Gå til innhold

Einstein fant opp graviditetsteorien

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da Thomas Selzer besøkte "Paradise Hotel" fikk vi høre noen interessante samtaler mellom deltagerne. Blant annet diskuterte noen hva "oppfinneren Einstein" hadde funnet opp. Det ble foreslått at han hadde funnet opp graviditeten. Dette ble fort rettet opp til at han fant opp noe som hadde å gjøre med et eple som falt. "Mener du Adam og Eva" spurte én, "Nei, Adam var ikke oppfinner, han var Bibel".

Dette er bare komisk.

Men denne kunnskapsløsheten, den rene idiotien, har en mer alvorlig side også. I en dokumentar og hvordan Trump vant presidentvalget kom det fram at et firma hadde samlet inn store menger digital informasjon om millioner av amerikanere. Denne bruke de aktivt for å manipulere velgerne. De som hadde uttrykt støtte til en liberal våpenteknologi, fikk opp skremselspropaganda om at Hillary Clinton ville ta fra dem våpnene og putte dem i fengsel. De som var bekymret for islamisme ble servert reklame som fortale dem at Trump var den eneste som tok problemet på alvor, mens sittende president Obama var muslim. Hvis du i en slik situasjon ikke har kunnskap om samfunnet du lever i, eller mulighget til å finne ut av hva som er sant og usant, vil du stemme på feil grunnlag, basert på løgner. Dett er et alvorlig demokratisk problem.

Vi kan rett og slett ikke lenger la hvem som helst få lov til å stemme. Det er skummelt når kunnskapsløse idioter og imbesiler skal få lov til å gi makt til politikere. I fremtiden bør det innføres en generell kunnskapstest, samt en IQ-test, for å avgjøre hvem som skal ha rett til å stemme ved valg.  

Videoannonse
Annonse
Skrevet
9 minutter siden, graa skrev:

Vi kan rett og slett ikke lenger la hvem som helst få lov til å stemme. Det er skummelt når kunnskapsløse idioter og imbesiler skal få lov til å gi makt til politikere. I fremtiden bør det innføres en generell kunnskapstest, samt en IQ-test, for å avgjøre hvem som skal ha rett til å stemme ved valg.  

Jeg foreslår at vi heller overfører stemmeretten til papegøyene.

De som tar et likt antall frø gir en stemme til det snille partiet. Odde antall frø er en stemme til det slemme partiet.

Skrevet
10 minutter siden, accobra1 skrev:

Jeg foreslår at vi heller overfører stemmeretten til papegøyene.

De som tar et likt antall frø gir en stemme til det snille partiet. Odde antall frø er en stemme til det slemme partiet.

Du blir den første som mister stemmeretten når jeg får bestemme.

Anonymkode: 17987...cce

Gjest Antarctica
Skrevet
11 timer siden, graa skrev:

Tilbøyelig til å være enig. 

Skrevet
11 timer siden, graa skrev:

Jeg er også enig i dette faktisk.

Anonymkode: e240e...0a8

Skrevet

Det er jo det som skjer i mange deler av verden, folk er kunnskapsløse og ikke i stand til å kritisk bedømme politikere eller budskapet deres. De stemmer vilkårlig eller pga en eller annen gruppetilhørighet, ikke uvanlig at de får en sum penger eller et måltid. Resultatet er korrupte regjeringer og elendighet, det er ikke demokrati, det er galskap.

USA bare føyer seg i rekkene, snart Norge også, mange som tror på propagandaen til FRP. Venter fortsatt  på billigere bensin og mindre bompenger....

Anonymkode: 74e53...a40

Skrevet

Problemet med det er å bestemme hvem som skal få ha stemmerett. Det vil bestandig være noen som er mer intelligente enn andre, folk vil være interessert i ulike ting og selv de smarteste kan være ganske ensporet.

Jeg er helt enig i at mange har for liten kunnskap og jeg mener faktisk det er en god ting at de fleste hjemmesitterne holder seg borte fra valgurnene. Det er bedre at de som vet de ikke har greie på politikk holder seg unna stemmeurnene og heller overlater avgjørelsene til dem som har gjort seg opp en mening, men det er skummelt for demokratiet å sette opp kriterier for hvem som bør få lov til å stemme.

