.

Anonymkode: e215d...144

Skrevet

Jeg lar aldri små barn sitte igjen i bilen alene, om det så er 2 min. Hvis jeg ikke står ved siden av eller kan se bilen tar jeg alltid med ungene. Eneste unntaket er om eldste er med, hun er 11år, da kan jeg la 4 åringen sitte igjen i bilen sammen med henne om det bare tar noen min. 

Anonymkode: e23f7...ae4

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sønnen vår blir snart tre og jeg ville ikke gått fra ham for å betale for bensin inne på en bensinstasjon, nei. En dag klarer han å åpne selen og døren og da er en bensinstasjon et ganske farlig sted!

Hvis han klarer det, er han LANGT over 3 år...

Anonymkode: 2cee8...1c8

Skrevet
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Av og til må vi mødre trekke oss tilbake og stille oss følgende spørsmål: «Er barnet mitt i reell fare, eller baserer jeg min reaksjon på egen frykt?» 

Her var ikke barnet i fare. Ikke lag problem ut av fantasiforestillinger, som for eks at «bilen kunne begynt å brenne» eller «Tenk om håndbremsen ikke var på»

Anonymkode: 70957...285

Enig. Det er mange (oppdiktede) faresituasjoner som jeg faktisk KUN har hørt om på dib. 

Skrevet

Hadde IKKE synes det var greit om min mann gjorde det. Barna våre er 2 og 5 og ingen av de får være alene i bilen. 

Anonymkode: b4f63...86a

Skrevet

Nei, jeg kjenner en treåring som åpnet sele og fikk bilen til å rulle.  Det er ikke oppkonstruert. 

Skrevet

På en venns gårdsplass kunne jeg nok gått fra en sovende toåring, men da med åpent vindu slik at jeg hørte ham. Ville aldri gått fra et våkent barn i fempunktssele som ikke kan løse seg ut selv, og som ikke kan ivareta seg selv utenfor bilen. Rundt seks år hos oss. 

Jeg lar barna sitte i bilen hvis jeg skal ha to ting på butikken, men kun hvis eldste på ni er med. Hun kan løse ut selene på de små. 

I motsetning til din mann låser jeg ALDRI døren, nettopp med tanke på en nødsituasjon. Men jeg tar med nøkkelen. Jeg er ikke redd for at noen skal ta barna. 

Anonymkode: 3ca41...8ed

Skrevet
16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du tror det er en reel fare for at han skal kunne klare å åpne selen selve baksetet, må du for all del ikke finne på å kjøre med han alene!!

Tenk deg at du kjører i 80 km/t og han begynner å fikle med beltet. det kan jo ta flere minutter før du finner en passende avkjøring og får stoppet!!

Før du vet ord av det er han ute av beltet og har åpnet døren i fart!!

Anonymkode: d8684...4ae

Skrevet
18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Av og til må vi mødre trekke oss tilbake og stille oss følgende spørsmål: «Er barnet mitt i reell fare, eller baserer jeg min reaksjon på egen frykt?» 

Her var ikke barnet i fare. Ikke lag problem ut av fantasiforestillinger, som for eks at «bilen kunne begynt å brenne» eller «Tenk om håndbremsen ikke var på»

Derfor trenger vi ikke sikkerhetsbelte heller. Kan ikke tenke "tenk om bilen krasjer!". Gikk det bra uten sele? Ja. Da tenker vi ikke noe mer på det. 

Anonymkode: 70d06...d78

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du tror det er en reel fare for at han skal kunne klare å åpne selen selve baksetet, må du for all del ikke finne på å kjøre med han alene!!

Tenk deg at du kjører i 80 km/t og han begynner å fikle med beltet. det kan jo ta flere minutter før du finner en passende avkjøring og får stoppet!!

Før du vet ord av det er han ute av beltet og har åpnet døren i fart!!

Anonymkode: d8684...4ae

Akkurat som mitt barn gjorde. Av med beltet i 80-90km/t. Skjedd flere ganger, heldigvis sier bilen ifra. Vi dro en spansk en og sa at bilen blir sinna på henne (den skrur på alarm). Etter det slutta ho🤣😂Uff

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

2-3 minutter, ja, 7-8 minutter,  nei.

Anonymkode: e215d...144

Selv om man tenker 2-3 min , Kan det oppstå noe uforutsett som gjør at man blir borte lengre 

Anonymkode: 93e2b...171

Skrevet
45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Derfor trenger vi ikke sikkerhetsbelte heller. Kan ikke tenke "tenk om bilen krasjer!". Gikk det bra uten sele? Ja. Da tenker vi ikke noe mer på det. 

Ikke gjør deg dummere enn du er. Å kjøre bil uten sikring faller under kategorien «Reell fare». Og hvis du leser en gang til, så ser du at jeg skriver at vi mødre må stille oss spørsmålet «Er barnet i reell fare?». 

Skrevet
19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har jobbet på kjøpesenter noen år og ikke mindre enn tre ganger har en bil begynt å brenne i parkeringshuset. Selv om det ikke skjer så ofte så kan det skje altså.....

Sist gang det skjedde var det bilen til en ansatt som brant, hadde begynt å brenne i sjåførsetet og brannvesenet trodde det var noe galt med varmetrådene der.

