Gå til innhold

Gravid student - hva har jeg rett på?


Anonym førstegangsmamma

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har nettopp funnet ut at jeg er gravid - blir fulltidsstudent på 4. studieår og hadde _virkelig_ satt pris på litt hjelp mtp. alt som er å sette seg inn i av økonomisk støtte fra lånekassen og NAV! Graviditeten var ikke planlagt, derfor har jeg ikke satt meg inn i det før.. Har prøvd å lese meg opp om smutthull for gravide osv. men føler meg litt lost...

Litt om min situasjon:

  • Fulltidsstudent (men skal ta 15 stp til jul og 45 stp til sommeren)
  • Termin i mars 2019
  • Har en deltidsjobb med 38,7% stilling, og tjener ca. 9500,- pr. mnd før skatt. (uten ekstra vakter - noe det alltid blir mye av...)
  • Far mottar for øyeblikket dagpenger fra NAV, noe som tilsier ca. 13000,- pr. mnd. etter skatt, men han håper å komme ut i arbeid igjen så raskt som mulig


Hva har jeg egentlig krav på, økonomisk? Vil jeg kunne motta full støtte fra både NAV og lånekassen siden min og samboers inntekt er så lav? Og hva skjer mtp. de 45 stp jeg skal ta til våren, da jeg mest sannsynlig ikke vil kunne ta eksamen? Mister jeg rett til stipend, eller må jeg ta de opp igjen neste år? Og jeg skulle egentlig være ferdig utdannet etter dette året.. Men må jeg melde meg opp til mer utdanning for å få stipend i 49 uker (permisjon)? Og er dette da noe jeg MÅ fullføre i ettertid?

Skal selvfølgelig prøve å kontakte NAV og lånekassen selv for å prøve å bli litt klokere, men har hørt om flere som heller ikke har fått særlig bra hjelp der i fra... Så jeg håper noen av dere vil kunne gi meg noen svar! Kanskje noen er i samme situasjon? Tusen takk på forhånd! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...