Anonymkode: a8fa3...746

Gjest Antarctica
Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er bedre at de som vet de ikke har greie på politikk holder seg unna stemmeurnene og heller overlater avgjørelsene til dem som har gjort seg opp en mening, men det er skummelt for demokratiet å sette opp kriterier for hvem som bør få lov til å stemme.

Det siste er sant nok. 

Men i samme slengen må man ta med at "å gjøre seg opp en mening" ikke har noe som helst sammenheng med å sitte på kunnskap.

Skrevet

Dette var faktisk bakgrunnen for at diktatur i sin tid ble sett på som bra for folket.

Jeg mener i utgangspunktet at demokrati er bra for folket, men det MÅ komme hånd i hånd med folkeopplysning. Altfor mange er bedøvet av sin egen egoisme, sin egen navlebeskuelse, sine akutte opplevde behov. 

Billig øl og bensin virker mer forlokkende enn miljøvern og flyktningkriser.

Folk er skremmende dumme og korttenkte.  

Gjest Antarctica
Skrevet
6 minutter siden, Polly-Esther skrev:

Jeg mener i utgangspunktet at demokrati er bra for folket, men det MÅ komme hånd i hånd med folkeopplysning. Altfor mange er bedøvet av sin egen egoisme, sin egen navlebeskuelse, sine akutte opplevde behov

Sant. Og mange av de behovene er jo som du sier, bare et "opplevd behov", ikke et reelt.

Skrevet

Det jeg syns er skremmende er hvordan dere kan sitte her og bestemme hvilke meninger og verdisyn som er "feil". Jeg har venner over hele verden og i forskjellige samfunnslag, og det kunne ikke falt meg inn å mene noe om meningene deres, fordi våre forutsetninger er så ulike. 

Det finnes intelligente mennesker som stemmer Trump, og det finnes mindre intelligente mennesker som stemte Hilton. Akkurat som i alle andre valg. 

Anonymkode: 9527a...9a6

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det jeg syns er skremmende er hvordan dere kan sitte her og bestemme hvilke meninger og verdisyn som er "feil". Jeg har venner over hele verden og i forskjellige samfunnslag, og det kunne ikke falt meg inn å mene noe om meningene deres, fordi våre forutsetninger er så ulike. 

Det finnes intelligente mennesker som stemmer Trump, og det finnes mindre intelligente mennesker som stemte Hilton. Akkurat som i alle andre valg. 

Hvis man skal følge resonnementet ditt, er alle meninger like mye verdt, uavhengig av om de er basert på løgn eller fakta.

Eller tar jeg feil?

Anonymkode: 24381...c9f

Skrevet

IQ-tester er ikke pålitelige for å måle kunnskap. Mennesker med matematiske ferdigheter har mye større sjanse for å få en høy score. Når det gjelder Paradise Hotel-deltakerne, regner jeg med at mye av det er skuespill.

Anonymkode: 8e169...c73

Skrevet
1 hour ago, Anonym bruker said:

Enig. Historie har da vitterlig vist at absolutt alle forsøk på å gradere mennesker i to kategorier har endt i katastrofe. Det er også lite sammenheng mellom intelligens og empati. Hitler var sikkert ingen dumming

Intelligente mennesker får heller engasjere seg i samfunnet,  som debattanter, politikere etc etc.

Anonymkode: f8aaa...585

Skrevet
53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enig. Historie har da vitterlig vist at absolutt alle forsøk på å gradere mennesker i to kategorier har endt i katastrofe. Det er også lite sammenheng mellom intelligens og empati. Hitler var sikkert ingen dumming

Intelligente mennesker får heller engasjere seg i samfunnet,  som debattanter, politikere etc etc.

Anonymkode: f8aaa...585

Her er du inne på noe vesentlig. Intelligens gir ingen garanti for medmenneskelighet. Grusomhet og intelligens er en livsfarlig kombinasjon. 

Anonymkode: 7cb8b...cfe

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis man skal følge resonnementet ditt, er alle meninger like mye verdt, uavhengig av om de er basert på løgn eller fakta.

Eller tar jeg feil?

Anonymkode: 24381...c9f

Alle meninger er ikke like mye verdt om de går imot vitenskap, men når det gjelder personlige meninger så er de det ja. 

Skrevet
48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Alle meninger er ikke like mye verdt om de går imot vitenskap, men når det gjelder personlige meninger så er de det ja. 

Hva mener du med det?