Anonymkode: ff52c...423

Skrevet

Er faktisk grunnlag for å bli meldt til barnevernet. Ei venninne av meg ble det. Jeg måtte bli med på møte hos barnevernet og fortelle at jeg satt i bilen sammen med 2 åringen. Dermed ble saken avsluttet. (Vi synes fortsatt at det er rart at hun som meldte om at 2 åringen satt der overhode så henne (sotede bakruter) og ikke meg)

Anonymkode: f280a...fb9

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har jobbet på kjøpesenter noen år og ikke mindre enn tre ganger har en bil begynt å brenne i parkeringshuset. Selv om det ikke skjer så ofte så kan det skje altså.....

Sist gang det skjedde var det bilen til en ansatt som brant, hadde begynt å brenne i sjåførsetet og brannvesenet trodde det var noe galt med varmetrådene der.

Anonymkode: ff52c...423

Jeg har også jobbet på kjøpesenter noen år, og der har det aldri skjedd. Kan det skje? Naturligvis. Stor sannsynlighet? Absolutt ikke. 

Og igjen, det er noe med å ikke bli hysterisk over situasjoner som ikke nødvendigvis er så farlige som vi frykter. Og der har vi litt å lære!

Skrevet
18 timer siden, Anonym bruker skrev:

For noen ørsmå minutter på en trygg plass ville jeg ikke tenkt på dette som problematisk i det hele tatt. 

Det tar like lang tid å fylle drivstoff på bilen og betale. Tar dere ungene med ut av bilen da også? 

Anonymkode: 2f50a...4b8

Har jeg unga i bilen når jeg fyller drivstoff, betaler jeg med kort på pumpa. Hvis ikke ville jeg tatt de med inn ja!

Anonymkode: 6dd0d...10c

Skrevet

Jeg syns ikke det er greit i det hele tatt! Hva om noe plutselig skjer med faren, er det da noen som vet om den toåringen som sitter igjen i bilen alene? Eller noe kan skje med bilen eller barnet. Ja, det er mye dersomatte, hvisomatte, men jeg vil ihvertfall mye heller være føre var altså. Bilen min ble påkjørt av en lastebil når jeg sto parkert på en bensinstasjon en gang. Skjer nok ikke ofte, men det skjer. 

Skrevet

Det kommer jo helt an på omgivelsene rundt bilen. Om den sto på en flat og rolig gårdsplass hadde jeg nok ikke lagd noen sak av det, selv om jeg ikke hadde gjort det selv. 

Jeg blir litt imponert over all krisemaksimeringen her i tråden. Tenk hvis og om og hvissete... Tar dere ikke inn over dere den faren det er å faktisk kjøre bil? Hvor ofte hører man om biler som tar fyr eller begynner å trille på flate veier i forhold til ulykker på veien? 

Anonymkode: 566d4...0cf

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

På en venns gårdsplass kunne jeg nok gått fra en sovende toåring, men da med åpent vindu slik at jeg hørte ham. Ville aldri gått fra et våkent barn i fempunktssele som ikke kan løse seg ut selv, og som ikke kan ivareta seg selv utenfor bilen. Rundt seks år hos oss. 

Jeg lar barna sitte i bilen hvis jeg skal ha to ting på butikken, men kun hvis eldste på ni er med. Hun kan løse ut selene på de små. 

I motsetning til din mann låser jeg ALDRI døren, nettopp med tanke på en nødsituasjon. Men jeg tar med nøkkelen. Jeg er ikke redd for at noen skal ta barna. 

Anonymkode: 3ca41...8ed

Så du gir heller niåringen ansvaret? Hvis bilen selvantenner og hun kun klarer å få seg selv ut, skal hun leve med at småsøskene ble stekt fordi hun sviktet? 

Nei, jeg tror det lureste er at du kun lar dem sitte i bilen hvis du har au pair med. Annet er uansvarlig.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg syns ikke det er greit i det hele tatt! Hva om noe plutselig skjer med faren, er det da noen som vet om den toåringen som sitter igjen i bilen alene? Eller noe kan skje med bilen eller barnet. Ja, det er mye dersomatte, hvisomatte, men jeg vil ihvertfall mye heller være føre var altså. Bilen min ble påkjørt av en lastebil når jeg sto parkert på en bensinstasjon en gang. Skjer nok ikke ofte, men det skjer. 

Hvor mange biler i året blir "påkjørt" mens de er i fart, da? Hundrevis? Tusenvis? 

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Akkurat som mitt barn gjorde. Av med beltet i 80-90km/t. Skjedd flere ganger, heldigvis sier bilen ifra. Vi dro en spansk en og sa at bilen blir sinna på henne (den skrur på alarm). Etter det slutta ho🤣😂Uff

4 timer siden, amandine skrev:

Nei, jeg kjenner en treåring som åpnet sele og fikk bilen til å rulle.  Det er ikke oppkonstruert. 

Men i disse tilfellene er det da åpenbart at det er brukt for dårlig sikringsutstyr. Knappen som skal utløse selen i bilbarnestolen skal ikke kunne utløses av en treåring, det er konkrete krav til hvor hardt man må trykke for å få den opp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...