Skrevet
53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva mener du med det?

Om noen sier at jorden er flat, så tillegger jeg ikke den meningen noe tyngde siden det beviselig er feil. Om min kinesiske venninne sier at sosialisme er ondskap, så er den tanken like mye verdt som min, selv om vi er uenige. Vi har bare forskjellige utgangspunkt. 

Skrevet
33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om noen sier at jorden er flat, så tillegger jeg ikke den meningen noe tyngde siden det beviselig er feil. Om min kinesiske venninne sier at sosialisme er ondskap, så er den tanken like mye verdt som min, selv om vi er uenige. Vi har bare forskjellige utgangspunkt. 

Det finnes mange typer vitenskap, ikke bare naturvitenskap og ikke en gang innen naturvitenskapen er det full enighet om særlig mye.

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det finnes mange typer vitenskap, ikke bare naturvitenskap og ikke en gang innen naturvitenskapen er det full enighet om særlig mye.

Klar over det, og vil likevel påstå at enkelte ting har to streker under svaret.

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Donald Trump er jo et ganske ekstremt tilfelle. Enhver som har tillit til ham nå er enten dum, i benektelse eller blottet for gode verdier. 

I Norge har vi jo FrP som får skremmende høy oppslutning. Jeg tror ikke Siv Jensen er en dumming, men jeg tror hun er en slu populist, og det er mye verre. Landet vårt trenger mennesker i ledelse med hjerne og hjerte.

Problemet er at vi har skapt oss en verden hvor vi er opptatt av rumper, Restylane og bedøvende, fordummende og lite krevende underholdning. Selv om det føles god å trøkke i seg kake hele dagen, så trenger vi faktisk grovt brød for å være sunne. 

Skrevet
55 minutes ago, Polly-Esther said:

Donald Trump er jo et ganske ekstremt tilfelle. Enhver som har tillit til ham nå er enten dum, i benektelse eller blottet for gode verdier. 

I Norge har vi jo FrP som får skremmende høy oppslutning. Jeg tror ikke Siv Jensen er en dumming, men jeg tror hun er en slu populist, og det er mye verre. Landet vårt trenger mennesker i ledelse med hjerne og hjerte.

Er venstresidens hodeløse innvandringspolitikk noe bedre?

Anonymkode: 60ad2...b2c

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er venstresidens hodeløse innvandringspolitikk noe bedre?

Anonymkode: 60ad2...b2c

På hvilken måte er venstresidens innvandringspolitikk hodeløs?

Skrevet

Jeg skjønner tankegangen, men mener det er en alt for farlig vei å begi seg ut på. Hvordan bestemmer vi hvem som skal få lov til å stemme? Hvordan sikrer vi oss at ikke stemmeretten blir gradvis mer og mer innskrenket?

Samtidig er det et problem når det ser ut til at store grupper stemmer uten å egentlig vite hva de stemmer på. Kanskje man skulle hatt en eller annen slags kursvirksomhet, der alle har rett til å gå på gratis kurs, samt rett til fri fra jobb, dersom kurs og jobb kolliderer, og kun de som har gått på kurset har lov til å stemme. Da hadde man sikret at stemmegiverne hadde et minimum av kunnskap. Problemet her blir å klare å gi kursene likt innhold over hele landet, og å sørge for at ingen av de politiske partiene blir hverken skadelidende av, eller får fordeler på grunn av, kurspensumet. Jeg er redd det ville vært vanskelig å gjøre noe sånt politisk nøytralt. Det hadde jo blitt litt av et budsjett også, og de pengene måtte vi jo tatt fra et sted.

Nei, jeg har visst ingen gode løsninger.    

Anonymkode: 83f41...55a

Skrevet
9 timer siden, Polly-Esther skrev:

Problemet er at vi har skapt oss en verden hvor vi er opptatt av rumper, Restylane og bedøvende, fordummende og lite krevende underholdning. Selv om det føles god å trøkke i seg kake hele dagen, så trenger vi faktisk grovt brød for å være sunne. 

Det er enkelt for deg å sitte i et annet land og mene noe om andres motivasjon.

Jeg er ingen fan av Trump, en som mener klimaendringer ikke er et problem får ingen stjerne i min bok, men jeg kan forstå grunnen til at folk har stemt på ham når jeg ser og hører om de massive utfordringene man har med illegale innvandrere. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...